Урок біології у 8 класі на тему "Значення травлення. Будова й функції органів травлення"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань, під час якого використовуються евристична бесіда, робота з підручником і за таблицями, робота у групах, робота у парах, випереджальні завдання.
Перегляд файлу

  Урок  біології для 8 класу

Тема уроку: Значення травлення. Будова й функції органів травлення.

                   

Мета: визначити біологічне значення травлення; розкрити особливості будови травної системи, звернути увагу на методи дослідження  функцій органів травлення; переконатися у відповідності будови й функції травної системи; формувати науковий світогляд, проводити екологічне, профорієнтаційне, валеологічне виховання учнів.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Методи і методичні прийоми: евристична бесіда, робота з підручником і за таблицями, робота у групах, робота у парах, випереджальні завдання.

 

Обладнання: таблиці з зоології із зображенням різних типів травних систем, таблиця «Будова органів травлення», карточки для учнів.

 

                              Сирий матеріал, який надходить у завод,

                                                               проходить довгий ряд цехів,

у яких він піддається відомій механічній

і головним чином хімічній обробці й через

бокові ворота переводиться в магазин                            

тіла.

                                                                                      І. П. Павлов  

Хід уроку

  1.   Організаційний момент

Розпочнемо урок з компліментів (учні посилають свої компліменти, за бажаннями один-одному)

Сядьте зручно, закрийте очі і повторюйте за мною: «Я в школі, я на уроці. Я радію цьому. Увага мою зростає. Пам’ять моя міцна. Голова мислить ясно. Я хочу вчитися. Я працюю».

  1. Актуалізація опорних знань

1. Гра « Біологічна мозаїка» :

  • Основні поживні речовини — ... (білки, жири, вуглеводи).
  • Тип живлення людини — ...(гетеротрофний).
  • Травлення здійснюється за рахунок... {травних соків).
  • Активними їх роблять – ...    ( Ферменти ).
  • Ферменти це ... ( біологічні каталізатори).
  • Білки розщеплюються до... (амінокислот).
  • Жири розщеплюються до... (жирних кислот і глі­церину).

Складні вуглеводи розщеплюються до... (глюкози).

  • Функція виділення ферментів , гормонів -- ...( секреторна ).

2. Розгляньте картки з зоології, розкладені на партах.

 - Пригадайте, яка будова травної системи  у ссавців?

 - Яку роль відіграє травна система у живих організмів?

III. Мотивація навчальної діяльності

В епіграфі до нашого уроку І. Павлов порівняв людський організм зі складним заводом, а їжа проходить по цехах цього заводу, зазнаючи певних перетворень. Травлення їжі та її засвоєння — велике таїнство природи, довгий шлях зі складною обробкою проходять продукти харчування, перш ніж поживні речовини будуть підготовлені для надходження у кров.

Під час уроків ми разом з вами будемо подорожувати по травній системі, ви дізнаєтеся багато нового і цікавого.

  1. Повідомлення теми і мети  уроку

Формування мети уроку спільно з учнями.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Значення травлення.

Розповідь учителя.

   Травлення — це процес розщеплення складних органічних речовин на прості розчинні сполуки, які можуть всмоктуватися і засвоюватися організмом.

 Ферменти — біологічні каталізатори хімічних реакцій білкової природи.

Питання до учнів:

  • Пригадайте, як ферменти взаємодіють із субстратом?
  • Які ферменти вам відомі та на які органічні речовини вони впливають?
  • Де відбувається вплив травних ферментів на органічні речовини?

2. Будова травної системи

  • Розповідь учителя із використанням  таблиці «Травна система людини»
  • Розгляд зображення у підручнику (мал.38 стор.41 )

 

3. Будова стінок травного каналу

  • Розповідь учителя
  • Робота з підручником, групова. Учні об’єднуються у 4 групи.  Кожна група працює над своєю оболонкою травного каналу, записуючи інформацію до таблиці.

«Користуючись текстом підручника (стор.41) заповніть таблицю

Будова стінок травного каналу»

Назва оболонки

травного  каналу

Особливості будови

Значення 

1

Слизова

 

 

2

Підслизова

 

 

3

Мязова 

 

 

4

Серозна

 

 

 

Звіт груп, заповнення таблиці.

 

4. Функції травної системи

На цьому етапі уроку учні здатні самі вже визначити функції травної системи, а саме: секреторну, рухову, всмоктувальну, видільну.

5. Дослідження функцій органів травлення

  • Випереджальне завдання

Повідомлення учня (учениці) на тему «Внесок І.П.Павлова у дослідження процесів травлення»

  •  Робота в парах.
  1. Роботи І. П. Павлова; фістульна методика.
  2. Сучасні методи дослідження органів травлення:

а) зондування,

б)ендоскопія, 

в) електрогастрографія,

г)радіоелектронні методи,

д)ультразвукова діагностика.

V.Узагальнення знань

Трактування спільно з учнями епіграфу уроку.

Сирий матеріал, (пояснення, їжа)

 який надходить у завод, (пояснення, травна система)

проходить довгий ряд цехів, (пояснення, органи травної системи)

у яких він піддається відомій механічній (пояснення, у ротовій порожнинні   

                                                                   подрібнення їжі)

і головним чином хімічній обробці (пояснення, розщеплення під впливом

                                                                ферментів)

й через  бокові ворота переводиться в магазин тіла. (пояснення,         

                                                                                  всмоктування у кишечнику)

VІ. Систематизація знань, умінь, навичок.

1. Складання схеми «Травна система» (Учні на парти у довільному порядку отримують картки з назвами органів та залоз травної системи. Завдання доповнити схему на дошці.)

 

Будова травної системи

                                                                                 

 

                                      Травний канал                             Травні залози

 

2. Логічний ланцюжок.

Використовуючи картки з назвами органів та залоз травної системи, побудуйте послідовний ланцюг розташування органів у травному тракті, доповніть залозами ті органи, у які вони відкривають свої протоки.

3. Робота з малюнками, таблицею.

- Покажіть і назвіть органи травної системи.

- Покажіть і назвіть залози травної системи.

4. Прийом « Мікрофон»

-Що таке травлення?

-Яку роль в травленні відіграють ферменти?

-На які відділи поділений травний канал?

- Що таке фістула ?

-Які функйії виконує травна система?

- Які методи дослідження травлення ви знаєте?

 

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати  параграф 8 у підручнику.
  2.  Тести 1-4 стор. 43 підручника (письмово)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурячковська Ольга Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
909
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку