Урок "Людина починається з добра"

Про матеріал
Конспект уроку розрахований для учнів 2 класу та вчителів початкової школи, побудований з використанням інноваційних та здоров'язбережувальних технологій, інтерактивних методів та прийомів навчання.
Перегляд файлу

  

КОНСПЕКТ УРОКУ '' Людина починається з добра ''

         (за оповіданнями В.О.Сухомлинського)

Тема. Людина починається з добра (за оповіданнями В.О.Сухомлинського).

Мета. Продовжувати знайомство учнів з творами В.О. Сухомлинського; формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів; навчати учнів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення;розвивати мовлення учнів; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.

Передбачувані результати:

Знати: твори Василя Сухомлинського.

Вміти: розпізнавати добро і зло, зв’язно висловлювати свою думку.

Цінувати: доброту, чуйність, милосердя.

Матеріал до уроку. Портрет В.О. Сухолинського, збірки творів О.Сухомлинського «Всі добрі люди – одна сімя», «Квітка сонця», картки зі словами , макет дерева, роздатковий матеріал, малюнки до прочитаних творів,  свічка зі скляним ковпачком.

                                                 Хід уроку

І. Організаційний момент.

  •    Діти, я дуже рада вас вітати на уроці читання. Хочу, щоб ми почали наш  урок з привітання і побажання.

Нумо, діти, підведіться

Один одному всміхніться.

Чули, вже дзвенів дзвінок –

Починаємо урок.

У нас сьогодні в класі свято,

Гостей зібралося багато.

Ану ж на них ви подивіться

І веселенько їм всміхніться.

І всі разом скажіть їм :

- Доброго здоровя , доброго вам дня!

Хай ясно сонце світить у вікно щодня.

Хай сміється мирне небо і дивує світ.

А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.

 

ІІ. Створення сприятливої атмосфери.

  • (Звучить музика);
  • Діти, підніміть долоньки рук. Заплющте очі і думайте про щось хороше. Ви віддаєте тепло своїх долонь і вбираєте добро всіх присутніх, адже ви відчуваєте, як лине тепло до ваших рук.

1.Бесіда.

  • З якою людиною поруч легше жити: доброю, байдужою, злою?;
  • Як ви думаєте, чи завжди легко робити добро?
  • Чи завжди схвалюють вчинки людини із «золотим серцем»?

А зараз накриємо свічку скляним ковпачком. Світло є, тепла не відчувається.

Висновок: Відкрита, палаюча свічка – символ доброї, щирої людини: накрита ковпачком – символ того, хто дбає про себе, не робить нічого доброго для інших. Ми маємо прагнути робити добро для тих, хто нас оточує. А коли робиш добро людині, то приємно не тільки їй, а й нам також.

ІІІ. Активізація навчальної діяльності

Визначення теми і завдань уроку.

  1. Вправа «Мікрофон»

   - Отже, ми побажали один одному добра.                                                                                                                                                                                                                                                                           

  • Діти, а яким ви хочете бачити наш урок після таких чудових слів ?
  • цікавим;
  • навчальним;
  • продуктивним
  • творчим
  • пізнавальним

А якими ви будете на уроці?

 Виберіть одну із букв на парті та підберіть відповідно на цю букву слово,  „яким я хочу бути на уроці”.

П – пильними, працьовитими

Д - дисциплінованими; дружними, 

Ккмітливими

У - уважними;

Т творчими

А активними,

Н – найрозумнішим, найуважнішим, найшвидшим.

С - старанними

                                                                                                                                   Девіз нашого уроку:                          Слайд №2

                        Красиво читаємо,                                  

                        Чітко розповідаємо,

                                Мовлення своє розвиваємо!

 

Формування читацьких навичок

 б) Мовна розминка.

1).Чистомовка:                            Слайд №3

Ро – ро – ро – твори добро;                                                                                                                                                                          Ити – ити – ити – нам у добрі жити;                                                                                                                                                    Ать – ать – ать – хай всі добро творять.                                                                                        

2). Скоромовка:                       Слайд №4                                                                                                 

«У     бобра добра багато:  і надворі, і в оборі,  і в коморі,                                                                                                бо охоче дні і ночі він робив,   він і сіяв, він і віяв,                                                                                                                                  і косив, і молотив».

IV. Мотивація навчальної діяльності.

1. Оголошення теми уроку.

 Слово вчителя.                                      

- Сьогодні настав час поповнити нашу скарбничку знань. Прочитайте слова:                                                                              Слайд №5    

ДИЛЮНА   РОНАДЖУТЬСЯЄ АН ВСІТ ЕН ЛДЯ ГОТО, БЩО КНУЗНИТИ ЗВІБЕЗНОЮ ЛИПИНКОЮ. ДИЛЮНА РАНОДЖУТЬСЯЄ, БЩО ШИЛИТИ ОП БІСО ЛІДС ЧНИВІЙ .

 

-А кому належать ці слова, ви дізнаєтеся, коли розплутаєте плутанку:

 

 

Слайд №6                     Слайд  № 7                                    Слайд №8

(намалюйте очима зірку)    (пройдіть лабіринт за стрілками)   (вставте голосні)

  

Так, ці слова дійсно належать людині,  яка спілкувалася з іншими не лише словами, а всім своїм серцем - відомому українському учителю і  педагогу  В. О. Сухомлинському, творчість якого ми досліджуємо.

  2.     Інформаційна хвилинка. Довідкове бюро. Слайд №9

         Повідомлення про життя і творчість В.О. Сухомлинського.

- А хто ж такий В.О.Сухомлинський?

Группа «Бібліотекарі» підготувала коротке повідомлення.

Розповідають учні.

Учень 1. Василь Олександрович Сухомлинський народився 28 вересня 1918 року у селі Василівка на Кіровоградщині в бідній селянській родині. . Батько працював столяром.   Мати -  в колгоспі, ще займалася домашнім господарством.

 Учень 2. Вечорами розповідала дітям казки(у сім'ї було ще троє дітей - Іван,Сергій і Меланія). Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слів,тому,мабуть,усі їх діти обрали професію вчителя.

Учень 3. Змалку батьки виховували любов до книги. У Василька була скринька, де він зберігав найціннішу літературу: твори Франка,  Лесі Українки. Ріс хлопчик жвавим і допитливим.

Учень 4. Змалку любив малювати. У навчанні був старанним і здібним,мав чудову пам'ять. Василь з сімнадцяти років став учителем і залишився ним до кінця життя. Понад 35 років Василь Олександрович працював вчителем і директором Павлиської школи. Вів щоденник, де записував свої спостереження за поведінкою учнів. Написав 1500 творів,оповідань, легенд, казок, притч, новел. Слайд №10

 

Учень 5. Він заслужений вчитель України. Слайд №11

Помер Василь Олександрович 2 вересня 1970 року. Похований недалеко від школи, якій віддав усе своє життя. Слайд №12

Вчитель. В його творах переважає доброта, бо він сам був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли  чуйними, працьовитими, старанними.

Тож давайте поринемо в його твори, збагатимо свої знання, наповнимо серце добротою.

V. Актуалізація читацького досвіду.

1. Обговорення прочитаних творів В. Сухомлинського.

«Добре слово».

 - Які твори ви прочитали готуючись до уроку?(Відповіді дітей).

Давайте обговоримо твір Сухомлинського «Добре слово»

«Добре слово» — переказує учень.

Що трапилося з Олею?

Як родичі рятували дівчинку?

Що зробила прабабуся Надія?

Що повернуло дівчинку до життя?

То в чому велика сила?(В доброму слові).

- Візьміть фломастери і намалюйте обличчя доброї злої, сумної і байдужної людини.

Висновок .

Чому вчить нас це оповідання?( Бути уважним, турботливим до хворих, близьких, батьків; вміти співчувати).

2.Створення «асоціативного куща»

- А що таке «добро»? З чим воно асоціюється?

Перед вами слова:

( надруковані на смужках паперу, по центру дошки слово «Добро», навколо приклеювати слова)

Уважність, ненависть ,співчуття,

злість ,байдужість, піклування,

заздрість, милосердя, жадібність,

любов, чуйність, хитрість.

Знайдіть слова, які символізують добро.

-В таблиці ще залишились слова. Що символізують вони?

- Яке ж значення слова «добро» за словником. ( зачитує учень)

Добро – гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.

- Чи може людина сказати ,що вона вже все добре зробила ?

Фізкультхвилинка

Релаксаційна вправа «Квітка доброти» (звучить спокійна класична музика)

-А зараз закрийте очі і уявіть, що у вас у руках знаходиться чарівна квітка – Квітка Доброти. Ваші руки відчують незвичайне тепло, квітка зігріває вас, ваше тіло, вашу душу. Ви протягуєте руку і розглядаєте Квітку Доброти. Уявіть собі якого вона кольору. Можливо, вона має запах. А можливо ви чуєте приємну музику, яка лине від Квітки. Подумки зберіть усю доброту від Квітки Доброти й помістіть у своєму серці. Ви відчуєте, як доброта входить у вас, як зігріває вашу душу, несе радість. Я хочу, щоб сьогодні і надалі ви відчували допомогу Квітки Доброти. І коли у вас неприємності, або погано на душі, можна собі допомогти, тим , що ми робимо зараз: уявити в руках Квітку Доброти і подумки помістити її в своєму серці.

3.Розгляд та короткий аналіз ілюстрацій до творів.

З роботами художників ви мали можливість познайомитися до уроку. Поясніть свій вибір. До якого твору намалювали ілюстрацію? Чому саме до цього твору?

 

4. Творча робота  «П’ять мислячих капелюхів».Робота  в парах. Оповідання «Як Сергійко навчився жаліти».

Слайд №22                                                                          

Аналіз тексту за допомогою гри «П'ять капелюхів — п'ять думок».

Діти читають текст по­шепки. Після цього кожна група вико­нує своє за­вдання.

1-ий учень «Білий ка­пелюх». (інформація)

-   Коротко перекажіть зміст тексту.

 

2- ий учень «Чорний капелюх» (колір критики).

-  Що вам не сподобалось в тексті?

 

3-тій учень «Зелений капе­люх». ( креативність).

—  Уявіть себе чарівником …

 

         4- ий учень «Жовтий капе­люх».(колір позитива)

- Чому вчить вас це оповідання?

 

   5- ий учень «Червоний капе­люх» (колір емоцій).

—  Яке ваше особисте ставлення до того, про що ви прочитали? По­добається вам це чи ні?

  5. Інсценізація оповідання «Безкоштовне виховання»

  6.  Відновіть прислів’я.       Слайд №23                                                                          

           Дялюність родожча аз све.

           Добрасправасамасебехвалить.

           Д.л.  м.йстр.   в.л.ч.є  

7. Гра.

Якщо дитина робить добрі вчинки, ви плескаєте в долоні, а погані - не плескаєте.


1. Допомагає мамі

2. Ображає друзів

3. Кричить, коли хтось відпочиває

4. Береже природу

5. Обманює

6. Добре вчиться

7. Насміхається з чужого горя.

8. Захищає слабшого.

9. Завжди вітається

10. Не слухає вчительку і батьків. 

11. Допомагає друзям.


 

8. Дерево «Добра» Слайд №2                                                                                                                                                                                                             

За народним повір’ям дерево -.це символ життя, а яке життя без добра?

Наше дерево ви прикрасите плодами, на яких запишете добрі слова один одному. Щоб від ваших слів стало приємно та радісно У своїй душі віднайдіть чарівне тепло одне для одного.

(У дітей на парті  пелюстки квітів з аркушу паперу. Діти пишуть добрі слова. Підходять  до  дошки  і прикріпляють до дерева.. Зачитують  добрі  слова. )

 

8.  Читання легенди   вчителем

- На якій планеті ми живемо?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            - Як ви гадаєте, чи є на Землі найважливіша людина?                                                                                                - Послухайте, будь ласка, легенду, яку я вам розповім.                                                                                                  Було в одного батька три сини. Виросли вони і роз'їхались у різні місця. Один з них вчив людей, другий лікував, а третій вирощував хліб. Якось приїхали вони до батька на гостину. За вечерею стали вони сперечатися між собою:                                                                                                                                                   - Я найважливіший на Землі, адже я навчаю людей.                                                                                                                 - Ні, я,- заперечив другий, - адже я лікую людей, щоб вони були здорові.                                                                                  - Ні, я,- сказав третій, - адже я вирощую хліб, щоб люди мали що їсти.                                                             Довго вони сперечалися і вирішили піти до старого мудреця. Вислухав їх мудрець, усміхнувся і сказав:                                                                                                                                - Погляньте в цю скриньку, там ви побачите найважливішу людину.                                                                                                                             Подивились братии, і здивувались. Давно немає мудреця. Але скринька його залишилася. Ось вона.                    

Коли ви заглянете в неї,  і  ви там побачите найважливішу людину на Землі. Хай кожен з вас загляне у скриньку. Але, коли ви розглянете цю людину, нікому не кажіть, хто це, а почекайте, поки всі подивляться.

  То кого ви побачили в чарівній скриньці? (Діти називають себе, бо на дні скриньки дзеркало).

-        Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Людина – найцінніший скарб. Кожен з вас – особистість. І саме такої людини як ви, на цій землі немає й не буде ніколи.

                                                                                                                                                    VІ. Підсумок уроку.

1. Рефлексія

  • Пригадайте, яким ви хотіли бачити наш урок? Чи справдилися ваші очікування?

Закінчи   речення   

Урок був цікавим , тому що …

2.Оцінювання . Слайд

- Відгадайте ребус.

3. Домашнє завдання.                                                           

Заключне слово вчителя. 

  •  Людське серце має бути відкритим для добра, людяності, щирості і любові.   Саме таким було серце В. Сухомлинського – чудового письменника і учителя від Бога.
  •   А що треба робити, щоб стати справжньою людиною? Відповідь проста – і водночас складна. Прочитайте її на промінчиках сонечка,   перестрибуючи через один промінець: ДАРУЙ ДОБРО!     Слайд №25                                                                                                                                                                                                              

Усміхайтесь, даруючи добро, як сонечко промінці, у цьому секрет щасливої людини. Я всім бажаю добра. Поверніться один до одного, візьміться за руки і побажайте чогось доброго.

Діти беруться за руки.

1.  Добрим бути просто чи не просто. Не залежить доброта від зросту

2.  Як людей полюбиш - пошануєш. Силу для добра в душі відчуєш.

3.  І закрутиться земля скоріше. Якщо разом станемо добріші.

4. Доброта з роками не старіє. Доброта від холоду зігріє.

5.      І якщо вона як сонце світить. То радіють і дорослі й діти.

 

9

 

doc
Додано
27 листопада 2020
Переглядів
1629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку