Урок біології для учнів 8 класу на тему "Процес травлення (ротова порожнина, шлунок)"

Про матеріал
Тема. Процес травлення (ротова порожнина, шлунок) Мета: навчальна - ознайомити учнів з будовою органів травлення (ротова порожнина, шлунок), сформувати уявлення про зв'язок між будовою окремих органів травної системи та виконуваними функціями; розвиваюча - розширити уявлення про процес травлення; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з текстом, уміння порівнювати та узагальнювати, робити висновки; виховна - виховувати інтерес до навчання, ціннісне ставлення до власного здоров’я.
Перегляд файлу

Урок - подорож по травній системі

Тема. Процес травлення (ротова порожнина, шлунок)

 Мета: навчальна - ознайомити учнів з будовою органів травлення (ротова порожнина, шлунок), сформувати уявлення про зв'язок між будовою окремих органів травної системи та виконуваними функціями;

розвиваюча -  розширити уявлення про процес травлення; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з текстом, уміння порівнювати та узагальнювати, робити висновки;

виховна - виховувати інтерес до навчання, ціннісне ставлення до власного здоров’я.

 Обладнання та матеріали: ілюстрації, мультимедійна презентація, розчин йоду, бинт.

Основні поняття і терміни: травлення в ротовій порожнині, жування, слинні залози, слина, слиновиділення, ферменти, муцин, лізоцим, амілаза, мальтаза, пепсин, шлунковий сік, ковтання, стравохід.

Форма уроку: урок - подорож

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

                                       Хід уроку

  1.                     Організаційний етап

- Привітання учнів.

- Емоційне налаштування

Епіграф уроку

Сирий матеріал, який надходить у завод,

проходить довгий ряд цехів,

у яких він піддається відомій механічній

і головним чином хімічній обробці й через

бокові ворота переводиться в магазин тіла.

І. П. Павлов  

 II. Актуалізація опорних знань учнів

1. Назвіть тему, яку ми з вами зараз вивчаємо.

2. Вправа «Встановіть відповідність» (слайд)

1.   Травлення

А.   Складний ланцюг перетворень різноманітних сполук в організмі, починаючи з моменту потрапляння їх із зовнішнього середовища й закінчуючи видаленням продуктів розщеплення.

2.   Живлення

Б.   Сукупність процесів механічної обробки їжі та хімічного розщеплення її компонентів на сполуки, які організм здатний засвоювати та включати в обмін речовин

3.   Обмін речовин

В.   Надходження в організм і засвоєння ним речовин, необхідних для забезпечення енергетичних витрат, будови і відновлення тканин.

 

 

    3. Вправа «Зробіть вибір» -  робота в парах

На дошці намальована схема, яку потрібно завершити, прикріпивши до неї відповідні малюнки органів:

                                             Травна система

 

Травний тракт                                                       Допоміжні органи травлення

- -

- -

- -

 

Малюнки органів: зуби, шлунок, печінка, глотка, ротова порожнина, язик, пряма кишка з анальним отвором, жовчний міхур, кишечник, підшлункова залоза.

Перевірка здійснюється за допомогою відповідного зображення на слайді.

III. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Проблемне питання: Чи відповідає будова травної системи та її органів функціям?

IV. Сприймання нового матеріалу

Давайте уявимо, що нас пригостили цукеркою. Звичайно, потрапивши в ротову порожнину, з нею будуть відбуватися певні зміни. З ротової порожнини цукерка розпочне свою подорож по нашій травній системі. Ми, звісно ж, подорожуватимемо разом з нею. Отож, почнемо нашу подорож. 

Зверніть увагу на слайд.

 Розповідь вчителя: Спочатку цукерка потрапляє в ротову порожнину.  Зовні ротова порожнина обмежена губами й щоками. Верхню стінку ротової порожнини утворює піднебіння. (Перегляд слайду)

В ротовій порожнині з цукеркою починають відбуватися значні зміни, які здійснюються з допомогою органів, що у ній містяться.

Про один із цих органів у Біблії написано: «Малий орган, але хвалиться вельми». Як ви гадаєте, про який орган йдеться? (язик)

Словникова робота

Язик – це рухливий м’язовий орган, утворений м’язовою тканиною, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори. Проте крім язика тут є ще й зуби. Отож, ваше завдання подумати, яких змін зазнає цукерка від язика та зубів.

Для цього ми виконаємо певні завдання.

І група -  «Асоціативний кущ», визначити функції язика.

 

 

 Язик

 

 

ІІ група – робота в парах – визначити типи зубів та їх значення (дітям дається таблиця для заповнення із зображенням певного типу зуба)

Види і значення зубів

Вид зуба, особливості будови

Кількість

(на кожній щелепі)

Значення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ група – підписати німий малюнок «Будова зуба», вказати де знаходиться коронка, шийка, корінь, емаль, дентин, пульпа та цемент.

Підсумок: Що ж станеться з цукеркою в ротовій порожнині? (Вона перетвориться на харчову грудку).

Проблемне питання: чи має значення здоров’я зубів у процесі травлення?

Випереджуюче завдання «Карієс та його профілактика».

Вчитель: Проте в ротовій порожнині цукерка не тільки подрібниться та перетвориться на харчову грудку, з нею почнуть відбуватися ще й хімічні зміни. А які саме, ми дізнаємося після досліду.

Демонстрація досліду. а)Беремо один клаптик накрохмаленої тканини, занурюємо його в розчин йоду. Що спостерігається?

Відповідь. Під час занурення клаптика в розчин йоду він синіє, бо крохмаль від йоду дає таке забарвлення. Це є якісна реакція йоду на крохмаль.

б) На іншому крохмальному клаптику сірником з ватою, змоченою слиною, написати будь-яке слово й опустити в розчин йоду. Клаптик посиніє, а слово буде білим.

Чому йод не забарвив весь клаптик тканини? 

Вчитель: Які речовини розщеплюються в ротовій порожнині?

Слина містить ферменти, які розщеплюють складні вуглеводи (наприклад, крохмаль — до глюкози). (Амілаза, мальтаза)

Демонстрація слайду із зображенням слинних залоз.

 https://lh5.googleusercontent.com/cw51zAj8W5MxAQai2IaidvvlEmi9x2ogM5ep6HOMoIJPLQlGROF1-9hdxhidPhFtF6EXjuqTrIRJftknS_4tXPdmt43uclhq1keiUduPFxN0XBfKHhVOK7DFnMSrdbpzbdzIKynEYw8

 

https://lh3.googleusercontent.com/gBOS84I31-MUrtvd1N3XRQ0WvwAN2VOnvSGMV3uf53e1PHMC9Er1-CA_VrwP84ZLF0VVMkavWptIQh1vposeDVFGoLXOU3uGDQMuidUo6E9zUCPnZLmFQK9X9yRD0i1VF-X-rCDhepw

Який висновок ми можемо зробити після даного досліду? (Що травлення вже починається в ротовій порожнині)

Далі пережована цукерка, змочена слиною, за допомогою узгоджених рухів щік і язика просувається до кореня язика, де подразнює рецептори слизової оболонки зіва і м’якого піднебіння. Нервові імпульси передаються до центру ковтання, що розташований у довгастому мозку. Відцентрові імпульси надходять до м’язів глотки,  язика,  дихальної системи.

Акт ковтання здійснюється у такій послідовності: м’яке піднебіння піднімається і закриває носову частину глотки, надгортанник опускається і закриває вхід у дихальні шляхи, дихання припиняється і їжа коренем язика проштовхується в глотку, а далі в стравохід.

Стравохід – це вузька (2 см у діаметрі) трубка завдовжки 25-30 см, яка з’єднує глотку зі шлунком.

Їжа по стравоходу переміщується за допомогою перистальтичних рухів.

 

Далі наша цукерка, а ми разом з нею, потрапляє у шлунок.

Будова шлунка   (слайд із зображенням) – пояснення вчителя.

Шлунок складається з трьох оболонок: м’язова, серозна і слизова. Слизова оболонка виділяє травні ферменти, хлоридну кислоту та слиз. Суміш цих речовин разом формують кислий шлунковий сік.

       Завдання: з допомогою підручника визначити функції пепсину, ліпази та хлоридної кислоти, слизу.

 

Запитання до учнів: щоб м’ясо було м’якшим і швидше готувалось, його перед приготуванням рекомендують покласти на декілька годин у маринад, який містить кислоту. Що ми можемо використати у такий маринад у нашому повсякденному житті? (оцет, лимон)

Робота зі схемою

Функції шлунка

 

Запитання: Що відбулося з цукеркою у шлунку?

А зараз я хочу вас трішки здивувати.

 Прийом  « Здивую всіх».

- Виявляється, що туберкульозна паличка, яка потрапила з їжею до шлунку, гине в кислому середовищі шлункового соку.

- Шлунок немовлят округлий, розміщений горизонтально, у 2-3 роки — грушоподібний, у 7 років — як у дорослих.

- Місткість шлунку новонароджених — 30-35 мл, в однорічної дитини — 0,5 л, у 10-річної — 1,5л, у дорослої людини 1-3 л (довжина 21-25 см). Проте якщо багато їсти, то він може збільшуватися у 3-4, а той у 10 разів.

У шлунку накопичується тверда їжа, а рідина протікає, не затримуючись в ньому (крім молока). У крові міститься 11 г хлору, 7 г з них йде на утворення НСІ. Життя клітин слизової оболонки шлунка дуже коротке; ця оболонка втрачає близько півмільйона клітин у хвилину, а кожних три дні відбувається повне відновлення всіх її клітин.

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань

 

На сьогодні наша подорож завершується. А щоб перевірити, чи ви збагатились новою інформацією,  я пропоную виконати вам подумати над такими запитаннями.

  • Ще в Давній Індії застосовували «випробовування рисом». На суді для вирішення питання про вину чи невинність, підсудному пропонували з'їсти сухий рис. Якщо підсудний міг його з'їсти, його визнавали невинним, якщо ні — то винним. Чим це можна пояснити?

(Це випробування обґрунтовано тим, що в стані страху припиняється слиновиділення, рот пересихає і сухий рис з'їсти неможливо. Отже, без слини людина не може харчуватися повноцінно.)

  • Чому чорний хліб, якщо його довго пережовувати, стає солодким на смак?
  • Чому рана, яка довго не гоїться, через деякий час загоїться, якщо дати полизати її коту чи собаці.

( У слині міститься фермент лізоцим, який знешкоджує мікроорганізми, тому рана швидко загоюється)

  • Скільки часу їжа знаходитиметься в шлунку і від чого це залежить?
  • Чи відповідає будова травної системи та її органів функціям?

VІ. Повідомлення домашнього завдання

Параграф 9, підготувати повідомлення про печінку та підшлункову залозу.

 

 VІІ. Підсумок, оцінювання учнів

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
11 січня 2021
Переглядів
631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку