Біологія 9 клас
Тема: Практична робота «Розв’язування типових генетичних задач»
Мета: закріпити знання про закономірності успадкування ознак; вдосконалити навички самостійної роботи, уміння аналізувати, робити висновки; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання під час розв'язування практичних задач; на прикладі забезпечення спадковості та мінливості живих організмів виховувати працьовитість, прищеплювати бажання мати якісні і глибокі знання, доводити справу до кінця
Тип уроку: закріплення набутих знань.
Вид уроку: практична робота.
Дидактичне забезпечення: презентація, інструктивна картка, методичні рекомендації до розв’язування типових задач з генетики з тем розділу "Спадковість та мінливість".
Матеріально-технічне забезпечення: проектор, екран, ПК.
Міжпредметні зв’язки: селекція, біотехнологія, медицина, статистика.
Хід уроку
І. Організація класу. Давайте на початку визначимо наш настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Запитання до учнів «Колесо вибору»(робота з термінами):
Пояснити слова-терміни:
- Спадковість,
- Мінливість,
- Монозигота,
- Гетерозигота,
- Домінантний,
- Рецесивний,
- Грегор Мендель,
- Генетика.
(КАХУТ «Генетика для урока»)
ІІІ. Повідомлення теми і мети
Сьогодні я пропоную вам побути в ролі «чарівників», які передбачують майбутнє, які можуть розповісти про колір очей у майбутньої дитини дитини і передбачити группу крові людини, знаючи групи крові її близьких, що може бути при схрещуванні рослин і тварин з певними ознаками.
Ми сьогодні проведемо практичну роботу на тему «Розв’язування типових задач з генетики на моногібридне схрещування». Під час практичної роботи ми закріпимо уміння розв’язувати задачі з генетики, визначати характер успадкування при моногібридному схрещуванні, генотип та фенотип нащадків за генотипами батьківських форм, а також прогнозувати можливість появи у нащадків з певними ознаками. Можливо хтось із вас скаже: «Навіщо мені потрібно вміння розв’язувати задачі з генетики, досить мені інших задач з математики, фізики, хімії?» я не буду вас переконувати, а пропоную вам задати це питання комусь із відомих людей. Для цього ми надішлемо лист із нашим питанням і сподіваюся, що до кінця уроку ми одержимо на нього незалежну відповідь. (ЛИСТ Добрий день, скажіть, будь ласка, чи знадобиться вміння розв’язувати задачі з генетики в житті?)
Питання А. Енштейну: чи треба учням вміти розв'язувати задачі з генетики?
А поки ми чекатимемо відповідь на наш лист виконаємо на практичну роботу.
Практична робота 2 Тема. Розв’язування типових генетичних задач.
Мета: удосконалити навички складання схем схрещування і розв’язування генетичних задач.
Повторюємо алгоритм розв’язку та позначення для задач
Алгоритм розв’язаннягенетичних задач
Групи крові (фенотипи) |
Генотипи |
І (0) |
І0І0 |
II (А) |
ІАІА, ІАІ0 |
III (В) |
ІВІВ, ІВІ0 |
IV (АВ) |
ІАІВ |
|
|
Позначення для розв’язування задач:
А — домінантний алель;
а — рецесивний алель;
Х— символ схрещування;
Р — батьківські організми;
F1 — гібридне покоління;
♀ (м)— символ жіночої статі;
♂ (б)— символ чоловічої статі
У вас у кожного є задачі з номерами, знаходимо свої номери, уважно читаємо, заходимо в Падлет, створюємо свою вкладку, підписуємо її і виконуємо ( виконуємо задачі на бланках, не забуваємо бланки підписати)
Підведення підсумків практичної роботи.
Завершуємо розв’язування задач. Пізніше я їх перевірю і поставлю вам оцінки.
Підсумок уроку.
Викладач: Сьогодні на уроці ви ознайомились з ілюстраціями дії законів Менделя на різних прикладах, застосували теоретичні знання під час розв’язування задач. І перш ніж поцікавитися вашими враженнями, я пропоную прочитати відповідь на наш лист:
Енштейн: Вміння розв'язувати задачі з генетики не є обов'язковим для кожного учня, але воно може бути корисним і підвищити розуміння генетичних процесів і принципів учнями. Генетика є важливою галуззю науки, яка вивчає спадковість та зміни в генетичному матеріалі. Розв'язання задач з генетики допомагає розкрити закономірності успадкування властивостей та розуміння принципів спадковості. Це також дає змогу учням більше розуміти основні поняття, такі як домінантність, рецесивність, генотип та фенотип. Однак, я не можу сказати, що всім учням треба вміти розв'язувати задачі з генетики. Це залежить від їх цікавості та потреби в цій області знань.
А тепер я прошу вас поверутися в Падлет і написати відповідь на такі питання:
Чи цікаво було вам розв’язувати задачі з генетики, де можна застосовувати знання законів Менделя, чи змінилося ваше відношення до задач з генетики після цього уроку?
VI. Домашнє завдання
БЛАНК ДЛЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ №2
9 клас біологія Практична робота №2 П.І.учня.
Тема. Розв’язування типових генетичних задач.
Мета: удосконалити навички складання схем схрещування і розв’язування генетичних задач.
Хід роботи
Задача №
Дано:
Домінантна ознака –
Рецесивна ознака -
Мати -
Батько -
F1-?
Р х
G
F 1
генотип :
Фенотип:
Відповідь:
Задача №
Дано:
Домінантна ознака –
Рецесивна ознака -
Мати -
Батько -
F1-?
Р х
G
F 1
генотип :
Фенотип:
Відповідь:
ВИСНОВОК:
1