Урок (бінарний). Тема: " Петриківські диво -квіти . Петриківський розпис. "

Про матеріал
Бінарний урок : читання + мистецтво. Ознайомлення учнів з творчістю української поетеси Наталки Поклад. Робота над віршем Н . Поклад " Петриківські диво -квіти." Майстер - клас з петриківського розпису. Ознайомлення з культурою і традиціями українського народу , історією виникнення петриківського розпису та технікою малювання в даному стилі.
Перегляд файлу

Інтегрований урок. Читання, мистецтво.

Тема: Наталка Поклад « Петриківські диво-квіти». Петриківський розпис.

Мета:

  • формування предметних компетентностей:

ознайомити учнів з твором української поетеси Наталки Поклад, із гордістю України - петриківським розписом; удосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; учити бачити і розуміти мову творів, настрій творів; формувати вміння робити висновки, ділитися своїми враженнями про прочитане; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, творчу уяву,фантазію; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати гордість за свою країну, любов до художнього слова, дбайливе, шанобливе ставлення до народних традицій;

  • формування ключових компетентностей:

 уміння вчитися: сприймати мету, яку ставить  учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;

комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування, уміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію;

соціальної/громадянської: уміти працювати в парі, з усіма в колективі;

загальнокультурної:дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.

Обладнання: портрет Наталки Поклад, збірки її творів, ілюстрації-зразки петриківського розпису, мультфільм, розмальовка в стилі петриківського розпису, вироби, оздоблені петриківським розписом.

Тип уроку:

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна, мистецька.

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організаційний момент

Продзвенів дзвінок, малята,

Любі хлопчики й дівчата!

З давніх пір і понині

Кажуть всі в Україні:

«Здоровенькі були!»

Привітаймося з гостями:

«Здоровенькі були!»

     Сьогодні 21 листопада відзначають Всесвітній день вітань. Вітання – дуже важлива дія, хоча проста і нехитра. Вітаючись, ми розташовуємо до себе людей, створюємо дружні обставини, бажаючи людям здоров’я й добра отримуємо і собі навзаєм.

Вітайтеся просто, привітно і чемно,

Щоб настрій співав цілий день.

Коли для вас добре, зробіть приємно,

У світлі сердечних пісень.

Пам’ятаймо про це!

2. Психологічна настанова на урок.

     Вправа « Очікування»

  • сьогодні гарний святковий день, чудова погода. Ми бадьорі і веселі. Чого ви очікуєте від уроку? Яким він буде?
  • Сподіваюсь наші очікування справдяться, тож не гаймо часу, вперед!

ІІ. Основна частина

  1. Артикуляційна вправа
  • Вправляємося у чіткій вимові.

Ень-ень-ень, ень-ень-ень  ми говорим : «Добрий день!»

Іт-іт-іт,іт-іт-іт – друзям кажем ми : « Привіт!»

Ли-ли-ли, ли-ли-ли – здоровенькі щоб були.

Аю-аю-аю, аю-аю-аю – радо вас усіх вітаю.

  1. Вправа « Звуконаслідування»
  • Улюблена вправа. Чітко відновлюємо звуки:
  • Курочка квокче
  • Кішка муркоче
  • Зозуля кує
  • Собака гарчить
  • Корова мукає
  • Кулька лопнула

( Вчитель використовує Лего)

  1. Гра « Доповни речення»

      На кульках речення. Вправляємося в умінні поширювати речення, додаючи по одному .слову.

Синя кулька для хлопчиків.

МИ   ЧИТАЄМО.

Рожева – для дівчаток.

МИ   МАЛЮЄМО.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

          1. Актуалізація життєвого досвіду дітей.

  • Сьогодні на уроці ми здійснемо подорож до….
  • А ось куди, ви дізнаєтесь, якщо розв’яжете приклад

ПЕТРИК – К+КІНО – НО + ВКАЗ – З= ?

  • Гайда туди!

Перегляд ролику « Ну як тебе не любити»

  • Неможливо не любити таку красу рідної землі. Нещодавно ми відвідали цей чудовий , славний куточок України.
  • Які люди там живуть?
  • Чим вони прославили нашу країну на весь світ?

2.  Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні урок читання ми поєднаємо з уроком мистецтва. Адже через слово в літературі та фарби в малюванні ми бачимо розмаїття і красу навколишнього світу. Познайомимося з твором сучасної української поетеси Наталки Поклад

« Петриківські диво-квіти», дізнаємось, чим пишаються українці та що стало своєрідною візитівкою України нашої держави далеко за її межами.

 На вас чекає майстер-клас, який проведе чудовий педагог, справжній художник, що навчає діток своїй майстерності. Кожен з вас створить власний малюнок у стилі петриківського розпису.

  1. Перегляд відеоролику «Як 2-В в Петриківці бував»
  • Згадаємо нашу мандрівку до мальовничого куточка України – Петриківки.
  1. Історична довідка

( Повідомлення заздалегідь підготовленими учнями)

  • Про що ми дізналися з екскурсії , зараз розкажуть діти.

Відеоряд.

    1-й учень. Петриківка – це село на Дніпропетровщині. Воно розташоване на берегах мальовничої річки Чаплинка . У давні часи,  аж у вісімнадцятому столітті жили тут козаки, кріпацтва тут не знали, то чому не жити у красі? У багатьох селах жінки розмальовували стіни хат, виводили узори над вікнами й дверями, щоб хата була чепурною.

    2-й учень. Наприкінці ХІХ ст. почали виготовляти «мальовки» - розписи на папері, що замінили настінні розписи. « Мальовки» продавали на ярмарках, що проводили на селі тричі на рік. Пізніше народні майстри почали розписувати деревяні вироби: посуд, мисники, тарілки, скрині, сані, віялки, музичні інструменти. Найчастіше це були фантастичні дерева, квіти, птахи, ягоди, листя. ( Демонстрація виробів, оздоблених розписом)

    3-й учень. Чимало дослідників намагалися розгадати таємницю петриківського розпису. Дмитро Іванович Яворницький  - першовідкривач петриківського розпису. До нього ніхто не звертав уваги ані  на декоративний, ані на настінний розписи. Після 1936 року, коли в Києві відкрилася перша вклика виставка народної творчості, на якій було показано твори художників їз Петриківки, про них дізналася вся Україна, прийшло й офіційне визнання.

     4-й учень. За участь у виставці петриківські художники отримали нагороди. У Петриківці відкрили школу декоративного розпису. 2013 року петриківський розпис було занесено в список культурної спадщини ЮНЕСКО.

  1. Довідка про поетесу.

           Про Петриківку багато ходить слави, її оспівують в піснях, складають вірші. І ось цю красу за допомогою слова змалювала у своєму творі сучасна українська поетеса Наталка Поклад.

          Народилася 3 вересня 1951р. в мальовничому селі Маньківка  на Вінничині. Закінчила 8 класів, потім педучилище, а далі навчалася у Києвському університеті ім.Т.Г.Шевченка на філологічному факультеті.

           Учителювала, працювала у видавництвах, журналах. Вона одна з талановитіших і найпомітніших особистостей української літератури «Берегинею української лірики» називають Наталку Поклад. І це дійсно так. Її чарівна поезія не тільки привертає до себе увагу,вона просто огортає теплим і світлим позитивом,якого так бракує сучасності. «Слово до слова – і творимо світ,веселий,добрий,світлий у якому всім затишно і гарно.»

 

4.Робота над текстом вірша Н.Поклад «Петриківські диво-квіти».

             1) Вправа «Прогнозування за заголовком та ілюстраціями».

-Прочитайте назву вірша і розгляньте ілюстрації. Про які диво-квіти йдеться?

-Як гадаєте,про що створила вірш Н.Поклад?

             2) «Зразкове читання»

(Виразне читання заздалегідь підготовленим учнем вірша Н.Поклад «Петриківські диво-квіти»).

  1. Перевірка первинного сприймання змісту твору:

-Чи сподобався Вам вірш?

-Чи справдилися ваші передбачення того,про що йтиметься у вірші?Про які диво-квіти йдеться у творі?

-Яким настроєм наповнений вірш?

     4) Словникова робота. Пояснення значення слів.

Розмай – що небудь буйно розквітле,зелене розмаїття,різноманіття.

Тарелі-деревяні тарілки.

Фізкультхвилинка

5.Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.

  1. Вправа «Бджілки»: напівголосне читання вірша учнями.
  2. Бесіда за змістом  твору з елементами вибіркового читання.
  • Де можна побачити петриківські диво-квіти? Як про це сказано в тексті?
  • У якому реченні йдеться про різноманітність кольорів? Прочитайте.
  • Виберіть з тексту і прочитайте ознаки, що передають красу квітів?
  • Знайдіть і прочитайте речення, у кінці яких три крапки. Як ви розумієте? Як би ви їх продовжили?
  1. Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша.
  • Ми часто говоримо: « Прочитай виразно». А що це означає?
  • Автори підручника розробили пам’ятку « Вчись читати виразно». Під час підготовки користуйся нею та готовою партитурою тексту.

Виразне читання учнями вірша «Петриківські диво-квіти»

                     Фізкультхвилинка для оченят

  1. Майстер-клас з петриківського розпису.

ІІІ. Заключна частина

  1. Рефлексія
  1. Вправа «Мікрофон».
  • Про які диво-квіти ми читали на уроці?
  • Звідки вони походять?
  • Хто автор твору « Петриківські диво-квіти»?
  1. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати ти вірш.

За бажанням створити власний малюнок у стилі петриківського розпису фарбами.

  • А щоб урок завершити на позитивній ноті, отримайте розмальовку тарілочки у стилі петриківського розпису. Створіть вдома власні шедеври.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 січня 2020
Переглядів
2770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку