Чупрова Світлана Іванівна, вчитель біології вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист
8 клас
Тема уроку: Зорова сенсорна система. Будова ока.
Мета уроку: дати поняття про зорову сенсорну систему, її основні частини і функції; познайомити з основними етапами еволюції органа зору; порівняти органи зору безхребетних і хребетних тварин; довести відповідність будови ока його функціям; розкрити механізм сприйняття світла і кольору. Розвивати пізнавальні потреби учнів. Виховувати в учнів інтерес до предмету, дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: таблиці «Зоровий аналізатор», «Орган зору», модель ока, презентації, електронна програма «Бібліотека електронних наочностей. Біологія 6-11 клас», буклет «Видатні вчені - офтальмологи».
План уроку.
I.Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда:
Виконання тесту №1. Слайд № 2-3
(Самоперевірка і виставлення балів в робочий лист уроку)
I. Які органи здійснюють функцію пізнання навколишнього світу?
А) органи руху; Б) аналізатори; В) органи чуття; Г) органи дихання.
Відповідь: Б) аналізатори.
II. Сенсорна система містить:
А) одну основну ланку; Б) дві основні ланки; В) три основні ланки; Г) тільки рецептори.
Відповідь: В) три основні ланки
III. Зазначте правильне розташування складових кожної сенсорної системи:
А) нервові волокна —спеціальна зона кори великого мозку—рецептори;
Б) рецептори— спеціальна зона кори великого мозку—нервові волокна;
В) рецептори— нервові волокна— спеціальна зона кори великого мозку.
Відповідь: В) рецептори— нервові волокна— спеціальна зона кори великого мозку.
IV. Де здійснюється первісне розпізнавання подразників?
А) в корі великого мозку;
Б) в рецепторах;
В) в нервових центрах .
Відповідь: Б) в рецепторах
V. Якщо подразник діє тривалий час або постійно , то чутливість аналізатора до цього подразника:
А) підвищиться;
Б) знизиться;
В) припиниться.
Відповідь: Б) знизиться.
VI. При ушкодженні одного з аналізаторів чутливість інших:
А) знизиться;
Б) не зміниться;
В) посилиться.
Відповідь: В) посилиться
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Зір—це здатність людини сприймати оточуючий світ за допомогою зорової сенсорної системи.
Зір забезпечує:
сприйняття 90% інформації
орієнтацію в просторі
такі нервові процеси як пізнання, емоції, навчання, мислення.
«Краще один раз побачити, ніж сто разів почути»
«Краще одне око своє, ніж чужі двоє.»
«Вір своїм очам, а не чужим речам.»
«Очі—дзеркало душі» В. Гюго.
«Хто про очі дбає, той горя не знає.»
«З усіх органів чуття людини око—найвищий дар і чудовий витвір природи».Німецький вчений
Г. Гельмгольц.
«Нічого не може бути страшніше ніж лишитися зору. Це—велика образа, вона забирає у людини дев’ять десятих світу» М. Горький.
«Бережи як зіницю ока» — кажуть про найдорожче
Периферична частина – рецептори ока.
Провідний шлях – зорові нерви, які перехрещуються біля основи мозку.
Центральна частина – зоровий центр потиличної ділянки кори головного мозку.
Повідомлення учня. (слайд №8)
У перших живих істот рецептори, що сприймали світло, були розташовані по всьому тілу.
Наступний етап еволюції – поява світлочутливої плями на передньому кінці тіла, де розташовувався рот.
Світлочутлива пляма поступово заглиблювалася в тіло і перетворилася на ямку, що називається очний келих.
Поступово кінці келиха стулилися і утворився пухирець. Передня стінка цього пухирця була прозора і виконувала функцію лінзи, а задня стінка була чутлива.
Наступний етап еволюції – поява другої лінзи – кришталика. Зір став гострішим.
Поява м’язів, що керують очами покращила акомодацію. А бінокулярний і кольоровий зір забезпечили можливість визначати відстань до предметів, їх форму та колір.
Природа проявила немало творчості та винахідливості при створенні органів зору.
На відміну від очей людини, у восьминога прямокутні зіниці, рогівка не суцільна, а з широким отвором в центрі. Більш опуклий кришталик. Дві захисні оболонки, а у людини одна. Рецепторів на сітківці менше ніж у людини.
Природа «винайшла» око двічі: вперше воно з’явилося у головоногих молюсків, а пізніше у хребетних тварин.
Очі плазунів і птахів захищені трьома повіками. В них удосконалена акомодація: різкість зображення забезпечується зміною як кривизни кришталика так і відстані між сітківкою й кришталиком.
Очі плазунів і птахів захищені трьома повіками. В них удосконалена акомодація: різкість зображення забезпечується зміною як кривизни кришталика так і відстані між сітківкою й кришталиком.
Зір птахів гострий. Вони добре розрізняють дрібні предмети та їх кольори на великій відстані.
III. Вивчення нового матеріалу.
Офтальмологія – це галузь медицини, що вивчає анатомію і фізіологію ока, хвороби ока. Розробляє методи лікування та профілактики очних хвороб. Її корні сягають глибокої давнини.
I століття до нашої ери – Корнелій Цельс встановив існування райдужної оболонки, передньої і задньої камери, міліарного тіла.
Х соліття нашої ери – Абу Алі ібн Сина (арабський лікар Авіцена) написав славетну працю «Канон лікарської медицини», яка стала базовим керівництвом по очним хворобам як в арабських країнах так і в Європі на протязі 500 років.
Великий внесок в розвиток офтальмології зробили українські вчені.
Філатов Володимир Петрович (1875 – 1956) – заснував українську школу офтальмології; розробив методику пересадки рогової оболонки, вперше використав для пересадки рогівку очей трупів; створив вчення про біогенні стимулятори, яке стало основою методу тканинної терапії.
Федоров Святослав Миколайович (1927 – 2000) – розробив методику операцій по імплантації штучного кришталика і рогівки; розробив методику лікування глаукоми; методику лікування короткозорості без механічного впливу на око.
Петруня Михайло Степанович (1930-2004) , народився в м. Старобільськ Луганської області , проходив клінічну ординатуру і працював в Інституті очних хвороб і тканинної терапії ім. В.П.Філатова АМН України (м.Одеса) , а потім з 1966 р. доцентом кафедри очних хвороб Луганського медичного інституту. Він був провідним офтальмохирургом Луганської області , займався проблемами трансплантації рогівки і мікрохірургії ока.
Петруня Андрій Михайлович (1966р.) - завідувач кафедри офтальмології Луганського державного медичного університету. З 2000 по 2005 рік - головний лікар Луганського обласного центру очних хвороб , з 2005 року по теперішній час - директор ТОВ " Луганський обласний центр очних хвороб " Петруня А.М. є лікарем вищої категорії з офтальмології з 1998 р. , дійсним членом Європейського товариства рефракційних і катарактальних хірургів, з 2005 р. , членом Американської Академії офтальмології, з 2006 р. , постійно бере участь у міжнародних та європейських симпозіумах і конгресах офтальмологів , де виступає з доповідями . З 2005 року щорічно бере участь у засіданнях німецького товариства офтальмологів ім. Грефе в Берліні, де виступає з науковими доповідями .
2. Допоміжний захисний апарат ока.(слайди №17-19). Повідомлення учнів.
Брови—затримують стікаючий з лоба піт.
Повіки з віями (на кожній повіці 80 вій і кожній відведено 100 днів) — захищають від пилу.
Людина моргає 5-7 разів за хвилину
Слізні залози—виробляють слізну рідину (1 мл за добу).
Склад слізної рідини: 97,8%—вода, 1,4% органічні речовини, 0,8%—мінеральні солі.
Функції слізної рідини:
М’язи очей
Для керування рухом очей існує 6 м’язів(4 прямих і 2 косих)
Одна пара м’язів повертає око вліво або вправо.
Друга—вверх або вниз.
А третя пара м’язів обертає око відносно оптичної осі
3. Будова ока людини
а) робота з таблицею. (слайд №20)
б) робота з зображенням ока у динаміці (електронна програма «Бібліотека електронних наочностей. Біологія 6-11 клас»
в) робота з моделлю ока.
4. Розташування рецепторів на сітківці. (слайд №21)
В центрі сітківки навпроти зіниці розташована жовта пляма – місце скупчення паличок і колбочок. В центральній ямці жовтої плями містяться лише колбочки. На периферії сітківки розташовані переважно палички. Сліпа пляма – це місце виходу зорового нерва з очного яблука, не містить фоторецепторів, не сприймає світла.
5. Виконання лабораторногодослідження «Виявлення сліпої плями на сітківці ока»
( Виконання тесту №2. Слайд №22-23
Самоперевірка і виставлення балів в робочий лист уроку)
I. В якій послідовності розташовані оболонки очного яблука?
1.сітківка; 2. склера; 3. судинна.
Відповідь: 231
II. Як називається передня частина зовнішньої оболонки?
1. зіниця; 2. райдужна оболонка; 3. рогівка.
Відповідь: 3. рогівка.
III. Що таке зіниця?
1. отвір в рогівці; 2. отвір в райдужній оболонці; 3. чорна пляма в центрі райдужної оболонки.
Відповідь: 2. отвір в райдужній оболонці
IV. Де розташовані зорові рецептори?
1. в очному яблуці; 2. в судинній оболонці; 3. в сітківці.
Відповідь: 3. в сітківці.
V. Як називається місце скупчення на сітківці фоторецепторів?
1. сліпа пляма; 2. зіниця; 3. жовта пляма.
Відповідь: 3. жовта пляма.
VI. Як називається місце виходу зорового нерва?
1. сліпа пляма; 2. зіниця; 3. жовта пляма.
Відповідь: 1. сліпа пляма.
На сітківці розташовано близько 7 млн колбочок і 130 млн паличок. Палички містять зоровий пігмент родопсин (пурпурний), сприймають світло в умовах сутінкового освітлення.
Колбочки вміщують зоровий пігмент йодопсин (фіолетовий), сприймають кольори за достатньо яскравого освітлення. Існую 3 види колбочок: одні збуджуються червоним світлом, другі – зеленим, треті – синім. Відчуття інших кольорів виникає внаслідок збудження цих колбочок в різних співвідношеннях. Відчуття білого кольору виникає при одночасному збудженні всіх трьох видів колбочок.
Повідомлення учнів. (слайди №25-26)
Дальтонізм – вроджена кольорова сліпота (не сприймається красний і зелений кольори), або набута кольорова сліпота (не сприймається синій колір). Причина дальтонізму – відсутність певного виду колбочок. Близько 10% чоловіків і менше 1% жінок страждають на дальтонізм.
Куряча сліпота (гемералопія) – це порушення сутінкового зору внаслідок розладу функцій паличок. Людина майже нічого не бачить у сутінках, а в день зір функціонує нормально. Причина – нестача вітаміну А в їжі
IV. Узагальнення та систематизація знань учнів.
а) робота з опорною схемою на дошці.
б) повідомлення учня «Відмінності зору чоловіків і жінок»
Особливості зору чоловіків і жінок
Знаете ли вы, что глаза мужчины отличаются от глаз женщины?
Задняя часть оболочки глазного яблока содержит около 130 миллионов клеток в форме палочек, которые называются фоторецепторами. Они отвечают за передачу черно-белого изображения. А 7 миллионов клеток-колбочек наделяют человека способностью различать цвета. Наследственная информация о колбочках заложена в Х-хромосоме, а поскольку у женщин Х-хромосом 2 (а у мужчин - 1), то цветов и оттенков они видят больше. Мужчины говорят: "Красное платье, синий галстук, зеленое дерево". А женщины уточняют: "Розовато-лиловый закат, сумочка цвета слоновой кости, яблочно-зеленый оттенок портьер".
Миллиарды фотонов света каждую секунду попадают на сетчатую оболочку человеческого глаза (сетчатку). Поскольку столь большой объем данных мозг переработать не в состоянии, он так сужает поле обзора, чтобы мы могли сосредоточиться на особой задаче. Например, если мы ищем иголку на ковре, поле зрения резко уменьшается.
Чтобы "засечь" добычу на довольно большом расстоянии и не выпускать ее из виду, зрение мужчины, охотника в древности, сужалось почти до предела, поскольку ничто не должно было отвлекать его от цели. Глазам мужчины мозг обеспечивает лишь "тоннельное" видение, то есть способность видеть четко и ясно далеко, но только прямо перед собой.
Женский мозг расшифровывает зрительную информацию об окружающем мире иначе. Женщина должна была следить за всем, что происходит вокруг (например, сразу увидеть змею, проникающую в жилище), а для этого необходимо было обладать широким полем зрения. В мозг женщины, хранительницы очага, заложена программа, позволяющая отчетливо видеть достаточно широкий спектр предметов (примерно по 45° в каждую сторону). Таким образом, периферийное зрение многих женщин достигает 180°.
Вот почему современный мужчина ни за что не найдет «кусок колбасы в холодильнике». Эти наблюдения подтверждаются не только случаями из практики, но и статистическими данными. В 1997 году в Великобритании в результате дорожно-транспортных происшествий пострадало 4132 ребенка, из них 2460 мальчиков и 1672 девочки.
Статистика страховых компаний свидетельствует о том, что женщины-водители реже по сравнению с мужчинами попадают в аварии, связанные с боковым ударом на дорожных перекрестках. Более четкое периферийное зрение позволяет им вовремя заметить приближающийся автомобиль
Женщины могут видеть в темноте лучше мужчины, они замечают ночью больше мелких деталей. При этом глаза мужчины лучше приспособлены к слежению за удаленным объектом в узком поле. Это обеспечивает ему хорошее и, следовательно, более безопасное при вождении дальнее ночное видение. В сочетании с пространственным глазомером, за который отвечает правое полушарие мозга, такое видение позволяет мужчине выделить и опознать движение других автомобилей на дороге как впереди, так и сзади. Многие женщины же обладают своеобразной ночной слепотой: они не способны понять, по какой стороне дороги движется встречный транспорт. Зрение мужчины, наоборот, отлично приспособлено для решения такой задачи.
Полезный совет: чередуясь за рулем во время долгой поездки, женщине отведите день, а мужчине - ночь.
У мужчин глаза утомляются быстрее, чем у женщин, поскольку их зрение, приспособленное для смотрения вдаль.Глаза женщины лучше подходят для близкого наблюдения, что позволяет ей гораздо дольше работать с мелкими предметами, находящимися вблизи от глаз. Это означает, что женщины имеют превосходство перед мужчинами в тех случаях, когда нужно, например, вдеть нитку в иголку или выявить мелкие детали в изображении на компьютерном экране.
Підсумок уроку.
Д/З. Опрацювати параграф 42, відповісти на питання 1-6 стор.201, виконати тести стор.201. Замалювати будову ока.
Підготувати повідомлення «Захворювання очей, пов’язані з порушенням оптичної системи ока», «Хвороби очей: запальні і незапальні».