(за оповіданнями В.О.Сухомлинського)
Тема. Людина починається з добра (за оповіданнями В.О.Сухомлинського).
Мета. Продовжувати знайомство учнів з творами В.О. Сухомлинського; формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів; навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення;розвивати мовлення учнів; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.
Передбачувані результати:
Знати: твори Василя Сухомлинського.
Вміти: розпізнавати добро і зло, зв’язно висловлювати свою думку.
Цінувати: доброту, чуйність, милосердя.
Матеріал до уроку. Портрет В.О. Сухолинського, збірки творів О.Сухомлинського «Всі добрі люди – одна сім’я», «Квітка сонця», картки зі словами , макет дерева, роздатковий матеріал, малюнки до прочитаних творів, свічка зі скляним ковпачком.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Нумо, діти, підведіться
Один одному всміхніться.
Чули, вже дзвенів дзвінок –
Починаємо урок.
У нас сьогодні в класі свято,
Гостей зібралося багато.
Ану ж на них ви подивіться
І веселенько їм всміхніться.
І всі разом скажіть їм :
- Доброго здоровя , доброго вам дня!
Хай ясно сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ.
А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
ІІ. Створення сприятливої атмосфери.
1.Бесіда.
А зараз накриємо свічку скляним ковпачком. Світло є, тепла не відчувається.
Висновок: Відкрита, палаюча свічка – символ доброї, щирої людини: накрита ковпачком – символ того, хто дбає про себе, не робить нічого доброго для інших. Ми маємо прагнути робити добро для тих, хто нас оточує. А коли робиш добро людині, то приємно не тільки їй, а й нам також.
ІІІ. Активізація навчальної діяльності
Визначення теми і завдань уроку.
- Отже, ми побажали один одному добра.
А якими ви будете на уроці?
Виберіть одну із букв на парті та підберіть відповідно на цю букву слово, „яким я хочу бути на уроці”.
П – пильними, працьовитими
Д - дисциплінованими; дружними,
К – кмітливими
У - уважними;
Т – творчими
А –активними,
Н – найрозумнішим, найуважнішим, найшвидшим.
С - старанними
Девіз нашого уроку: Слайд №2
Красиво читаємо,
Чітко розповідаємо,
Мовлення своє розвиваємо!
Формування читацьких навичок
б) Мовна розминка.
1).Чистомовка: Слайд №3
Ро – ро – ро – твори добро; Ити – ити – ити – нам у добрі жити; Ать – ать – ать – хай всі добро творять.
2). Скоромовка: Слайд №4
«У бобра добра багато: і надворі, і в оборі, і в коморі, бо охоче дні і ночі він робив, він і сіяв, він і віяв, і косив, і молотив».
IV. Мотивація навчальної діяльності.
1. Оголошення теми уроку.
Слово вчителя.
- Сьогодні настав час поповнити нашу скарбничку знань. Прочитайте слова: Слайд №5
ДИЛЮНА РОНАДЖУТЬСЯЄ АН ВСІТ ЕН ЛДЯ ГОТО, БЩО КНУЗНИТИ ЗВІБЕЗНОЮ ЛИПИНКОЮ. ДИЛЮНА РАНОДЖУТЬСЯЄ, БЩО ШИЛИТИ ОП БІСО ЛІДС ЧНИВІЙ .
-А кому належать ці слова, ви дізнаєтеся, коли розплутаєте плутанку:
Слайд №6 Слайд № 7 Слайд №8
(намалюйте очима зірку) (пройдіть лабіринт за стрілками) (вставте голосні)
Так, ці слова дійсно належать людині, яка спілкувалася з іншими не лише словами, а всім своїм серцем - відомому українському учителю і педагогу В. О. Сухомлинському, творчість якого ми досліджуємо.
2. Інформаційна хвилинка. Довідкове бюро. Слайд №9
Повідомлення про життя і творчість В.О. Сухомлинського.
- А хто ж такий В.О.Сухомлинський?
Группа «Бібліотекарі» підготувала коротке повідомлення.
Розповідають учні.
Учень 1. Василь Олександрович Сухомлинський народився 28 вересня 1918 року у селі Василівка на Кіровоградщині в бідній селянській родині. . Батько працював столяром. Мати - в колгоспі, ще займалася домашнім господарством.
Учень 2. Вечорами розповідала дітям казки(у сім'ї було ще троє дітей - Іван,Сергій і Меланія). Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слів,тому,мабуть,усі їх діти обрали професію вчителя.
Учень 3. Змалку батьки виховували любов до книги. У Василька була скринька, де він зберігав найціннішу літературу: твори Франка, Лесі Українки. Ріс хлопчик жвавим і допитливим.
Учень 4. Змалку любив малювати. У навчанні був старанним і здібним,мав чудову пам'ять. Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Понад 35 років Василь Олександрович працював вчителем і директором Павлиської школи. Вів щоденник, де записував свої спостереження за поведінкою учнів. Написав 1500 творів,оповідань, легенд, казок, притч, новел. Слайд №10
Учень 5. Він заслужений вчитель України. Слайд №11
Помер Василь Олександрович 2 вересня 1970 року. Похований недалеко від школи, якій віддав усе своє життя. Слайд №12
Вчитель. В його творах переважає доброта, бо він сам був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли чуйними, працьовитими, старанними.
Тож давайте поринемо в його твори, збагатимо свої знання, наповнимо серце добротою.
V. Актуалізація читацького досвіду.
1. Обговорення прочитаних творів В. Сухомлинського.
«Добре слово».
- Які твори ви прочитали готуючись до уроку?(Відповіді дітей).
Давайте обговоримо твір Сухомлинського «Добре слово»
«Добре слово» — переказує учень.
Що трапилося з Олею?
Як родичі рятували дівчинку?
Що зробила прабабуся Надія?
Що повернуло дівчинку до життя?
То в чому велика сила?(В доброму слові).
- Візьміть фломастери і намалюйте обличчя доброї злої, сумної і байдужної людини.
Висновок .
Чому вчить нас це оповідання?( Бути уважним, турботливим до хворих, близьких, батьків; вміти співчувати).
2.Створення «асоціативного куща»
- А що таке «добро»? З чим воно асоціюється?
Перед вами слова:
( надруковані на смужках паперу, по центру дошки слово «Добро», навколо приклеювати слова)
Уважність, ненависть ,співчуття,
злість ,байдужість, піклування,
заздрість, милосердя, жадібність,
любов, чуйність, хитрість.
Знайдіть слова, які символізують добро.
-В таблиці ще залишились слова. Що символізують вони?
- Яке ж значення слова «добро» за словником. ( зачитує учень)
Добро – гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.
- Чи може людина сказати ,що вона вже все добре зробила ?
Фізкультхвилинка
Релаксаційна вправа «Квітка доброти» (звучить спокійна класична музика)
-А зараз закрийте очі і уявіть, що у вас у руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки відчують незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви протягуєте руку і розглядаєте Квітку Доброти. Уявіть собі якого вона кольору. Можливо, вона має запах. А можливо ви чуєте приємну музику, яка лине від Квітки. Подумки зберіть усю доброту від Квітки Доброти й помістіть у своєму серці. Ви відчуєте, як доброта входить у вас, як зігріває вашу душу, несе радість. Я хочу, щоб сьогодні і надалі ви відчували допомогу Квітки Доброти. І коли у вас неприємності, або погано на душі, можна собі допомогти, тим , що ми робимо зараз: уявити в руках Квітку Доброти і подумки помістити її в своєму серці.
3.Розгляд та короткий аналіз ілюстрацій до творів.
З роботами художників ви мали можливість познайомитися до уроку. Поясніть свій вибір. До якого твору намалювали ілюстрацію? Чому саме до цього твору?
4. Творча робота «П’ять мислячих капелюхів».Робота в парах. Оповідання «Як Сергійко навчився жаліти».
Слайд №22
Аналіз тексту за допомогою гри «П'ять капелюхів — п'ять думок».
Діти читають текст пошепки. Після цього кожна група виконує своє завдання.
1-ий учень — «Білий капелюх». (інформація)
- Коротко перекажіть зміст тексту.
2- ий учень — «Чорний капелюх» (колір критики).
- Що вам не сподобалось в тексті?
3-тій учень — «Зелений капелюх». ( креативність).
— Уявіть себе чарівником …
4- ий учень — «Жовтий капелюх».(колір позитива)
- Чому вчить вас це оповідання?
5- ий учень — «Червоний капелюх» (колір емоцій).
— Яке ваше особисте ставлення до того, про що ви прочитали? Подобається вам це чи ні?
5. Інсценізація оповідання «Безкоштовне виховання»
6. Відновіть прислів’я. Слайд №23
Дялюність родожча аз све.
Добрасправасамасебехвалить.
Д.л. м.йстр. в.л.ч.є
7. Гра.
Якщо дитина робить добрі вчинки, ви плескаєте в долоні, а погані - не плескаєте.
1. Допомагає мамі
2. Ображає друзів
3. Кричить, коли хтось відпочиває
4. Береже природу
5. Обманює
6. Добре вчиться
7. Насміхається з чужого горя.
8. Захищає слабшого.
9. Завжди вітається
10. Не слухає вчительку і батьків.
11. Допомагає друзям.
8. Дерево «Добра» Слайд №2
За народним повір’ям дерево -.це символ життя, а яке життя без добра?
Наше дерево ви прикрасите плодами, на яких запишете добрі слова один одному. Щоб від ваших слів стало приємно та радісно У своїй душі віднайдіть чарівне тепло одне для одного.
(У дітей на парті пелюстки квітів з аркушу паперу. Діти пишуть добрі слова. Підходять до дошки і прикріпляють до дерева.. Зачитують добрі слова. )
8. Читання легенди вчителем
- На якій планеті ми живемо? - Як ви гадаєте, чи є на Землі найважливіша людина? - Послухайте, будь ласка, легенду, яку я вам розповім. Було в одного батька три сини. Виросли вони і роз'їхались у різні місця. Один з них вчив людей, другий лікував, а третій вирощував хліб. Якось приїхали вони до батька на гостину. За вечерею стали вони сперечатися між собою: - Я найважливіший на Землі, адже я навчаю людей. - Ні, я,- заперечив другий, - адже я лікую людей, щоб вони були здорові. - Ні, я,- сказав третій, - адже я вирощую хліб, щоб люди мали що їсти. Довго вони сперечалися і вирішили піти до старого мудреця. Вислухав їх мудрець, усміхнувся і сказав: - Погляньте в цю скриньку, там ви побачите найважливішу людину. Подивились братии, і здивувались. Давно немає мудреця. Але скринька його залишилася. Ось вона.
Коли ви заглянете в неї, і ви там побачите найважливішу людину на Землі. Хай кожен з вас загляне у скриньку. Але, коли ви розглянете цю людину, нікому не кажіть, хто це, а почекайте, поки всі подивляться.
То кого ви побачили в чарівній скриньці? (Діти називають себе, бо на дні скриньки дзеркало).
- Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Людина – найцінніший скарб. Кожен з вас – особистість. І саме такої людини як ви, на цій землі немає й не буде ніколи.
VІ. Підсумок уроку.
1. Рефлексія
Закінчи речення
Урок був цікавим , тому що …
2.Оцінювання . Слайд
- Відгадайте ребус.
3. Домашнє завдання.
Заключне слово вчителя.
Усміхайтесь, даруючи добро, як сонечко промінці, у цьому секрет щасливої людини. Я всім бажаю добра. Поверніться один до одного, візьміться за руки і побажайте чогось доброго.
Діти беруться за руки.
1. Добрим бути просто чи не просто. Не залежить доброта від зросту
2. Як людей полюбиш - пошануєш. Силу для добра в душі відчуєш.
3. І закрутиться земля скоріше. Якщо разом станемо добріші.
4. Доброта з роками не старіє. Доброта від холоду зігріє.
5. І якщо вона як сонце світить. То радіють і дорослі й діти.
9