Урок - подорож по травній системі
Тема. Процес травлення (ротова порожнина, шлунок)
Мета: навчальна - ознайомити учнів з будовою органів травлення (ротова порожнина, шлунок), сформувати уявлення про зв'язок між будовою окремих органів травної системи та виконуваними функціями;
розвиваюча - розширити уявлення про процес травлення; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з текстом, уміння порівнювати та узагальнювати, робити висновки;
виховна - виховувати інтерес до навчання, ціннісне ставлення до власного здоров’я.
Обладнання та матеріали: ілюстрації, мультимедійна презентація, розчин йоду, бинт.
Основні поняття і терміни: травлення в ротовій порожнині, жування, слинні залози, слина, слиновиділення, ферменти, муцин, лізоцим, амілаза, мальтаза, пепсин, шлунковий сік, ковтання, стравохід.
Форма уроку: урок - подорож
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
- Привітання учнів.
- Емоційне налаштування
Епіграф уроку
Сирий матеріал, який надходить у завод,
проходить довгий ряд цехів,
у яких він піддається відомій механічній
і головним чином хімічній обробці й через
бокові ворота переводиться в магазин тіла.
І. П. Павлов
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Назвіть тему, яку ми з вами зараз вивчаємо.
2. Вправа «Встановіть відповідність» (слайд)
1. Травлення |
А. Складний ланцюг перетворень різноманітних сполук в організмі, починаючи з моменту потрапляння їх із зовнішнього середовища й закінчуючи видаленням продуктів розщеплення. |
2. Живлення |
Б. Сукупність процесів механічної обробки їжі та хімічного розщеплення її компонентів на сполуки, які організм здатний засвоювати та включати в обмін речовин |
3. Обмін речовин |
В. Надходження в організм і засвоєння ним речовин, необхідних для забезпечення енергетичних витрат, будови і відновлення тканин. |
3. Вправа «Зробіть вибір» - робота в парах
На дошці намальована схема, яку потрібно завершити, прикріпивши до неї відповідні малюнки органів:
Травна система
Травний тракт Допоміжні органи травлення
- -
- -
- -
Малюнки органів: зуби, шлунок, печінка, глотка, ротова порожнина, язик, пряма кишка з анальним отвором, жовчний міхур, кишечник, підшлункова залоза.
Перевірка здійснюється за допомогою відповідного зображення на слайді.
III. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Проблемне питання: Чи відповідає будова травної системи та її органів функціям?
IV. Сприймання нового матеріалу
Давайте уявимо, що нас пригостили цукеркою. Звичайно, потрапивши в ротову порожнину, з нею будуть відбуватися певні зміни. З ротової порожнини цукерка розпочне свою подорож по нашій травній системі. Ми, звісно ж, подорожуватимемо разом з нею. Отож, почнемо нашу подорож.
Зверніть увагу на слайд.
Розповідь вчителя: Спочатку цукерка потрапляє в ротову порожнину. Зовні ротова порожнина обмежена губами й щоками. Верхню стінку ротової порожнини утворює піднебіння. (Перегляд слайду)
В ротовій порожнині з цукеркою починають відбуватися значні зміни, які здійснюються з допомогою органів, що у ній містяться.
Про один із цих органів у Біблії написано: «Малий орган, але хвалиться вельми». Як ви гадаєте, про який орган йдеться? (язик)
Словникова робота
Язик – це рухливий м’язовий орган, утворений м’язовою тканиною, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори. Проте крім язика тут є ще й зуби. Отож, ваше завдання подумати, яких змін зазнає цукерка від язика та зубів.
Для цього ми виконаємо певні завдання.
І група - «Асоціативний кущ», визначити функції язика.
Язик
ІІ група – робота в парах – визначити типи зубів та їх значення (дітям дається таблиця для заповнення із зображенням певного типу зуба)
Види і значення зубів
Вид зуба, особливості будови |
Кількість (на кожній щелепі) |
Значення |
|
|
|
ІІІ група – підписати німий малюнок «Будова зуба», вказати де знаходиться коронка, шийка, корінь, емаль, дентин, пульпа та цемент.
Підсумок: Що ж станеться з цукеркою в ротовій порожнині? (Вона перетвориться на харчову грудку).
Проблемне питання: чи має значення здоров’я зубів у процесі травлення?
Випереджуюче завдання «Карієс та його профілактика».
Вчитель: Проте в ротовій порожнині цукерка не тільки подрібниться та перетвориться на харчову грудку, з нею почнуть відбуватися ще й хімічні зміни. А які саме, ми дізнаємося після досліду.
Демонстрація досліду. а)Беремо один клаптик накрохмаленої тканини, занурюємо його в розчин йоду. Що спостерігається?
Відповідь. Під час занурення клаптика в розчин йоду він синіє, бо крохмаль від йоду дає таке забарвлення. Це є якісна реакція йоду на крохмаль.
б) На іншому крохмальному клаптику сірником з ватою, змоченою слиною, написати будь-яке слово й опустити в розчин йоду. Клаптик посиніє, а слово буде білим.
Чому йод не забарвив весь клаптик тканини?
Вчитель: Які речовини розщеплюються в ротовій порожнині?
Слина містить ферменти, які розщеплюють складні вуглеводи (наприклад, крохмаль — до глюкози). (Амілаза, мальтаза)
Демонстрація слайду із зображенням слинних залоз.
Який висновок ми можемо зробити після даного досліду? (Що травлення вже починається в ротовій порожнині)
Далі пережована цукерка, змочена слиною, за допомогою узгоджених рухів щік і язика просувається до кореня язика, де подразнює рецептори слизової оболонки зіва і м’якого піднебіння. Нервові імпульси передаються до центру ковтання, що розташований у довгастому мозку. Відцентрові імпульси надходять до м’язів глотки, язика, дихальної системи.
Акт ковтання здійснюється у такій послідовності: м’яке піднебіння піднімається і закриває носову частину глотки, надгортанник опускається і закриває вхід у дихальні шляхи, дихання припиняється і їжа коренем язика проштовхується в глотку, а далі в стравохід.
Стравохід – це вузька (2 см у діаметрі) трубка завдовжки 25-30 см, яка з’єднує глотку зі шлунком.
Їжа по стравоходу переміщується за допомогою перистальтичних рухів.
Далі наша цукерка, а ми разом з нею, потрапляє у шлунок.
Будова шлунка (слайд із зображенням) – пояснення вчителя.
Шлунок складається з трьох оболонок: м’язова, серозна і слизова. Слизова оболонка виділяє травні ферменти, хлоридну кислоту та слиз. Суміш цих речовин разом формують кислий шлунковий сік.
Завдання: з допомогою підручника визначити функції пепсину, ліпази та хлоридної кислоти, слизу.
Запитання до учнів: щоб м’ясо було м’якшим і швидше готувалось, його перед приготуванням рекомендують покласти на декілька годин у маринад, який містить кислоту. Що ми можемо використати у такий маринад у нашому повсякденному житті? (оцет, лимон)
Робота зі схемою
Функції шлунка
Запитання: Що відбулося з цукеркою у шлунку?
А зараз я хочу вас трішки здивувати.
Прийом « Здивую всіх».
- Виявляється, що туберкульозна паличка, яка потрапила з їжею до шлунку, гине в кислому середовищі шлункового соку.
- Шлунок немовлят округлий, розміщений горизонтально, у 2-3 роки — грушоподібний, у 7 років — як у дорослих.
- Місткість шлунку новонароджених — 30-35 мл, в однорічної дитини — 0,5 л, у 10-річної — 1,5л, у дорослої людини 1-3 л (довжина 21-25 см). Проте якщо багато їсти, то він може збільшуватися у 3-4, а той у 10 разів.
У шлунку накопичується тверда їжа, а рідина протікає, не затримуючись в ньому (крім молока). У крові міститься 11 г хлору, 7 г з них йде на утворення НСІ. Життя клітин слизової оболонки шлунка дуже коротке; ця оболонка втрачає близько півмільйона клітин у хвилину, а кожних три дні відбувається повне відновлення всіх її клітин.
V. Узагальнення і систематизація знань
На сьогодні наша подорож завершується. А щоб перевірити, чи ви збагатились новою інформацією, я пропоную виконати вам подумати над такими запитаннями.
(Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і сухий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно.)
( У слині міститься фермент лізоцим, який знешкоджує мікроорганізми, тому рана швидко загоюється)
VІ. Повідомлення домашнього завдання
Параграф 9, підготувати повідомлення про печінку та підшлункову залозу.
VІІ. Підсумок, оцінювання учнів