Інтегрований урок "Народні пісні. "Грицю, Грицю..."(жартівлива народна пісня)"(3 клас)

Про матеріал

Інтегрований урок літературного читання та музичного мистецтва (3 клас), метою якого є сприяти цілісності навчання; ознайомити учнів з кращими зразками усної народної творчості; визначити роль музики жартівливого характеру в житті людини і місце жартівливих пісень в українському фольклорі; виховувати любов до художнього слова, працелюбність.

Перегляд файлу

Тема. Народні пісні. «Грицю,  Грицю…»(жартівлива народна пісня)

Мета: сприяти цілісності навчання; продовжити ознайомлення учнів з кращими зразками усної народної творчості; вчити визначати основну думку твору; вдосконалювати навички виразного читання віршованих творів, читання за особами; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, увагу; визначити роль музики жартівливого характеру в жит­ті людини і місце жартівливих пісень в українському фольклорі; виховувати любов до художнього слова, працелюбність.

Тип уроку: урок закріплення і застосування знань, умінь і навичок.

Вид уроку: інтегрований урок літературного читання та музичного мистецтва (3 клас).

Музичний матеріал: «Вчать у школі»,українська народна пісня «Грицю, Грицю, до роботи»; І.Щедрін. «Пустотливі частівки».

Обладнання: підручники «Літературне читання» та «Музичне мистецтво»; портрет української піснярки Марусі Чурай;  ілюстрації по темі;, елементи костюму (солом’яний бриль, хустинка).

Хід уроку

  1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вчителі розпочинають урок піснею «Вчать у школі»

Букви в зошиті писать,

На 12, не на 5 -

Вчать у школі! Вчать у школі!

Вчать у школі!

Додавати і ділить,

Менших себе боронить

Вчать у школі! Вчать у школі!

Вчать у школі!

 

Привітання

Вчитель: Добрий день, вам, діти!

Учні:  Добрий день, учитель!

Вчитель: Любі діти! У наш клас завітали гості нині. Привітайте в добрий час гостей посмішкою щиро.

Учні:  Ми вам раді, люди добрі,

            І вітаєм щиро Вас,

            І запрошуєм ласкаво

            На урок у третій клас.

Вчитель: Тож девіз тепер згадаймо

         І урок наш починаймо! (Слайд, діти читають)

 

Учні:  Не просто слухати, а чути.

           Не просто дивитись, а бачити.

           Не просто відповідати, а міркувати.

          Дружно й плідно працювати.

Вчитель: Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.

 

  1.    МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
  1.     Розчитування за складовими таблицями( на слайді і в дітей на партах)

ГРИ КВІ ДРО ПЛЕ ЩА

ЖИН РВА ЗДО  ПРО СВЯ

  1. Про себе (Хто прочитав, подає сигнал)
  2. Вголос повільно
  3. Швидко
  4. у питальній інтонації
  5. у наказовій інтонації

Вчитель: Продовжуємо розчитуватись. Увага на дошку. Розширюємо коло зору.

 

ДРУ      *       ЗІ

ЛУ            *           ЗІ

МО               *              ВА

СЛО                    *                   ВО

БДЖО                   *                        ЛА

.

  1. про себе
  2. вголос ,
  3. швидко
  4. по рядах на одному подиху,
  5. Результат пошуку зображень за запитом "жив жучок між бур'янами"всі разом на одному вдиху

 

  1.     Робота над скоромовкою(слайд)

    Жив жучок між бур'янами.

      Жив без тата і без мами.

      Жив і жив, і не тужив —

      Жовтим листям ворушив.

     Жаба квакнула: «Попався!»

     Жук завмер – так налякався.

1)Про себе(хто прочитав , подає сигнал)

2)Разом

3)ведмедики

4)лисички

5)зайчики

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Діти, послухайте уважно вірш

Слайд 7

           Моя країна – Україна,

           Сонячна держава.

           І дорослому, й дитині

           Жити в ній – цікаво.

           У столиці – світлі лиця.

           В селах – щирі люди.

           Я за тебе, Батьківщино,

           Завжди горда буду!

Вчитель: Про що розповідається у вірші?

Учні: У вірші розповідається про нашу Батьківщину – Україну.

Вчитель: Ми недарма розпочали з вірша про Україну, бо він має відношення до нашого уроку. Діти, ви прослухали вірш, розгляньте ілюстрації на дошці та скажіть з чим у вас асоціюється слово «Україна»?

Учні: Україна – це Батьківщина, батьки, сім’я, народ, мова, домівка, рідна земля, пісня.

   

   

 

Складання асоціативного куща(на дошці,в центрі може бути малюнок України)

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Вчитель: Сьогодні на уроці ми познайомимося із одним із яскравих музичних жанрів української пісенної творчості. Але щоб назвати цей жанр, вам потрібно буде знайти одну із його рис, відгадавши загадку. Ось вона:

Негренята босоногі

Жартували з носорогом

Глянь, шкарпетку носоріг

Начепив собі на ріг.

Це – жарт. Українському народу притаманні ці риси. Вони допомагають у житті, створюють гарний настрій.

  • А як же тоді називаються пісні, яким властива ця особливість виконання?
  • Жартівливі.
  • Так, правильно!

Вчитель: Жартівливі пісні створювались українським народом надзвичайно легко і швидко, неначе із однієї іскринки. Вони потребують аудиторії, бо розраховані на співучасть, на те, щоб дотеп, каламбур, жарт був почутий, розрадив і розвеселив слухачів. Жартівливі пісні часто виконуються як приспівки до танцю.

  1. СПРИЙМАННЯМ УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. ОПРАЦЮВАННЯ ЖАРТІВЛИВОЇ НАРОДНОЇ ПІСНІ «ГРИЦЮ, ГРИЦЮ» (с.55)

Вчитель: А для, щоб розпочати роботу з піснею, ви повинні її уважно послухати.(Виконання пісні вчителями під музичний інструмент).Дайте відповіді на запитання.

  • Про що ця пісня?
  • Чому вона жартівлива?
  • Що в ній засуджується?

 

  1. Робота в парі

Самостійне читання пісні в парі

 

  1.    Гра «Актори»
  • Розіграйте сценку за змістом пісні: шість мовців по черзі звертаються до Гриця, а він інтонацією і жестами показує свою ліниву вдачу.
  1.    Гра «Добери риму»(слайд)

До роботи — … (чоботи).

До телят —... (болять).

Молотити ...(робити).

Дрова —... (нездоровий).

Хліб —... (охрип).

Їсти —... (сісти).


.


5. Хвилинка відпочинку.

(Під музичний супровід виконують рухи за вчителем)


VІ.  РОЗУЧУВАННЯ ПІСНІ «ГРИЦЮ, ГРИЦЮ, ДО РОБОТИ»

  1.     Слухання української народної пісні «Грицю, Грицю» у виконанні Раїси Кириченко.

 2.   Розповідь вчителя.

D:\Documents\УРОК читання та музики\Маруся Чурай.jpgВважається, що пісню «Грицю, Грицю, до роботи» склала славетна українська піснярка Маруся Чурай. За легендою, вона народилася в 1625 році у Полтаві, в родині козацького сотника Гордія.

D:\УРОК читання та музики\008-3.jpgВ юності у дівчини було багато шанувальників, а нареченим її став Гриць Бобренко, син хорунжого Полтавського полку. Саме йому Маруся присвятила пісні «Грицю, Грицю, до роботи» і «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці». А ще її вважають автором низки інших пісень, які здобули таку популярність, що стали справді народними: «Віють вітри, віють буйні», «В кінці греблі шумлять верби», «Засвіт встали козаченьки»...

D:\УРОК читання та музики\Грицю.jpgВже чотири століття пам’ять славетної піснярки вшановується україн­ським народом. На основі легенди про її життя Ліна Костенко написала роман «Маруся Чурай». Існує чимало скульптурних зображень дівчини, одне з них встановлено в 2006 році у Полтаві, на батьківщині піснярки.

У пісні йдеться про лінивого хлопця, який все знаходить причину, щоб не  виконувати роботу, яку просять зробити. Але коли мова заходить про обід, то у нього одразу ж прокинувся апетит та бажання пообідати. Можна сказати, що в образі ледачого Гриця зображується людина, яка хоче, не докладаючи зусиль, щось гарне мати.

 

.      4. Розучування пісні «Грицю, Грицю, до роботи».

 Діти пофразово розучують, а потім співають усім класом.

      5.  Інсценування пісні під музичний супровід

  •    А зараз ми її інсценуємо (робота в парі). Для виконання використовуємо атрибути костюму (для хлопчика – солом’яний бриль, а для дівчинки - хустинка).
  • Послухайте вірш Грицька Бойка. Чи можна його назвати жартівливим?

Як невдаха виступав


— От я вчора виступав!

Ви б почули, як співав!

Хоч немає слуху,

я горлав щодуху:

до-ре-мі-фа-соль-ля-сі!

Голос мій почули всі!

А скінчив — що сталось!

З місць усі зірвались,

сцену ледь не рознесли,

а мене вхопили —

аж на вулицю несли

і вже там... набили!


  • Як ти вважаєш, чи успішно виступив співак? Що він зробив неправильно?

 

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Сьогодні ми познайомилися із жанром української пісенної творчості – жартівливими піснями, визначили їх головні риси та особливості виконання та звучання.
  • Яку пісню читали і співали на сьогоднішньому уроці?
  • Яка ця пісня за змістом і настроєм?
  • Що в ній засуджується?
  • Який висновок з прочитаного ви для себе зробили?

1. Підсумок уроку. Рефлексія

Вчитель: Діти, підходить до завершення наш урок. На останок я хочу сказати, сьогодні ми познайомилися з творами української народної творчості, які накопичувалися протягом багатьох років. Ви молоде, підростаюче покоління,  саме вам примножувати та прославляти здобутки нашого народу. Ви сини і дочки нашої неньки-України, які повинні ніколи не забувати де ваша Батьківщина, яка ваша рідна мова,  де ваша домівка та людей, які подарували вам життя – ваших батьків.

Вчитель: Підіб’ємо підсумки нашого уроку. Закінчимо речення.

Слайд

Я сьогодні дізнався (дізналася)…

Мені сьогодні сподобалося…

Вдома мені слід попрацювати…

  1. Оцінювання.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Слайд

Вчитель: с. 54-56 виразно читати народні пісні. За бажанням намалювати малюнок до однієї з українських народних пісень. Вивчити слова пісні «Грицю, Грицю, до роботи».

Слайд

Вчитель: Наш урок закінчено. Я дякую вам за роботу на уроці.  Давайте попрощаємося з нашими гостями.

Учні: До побачення!

 

 

 

 

doc
Додано
12 березня 2019
Переглядів
2830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку