Урок біології в 8 класі. Вивчення нового матеріалу.

Про матеріал
Вступний урок біології в 8 класі, призначений для вивчення будови та функцій головного мозку
Перегляд файлу

Тема: Головний мозок

Мета уроку:

сформувати знання про головний мозок людини; вивчити його будову та структуру; ознайомити учнів функціями та властивостями мозку;розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, порівнювати, аналізувати та знаходити причинно-наслідкові зв'язки між подіями на прикладі будови та функцій головного мозку;формувати науковий світогляд, виховувати розуміння значення нормального перебігу процесів у організмі для збереження здоров'я людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Терміни і поняття: стовбур головного мозку, довгастий мозок, мозочок, міст, середній мозок, проміжний мозок, передній мозок, епіфіз, гіпоталамус, мозолисте тіло, біла речовина, сіра речовина, червоне ядро, чорна субстанція, таламус.

Структура уроку:

  1.            Організаційний етап (1 хв.)
  2.         Актуалізація опорних знань (4 хв )
  3.      Мотивація навчальної діяльності учнів (4 хв)
  4.     Повідомлення теми, мети і завдання уроку( 2 хв)
  5.         Вивчення нового матеріалу (20 хв)
  6.     Закріплення вивченого матеріалу (9 хв)
  7. Узагальнення і систематизація знань (2 хв)
  8. Підведення підсумків уроку (2 хв)
  9.     Повідомлення домашнього завдання (1 хв)

Хід уроку

  1.            Організаційний етап

Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці.

  1.        Актуалізація опорних знань

Розгадати кросворд (ключове слово вказує на систему організму людини, що продовжує вивчатися):

1. Структурно-функціональна одиниця нервової системи.

2. Реакція-відповідь організму на подразнення.

3. Нерв, що проводить збудження від центральної нервової системи до органів.

4. Зовнішня оболонка спинного мозку.

5. Між середньою та внутрішньою оболонкою спинного мозку є простір, який    простір, що заповнений … рідиною.

6. Функція спинного мозку, що забезпечує проведення нервових імпульсів.

7. Відділ нервової системи, що включає головний та спинний мозок.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Створення груп.

Учні отримують картки із назвами складових, що утворюють НС. На їх основі формують 4 групи.                                                     

  1.    Мотивація навчальної діяльності учнів

Мало хто може уявити наскільки потужний комп'ютер знаходиться в нашому організмі. Вчені, які взялись досліджувати людський мозок сходяться на тому, що досі ми лише доторкнулись до вивчення цього дива природи. Оскільки, проводяться нові відкриття, дослідження, але все ж є структури та процеси, які залишаються невивченими і непоясненими.

- У мозку знаходиться близько 80-100 мільярдів нейронів. Проте, у лівій півкулі майже  на 200 млн нейронів більше, ніж у правій.

- Цікаво, що коли ми дізнаємось щось нове, структура нашого мозку змінюється, оскільки кожного разу коли формується пам'ять, з'являються нові нервові зв'язки.

- Мозок виробляє неймовірну кількість енергії. Енергія сплячого мозку могла б запалити 25-ватну лампочку.

- При позіханні мозок охолоджується, в той час як відсутність сну підвищує його температуру.

Саме на сьогоднішньому уроці, ми будемо знайомитися із таким фантастичним органом людини, як мозок.

  1.     Повідомлення теми, мети і завдання уроку

Тема: Головний мозок

Завдання уроку:

  •              ознайомити учнів із будовою головного мозку;
  •              розглянути структуру мозку людини ;
  •              дізнатися про особливості та функції головного мозку.
  1.         Вивчення нового матеріалу

«Мозковий штурм»

 Чому співвідношення білої та сірої речовини у різних відділах спинного мозку різне?

Головний мозок міститься у черепній коробці, сполучається зі спинним мозком через великий потиличний отвір. Вкритий такими ж оболонками, як і спинний мозок.

Також утворений сірою і білою речовинами:

- сіра речовина – складається з тіл нейронів та дендритів; знаходиться у корі переднього мозку та мозочка.

- біла речовина – міститься у стовбурі головного мозку та під корою великого мозку і мозочка; складається з аксонів.

Всередині є система мозкових шлуночків, заповнених спинномозковою рідиною (шлуночки сполучаються із центральним каналом спинного мозку). Така рідина забезпечу захист організму, обмін речовин, створює відносно постійний тиск).

Постановка проблемного питання:

Чи вірне твердження «Чим більший мозок, тим розумніший його щасливий володар»?

Довгий час панувала думка, що від маси мозку залежать розумові здібності людини: чим більша маса мозку, тим обдарованіша людина. Але, як з'ясувалося пізніше, це не так.

Наприклад, маса мозку:

  •              І.П.Павлова – 1 653 г
  •              Д.І.Менделєєва – 1 571 г
  •              Дж. Байрона (англ. поет )– 1 807 г
  •              Ф.Шиллера (нім. поет, філософ) – 1 785 г.

Найважчий мозок – 2 900 г - був виявлений в індивіда, який прожив усього 3 р. Мозок його у функціональному відношенні був неповноцінним.
оболонками – твердою, павутинною і м’якою, які здійснюють захист та живлення.

У головному мозку людини розрізняють такі основні частини: стовбур, мозочок та великий мозок, або кінцевий мозок.

Великий (кінцевий) мозок поділений на праву й ліву півкулі, з'єднані мозолистим тілом. Вкриті півкулі сірою речовиною, що утворює кору, та білою речовиною, що міститься під корою. Характерною особливість великого мозку є виражена складчаста поверхня з багатьма борознами та звивинами. Звивини – складки різних розмірів, у які зібрана кора півкуль.

Борозни — заглиблення, що знаходяться між звивинами, у них сховані понад 2/3 поверхні кори, що збільшує її загальну поверхню. 

Кількість борозен та звивин у людей приблизно однакова, але рельєф, який вони утворюють, у кожної людини свій.

Кінцевий мозок людини визначає її поведінку і забезпечує пристосованість до мінливих умов середовища.
Мозочок розташований позаду довгастого мозку під потиличними частками півкуль головного мозку. Його поверхня має складчасту будову і називається корою, яка утворена сірою речовиною, а в центрі міститься біла речовина. Основні функції мозочка:

1. Координація рухів

2. Регуляція рівноваги

3. Регуляція м'язового тонусу.

 Вивчення стовбура головного мозку відбувається самостійно групами. Кожна з груп отримує завдання.

tmpad1d-30

Довгастий мозок є безпосереднім продовженням спинного мозку (на передній і задній його поверхнях також є борозни), від якого він відрізняється функцією і будовою

Довгастий мозок складається з білої речовини (провідних пучків), де розсіяні скупчення сірої речовини — ядра, від яких беруть початок черепні нерви. Зверху і з боків майже весь довгастий мозок покритий великими півкулями і мозочком. У сірій речовині довгастого мозку залягають життєво важливі центри, які регулюють серцеву діяльність, дихання, ковтання та здійснюють захисні рефлекси (чхання, кашель, блювання, сльозовиділення), секрецію слини, шлункового і підшлункового соку та ін. Ушкодження довгастого мозку може бути причиною смерті внаслідок припинення серцевої діяльності та дихання. Біла речовина довгастого мозку складається з волокон, по яких проходять нервові імпульси від заднього мозку до спинного і в зворотному напрямку.

Між середнім і довгастим мозком розміщений міст. Він ніби сполучає їх, тому й має таку назву. Внутрішня будова його нагадує будову довгастого мозку, тобто містить ділянки сірої і білої речовин.  

Міст - це «магістраль» де розташовуються нервові волокна, по яких нервові імпульси йдуть вгору в кору великих півкуль, або назад вниз до довгастого і спинного мозку. Тут знаходяться центри пов'язані з мімікою, жувальними функціями. 

Проміжний мозок складається із зорових горбів (таламуса) і підгорбової ділянки (гіпоталамуса). Тут розміщені підкіркові центри (на відміну від центрів кори півкуль) зору, обміну речовин, теплорегуляції, нюху. Отже, функції проміжного мозку різноманітні. Зорові горби (таламус)— це головні колектори нервових шляхів до великого мозку і від нього; містять ділянки сірої речовини — скупчення тіл нейронів. Тут відбуваються швидкий аналіз, розподіл і перемикання на різні ділянки кори великих півкуль інформації, що надходить від різних відділів тіла. 

Підгорбова ділянка (гіпоталамус) — комплекс структур, розміщений нижче від таламуса, містить багато ядер. Вона з’єднана з корою великого мозку, таламусом, мозочком, а знизу переходить у гіпофіз. Функції гіпоталамуса: терморегуляція, регуляція обміну речовин, діяльності серцево-судинної системи, залоз внутрішньої секреції, травної системи, сечовиділення, сну й бадьорості, емоцій тощо. 

Проміжний мозок разом із середнім здійснює складні рефлекторні, або інстинктивні, реакції (харчові, оборонні тощо).

Середній мозок розташований перед мостом і представлений чотиригорбковим тілом та ніжками мозку. У ніжках мозку продовжуються провідні шляхи від довгастого мозку і моста до великих півкуль. У середньому мозку розташовані центри первинної обробки зорових і слухових сигналів. Через нього проходять висхідні шляхи від мозочка й довгастого мозку до кори великих півкуль і від неї — до мозочка й спинного мозку. Основні функції середнього мозку — регуляція рефлексів

Дати відповіді на запитання:

  •              Які борозни найглибші? Де вони знаходяться?
  •              На які частини борозни ділять поверхню півкуль?

       (Найглибші борозни - бічна, центральна, потилично-тім’яна. Борозни поділяють г.м. на 4 основні частки: лобову, тім’яну, скроневу і потиличну).

  1.         Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Вірю – не вірю»

1. Середня маса мозку людини становить 1500-1700 г.

2. Головний мозок через великий потиличний отвір з’єднується зі спинним мозком.

3. Головний мозок покритий трьома оболонками

4. Середній мозок містить зорові горби

5. У проміжному мозку знаходиться центр дихання та серцево – судинної діяльності

6. Головний мозок ушкоджується або гине при кисневому голодуванні протягом 4-8 хв.

7. Між середнім і довгастим мозком розміщений міст.

8. Мозок приблизно на 50 % складається з води.

9. Середній мозок приймає участь в регуляції м’язового тонусу й пози.

10. До проміжного мозку відноситься гіпоталамус.

11. Мозочок утворений двома півкулями і черв’ячком, що розташований між ними

12. Стовбур зв’язує головний мозок зі спинним у єдину центральну нервову систему.

Вірні відповіді:

  1    2   3   4   5   6   7   8   9   10   11  12

   -    +     +    -    -    +     +    -     +    +     +   +

  1. Узагальнення і систематизація знань

Отже, сьогодні ви дізналися, що головний мозок людини має надзвичайно складну структуру. Сюди можна віднести: стовбур головного мозку, мозочок, передній мозок. У різних ділянках стовбурової частини головного мозку зосереджені центри життєво важливих рефлексів: дихання, травлення, обміну речовин, ковтання тощо. Кінцевий мозок є найбільш розвиненим відділом головного мозку в людини. Поверхня півкуль якого, вкрита сірою речовиною, яка утворює кору.

  1.            Підведення підсумків уроку

На сьогоднішньому уроці активними були такі учні …

Оцінки отримаєте за роботу на уроці + відповіді кросворду.

Дякую за увагу! До зустрічі!

  1.                      Повідомлення домашнього завдання.
  •              Опрацювати § 37

 

docx
Додано
23 березня 2021
Переглядів
1553
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку