Розробка пленерного уроку ;містить розгорнутий опис уроку та всі матеріали необхідні для проведення уроку.Урок розроблено і сплановано з огляду на розміщення школи
Показовий урок з теми « Вода»
Тема уроку: Проблема чистої води. Охорона водойм від
забруднення. Очищення води на водоочисних
станціях та в домашніх умовах.
Мета:
Навчальна: вміти оцінювати роль води в життєдіяльності
організмів
Розвиваюча: обґрунтовувати значення розчинів у
природі та житті людини
Виховна: використовує: здобуті знання та навички в побуті
та для збереження довкілля.
Форма уроку: пленерний
Тип уроку: комбінований
Методи: робота у групах
Матеріали та обладнання:
картки «Джерела забруднення води», поліетиленові
мішечки, скляні банки, пластикові пляшки, ножиці,
бавовняна тканина, пісок, деревне вугілля,
роздатковий матеріал для рефлексії, розчин йоду,
інструкція з очищення води в домашніх умовах,
пазли з кросвордами, правила проведення уроку за
межами стін класу
Хід уроку.
(Особливості проведення: урок починається в класі; проводиться організація учнів класу, інструктаж до уроку, актуалізація знань та показ короткого відео )
І Організація класу. (2 хв.)
На партах пазли різного кольору в них захований кросворд; діти шукають картки одного кольору і в той же час відбувається поділ на групи за кольором картки.
ІІ Актуалізація знань. (2 хв.)
Фронтальна бесіда про те, що вивчалося на попередніх уроках.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності (5 хв.)
Отримані кольорові картки група складає таким чином ,щоб отримати ціле зображення і відгадують кросворд (кожна група отримає слово, що дасть тему уроку «Очищення забрудненої води» ).
Повідомляється, що очищують воду на спеціальних водоочисних станціях і про це діти приготують повідомлення до наступного уроку, а на цьому уроці проведемо дослідження на території школи,
Інструктаж як поводитися під час уроку за межами класу
Організований вихід на територію школи.
ІV Основна частина уроку. (30 хв.)
Проблема: де знайти воду в природі? Оскільки не завжди можна розраховувати на міське водопостачання, люди копають колодязі або спеціальні свердловини для добування води.
(Відповіді дітей, підкріплення цих відповідей розповіддю вчителя:
1. По рельєфу місцевості. Насамперед, варто перевірити наявні природні поглиблення рельєфу – улоговини, западини й лощини. Як правило, водотривкі обрії повторюють рельєф поверхні. При цьому варто пам’ятати про те, що внутрішня будова пагорбів і височин може бути різною. Води може не виявитися на схилах або її кількість може виявитися недостатньою.
2. Вологолюбні рослини. Не можуть жити без води верба, береза, ялина й вільха. Із трав можна згадати матір-і-мачуху, осоку, і т.п. Природно вони виростають там, де їхнє коріння могло дотягтися до багатоводного джерела. Звичайно, шукати воду біля посадженої на міській площі берізки не варто. Адже вона регулярно поливається міськими комунальними службами.
Існує думка, що посаджені у вигляді кільця верби можуть піднімати рівень ґрунтових вод і утворювати джерела.
Сосна ж має довге коріння. Вона дістає вологу з більших глибин. До того ж, як правило, вона виростає на піщаних ґрунтах, де випадає досить конденсату.
3. Біометричний спосіб. Якщо де-небудь поблизу розташовані водойми (ріки, озера, ставки) або в сусідів є колодязі й свердловини, то визначити, наскільки глибоко залягає вода, можна за допомогою барометра.
Принцип дії гранично простий. При 13 метрах перепаду висоти тиск буде падати на 1 мм ртутного стовпа.
Для цього методу потрібно взяти барометр-анероїд, прийти на берег водойми й заміряти тиск повітря. Потім відразу ж відправитися до місця передбачуваного колодязя й заміряти тиск там. При перепаді тиску в 0,5 мм по барометру, воду можна знайти, заглибившись на 6 або 7 метрів.
4. Туман. Після жаркого дня влітку у вечірній час або ж на світанку можна спостерігати за місцевістю, де ви бажаєте побудувати колодязь. Над напоєною водою ґрунтом буде утворюватися туман. Чим він густіше й більший за обсягом, тим більше вологи втримується біля поверхні. Добре, коли туман піднімається клубами або у вигляді стовпа. Це свідчення того, що вода є, вона близько і її багато.
5. Поведінка тварин. У жарку погоду тварини намагаються знайти прохолоду. Можна спостерігати за домашніми вихованцями. Так, наприклад, собаки шукають сирі затишні куточки. Якщо у вашого улюбленця є улюблене місце, де він переживає жару, лежачи на землі, то цілком імовірно, що в цім місці відбувається активний випар вологи. До речі, саме із цієї причини собаки так люблять лежати на клумбах і газонах. Прохолода, що виходить від насиченою вологою зелені, допомагає їм пережити жару.
У деяких випадках варто придивитися до улюблених місць відпочинку свійських тварин. Звірити їх з іншими ознаками. І цілком може виявитися, що ваш чотириногий друг знайшов для вас найкраще місце для колодязя.
6. Силікагель (або сіль) .Це матеріал, що представляє собою кульки, які можуть активно поглинати вологу з навколишнього середовища. Беремо 1-2 літра цієї речовини, просушимо його в духовці й засиплемо в глиняний горщик. Стінки горщика повинні бути без глазурі. Ставимо посудину на ваги й записуємо вагу. Чим точніший вимір, тем краще.
Потім потрібно загорнути горщик із силікагелем у щільну тканину. Можна взяти нетканий матеріал і замотати посудину в нього в кілька шарів. Обгорнений і підготовлений горщик закопуємо на 50 см. у місці майбутнього колодязя. Через добу дістаємо ємність із силікагелем і знову зважуємо. Чим більше води вбрав силікагель, тем вона ближче і її більше.
Можна взяти кілька місткостей і розташувати їх у різних місцях. У такий спосіб можна більш точно довідатися, де перебуває оптимальне для колодязя місце.
Якщо силікагелю під рукою не виявилося, то в якості вологовбирного матеріалу можна взяти й звичайну цеглу, виготовлену із червоної глини. У цьому випадку кожна цегла зважується в індивідуальному порядку, а показання терезів записуються. Порівнюючи результати зважування до закопування й після, можна сказати, чи є вода й у якому місці вона ближче до поверхні.
7. Розвідницьке буравлення
8. За допомогою 3-л скляних банок, закопаних в землю.
В місцях, де вода залягає близько від поверхні на стінках банки за добу з’явиться вода.
Практичне завдання
В нас на території школи я закопала три скляні банки; вони розташовані ….. (вказується де розташовані банки і групи ідуть на перевірку, збираються в обумовленому місці і роблять звіт про свої дослідження.)
Проблема:
Ну що ж колодязь на території школи ми копати не будемо , але в надзвичайних ситуаціях знаємо, де його можна розмістити і рекомендації передаймо адміністрації школи.
Нам важливіше дізнатися сьогодні як вижити, коли ми опинилися без води в поході чи на екскурсії , а поблизу нема ніяких джерел води…
В таких випадках є кілька способів її отримання ;
Перший спосіб; попросити поділитися водою рослини
(Скільки відсотків води містять рослини?
Практичне завдання
Групи отримують поліетиленові мішечки та обв’язують їх навколо гілок з листям до кінця уроку в мішечках будуть краплини води цей процес не миттєвий, але дозволить отримати чисту та поживну воду.
Другий спосіб: добути воду з калюжі чи викопати ямку в улоговині чи місцях де за спостереженнями попередніми можлива наявність води.
(Для уроку можна підготувати ємності з дощовою водою або водою з крана день наперед)
Практичне завдання
Ми маємо дощову воду, приготовану заздалегідь, але як будь-яка вода в природі не проточна -- вона забруднена, пити її в такому вигляді категорично заборонено. Потрібна попередня очистка.
Інструкція з очистки забрудненої води в домашніх умовах (є картки з інструкціями, роздаються для кожної групи крім того проговорюю вголос послідовність виконання роботи)
Кожна група проводить очищення води в два етапи з використання природного фільтру та йоду
Результати записують.
V Підсумки уроку та домашнє завдання (2 хв.)
Час нам підвести підсумки. Що ми робили? Де ми знайшли воду в нас на подвір’ї, принесіть , будь- ласка воду, яку нам подарували дерева. Розгляньте ще раз воду, яку ви добули та очистили самі. Який висновок ви зробите. (На жаль на нашій планеті воду треба очищати).
Д/З /////параграф підручника №
Підготувати повідомлення промислові способи очищення води.
VІ Рефлексія (3 хв.)
Вправа «Рюкзачок»
Наповнити символічні рюкзачки враженнями про урок, побажаннями
(стікери роздаються на початку уроку, символічний рюкзак є у вчителя)
VІІ Прощання з учнями, повернення до класу по речі. (1 хв.)
Додатки
Кросворд №1
1) Однорідна суміш, яка складається з розчинника та розчиненої речовини. (Розчин)
2) Розчинність речовин зростає зі збільшенням зі збільшенням поверхні зіткнення та __________________ температури. (Підвищенням)
3) Г. Кавендіш, вивчаючи газ водень, довів, що вода утворюється під час _________________ водню. (Згоряння)
О |
|||||||||||
1)Р
|
О |
З |
Ч
|
И |
Н |
|
|||||
2)П
|
І |
Д |
В |
И |
Щ |
Е |
Н |
Н |
Я |
М |
|
|
Н
|
|
|||||||||
3)З
|
Г |
О |
Р |
Я |
Н |
Н |
Я |
||||
Кросворд №2
1) Цукор – пісок у воді розчиняється швидше, ніж _________________ , бо розчинність залежить від площі поверхні стикання.
2) Розчинена речовина та розчинник --- це _______________ розчину.
3) Речовина, що утворюється при взаємодії оксиду металічного елементу з водою.
|
З А Б |
|||||||||
|
1)Г |
Р |
У |
Д |
О |
Ч |
А |
|||
|
Д |
|||||||||
2)К |
О |
М |
П |
О |
Н |
Е |
Н |
Т |
|
|
|
3)О |
С |
Н |
О |
В |
А |
||||
Ї |
|
|||||||||
Кросворд №3
,
И
(Я і хмара, і туман, І струмок, і океан, І літаю, і біжу, І замерзнуть можу!)
Можливі речовини забруднювачі показано в таблиці:
Речовина, що забруднює воду
|
ефекти високого вмісту у воді конкретних забруднювачів |
заходи щодо зниження вмісту у воді конкретних забруднювачів |
Нафта та нафтопродукти
|
Обмеження доступу кисню і світла у воді пригнічує ріст і розвиток організмів, може призвести до їх загибелі |
спалювання або обробка спеціальними хімічними речовинами |
Мило, пральний порошок |
Викликає зміни рН середовища, швидке відтворення планктону, «цвітіння» води |
Бажано в складі СMЗ застосовувати замість поліфосфатів цитрати солі лимонної кислоти |
Мінеральні добрива |
Заростання водоймищ, явна і закрита інтоксикація людей і тварин. Надмірний розвиток водоростей Погіршується якість води, її колір, смак, запах |
виготовлення мінеральних добрив в капсулах із плівки з властивостями мембрани. |
Фенол |
Використання в межах дози 0,3 г на добу є безпечним. При перевищенні концентрації відбувається отруєння, яке може супроводжуватися рвотою,болями в області шлунка, виділенням зеленої сечі. Фенол при потраплянні в організм зв’язується з білками та пригнічує роботу ферментів. |
Фільтрація через активоване вугілля |
Матеріали для рефлексії
Стікери з текстом
Я навчився ____________________________
Я запам’ятав ____________________________
Мені дуже сподобалося ________________________________
Я хочу подякувати _____________________________________
Заготовка « Рюкзак»