урок біології в 9 класі Практична робота №2 «Розв’язування типових генетичних задач»

Про матеріал
Розробка уроку розрахована для того щоб закріпити знання про закономірності успадкування ознак; вдосконалити навички самостійної роботи, уміння аналізувати, робити висновки; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання під час розв'язування практичних задач; на прикладі забезпечення спадковості та мінливості живих організмів виховувати працьовитість, прищеплювати бажання мати якісні і глибокі знання, доводити справу до кінця
Перегляд файлу

Біологія                                                                  9 клас

Тема: Практична робота «Розв’язування типових генетичних задач»

Мета: закріпити знання про закономірності успадкування ознак; вдосконалити навички самостійної роботи, уміння аналізувати, робити висновки; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання під час розв'язування практичних задач; на прикладі забезпечення спадковості та мінливості живих організмів виховувати працьовитість, прищеплювати бажання мати якісні і глибокі знання, доводити справу до кінця

Тип уроку: закріплення набутих знань.

Вид уроку: практична робота.

Дидактичне забезпечення: презентація, інструктивна картка, методичні рекомендації до розв’язування типових задач з генетики з тем розділу "Спадковість та мінливість".

Матеріально-технічне забезпечення: проектор, екран, ПК.

Міжпредметні зв’язки: селекція, біотехнологія, медицина, статистика.

Хід уроку

І. Організація класу. Давайте на початку визначимо наш настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

Запитання до учнів «Колесо вибору»(робота з термінами):

Пояснити слова-терміни:

-         Спадковість,

-         Мінливість,

-         Монозигота,

-         Гетерозигота,

-         Домінантний,

-         Рецесивний,

-         Грегор Мендель,

-         Генетика.

(КАХУТ «Генетика для урока»)

ІІІ. Повідомлення теми і мети

Сьогодні я пропоную вам побути в ролі «чарівників», які передбачують майбутнє, які можуть розповісти про колір очей у майбутньої дитини дитини і передбачити группу крові людини, знаючи групи крові її близьких,  що може бути при схрещуванні рослин і тварин з певними ознаками.

Ми сьогодні проведемо практичну роботу на тему «Розв’язування типових задач з генетики на моногібридне схрещування». Під час практичної роботи ми закріпимо уміння розв’язувати задачі з генетики, визначати характер успадкування при моногібридному схрещуванні, генотип та фенотип нащадків за генотипами батьківських форм, а також прогнозувати можливість появи у нащадків з певними ознаками. Можливо хтось із вас скаже: «Навіщо мені потрібно вміння розв’язувати задачі з генетики, досить мені інших задач з математики, фізики, хімії?» я не буду вас переконувати, а пропоную вам задати це питання комусь із відомих людей. Для цього ми надішлемо лист із нашим питанням і сподіваюся, що до кінця уроку ми одержимо на нього незалежну відповідь. (ЛИСТ Добрий день, скажіть, будь ласка, чи знадобиться вміння  розв’язувати задачі з генетики в житті?)

Питання А. Енштейну: чи треба учням вміти розв'язувати задачі з генетики?

А поки ми чекатимемо відповідь на наш лист виконаємо на практичну роботу.

Практична робота 2   Тема. Розв’язування типових генетичних задач.

Мета: удосконалити навички складання схем схрещування і розв’язування генетичних задач.

Повторюємо алгоритм розв’язку та позначення для задач

Алгоритм розв’язаннягенетичних задач

  1. Уважно прочитати умову задачі.
  2. Визначити за умовами задачі домінантну і рецесивну ознаки.
  3. Позначити буквами   домінантну та рецесивну ознаки.
  4. Запишіть  генотипи батьківських особин з  умови задачі .
  5. Складіть схему схрещування.
  6.  Запишіть, які гамети утворюють батьківські форми.
  7. Запишіть генотипи гібридів
  8. Визначте співвідношення фенотипів у поколіннях.
  9. Дайте відповідь на питання задачі.

Групи крові (фенотипи)

Генотипи

І (0)

І0І0

II (А)

ІАІА, ІАІ0

III (В)

ІВІВ, ІВІ0

IV (АВ)

ІАІВ

 

 

 Позначення для розв’язування задач:

 А — домінантний алель;

 а — рецесивний алель;

 Х— символ схрещування;

Р — батьківські організми;

F1 — гібридне покоління;

♀ (м)— символ жіночої статі;

♂ (б)— символ чоловічої статі

У вас у кожного є задачі з номерами, знаходимо свої номери, уважно читаємо, заходимо в Падлет,   створюємо свою вкладку, підписуємо її і виконуємо ( виконуємо задачі на бланках, не забуваємо бланки підписати)


  1. У людини уміння володіти правою рукою — домінантна ознака, а лівою — рецесивна. Жінка — правша, мати якої була лівша, вийшла заміж за чоловіка — правшу, у котрого був брат — лівша. Визначте ймовірність народження дитини лівши.
  2. Синдактилія — спадкове порушення, яке проявляється у зрощенні м'яких та кісткових тканин (фаланг) двох або більшої кількості пальців, — домінантна ознака. В родині, де батько має дану аномалію, а мати цілком здорова. Яка ймовірність народження дітей з вадами кисті.
  3. У матері I група крові, а в батька — IV. Чи можуть діти успадкувати групу крові  батька?
  4. У людини карі очі — домінантна ознака, блакитні — рецесивна. Блакитноока жінка, батьки якої мали карі очі, вийшла заміж на кароокого чоловіка, у батька якого очі карі, а у матері — блакитні. Який колір очей можливий у майбутніх дітей? Запишіть схему схрещування і визначте генотипи усіх згаданих осіб.
  5. Світловолоса(рецесивна ознака) жінка, батьки якої мали темне(домінатна ознака) волосся, вийшла заміж за темноволосого чоловіка, у матері якого було темне волосся, а у батька — світле. Чи може  народитися світловолоса дитина у цій сім'ї.
  6. У людини ген полідактилії (багатопалості) домінує над геном нормальної будови кисті. У дружини кисті нормальні, а чоловік є гетерозиготою за геном полідактилії. Визначте ймовірність (%) народження у них багатопалої дитини.
  7. У матері I група крові, а в батька — III. Чи можуть діти успадкувати групу крові своєї матері?
  8. У чоловіка і дружини темне (домінантна ознака) волосся. Чи може у них народилася світловолоса дитина.?
  9. Руде волосся — рецесивна ознака, а не руде — домінантна. Визначте генотипи і фенотипи дітей, у яких батько темний, а мати руда,  батько  гетерозиготний.
  10. Батьки мають ІІ й ІІІ групи крові. Які групи можливі у їхніх дітей?
  11. Ластовиння на обличчі людини — домінантна ознака. Які діти народяться в родині, де обидва батьки мають ластовиння,?
  12. У людини полідактилія (шестипалість) спадкується як домінантна ознака. Які будуть діти від шлюбу гетерозиготного шестипалого чоловіка з жінкою з нормальною будовою руки ?
  13.    Довгі вії у людини – домінантна ознака, короткі - рецесивна. У обох батьків довгі вії (відомо,що вони гетерозиготні). Яка ймовірність народження дітей в цій сім’ї з короткими віями?
  14.    У матері IV група крові, у батька – ІІІ (ІВі°). Які групи крові не можуть бути у їхніх дітей?
  15.    У людини кароокість визначється домінантним геном, а голубоокість – рецесивним. Який колір очей можуть мати діти у кароокого батька і голубоокої матері?
  16.    Чоловік із кучерявим волоссям  одружується з жінкою, яка має пряме волосся. Чи будуть у них діти й онуки з кучерявим волоссям? Кучеряве волосся домінує над прямим.
  17. Батько хворіє на мігрень (домінантна ознака), а мати здорова. Яка ймовірність народження в них дитини з мігренню якщо батько гетерозиготний?
  18.    Одружується дівчина, хвора на цукровий діабет і здоровий юнак. Які у них можуть бути діти, якщо юнак гомозиготний? Чи будуть у них цілком здорові онуки, якщо їхні діти одружаться з особинами, хворими на цукровий діабет? Цукровий діабет – рецесивна ознака.
  19. У матері І група крові, а в батька - III. Чи можуть діти успадкувати групу крові своєї матері?

Підведення  підсумків практичної роботи.

Завершуємо розв’язування задач. Пізніше я їх перевірю і поставлю вам оцінки.

Підсумок уроку.

Викладач: Сьогодні на уроці ви ознайомились з ілюстраціями дії законів Менделя на різних прикладах, застосували теоретичні знання під час розв’язування задач. І перш ніж поцікавитися вашими враженнями, я пропоную прочитати відповідь на наш лист:

Енштейн: Вміння розв'язувати задачі з генетики не є обов'язковим для кожного учня, але воно може бути корисним і підвищити розуміння генетичних процесів і принципів учнями. Генетика є важливою галуззю науки, яка вивчає спадковість та зміни в генетичному матеріалі. Розв'язання задач з генетики допомагає розкрити закономірності успадкування властивостей та розуміння принципів спадковості. Це також дає змогу учням більше розуміти основні поняття, такі як домінантність, рецесивність, генотип та фенотип. Однак, я не можу сказати, що всім учням треба вміти розв'язувати задачі з генетики. Це залежить від їх цікавості та потреби в цій області знань.

А тепер я прошу вас поверутися в Падлет і написати  відповідь на такі питання:

Чи цікаво було вам розв’язувати задачі з генетики, де можна застосовувати знання  законів Менделя, чи змінилося ваше відношення до задач з генетики після цього уроку?

VI. Домашнє завдання

  1. Повторити Закони Г. Менделя. 2. Скласти та розв’язати задачу на дигібридне схрещування за 2 парами протилежних ознак
  2. Дякую вам за урок

 

 

 

 

 

 

 

БЛАНК ДЛЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ №2

9 клас біологія Практична робота №2               П.І.учня.

 

Тема. Розв’язування типових генетичних задач.

Мета: удосконалити навички складання схем схрещування і розв’язування генетичних задач.

Хід роботи

  1. Повторюю алгоритм розв’язування задач та умовні позначення для запису задач.
  2. Розв’язую задачі.

Задача №  

  Дано:         

Домінантна ознака –

Рецесивна ознака -              

Мати -                       

Батько -                        

F1-?                 

Р                     х        

G      

F 1 

генотип :

   Фенотип:

Відповідь:

 

Задача №  

  Дано:         

Домінантна ознака –

Рецесивна ознака -              

Мати -                       

Батько -                        

F1-?                 

Р                     х        

G      

F 1 

генотип :

   Фенотип:

Відповідь:

ВИСНОВОК:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
12 лютого
Переглядів
567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку