Інтегрований урок. Читання, мистецтво.
Тема: Наталка Поклад « Петриківські диво-квіти». Петриківський розпис.
Мета:
ознайомити учнів з твором української поетеси Наталки Поклад, із гордістю України - петриківським розписом; удосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; учити бачити і розуміти мову творів, настрій творів; формувати вміння робити висновки, ділитися своїми враженнями про прочитане; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, творчу уяву,фантазію; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати гордість за свою країну, любов до художнього слова, дбайливе, шанобливе ставлення до народних традицій;
уміння вчитися: сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати;
комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування, уміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію;
соціальної/громадянської: уміти працювати в парі, з усіма в колективі;
загальнокультурної:дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.
Обладнання: портрет Наталки Поклад, збірки її творів, ілюстрації-зразки петриківського розпису, мультфільм, розмальовка в стилі петриківського розпису, вироби, оздоблені петриківським розписом.
Тип уроку:
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна, мистецька.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
Продзвенів дзвінок, малята,
Любі хлопчики й дівчата!
З давніх пір і понині
Кажуть всі в Україні:
«Здоровенькі були!»
Привітаймося з гостями:
«Здоровенькі були!»
Сьогодні 21 листопада відзначають Всесвітній день вітань. Вітання – дуже важлива дія, хоча проста і нехитра. Вітаючись, ми розташовуємо до себе людей, створюємо дружні обставини, бажаючи людям здоров’я й добра отримуємо і собі навзаєм.
Вітайтеся просто, привітно і чемно,
Щоб настрій співав цілий день.
Коли для вас добре, зробіть приємно,
У світлі сердечних пісень.
Пам’ятаймо про це!
2. Психологічна настанова на урок.
Вправа « Очікування»
ІІ. Основна частина
Ень-ень-ень, ень-ень-ень ми говорим : «Добрий день!»
Іт-іт-іт,іт-іт-іт – друзям кажем ми : « Привіт!»
Ли-ли-ли, ли-ли-ли – здоровенькі щоб були.
Аю-аю-аю, аю-аю-аю – радо вас усіх вітаю.
( Вчитель використовує Лего)
На кульках речення. Вправляємося в умінні поширювати речення, додаючи по одному .слову.
Синя кулька для хлопчиків.
МИ ЧИТАЄМО.
Рожева – для дівчаток.
МИ МАЛЮЄМО.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Актуалізація життєвого досвіду дітей.
ПЕТРИК – К+КІНО – НО + ВКАЗ – З= ?
Перегляд ролику « Ну як тебе не любити»
2. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні урок читання ми поєднаємо з уроком мистецтва. Адже через слово в літературі та фарби в малюванні ми бачимо розмаїття і красу навколишнього світу. Познайомимося з твором сучасної української поетеси Наталки Поклад
« Петриківські диво-квіти», дізнаємось, чим пишаються українці та що стало своєрідною візитівкою України нашої держави далеко за її межами.
На вас чекає майстер-клас, який проведе чудовий педагог, справжній художник, що навчає діток своїй майстерності. Кожен з вас створить власний малюнок у стилі петриківського розпису.
( Повідомлення заздалегідь підготовленими учнями)
Відеоряд.
1-й учень. Петриківка – це село на Дніпропетровщині. Воно розташоване на берегах мальовничої річки Чаплинка . У давні часи, аж у вісімнадцятому столітті жили тут козаки, кріпацтва тут не знали, то чому не жити у красі? У багатьох селах жінки розмальовували стіни хат, виводили узори над вікнами й дверями, щоб хата була чепурною.
2-й учень. Наприкінці ХІХ ст. почали виготовляти «мальовки» - розписи на папері, що замінили настінні розписи. « Мальовки» продавали на ярмарках, що проводили на селі тричі на рік. Пізніше народні майстри почали розписувати деревяні вироби: посуд, мисники, тарілки, скрині, сані, віялки, музичні інструменти. Найчастіше це були фантастичні дерева, квіти, птахи, ягоди, листя. ( Демонстрація виробів, оздоблених розписом)
3-й учень. Чимало дослідників намагалися розгадати таємницю петриківського розпису. Дмитро Іванович Яворницький - першовідкривач петриківського розпису. До нього ніхто не звертав уваги ані на декоративний, ані на настінний розписи. Після 1936 року, коли в Києві відкрилася перша вклика виставка народної творчості, на якій було показано твори художників їз Петриківки, про них дізналася вся Україна, прийшло й офіційне визнання.
4-й учень. За участь у виставці петриківські художники отримали нагороди. У Петриківці відкрили школу декоративного розпису. 2013 року петриківський розпис було занесено в список культурної спадщини ЮНЕСКО.
Про Петриківку багато ходить слави, її оспівують в піснях, складають вірші. І ось цю красу за допомогою слова змалювала у своєму творі сучасна українська поетеса Наталка Поклад.
Народилася 3 вересня 1951р. в мальовничому селі Маньківка на Вінничині. Закінчила 8 класів, потім педучилище, а далі навчалася у Києвському університеті ім.Т.Г.Шевченка на філологічному факультеті.
Учителювала, працювала у видавництвах, журналах. Вона одна з талановитіших і найпомітніших особистостей української літератури «Берегинею української лірики» називають Наталку Поклад. І це дійсно так. Її чарівна поезія не тільки привертає до себе увагу,вона просто огортає теплим і світлим позитивом,якого так бракує сучасності. «Слово до слова – і творимо світ,веселий,добрий,світлий у якому всім затишно і гарно.»
4.Робота над текстом вірша Н.Поклад «Петриківські диво-квіти».
1) Вправа «Прогнозування за заголовком та ілюстраціями».
-Прочитайте назву вірша і розгляньте ілюстрації. Про які диво-квіти йдеться?
-Як гадаєте,про що створила вірш Н.Поклад?
2) «Зразкове читання»
(Виразне читання заздалегідь підготовленим учнем вірша Н.Поклад «Петриківські диво-квіти»).
-Чи сподобався Вам вірш?
-Чи справдилися ваші передбачення того,про що йтиметься у вірші?Про які диво-квіти йдеться у творі?
-Яким настроєм наповнений вірш?
4) Словникова робота. Пояснення значення слів.
Розмай – що небудь буйно розквітле,зелене розмаїття,різноманіття.
Тарелі-дерев’яні тарілки.
Фізкультхвилинка
5.Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.
Виразне читання учнями вірша «Петриківські диво-квіти»
Фізкультхвилинка для оченят
ІІІ. Заключна частина
Навчитися виразно читати ти вірш.
За бажанням створити власний малюнок у стилі петриківського розпису фарбами.