Внутрієшнє середовище організму

Про матеріал
Тема: «Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа» Мета: сформувати в учнів знання про внутрішнє рідке середовище організму, його роль в життєдіяльності організму, розглянути склад крові: плазму та формені елементи; встановити функції крові; дослідити мікроскопічну будову крові людини; узагальнювати відомості про сукупність процесів, що підтримують або відновлюють відносну сталість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі, - гомеостаз; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; формувати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих. Обладнання: презентація, Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Клас – 8-А і 8-Б Дата проведення – 14.12.2021 Хід уроку «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте посміхнемося один одному, і вперед, до нових знань! І. Організаційний момент Привітання, перевірка присутніх. ІІ. Актуалізація опорних знань. Вправа « Вірю - не вірю» . 1. Дихання - процес вивільнення енергії з поживних речовин за допомогою реакції окислення ( ТАК) 2. До системи органів дихання належать повітроносні шляхи і легені(ТАК) 3. До зовнішнього дихання відноситься газообмін (ТАК) 4. Анаеробне дихання відбувається за участю кисню (НІ) 5. Ніздрі, гортань, трахея, бронхи - органи дихання (НІ) 6. Органи дихання беруть участь у процесі терморегуляції (ТАК) 7. Чхання захисний рефлекс носової порожнини дихальної системи(ТАК) 8. Бронхіт — це запалення альвеол(НІ) 9. Ліва легеня людини складається з трьох часток (ТАК) 10. Гортань це дихальна трубка, що побудована з хрящових на півкілець.(НІ) 11. Трахея - частина повітряносних шляхів, що бере участь у голосоутворенні (НІ). Учні записують число та виконують вправу у зошиті, разом перевіряємо. Вчитель виставляє оцінки. Вправа «Знайди органи». Завдання учнів - поміж літер віднайти назви органів дихальної системи. (Глотка, трахея, ніс, легені, бронхи).
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте посміхнемося один одному, і вперед, до нових знань!1

Номер слайду 2

Внутрішнє середовище організму2

Номер слайду 3

3

Номер слайду 4

Вправа «Знайди органи». Завдання учнів - поміж літер віднайти назви органів дихальної системи. 4

Номер слайду 5

Молодці! Заховані органи ДС : глотка, трахея, ніс, легені, бронхи. 5

Номер слайду 6

Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа. Гіппократ6

Номер слайду 7

Проблемне запитання:Єгипетські фараони вважали, що в них «голуба» кров і її не можна змішувати з кровю простих людей. А чи може насправді бути «голуба кров?»7

Номер слайду 8

Поняття "внутрішнє середовище" ввів в науку Клод Бернар – французький фізіолог і патолог, один із творців вчення про гомеостаз. Вивчаючи роль крові і лімфи як рідин організму, прийшов до висновку про те, що постійність складу внутрішнього середовища є необхідною умовою нормальної життєдіяльності клітин. Клод Бернар (1813-1878) 8

Номер слайду 9

Внутрішнє середовище організму – це сукупність рідин (кров, тканинна рідина, лімфа та рідина цитоплазми) із відносною сталістю і динамічністю складу та властивостей, забезпечує оптимальну життєдіяльність усіх клітин організму.9

Номер слайду 10

Основні складові внутрішнього середовища організму: кровлімфатканинна рідина10

Номер слайду 11

Функції кровіГуморальна. Захисна. Регуляторна. Транспортна. Дихальна. Трофічна. Екскреторна. Заповнюємо завдання №3 у робочому зошиті.11

Номер слайду 12

Плазма крові12

Номер слайду 13

Еритроцити13

Номер слайду 14

Тромбоцити14

Номер слайду 15

15

Номер слайду 16

Вправа на перевірку уважності. Зіставте властивості з основними складовими крові.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}ПЛАЗМАЕРИТРОЦИТИТРОМБОЦИТИЛЕЙКОЦИТИ16

Номер слайду 17

Лімфа - безбарвна рідина, що циркулює у лімфатичній системі людини і відіграє важливу роль у процесі обміну речовин, а також виконує захисні функції;17

Номер слайду 18

18

Номер слайду 19

Лімфодренажне тейпування Фізіотерапевтична процедура, яка прискорює струм лімфи, сприяє виведенню токсинів і шлаків, відновленню тканин. Гарантує швидке схуднення, зменшення обсягу в проблемних зонах. Можна використовувати з 16-18 років та за рекомендацією лікаря.19

Номер слайду 20

Тканинна рідина є передавальною ланкою між клітинами, які вона оточує, і кров'ю. Саме через неї з крові у клітини потрапляють необхідні для життя речовини, наприклад кисень і компоненти їжі. Омиває всі клітини організму. У венозних капілярах відбувається абсорбція (всмоктування) цієї рідини.20

Номер слайду 21

Вправа Детектор брехніКлас об’єднується в три групи, кожна з яких отримує свою тему: перша група – «кров», друга – «лімфа», третя – «тканинна рідина». Крім того, кожна група отримує перелік речень-тверджень і рядок із цифрами від 1 до 9. Група читає перше твердження; якщо воно відповідає її темі, то над цифрою 1 вона малює пряму лінію – «теза правильна», якщо твердження не відповідає заданій темі, то учні малюють пікоподібну вершинку – «твердження неправильне». Тобто в кожної групи учнів буде своя ламана лінія (адже теми в усіх різні).21

Номер слайду 22

Прозора рідина, якої в організмі утворюється приблизно 2 літри на добу. Омиває всі клітини організму. Непрозора, солонувата на смак рідина.Є проміжним середовищем, через яке здійснюється обмін речовин. Зазвичай не містить еритроцитів, але є значна кількість лімфоцитів. Виконує гуморально-регуляторну функцію.Її склад залежить від особливостей обмінних процесів тканин, від яких вона відтікає. До її складу входять плазма й формені елементи. У венозних капілярах відбувається абсорбція (всмоктування) цієї рідини.22

Номер слайду 23

«Розв’язування задач» 1. В 1мм3 крові жінок міститься 4 млн еритроцитів, а у чоловіків – 5 млн. У людей, що живуть у високогірних районах еритроцитів на 30% більше ніж у жителів морського узбережжя. Обчисли кількість еритроцитів у жінок та чоловіків високогірних районів. З чим пов’язана різниця кількості еритроцитів?23

Номер слайду 24

2. Загальний об’єм крові в організмі людини складає – 6 л. У артеріях міститься 13% усієї кількості циркулюючої крові, у венах в 5 разів більше. Обчисліть об’єм циркулюючої крові у венах.24

Номер слайду 25

3. Лімфа і тканинна рідина в організмі людини становить 30% від маси тіла, плазма – 5%, а вода - 75%. На прикладі власної ваги, підрахуйте масу цих складових частин гомеостазу.25

Номер слайду 26

Вправа «Ланцюжок»Учні по черзі називають по одному новому терміну, який вони засвоїли на сьогоднішньому уроці.26

Номер слайду 27

Домашнє завдання!Вивчити параграф та виконати завдання у робочому зошиті №4 ст30.27

pptx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
21 грудня 2021
Переглядів
792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку