Урок біології для 8 класу
Тема уроку: Значення травлення. Будова й функції органів травлення.
Мета: визначити біологічне значення травлення; розкрити особливості будови травної системи, звернути увагу на методи дослідження функцій органів травлення; переконатися у відповідності будови й функції травної системи; формувати науковий світогляд, проводити екологічне, профорієнтаційне, валеологічне виховання учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми: евристична бесіда, робота з підручником і за таблицями, робота у групах, робота у парах, випереджальні завдання.
Обладнання: таблиці з зоології із зображенням різних типів травних систем, таблиця «Будова органів травлення», карточки для учнів.
Сирий матеріал, який надходить у завод,
проходить довгий ряд цехів,
у яких він піддається відомій механічній
і головним чином хімічній обробці й через
бокові ворота переводиться в магазин
тіла.
І. П. Павлов
Хід уроку
Розпочнемо урок з компліментів (учні посилають свої компліменти, за бажаннями один-одному)
Сядьте зручно, закрийте очі і повторюйте за мною: «Я в школі, я на уроці. Я радію цьому. Увага мою зростає. Пам’ять моя міцна. Голова мислить ясно. Я хочу вчитися. Я працюю».
1. Гра « Біологічна мозаїка» :
Складні вуглеводи розщеплюються до... (глюкози).
2. Розгляньте картки з зоології, розкладені на партах.
- Пригадайте, яка будова травної системи у ссавців?
- Яку роль відіграє травна система у живих організмів?
III. Мотивація навчальної діяльності
В епіграфі до нашого уроку І. Павлов порівняв людський організм зі складним заводом, а їжа проходить по цехах цього заводу, зазнаючи певних перетворень. Травлення їжі та її засвоєння — велике таїнство природи, довгий шлях зі складною обробкою проходять продукти харчування, перш ніж поживні речовини будуть підготовлені для надходження у кров.
Під час уроків ми разом з вами будемо подорожувати по травній системі, ви дізнаєтеся багато нового і цікавого.
Формування мети уроку спільно з учнями.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Значення травлення.
Розповідь учителя.
Травлення — це процес розщеплення складних органічних речовин на прості розчинні сполуки, які можуть всмоктуватися і засвоюватися організмом.
Ферменти — біологічні каталізатори хімічних реакцій білкової природи.
Питання до учнів:
2. Будова травної системи
3. Будова стінок травного каналу
«Користуючись текстом підручника (стор.41) заповніть таблицю
Будова стінок травного каналу»
№ |
Назва оболонки травного каналу |
Особливості будови |
Значення |
1 |
Слизова |
|
|
2 |
Підслизова |
|
|
3 |
М’язова |
|
|
4 |
Серозна |
|
|
Звіт груп, заповнення таблиці.
4. Функції травної системи
На цьому етапі уроку учні здатні самі вже визначити функції травної системи, а саме: секреторну, рухову, всмоктувальну, видільну.
5. Дослідження функцій органів травлення
Повідомлення учня (учениці) на тему «Внесок І.П.Павлова у дослідження процесів травлення»
а) зондування,
б)ендоскопія,
в) електрогастрографія,
г)радіоелектронні методи,
д)ультразвукова діагностика.
V.Узагальнення знань
Трактування спільно з учнями епіграфу уроку.
Сирий матеріал, (пояснення, їжа)
який надходить у завод, (пояснення, травна система)
проходить довгий ряд цехів, (пояснення, органи травної системи)
у яких він піддається відомій механічній (пояснення, у ротовій порожнинні
подрібнення їжі)
і головним чином хімічній обробці (пояснення, розщеплення під впливом
ферментів)
й через бокові ворота переводиться в магазин тіла. (пояснення,
всмоктування у кишечнику)
VІ. Систематизація знань, умінь, навичок.
1. Складання схеми «Травна система» (Учні на парти у довільному порядку отримують картки з назвами органів та залоз травної системи. Завдання доповнити схему на дошці.)
Будова травної системи
Травний канал Травні залози
2. Логічний ланцюжок.
Використовуючи картки з назвами органів та залоз травної системи, побудуйте послідовний ланцюг розташування органів у травному тракті, доповніть залозами ті органи, у які вони відкривають свої протоки.
3. Робота з малюнками, таблицею.
- Покажіть і назвіть органи травної системи.
- Покажіть і назвіть залози травної системи.
4. Прийом « Мікрофон»
-Що таке травлення?
-Яку роль в травленні відіграють ферменти?
-На які відділи поділений травний канал?
- Що таке фістула ?
-Які функйії виконує травна система?
- Які методи дослідження травлення ви знаєте?
VІІ. Домашнє завдання