Урок біології в 9 класі "Мутації та їх види"

Про матеріал

Розробка уроку біології 9 класу за новою програмою "Мутації та їх види". Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Урок до підручника «Біологія 9 клас», автор В.І. Соболь

Перегляд файлу

Вчитель біології Колосівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Галинський С.Ф.

9 клас (біологія)

Тема. Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій

Мета: сформувати поняття «мутації», «мутагени»; ознайомити з видами мутацій, різноманітними класифікаціями мутацій; розкрити причини та наслідки мутацій; навести конкретні приклади мутацій; розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, мову, мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та ціннісне ставлення до всього живого; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета, розширювати кругозір учнів.

Обладнання: малюнки й фотографії ознак, що демонструють різні види мутаційної мінливості та мутагенів, мультимедійна дошка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Урок до підручника «Біологія 9 клас», автор В.І. Соболь

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

Складання асоціативного кросворду

М

Н

Л

И

В

І

С

Т

Ь

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Метод «Вікно в історію»

Людей, які відрізнялись від решти через певні відхилення у зовнішності здавна вважали монстрами, різного роду виродками. Їх усіляко клеймили, у часи інквізиції їх навіть піддавали різного роду тортурам через їх буцімто диявольське походження. В кращому випадку цих осіб показували на ярмарках за гроші в якості дивини.

Зараз же є розуміння природної, а не потойбічної появи цього явища.

Питання до учнів: що є причиною даних змін людського організму? Так. Звичайно, це  генетичні мутації. Про них сьогодні і піде мова на уроці (оголошення теми та мети уроку)

Метод «Проблемне питання»

Чи можуть мутації бути корисними? (Заслуховування відповідей учнів).

ІV. Вивчення нового матеріалу

Прослухайте, будь ласка, інформацію та проаналізуйте її.

Частота народження дітей із синдромом Дауна зростає від 0,5 % у 30-річних жінок до 2 % у 45-річних. Загальна ймовірність виникнення різноманітних спонтанних мутацій у дітей, народжених матерями віком понад 42 роки, становить близько 30 %. У сорока­річних чоловіків кількість нащадків з карликовим зростом, вкороченими кінцівками, сідлоподібним носом зростає вдесятеро порівняно з двадцяти­річними.

  • Як ви гадаєте, з чим пов’язане виникнення цієї мутації?
  • Чому саме вік впливає на підвищення відсотка мутацій?

Коржинський Сергій Іванович (1861–1900) — російський ботанік, один із засновників фітоценології, незалежно від Гуго де Фріза обґрунтував мутаційну теорію («теорію гетерогенезу»), протиставив її дарвінізму.

Мутаційна мінливість є явищем, спільним для організмів різного рівня організації. На сьогоднішній день відомі мутації у всіх класів тварин, рослин і вірусів. Існує багато мутацій і в людини.

Згідно із законом М. І. Вавилова, у тварин мають траплятися фенотипи, що аналогічні спадковим хворобам людини. Дійсно, багато патологічних станів, що виявлені у тварин, можуть бути моделями спадкових хвороб людини. Так, у собак спостерігається гемофілія, яка зчеплена зі статтю. Альбінізм виявили у багатьох видів гризунів, кішок, собак, птахів і плазунів. Для вивчення м’язової дистрофії використовують мишей, велику рогату худобу, коней; епілепсії — кролей, пацюків, мишей; аномалій у будові ока — гризунів, собак, свиней та інших тварин. Спадкова глухота існує у гвінейських свинок, мишей і собак. Вади будови обличчя людини, що є гомологами заячої губи (розщілини верхньої губи) та вовчої пащі (розщілини верхньої щелепи і твердого піднебіння), спостерігаються у лицьовому відділі черепа мишей, собак, свиней. На спадкові хвороби обміну речовин в організмі, наприклад ожиріння й цукровий діабет, хворіють також миші.

  • Основні положення мутаційної теорії Гуго де Фріза (Опрацювання основних положень мутаційної терії разом з учнями по підручнику ст. 172)

Формування поняття «мутації»

Мутації — це якісні та структурні зміни генетичного матеріалу, які передаються від покоління до покоління.

 

Види мутацій

Метод «Навчаючись, вчуся»

Завдання. Проаналізуйте матеріал підручника ст..173 та заповніть таблицю :

Тип мутації

Загальні ознаки

Приклади

Значення

1.

Генна

Стійкі зміни окремих генів, спричинені порушенням послідовності нуклеотидів у молекулах нуклеїнових кислот

Меланізм у леопардів, укорочений хвіст у кішок, полідактилія у людини (збільшення числа пальців на кінцівках), альбінізм, феніл кетонурія у людини (важке спадкове захворювання, яке настає внаслідок вродженого дефекту ферменту, який відповідає в організмі людини за нормальний обмін фенілаланіну(одна з незамінних амінокислот, які входять в склад білка)

З ними пов’язана еволюція живих організмів

2.

Хромосомна

Виникають у результаті перебудови хромосоми

Синдром крику кішки.

Є причиною генетичних хвороб

3.

Геномна

Пов’язані зі зміною кількості наборів хромосом

Гібрид редьки і капусти, великі суниці, синдром Дауна та інші.

Є механізмом видоутворення, порушують мейоз, сприяють безплідності, спадкових хвороб (синдром Дауна)

Розповідь вчителя зі складанням схеми

Мутагени – це фактори, які здатні спричиняти мутації.

        Мутагени

                                                                                                        

 

Фізичні                                                    Хімічні                               Біологічні

Іонізуюче випроміню-                                -Алкілюючі сполуки            -Віруси

вання:                                                           -Вільні радикали

-Рентгенівські промені                              -Азотиста кислота        

-УФ-промені                                               -Алкалоїд колхіцин

-Елементарні частинки,

що утворюються в процесі

радіоактивного розчеплення

речовин.

Види мутацій у природі(перегляд відео ролика https://www.youtube.com/watch?v=66ArsJp5SNs) 

V.Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

1. Що таке мутація?

2. Які види мутацій вам відомі?

3. Чим відрізняються домінантні і рецесивні мутації?

4. Наведіть приклади фізичних, хімічних і біологічних мутацій.

5. Задача. Люди з синдромом Дауна мають хромосомний набір клітин – 47 хромосом, тоді як у клітинах здорових людей виявлено 46 хромосом. До якого виду мутацій можна віднести порушення, яке спричиняє розвиток синдрому Дауна?

Робота із завдання підручника ст. 174-175

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати параграф 41

Проект

  1. Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Tertychnyi Olga
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
3 лютого 2018
Переглядів
8829
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку