11 червня о 15:00Вебінар: Формування підприємницької компетентності учнів на уроках англійської мови

План-конспект уроку читання в 2 класі на тему: “Тарас Григорович Шевченко – великий народний поет і художник”

Про матеріал
Сформували в учнів знання про Т.Г.Шевченка, як великого народного поета, художника; ознайомили із відомостями про раннє дитинство великого українського поета, викликали співчуття до його сирітської долі. Навчали виразності та усвідомленості читання. Розвивали: мову, увагу, пам’ять. Виховували: почуття доброти, любов і повагу до батьків, любов до України, свого народу, рідної мови. Підготувала вчитель початкових класів Барвінківської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Долгополова Ірина Ігорівна
Перегляд файлу

 

Міністерство освіти України

Барвінківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект

уроку читання

на тему: “Тарас Григорович Шевченко –

великий народний поет і художник”

проведеного в 2-А класі

вчителем: Долгополовою І.І.

 

 

 

 

Історія літератури рідко знає біографію письменника таку тяжку і безрадісну, як біографія Шевченка.

 

                                        О.Пипін 

 

 

 


Тема уроку.

Тарас Григорович Шевченко – великий народний поет і художник.

Д.Красицький “Тарас Шевченко”.

 

 

Мета уроку.

Сформувати в учнів знання про Т.Г.Шевченка, як великого народного поета, художника; ознайомити із відомостями про раннє дитинство великого українського поета, викликати співчуття до його сирітської долі. 

Навчати виразності та усвідомленості читання.

Розвивати: мову, увагу, память.

Виховувати: почуття доброти, любов і повагу до батьків, любов до України, свого народу, рідної мови.    

 

 

Обладнання.

Портрет Т.Г. Шевченка, “Кобзар”, збірки віршів поета, репродукції картин, написаних поетом, вислови про відомих людей про Шевченка, магнітофон (запис пісні “По діброві вітер виє”.   

 

Хід уроку.

 

І. Організація класу.

 

ІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок.

 

  1. Бесіда.
    • Діти, вірші яких поетів ми з вами читали на попередньому уроці?
    • А який поет написав ці рядки з вірша?

 

  1. Читання вірша.

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вичертять ждуть.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Вступна бесіда.
    • У кожного народу є великі поети, яких знають усі: і дорослі, і діти. Для українського народу таким поетом є Тарас Григорович Шевченко.
    • Що вам відомо про цю людину?
    • Його ще називають великим кобзарем, бо свою найкращу книгу він назвав “Кобзар”.
    • У кого в сімї є ця книга?
    • Хто вам її показував?
    • “Кобзар” видавався багато разів. У кожній сімї є ця книжка, бо Т.Г.Шевченко народний поет.
    • Т.Г.Шевченко народився 9 березня 1814 року в с. Моринцях на Черкащині, в сімї кріпака, тобто селянина, який був власністю пана, жив у неволі, у постійних злиднях. Про життя Шевченка ви будете дізнаватися на багатьох уроках навчаючись у школі, а до його книжок будете звертатися протягом усього життя.

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
    • Сьогодні на уроці ми прочитаємо оповідання про сім’ю Т.Г.Шевченка, його перші роки життя; дізнаємося про те – якою він був талановитою і обдарованою людиною; пригадаємо вірші, які написав поет і взагалі, дізнаємося багато нового про нього.

Отже – тема нашого уроку: Т.Г.Шевченко – великий народний поет і художник.

 

  1. Робота над текстом Д.Красицького “Тарас Шевченко”.

а)  Вступна бесіда.

  • Тарас Григорович Шевченко був сином кріпака. Його батько, Григорій Іванович, стельмахував (робив із дерева вози та колеса), а також умів читати. Мати, Катерина Якимівна, була лагідна жінка, працьовита і дбайлива. У сімї Григорія Івановича та Катерини Якимівни було шестеро дітей: Катерина, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип. Сімя жила у великій бідності.
  • Відкрийте свої підручники на сторінці 4, зараз ми з вами познайомимося з оповіданням Д.Красицького “Тарас Шевченко”. Діти, Дмитро Красицький – правнук Катерини, сестри Тараса Григоровича. Цей письменник написав цілу книгу, яка називається “Тарасові світанки”, в ній яскраво і послідовно розповідається про дитячі і юнацькі літа Великого Кобзаря. Зараз ми з вами познайомимося лише з невеличким оповіданням.

 

б)  Словникова робота.

  • Для того, щоб краще зрозуміти текст, зясуємо значення таких слів:

Панщина -  робота, яку виконували для пана;

вишняк – вишневий садок;

хура -  великий віз для перевезення вантажів;

свита – верхній одяг;

плекають дітей – пестять, дуже турбуються;

заповідала – висловлювала бажання перед смертю;

аж вітер поза спиною гуляє – пронизує до самого тіла;

вийде не абищо – виросте незвичайна людина.    

 

в)  Первинне ознайомлення  зі змістом твору.

     (Читання учителем оповідання).

 

г)  Перевірка першого сприймання.

  • Що нового для себе ви дізналися з цього тексту?
  • У якій сімї народився поет?
  • Хто були його батьки?

 

д)  Підготовка до повторного читання тексту. Словникова робота.

     Орфоепічна хвилинка:

Звернемо увагу на слова у яких можлива помилка при вимові. Давайте їх вимовимо.

 

Сльози

вишняк

заповідала

застудився

сироти

благенька

трудівниця

недосипають

здалеку

плекають

господарство

приголубити

 

е)  Фізкультхвилинка.

 

Вийди, вийди сонечко.

На дідове полечко,

На бабине зіллячко,

На наше подвір’ячко.   

 

є)  Друге читання твору. Мовчазне читання.

     (Учні читають самостійно).

 

ж) Робота над змістом оповідання.

  • Чому померла мати поета ? (Часто хворіла).
  • Скільки Тарасові було років? (9 років).
  • Де її поховали? (У вишняку).
  • Де працював батько? (На панщині).

 

з) Вибіркове читання.

  • Знайдіть у тексті слова і зачитайте: як автор пояснює, чому для дітей дорогі й найрідніші мати і батько?
  • А як ви відноситеся до своїх батьків?
  • Чому ви повинні до них так ставитись?  
  • Яке життя настало для сиріт після смерті матері?   

 

и) Робота над виразністю читання.

    (Читання речень з відповідним інтонуванням).

  • А зараз давайте зачитаємо речення передаючи певні почуття.  

Зима була дуже люта (рішуче, твердо), а одежина яка там у кріпака – благенька: свита з дірками, що аж вітер поза спиною гуляє (з почуттям жалю)

(Діти читають спочатку частинами, а потім і все речення). 

 

ї) Робота над головною думкою твору.

  • А зараз знайдіть і прочитайте, що перед смертю сказав батько про Тараса?
  • Прочитайте виділенні в тексті слова, що вони передають? (Основний зміст твору).
  • Які слова виражають головну думку твору? (З Тараса Шевченка вийшов великий художник і народний поет).

 

  1. Розповідь учителя.
    • Дійсно, діти, батько Тараса не помилився, з нього вийшов відомий всьому людству поет. На наступник уроках ми з вами будемо трудитися над його поезією. А зараз давайте ще раз пригадаємо деякі із його віршів.

 

  1. Декламування віршів.

 

                                                       *** 

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою,

Червона калина.

Пишається калинонько,

Явір молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.

 

                                        ***

          Думи мої.

 

Думи мої, думи мої,

Лихо мені з вами!

Нащо стали на папері

Сумними рядами?..

Чом вас вітер не розвіяв

В степу, як пилину?

Чом вас лихо не приспало,

Як свою дитину?.

 

                                        ***

 

По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

Стан високий, лист широкий –

Нащо зеленіє?

Кругом поле, як те море

Широке, синіє. 

  1. Робота з виставкою книг.
    • Діти, всі ці вірші ви можете знайти в бібліотеці, є вони і у книгах, які знаходяться на виставці. Переглянути їх ви зможете на перерві.

 

  1. Слухання запису пісні “По діброві вітер виє”.
    • Діти, а ви знаєте, що багато віршів, які написав Тарас Григорович Шевченко, було покладено на музику і таким чином утворилися пісні – це і “Зацвіла в долині червона калина”, “Зоре моя вечірняя”, “Думи мої”, “По діброві вітер виє” та багато, багато інших.
    • Зараз, давайте ми з вами, послухаємо фрагмент пісні “По діброві вітер виє”.     

 

  1. Розповідь про Шевченка, як про художника.
    • Крім написання віршів Шевченко також з раннього дитинства дуже любив малювати. Світові відомі такі його картини, як: “Циганка – ворожка”, “Катерина”, “Свята родина”. Він написав багато портретів відомих того часу людей. Намалював багато своїх портретів, тобто автопортретів.

 

  1. Розповідь про останні роки життя поета.
    • Діти, немає людини в світі, яка б не знала хто такий Тарас Григорович Шевченко. Помер Тарас Григорович 10 березня 19861 року (47 років) у Санки-Петербурзі і поховали його на Смоленському кладовищі. А                 7 травня того ж року, його перевезли на Україну і поховали на Чернечій горі, в Каневі.
    • Пам’ятники поету стоять: в Канаді, Угорщині, США, Франції. Вулиці його імям названо у Франції, країнах СНД. Але він наш, наша честь і слава!

 

ІV. Підсумок уроку.

 

  1. Бесіда.
    • А зараз подивіться на дошку. Прочитайте і подумайте, які склади пропущено.

Та__       __ чен __     -   ве __     ук __ їнський   по__     і  худож __.

 

  • Зачитайте це речення .
  • Що ви дізналися про життя Тараса Григоровича Шевченка?
  • Яка його книга є у кожній українській сімї?
  • Багатогранна творчість і життя Шевченка. І за один урок ми не можемо всього охопити.

Олесь Гончар, відомий український письменник, звертаючись до дітей написав: “Юні друзі, дорожіть Шевченком!..

Хочеться вірити, що вступаючи в нове тисячоліття,

на вашому шляху завжди буде:

Тарасова пристрасть,

Тарасова мужність,

Тарасове невмируще слово!”.      

  • Варфоломій Григорович Шевченко,  двоюрідний брат великого поета, у своїх спогадах писав: “Я не знаю чоловіка, котрий би любив наші пісні більше, ніж Тарас...”. Тож  давайте і ми, закінчуючи наш урок, заспіваємо пісню на слова Т.Шевченко “Зацвіла в долині червона калина”.

 

  1. Виконання пісні “Зацвіла в долині червона калина”.

 

  1. Оцінювання учнів.

 

  1. Домашнє завдання.

(Сторінка 4-5, читати і відповідати на запитання).


Орфографічна картка.

 

 

  1. Значення деяких слів, які зустрічаються у оповіданні Д.Красицького “Тарас Шевченко”: 

 

Панщина -  робота, яку виконували для пана;

вишняк – вишневий садок;

хура -  великий віз для перевезення вантажів;

свита – верхній одяг;

плекають дітей – пестять, дуже турбуються;

заповідала – висловлювала бажання перед смертю;

аж вітер поза спиною гуляє – пронизує до самого тіла;

вийде не абищо – виросте незвичайна людина.    

 

 

 

 

  1. Слова, у вимові яких можлива помилка.

 

Сльози

вишняк

заповідала

застудився

сироти

благенька

трудівниця

недосипають

здалеку

плекають

господарство

приголубити

      

 

 

 

  1. Попрацюй над виразністю читання.

 

Зима була дуже люта, / а одежина яка там у кріпака – благенька: свита з дірками, що аж вітер поза спиною гуляє.

 

 

 

 

  1. Розвиваємо мислення.

 

Та__       __ чен __     -   ве __     ук __ їнський   по__     і  худож __.


Панщина -  робота, яку виконували для пана;

вишняк – вишневий садок;

хура -  великий віз для перевезення вантажів;

свита – верхній одяг;

плекають дітей – пестять, дуже турбуються;

заповідала – висловлювала бажання перед смертю;

аж вітер поза спиною гуляє – пронизує до самого тіла;

вийде не абищо – виросте незвичайна людина.

 

 

 

 

 

 

 

 

Сльози

вишняк

сироти

благенька

здалеку

плекають

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

заповідала

застудився

трудівниця

недосипають

господарство

приголубити

 

 

 

 

 

 

 

 

Та__       __ чен __     -

ве __     ук __ їнський  

по__     і  худож __.

 

 

“Юні друзі, дорожіть Шевченком!..

Хочеться вірити, що вступаючи в нове тисячоліття,

на вашому шляху завжди буде:

Тарасова пристрасть,

Тарасова мужність,

Тарасове невмируще слово!”.

О.Гончар

 

 

“Історія літератури рідко знає біографію письменника таку тяжку і безрадісну, як біографія Шевченка”.

 

                                            О.Пипін 

 

 

 

“Поетична діяльність Шевченка завжди буде в числі найкращих сторінок української літератури”.

 

М.Лєсков

 

“Великий Кобзарю!

Ти живеш і в наші дні,

Ти з нами в праці і в борні,

Ти з нами йдеш до сонця сходу,

Ти правди й вольності пророк...”.

 

М.Рильський

 

 

 

“Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь”

 

Т.Шевченко 

 

 

1

 

doc
Додано
4 лютого
Переглядів
693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку