Виховна година "Андріївські вечорниці"

Про матеріал
Збагатити уяву дітей про традиції, пов’язані з святом Андрія Первозваного. Розвивати уважність, кмітливість. Виховувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, пов’язаних зі святом.Ознайомлення учнів з українською народною культурою.
Перегляд файлу

                                    Андріївські вечорниці

Мета:  збагатити уяву дітей про традиції, пов’язані з святом Андрія Первозваного; розвивати уважність, кмітливість; виховувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, пов’язаних зі святом.

Обладнання: калита, кульки повітряні, горіхи, картки з написами інгредієнтів, зображення Андрія Первозваного.

Хід заходу

І. Організаційна частина

1. Привітання

2. Оголошення теми:

   До нас в гості завітало свято Андрія Первозваного. Мета нашого заняття дізнатися  якнайбільше про традиції, пов’язані з святом Андрія і відтворити деякі з них.

ІІ. Основна частина

  1. Вступне слово
  •              Діти, ще в дохристиянські часи виникали поетичні дійства, пов’язані з землеробством, народним календарем, сімейним і родинним життям. 13 грудня день святого Андрія Первозваного, а народні звичаї так міцно сплелися з релігійними устоями, що є тепер єдиним цілим.

    Отож, за стародавньою християнською легендою, Андрій став першим учнем Ісуса Христа, то і був названий Первозваним.

  1. Традиції

Вечір перед святом мав назву «андріївських вечорниць». Готували свято дівчата. Воно спонукало їх бути добрими господинями. До хати, де мали гуляти, зносили продукти, готували страви. Саме свято оригінальне, усіяне багатьма ворожіннями. Як правило, ворожіння пов’язані з водою, а вода — джерело життя.

Сни на Андрія вважалися віщими. В цю ніч дівчата намагалися спати не там, де завжди. Значний інтерес становлять андріївські ворожіння про професію майбутнього чоловіка.

Інсценізування

Здавна вважалося, що в ніч на Андрія парубки мали великі права — це єдина ніч у році, коли хлопцям пробачали всілякі бешкетування: «насолити» батькові дівчини, який не пускає її на вечорниці, — розібрати огорожу біля хати, ключі від комори сховати, ворота вкрасти.

Гарним, веселим, давнім звичаєм «андріївських вечорниць» було кусання калити. Калита — великий пшеничний корж, помазаний медом і підвішений до стелі. Хлопці і дівчата повинні під’їхати до калити на кочерзі ( символ домашнього затишку), підскочити і вкусити калиту. Підходячи, вони говорять: «Їду, їду калиту кусати». Біля коржа сидить хлопець з глечиком, в котрому сажа, розведена водою. В руках він тримає палку, на кінці якої намотані ганчірки. Він говорить «Як засмієшся, я тебе буду по зубах писати». Якщо той, хто йде до коржа, засміється, то хлопець-писар, змащує його сажею.

Відео 1.

  1. Ворожіння
  •         Діти, а зараз ми з вами будемо ворожити. Мені потрібно три дівчинки.

(Дівчатка стають в рядочок і міняються місцями доти, поки одна з них не буде біля дверей класу першою)

  •         Дівчинка, яка стала до дверей першою, перша вийде заміж.
  •         Отже, ти першою вийдеш заміж. Хто ще хоче дізнатися свою долю?
  1. Фізкультхвилинка
  •         Діти, ви вже втомилися, тому давайте зробимо фізхвилинку.

        Відео 2

  1. Гра «Хто швидше»
  •         Діти, а зараз ми з вами пограємо в гру «Хто швидше надме повітряну кульку». Для того, щоб розпочати гру, мені потрібно 2 учасники.
  •         Переможець буде перший намагатися вкусити калиту, але це буде не так легко, адже ми будемо його смішити.
  •         Отже, діти, ми визначили переможця. Він і стає першим паном Коцюбинським — людиною, яка їде кусати калиту. Тепер нам потрібно обрати пана Калитовського — людину, яка буде смішити пана Коцюбинського. Бажаючі є? Добре, тепер у нас є пан Калитовський і пан Коцюбинський. Можемо кусати калиту.
  •         Добрий вечір, пане Калитовський!
  •         Добрий вечір, пане Коцюбинський! Куди їдите?
  •         Їду, їду калиту кусати!
  •         А я буду смішити (смішить).
  •         Як бачите, пан Калитовський добре виконує свої обов’язки. Залишимо його на цій посаді чи оберемо іншого? Добре.
  1. Конкурс «Господинь»
  •         Діти, ви бачили як мама варить суп? Добре, зараз ми переконаємось, як ви запам’ятали інгредієнти, які ваша мама кидає в суп.

Мені потрібна одна дівчинка.

Зараз ми перевіримо, чи уважно ти слідкувала за мамою. Тобі потрібно по черзі брати перевернуті аркуші і читати  назву інгредієнта. Кожна з вас буде вибирати 6 інгредієнтів.

(картопля, рис,  макарони, сіль, приправа, борошно, бурячок столовий, морква, капуста, цукор, дріжджі, яйця, вода, цибуля, лавровий листок)

  •    Що ж це за господиня така? Правильно, діти, неуважна.

(кусання калити)

  •         Добрий вечір, пане Калитовський!
  •         Добрий вечір, пане Коцюбинський! Куди їдете?
  •         Їду, їду калиту кусати!
  •         А я буду смішити (смішить).
  1. Гра «Хто більше»
  •    Тепер завдання для хлопчиків. Вам потрібно брати в руки горіхи. А ми з вами будемо рахувати і дізнаємось, хто може взяти їх найбільше.
  •    Молодці!

(кусання калити)

  •         Добрий вечір, пане Калитовський!
  •         Добрий вечір, пане Коцюбинський! Куди їдете?
  •         Їду, їду калиту кусати!
  •         А я буду смішити (смішить).

ІІІ. Заключна частина

  •         Ось так проходила калита, котра дійшла до нас з прадавніх часів. А наше заняття підходить до кінця. А на прощання я хотіла б задати декілька питань.

Рефлексія

  1. Що вам найбільше сподобалось на занятті?
  2. Що нового ви дізнались?

 Відео 3

 Ви всі молодці. Дякую вам за увагу.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чекаль Лідія Михайлівна
    дякую за гарний сценарій свята.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 березня 2019
Переглядів
1531
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку