Урок Бінарний урок за темою «Будова атома»

Про матеріал

Повторити і узагальнити знання про будову атома шляхом інтеграції наукових знань, отриманих на уроках фізики й хімії; установити рівень засвоєння навчального матеріалу з теми «Будова атома»;

Перегляд файлу

                              Бінарний урок за темою  «Будова атома»

 

Тип уроку: повторювально-узагальнююче заняття шляхом інтеграції двох предметів фізики та хімії.

 

Мета :

1. Освітня: повторити і узагальнити знання про будову атома шляхом інтеграції наукових знань, отриманих на уроках фізики й хімії; установити рівень засвоєння навчального матеріалу з теми «Будова атома»; підготувати учнів до засвоєння матеріалу з наступної теми.

2. Розвивальна: розвивати вміння застосовувати наявні знання на практиці; розвивати здібності аналізувати, робити висновки, логічно мислити, сприяти розвитку інтелектуальних та творчих здібностей, розвитку уваги, пам'яті.

3. Виховна: формувати пізнавальний інтерес до фізики та хімії; сприяти формуванню в учнів поваги до наукового пізнання і переконання в цінності наукових знань для різних галузей людської діяльності, для повсякденного життя людини; формувати вміння слухати, працювати в колективі; давати самооцінку.

 

Форма організації навчальної діяльності: поєднання фронтальної роботи та роботи в групах.

 

Технологія: традиційна, елементи особистісно-орієнтованого і проблемного навчання.

 

Обладнання:

1. Комп'ютер.

2. Екран.

3. Відеопроектор.

4. Комп'ютерна презентація.

5. На демонстраційному  столі:

• штатив з пробірками, лугом і розчином фенолфталеїну;

• пензлик;

• дві склянки з водою;

• таблиця Д.І.Менделєєва;

• е / ф машина;

• електроскопи;

• ебонітова паличка;

• металева спиця;

• указка;

• кольорова крейда;

• фломастери.

6. На столах у дітей:

• номери груп;

• пензлики;

• таблиці Д.І.Менделєєва;

• штативи з пробірками, лугом і розчином фенолфталеїну;

• аркуші паперу з нанесеним розчином лугу;

• картки - оцінки;

• конверти з самоконтролем;

• «Детективам» - аркуш паперу (А3), червоний і зелений маркери;

• «Теоретикам» - планшет для створення моделі атома;

• «Загадковим» - 3 конверти з фразами для розшифровки загадок.

 

                                                             Хід уроку

I. Організаційний етап

Привітання вчителів, перевірка підготовленості учнів до заняття, розкриття вчителем загальних цілей  заняття.

 

II. Мотивація

На цьому етапі важливо створити правильний емоційний настрій учнів, дати їм можливість визначити внутрішню значимість цього уроку. Здійснюється постановка проблеми.

Фізик. Багато століть триває процес пізнання навколишнього світу. Основну роль відіграють в цьому фізика і хімія - найважливіші науки, які вивчають глибини законів природи. І кожна з них має свій кут зору на процеси, що відбуваються в мікросвіті. Але світ єдиний! Сьогодні ми об'єднаємо уявлення про будову мікросвіту фізиків і хіміків. І тому незвичайний сьогоднішній урок з вами проведуть два вчителі. І нам би хотілося, щоб ви сприймали нас не як вчителів двох різних предметів, а як вчителів, що несуть об'єднані наукові знання про цілісну картину світа. А яка ж тема сьогоднішнього уроку?

Хімік. А нехай нам підкажуть самі учні! Діти, у вас на столах лежать чарівні аркуші. У них хімічним чином захована буква. Якщо всі чотири літери скласти - вийде ключове слово до теми уроку. Буква написана розчином хімічної речовини. Якщо пензликом нанести по центру аркуша розчин індикатора фенолфталеїну, то вона проявиться. Але перед тим, як ви почнете працювати, згадаємо правила БЖ. (Cлайд №1)

Починайте працювати! (Діти виконують роботу, вчителі збирають букви.)

 

Хімік (вчителі тримають букви перед дітьми).

Яке ж наукове слово вийшло? (Діти «АТОМ»). (Cлайд №2)

 

Фізик. Отже, тема нашого уроку «Будова атома».

Запишіть її  до своїх зошитів.

Не забувайте вести записи в зошитах протягом всього уроку. (Далі озвучуються мета і завдання для дітей).

Метою нашого уроку буде наступне: повторити і узагальнити знання з теми «Будова атома». (Cлайд №3)

 

 

Завдання:

1. Повторити:

• елементарні частинки атома:

• положення елемента в таблиці Д.І. Менделєєва;

• фізичні властивості металів.

2. Продовжити вчитися працювати в групах.

3. Навчитися застосовувати знання про будову атома в життєвих ситуаціях .

 

А епіграфом до нашого уроку нехай буде уривок з вірша Миколи Вінграновського:

«Не в кам’яній, не в дерев’яній ері —
                                   Зустрілися ми в атомній добі,
      В важких реакціях негаснучих матерій,
                                                        У плоті вогненній з’являюся тобі.»

 

III. Етап повторення й узагальнення отриманих знань.

Хімік. Ну, що ж, приступимо. (Cлайд №4)

1. Що таке атом?

2. (Працюємо в зошитах) Яку будову він має?  (Cлайд №5)

3. Яка будова ядра та електронної оболонки?  (фізик дає нову інформацію про існування інших елементарних частинок - півоній, кварків, фотонів і т.п.)

4. Де ж зосереджена основна маса атома?

5. Як пов'язані поняття «атом» і «хімічний елемент»?

6. Що таке ізотопи?

7. Скільки видів атомів ви знаєте і де про них можна отримати інформацію?

(Після відповіді Cлайд №6).

8. На прикладі конкретного атома покажіть його елементарний склад. (Учень виходить до дошки).

9. На основі таблиці Д.І. Менделєєва схематично покажіть будову атома натрію, його графічну, електронну форму. (Попутно: що таке s, р, d).

10. Що таке іони і чим вони відрізняються за властивостями від атомів? (Тут же йде нова інформація вчителя).

11. Як відбувається перетворення атома в іон? (Після відповіді Cлайд №7).

12. Фізик.  Давайте пригадаємо явище електризації. Що ми називаємо провідниками і діелектриками?

13. (Дослід). Дано два електроскопи - один заряджений, інший ні. Який предмет мені потрібно використовувати, ебонітову паличку чи сталевий дріт, щоб передати заряд від одного до іншого?

14. Хімік. Яка особливість будови металів, що дозволяє проводити електричний заряд? (Після відповіді Cлайд №8.)

15. Фізик. Чому діелектрики не проводять електричний заряд?

16. Метали мають гарну електропровідність, тому вони вимагають до себе дуже обережного ставлення з дотриманням правил безпеки життєдіяльності. Між тілами, що володіють великими різнойменними зарядами, дуже часто виникає іскра, небезпечна для життя людини. Не потрапляйте в область її дії! (Cлайд №9).

1. У класі таким джерелом є е / ф машина. (Досвід)

2. В природі - іскровий розряд блискавки. (Cлайди №10, №11)

Що є надійним захистом від блискавки в приміщенні? (Cлайд №12)

Хімік. Молодці! Ви показуєте хороші знання про будову атома. Ми з вами переконалися ще раз, що неможливо розділити уявлення фізиків і хіміків у цій області, що обидві ці науки в єдності формують об'єктивну картину мікросвіту. (Лунає шум, тріск, вибух ...)

Фізик. Що за шум за дверима? (Далі - театралізований момент - сценка «Машина часу», що дозволяє перейти до роботи в групах).

Гість з майбутнього. Що ти наробив? Ти яку кнопку натиснув?

Гість із минулого. Я натиснув? Так це ти ... «як слон в посудній лавці»! Що тепер будемо робити?

Гість з майбутнього. Тихіше ти ... Куди це ми потрапили? Доброго дня!

Гість із минулого.  Доброго дня! А яке це століття?

Фізик. Двадцять перше століччя! А що відбувається?

Гість з майбутнього. О! Та це ж сто років після відкриття будови атома! Ми врятовані!

Гість із минулого. Допоможіть нам! У нас відбувся збій в роботі машини часу на ядерному рівні.

Гість з майбутнього. Допоможіть її налаштувати. Тоді ми зможемо потрапити додому: він - в минуле, а я - в майбутнє!

Гість із минулого. Інакше трапиться катастрофа - порушиться хід часу!

Фізик. А як же налаштувати вашу машину?

Гість з майбутнього. Ось наша настроювальна панель.

У своїй подорожі ми повинні пройти 4 мережевих портали в певній послідовності.

Гість з майбутнього.  На кожному з них залишити повідомлення - відповідь на питання.

Гість із минулого. Питання у нас залишилися, а от відповіді - випарувалися. Одна надія на вас, учні. Дайте відповідь на ці питання!

Фізик. Ну що, виручимо цих бідолах. Допоможемо їм продовжити подорож? (Діти - так!). А ви, гості, чекайте наші відповіді по електронній пошті. (Вчителі знімають і роздають завдання по групам, при цьому озвучуючи назви порталів: історичний, теоретичний, детективний, загадковий (Завдання в додатку 1).

Фізик. Продовжуємо! Пам'ятайте, що на виконання завдання відводиться 5 хвилин. Представник від групи повинен дати відповідь. Приступайте. (Учні виконують роботу в групах, а вчителі виступають у ролі консультантів.)

Хімік. Отже, звіт першої групи. Весь клас уважно слухає, доповнює, виправляє. Читайте завдання, ваше рішення. (Учень відповідає, спираючись на плакат в кабінеті).

Фізик. Як показує програма, перший портал успішно пройдено! (Cлайд №13)

Хімік. Отже, звіт другої групи. Весь клас уважно слухає, доповнює, виправляє.

Читайте завдання, ваше рішення. (Учень відповідає, демонструючи сконструйовану модель).

Фізик. Як показує програма, другий портал успішно пройдено! (Cлайд №14)

Хімік. Отже, звіт третьої групи. Весь клас уважно слухає, доповнює, виправляє.

Читайте завдання, ваше рішення. (Учень відповідає, доповнюючи свою відповідь необхідними записами.) (На допомогу Cлайд №15)

Фізик. Як показує програма, третій портал успішно пройдено! (Cлайд №16)

Хімік. Отже, звіт четвертої групи. Весь клас уважно слухає, доповнює, виправляє. Читайте завдання, ваше рішення. (Учні зачитують отримані загадки і повідомляють відгадки. (Додаток 3).

Фізик. Як показує програма, четвертий портал успішно пройдено!(Cлайд №17). Машина відправляється в подорож у часі! (Cлайд №18) Я думаю, діти, що наші гості вже в дорозі. А ми з вами продовжуємо працювати.

 

IV. Этап рефлексії.

Фізик. Ми хочемо переконатися в тому, що ваші знання міцні. Вам пропонуємо 8 тверджень для самоперевірки (Додаток 2). Якщо твердження правильне - поставте «+», якщо твердження неправильне - «-». Вам дається 2 хвилини. Приступаємо. (Учні виконують роботу, після цього звіряють свої відповіді з правильними (Cлайд №19)

Фізик. Підрахуйте правильні відповіді. (Cлайд №20) (на столі лежать заздалегідь підготовлені картки з цифрами «11», «9», «7»). У вас на столі лежать цифри. Підніміть відповідну. Молодці, ми бачимо, що ви добре засвоїли тему «Будова атома», а значить головну задачу, яку ми поставили перед вами, ви вирішили. Що вам допомогло впоратися з запропонованим завданням? (Головна думка: ми об'єднали знання, отримані на уроках хімії та фізики).

Фізик. Ми завершуємо сьогоднішній урок складанням сенкану в робочих зошитах. (Cлайд №21). Це японське слово, яке означає в буквальному перекладі «емоційне ставлення». Сінквейн складатиметься з 5 рядків.

1. Одним словом (іменником) висловіть тему сьогоднішнього уроку

2. Підберіть до цього  2 прикметника

3. Підберіть до цього слова 3 дієслова

4. Складіть фразу, в якій буде відображена значимість цього слова

5. Підберіть синонім до цього слова

(Учні записують останнє слово і зачитують результат.)

Хімік. Прийшов час підбивати підсумки.

Фізик. Та, власне, результати самоконтролю і чудово складений сінквейн говорять про те, що мета і завдання, поставлені на початку уроку, реалізовані.

Хімік. І  важливу роль в цьому зіграла інтеграція двох наук, двох поглядів на що відбуваються в мікропроцеси, що відбуваються в навколишньому світі. Адже світ єдиний, а в ньому - одні й ті ж закони, явища, під яким би кутом ми їх не розглядали на уроках фізики і хімії.

Фізик. А  домашнє завдання буде наступним (інший учитель роздає заготовки). Кожному буде дана таблиця з хімічними елементами. Потрібно буде заповнити цю таблицю. Завдання зрозуміло? (Cлайд №22)

Хімік. Ми дякуємо вам за урок і ті знання, які ви сьогодні показали. І нехай по життю вас веде мудра приказка: «Не соромно не знати, соромно не вчити».

Урок завершено. До побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Перший мережевий портал «Історичний»

 

Завдання

Як формувалося уявлення про будову атома? Наведіть історичні факти.

 

 

 

Другий мережевий портал «Теоретичний»

 

Завдання

Сконструюйте модель атома літію і модель іона літію.

 

Додаткова  кольорова  інформація:

 

         - протон

 

         - електрон

 

         - нейтрон

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Третій мережевий портал «Детективний»

 

 «Хімічне розслідування»

 

Постраждалі - мешканці казкового хімічного королівства. З королівського балу в невідомому напрямку втекла Золушка. Єдине, що залишилося у принца Натрію - кришталева туфелька розміром 1s22s22p63s23p4. Завдання:

1. Встановити ім'я втікачки.

2. Де вона прописана?

3. До якого стану (метали і неметали) належить?

4. Як зватимуть дитину, яка може народитися в результаті з'єднання двох люблячих сердець?

 

 

Четвертий мережевий портал «Загадковий»

 

Завдання

 

Складіть загадки з обривків фраз. Три конверта - три загадки.

 

Він біжить по дротах,

Він буває тут і там.

Якщо в атом він потрапив -

Те, вважай, майже пропав:

Він з ранку і до ранку

Носиться навколо ядра. (Електрон)

 

Дуже позитивний,

З масою значною,

А такий, як він, загін

Створює в ядрі заряд,

Кращий друг його - нейтрон.

Здогадалися? Він - ... (Протон)

 

Зарядом я похвалитися не можу,

А тому сиджу в ядрі і ні гу-гу!

А то ще подумають: шпигун ...

А я нейтральний і звуся ... (нейтрон).

 

 

 

 

Додаток 2

Питання  для самоперевірки

Відповіді

Правильні відповіді

  1. Атом – найменша, хімічно неподільна частинка

 

 

  1.   Атом складається з негативно зарядженого ядра і позитивно зарядженої оболонки

 

 

  1.   Атом, що втратив електрон - катіон

 

 

  1.   Ядро складається з протонів і нейтронів

 

 

  1.   Електрони в атомах розташовані по енергетичним рівням

 

 

  1.   Протон - негативно заряджена частинка

 

 

  1.   Електрон має масу, рівну 1

 

 

  1.   Ебоніт - провідник, мідь - діелектрик

 

 

  1.   Носіями струму у металах є електрони, у напівпровідниках  електрони та дірки, в електролітах — позитивно та негативно заряджені йони, в іонізованих газах -йони й електрони

 

 

  1. Діеле́ктрики — це матеріали, в яких заряди  можуть пересуватися з однієї частини тіла в іншу

 

 

  1. Метали мають кристалічну будову

 

 

  1. Електричний струм, це впорядкований рух заряджених частинок

 

 

 

Питання  для самоперевірки

Відповіді

Правильні відповіді

  1.   Атом – найменша, хімічно неподільна частинка

 

 

  1.   Атом складається з негативно зарядженого ядра і позитивно зарядженої оболонки

 

 

  1.   Атом, що втратив електрон - катіон

 

 

  1.   Ядро складається з протонів і нейтронів

 

 

  1.   Електрони в атомах розташовані по енергетичним рівням

 

 

  1.   Протон - негативно заряджена частинка

 

 

  1.   Електрон має масу, рівну 1

 

 

  1.   Ебоніт - провідник, мідь - діелектрик

 

 

  1.   Носіями струму у металах є електрони, у напівпровідниках  електрони та дірки, в електролітах — позитивно та негативно заряджені йони, в іонізованих газах -йони й електрони

 

 

  1. Діеле́ктрики — це матеріали, в яких заряди  можуть пересуватися з однієї частини тіла в іншу

 

 

  1. Метали мають кристалічну будову

 

 

  1. Електричний струм, це впорядкований рух заряджених частинок

 

 

 

 

Питання  для самоперевірки

Відповіді

Правильні відповіді

  1.   Атом – найменша, хімічно неподільна частинка

 

 

  1.   Атом складається з негативно зарядженого ядра і позитивно зарядженої оболонки

 

 

  1.   Атом, що втратив електрон - катіон

 

 

  1.   Ядро складається з протонів і нейтронів

 

 

  1.   Електрони в атомах розташовані по енергетичним рівням

 

 

  1.   Протон - негативно заряджена частинка

 

 

  1.   Електрон має масу, рівну 1

 

 

  1.   Ебоніт - провідник, мідь - діелектрик

 

 

  1.   Носіями струму у металах є електрони, у напівпровідниках  електрони та дірки, в електролітах — позитивно та негативно заряджені йони, в іонізованих газах -йони й електрони

 

 

  1. Діеле́ктрики — це матеріали, в яких заряди  можуть пересуватися з однієї частини тіла в іншу

 

 

  1. Метали мають кристалічну будову

 

 

  1. Електричний струм, це впорядкований рух заряджених частинок

 

 

 

Питання  для самоперевірки

Відповіді

Правильні відповіді

  1.   Атом – найменша, хімічно неподільна частинка

 

 

  1.   Атом складається з негативно зарядженого ядра і позитивно зарядженої оболонки

 

 

  1.   Атом, що втратив електрон - катіон

 

 

  1.   Ядро складається з протонів і нейтронів

 

 

  1.   Електрони в атомах розташовані по енергетичним рівням

 

 

  1.   Протон - негативно заряджена частинка

 

 

  1.   Електрон має масу, рівну 1

 

 

  1.   Ебоніт - провідник, мідь - діелектрик

 

 

  1.   Носіями струму у металах є електрони, у напівпровідниках  електрони та дірки, в електролітах — позитивно та негативно заряджені йони, в іонізованих газах -йони й електрони

 

 

  1. Діеле́ктрики — це матеріали, в яких заряди  можуть пересуватися з однієї частини тіла в іншу

 

 

  1. Метали мають кристалічну будову

 

 

  1. Електричний струм, це впорядкований рух заряджених частинок

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                        Додаток 3

атом

позитивним або негативним

складається  оточує утворює

найменша частина хімічного елемента

неподільний

 

 

атом

Електрони, ядро

Переміщається, віддає, приймає електрони

Електронейтральна і хімічно неподільна частинка речовини

Енергія

 

 

атом

Нейтральний, стійкий.

Існує, випромінює, розпадається.

Складова частина будь-якого тіла.

Початок.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
28 грудня 2018
Переглядів
791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку