Тема уроку: Біологічна роль вуглеводів. Хімічні властивості вуглеводів.
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про застосування вуглеводів, їх біологічну роль та хімічні властивості на основі знань про їх будову набуті на уроках хімії та біології; обґрунтувати харчову цінність вуглеводів; ознайомити учнів з видами професій, пов’язаних з використанням вуглеводів;
Розвивальна: формувати навички пошукової роботи, аналізу інформації з різних предметів, розвивати уміння логічно мислити, застосовувати набуті знання учнів на практиці, робити висновки, створити для кожного учня ситуацію успіху, працювати з використанням новітніх технологій;
Виховна: виховувати в учнів культуру усної мови, інтерес до вивчення природничих дисциплін.
Тип уроку: інтегрований урок (біологія-хімія)
Методи навчання: словесні, наочні, практичні, репродуктивні і продуктивні, використання ІКТ.
Форми уроку: фронтальна, індивідуальна, групова.
Обладнання та дидактичне забезпечення: навчальні посібники, пам’ятка про вміст вуглеводів у продуктах харчування, відео фрагмент „Функції вуглеводів” та «Якісна реакція на вуглеводи», презентації: «Вуглеводи в харчовій промисловості», «Вуглеводи в медицині», «Правильне вживання вуглеводнів».
План-схема уроку
Етап уроку |
Час, хв. |
зміст діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Організаційний момент |
1 |
Перевірка готовності до уроку та присутності учнів |
Дотримання єдиної логічно-змістовної лінії уроку |
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання |
7 |
1. Зачитування девізу уроку. 2. Перевірка домашнього завдання
- розв’язування задачі; - математичні відповіді на хімічні питання |
Повторення раніше вивченого матеріалу. Проміжне визначення рівня знань учнів. |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів |
3 |
Постановка проблеми. Презентація виступу учня |
Розвиток активного відношення до навчання |
ІV. Оголошення теми та мети уроку. |
2 |
Повідомлення теми та мети уроку. Записи в зошит теми уроку. Відкриття підручника на відповідному параграфі |
Розвиток пізнавального інтересу |
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу |
21 |
Повідомлення учнів про вміст вуглеводів у продуктах харчування. Пояснення викладача з використанням проблемних питань. Робота біля дошки. Записи в зошиті Групова робота Релаксація |
Засвоєння навчального матеріалу. Перехід до іншого виду діяльності. Взаємо навчання |
VІ. Закріплення вивченого матеріалу |
6 |
Інтерактивна вправа „Діалог” Демонстрація досліду
|
Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу |
VІІ. Підведення підсумків уроку |
4 |
Підведення підсумків Інтерактивна вправа «Гра» Виставлення та аргументація оцінок |
Підведення підсумків. Об’єктивне аргументування оцінки за урок |
VІІІ. Домашнє завдання |
1 |
Творче завдання: знайти інформацію про штучні замінники вуглеводів.
|
Ефективне засвоєння теми, підготовка до наступного уроку |
Хід уроку
І. Організаційний момент (1 хв)
Підготовка робочого місця до уроку.
Привітання учнів і налаштування їх на співпрацю.
Доброго дня, шановні діти!
Будь ласка подивіться на свого сусіда по парті, посміхніться йому і зарядіть один одного позитивним настроєм на весь урок.
Вчитель біології :
Девізом нашого сьогоднішнього уроку буде:
«Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосувати знання на ділі».
Аристотель
Сьогодні ми з вами поповнимо наші знання про ще одну групу органічних сполук, без якої неможливе життя на Землі.
ІІ. Актуалізація опорних знань(7 хв)
Вчитель хімії:
Щоб дізнатися, про що йтиметься мова на уроці, я пропоную вам пригадати раніше вивчений матеріал.
Розпочнемо з розв’язання задачі (один учень працює біля дошки).
Розв'язування задачі
Хімічний елемент А розміщений у II періоді періодичної системи хімічних елементів. При повному згорянні утворює газоподібну сполуки АХ, яка приймає участь у процесі фотосинтезу, утворюючи газоподібну сполуку У і складну речовину, до складу якої входять 6 атомів "С", 12 атомів "Н" і 6 атомів "О"
Знайти елемент А, сполуку АХ і У?
Дано:
А + О2 АО2
АО2 + Н2О С6Н12О6
6СО2 + 6Н2О С6Н12О6 + 6О2
Вчитель біології:
Зараз поки розв’язується задача, ми створюємо 3 групи: 1 група працює з кросвордом, і якщо вони його правильно розв`яжуть то потім скажуть яке ж ключове слово вони отримали яке і буде темою нашого сьогоднішнього уроку, 2 група працює з картками «Знайдіть суму математичних відповідей на питання», в ньому ви повинні знайти суму математичних відповідей на питання, 3 група учнів буде відповідати на поставлені запитання.
Завдання „Знайдіть суму математичних відповідей на питання” (2 група)
1. Число атомів Карбону в молекулі глюкози - 6
2. Число гідроксогруп у складі глюкози - 5
3. Число функціональних груп в молекулі гліцерину - 3
4. Нонан … представник гомологічного ряду алканів - 9
5. Який тип зв’язку притаманний алкінам - 3
6. Сахароза складається із залишків … речовин - 2
7. Скільки атомів Оксигену містить оцтова кислота - 2
8. Приставка «тетра» в номенклатурі органічних речовин означає …- 4
9. Найпростіша органічна речовина містить … атома Гідрогену - 4
10. Атомна маса елемента , який міститься в кожній органічній речовині -12
Відповідь – 50
Розв’язання кросворду «Вуглеводи"(1 група)
1. Хімічний елемент, який входить до складу всіх органічних сполук, в тому числі й вуглеводнів.
2. Моносахариди, який міститься в меду, в багатьох фруктах та плодах.
3. Найбільш відомий моносахариди з групи гексоз, біла кристалічна речовина, без запаху, добре розчинна в воді.
4. Дисахарид, який складається з залишків глюкози й галактози, міститься в молоці.
5. Полісахарид, який входить до складу рослинних організмів, важко перетравлюється людиною Павлов рекомендував його вживати для подовження життя.
6. Продукти харчування, в яких міститься багато вуглеводів.
7. Полісахарид, який в вигляді зерен різної величини відкладається в картоплі як запас поживних речовин.
8. Речовина, яка може частково нейтралізувати шкідливий вплив на організм прийому великої кількості солодощів.
9. Полісахарид, який входить до складу покровів комах.
9 х |
|
2 ф |
|
7 к |
8 в |
і |
|||
Р |
|
5 ц |
6 о |
р |
о |
т |
||
1 в |
У |
3 г |
4 л |
е |
в |
о |
д |
и |
у |
К |
л |
а |
л` |
о |
х |
а |
н |
г |
Т |
ю |
к |
ю |
ч |
м |
|
|
л |
О |
к |
т |
л |
і |
а |
||
е |
З |
о |
о |
о |
|
л |
||
ц |
А |
з |
з |
з |
ь |
|||
ь |
|
а |
а |
а |
|
Вчитель біології:
3 група «Фронтальне опитування»
1. Чи поділяєте ви думку, що людина живе завдяки енергії Сонця?
Завдяки енергії Сонця рослини можуть фото синтезувати і утворювати кисень, без якого не можливе життя на Землі
2. Які вуглеводи мають енергетичне значення як продукти харчування?
Вуглеводи входять до складу їжі і є одним з найважливіших харчових продуктів людини. Потреба людини в енергії покривається при харчуванні за рахунок вуглеводів. А саме глюкоза, фруктоза, цукор (сахароза)
3. Яке значення глюкози в життєвих процесах тварин і людини?
- Глюкоза – важливе джерело енергії в організмі.
- Глюкоза є структурним елементом і багатьох інших речовин – клітковини, глікозитів,
- У тканинах тварин і людини глюкоза може перетворюватися на резервний вуглевод – глікоген.
- Для деяких бактерій глюкоза – єдине джерело енергії.
- Глюкоза бере участь у регуляції водного режиму організму, стимуляції функцій клітин та в знешкодженні токсичних речовин, підвищує діяльність серцевого м’яза, розширює судини, збільшує сечовиділення тощо.
- Препарати глюкози широко використовують у медицині.
4. У результаті якого процесу на Землі утворюються вуглеводи?
Фотосинтезу
Вчитель хімії:
Пояснення хімічної задачі
Учні називають суму математичного диктанту (50)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети (5 хв)
Вчитель біології:
Сьогодні ми з вами поповнимо наші знання про ще одну групу органічних сполук, без якої неможливе життя на Землі. Отже, хто в нас розв’язував кросворд. Яке ж ключове слово ви отримали? (вуглеводи). Тому тема нашого сьогоднішнього уроку, як ви зрозуміли „Біологічна роль вуглеводів. Хімічні властивості вуглеводів”.
Робота зошитом (записи в зошит теми уроку)
Вчитель хімії :
Давайте спробуємо визначити мету уроку?
Сьогоднішній інтегрований урок виконується з метою поглибленого засвоєння знань про вуглеводи, їх роль на основі знань біології та хімії. А почнемо наш урок з
міні – проекту «Використання вуглеводів у давнину» (презентація, підготував учень)
Потреба в солодких речовинах завжди існувала в людській природі, і, без сумніву, з найвіддаленіших часів жителям теплих країн були відомі рослини, що мали солодкий смак. Але першим у часі цукристим матеріалом, який вживали в їжу, мабуть, ще в доісторичні часи та який був предметом обміну, а потім торгівлі, був, поза сумнівом, мед - продукт, який бджоли вилучають із квітів рослин. Давні люди, мабуть, широко користувалися ним для приготування солодких, а потім і алкогольних напоїв — назва «медок» для останніх збереглася ще до наших часів. Рослини, в яких раніше за інші було виявлено наявність великої кількості цукру, була цукрова тростина, що росте виключно у спекотних країнах. За 200 років до нашої ери її солодкий сік уже вживали в їжу китайці та індуси. Згодом з Китаю та Індії цукрова тростина почала поширюватися в Єгипет, Грецію, Сіцілію. Відомо, що у VIII ст. н. е. цукор у твердому вигляді був предметом торгівлі персів. Поступово цукрова тростина поширилася по всьому світі, в тропічних та субтропічних країнах. Разом з цим зростає і вживання цукру, головним чином в Європі, куди вивозився тростинний цукор. Торгівля цукром перебувала в руках мореплавних країн — португальців, голландців, а у XVIII ст. зосередилася в англійців.
ІV. Вивчення нового матеріалу (21 хв)
Вчитель хімії:
Вуглеводи — це органічні речовини, склад яких можна виразити загальною формулою Сn(Н2О)m .
На уроках біології ви вивчали процес, який відбувається у зелених листках рослин, нагадаймо як він називається і які речовини там утворюються?
Учні: Вуглеводи утворюються в процесі фотосинтезу з неорганічних речовин під дією сонячної енергії в зелених рослинах, що можна описати рівнянням:
6СО2 +6Н2О → С6Н12O6 +6О2.
учень пише рівняння на дошці
Також з біології ви вже знаєте як називається ця речовина?
учень 1: Крохмаль!
учень 2: Ні це глюкоза – моносахарид.
Правильно це глюкоза. Молодець що виправив!
Вчитель біології: Функції вуглеводів
Як ви думаєте які ж функції вуглеводів??
(учні називають енергетична, захисна)
Так! Вірно!
Ми переглянемо відео фрагмент «Функції вуглеводів».
А чи зможете ви охарактеризувати ці функції?
Енергетична - вуглеводи є основним джерелом енергії для організму.
Захисна – захищають від проникнення бактерій та вірусів.
Правильно!
Але крім цих функцій також ще є структурна, запасаюча, будівельна.
Структурна
Вуглеводи входять до складу оболонок клітин, виконують опорну функцію, беруть участь у синтезі багатьох речовин, входять до складу нуклеотидів у нуклеїнових кислотах.
Запасаюча
Вуглеводи мають здатність накопичуватися у вигляді крохмалю у рослин і глікогену у тварин.
Будівельна, або структурна, функція вуглеводів полягає в тому, що ці сполуки входять до складу опорних елементів клітин організмів.
Релаксація:
Викладач хімії:
(Проведення розминки. Учні повторюють за вчителем)
Хомка-хомка хомячок,
Посмугований бочок.
Хомка рано устає:
Чистить лапки, воду п"є.
Підмітає хомка хатку
І виходить на зарядку.
Раз два три чотири пять,
Хомка хоче дужим стать.
Вчитель біології: На нашому уроці присутні експерти – учні 11 класу, які познайомлять нас з особливостями використання вуглеводів.
Повідомлення:
-«Вуглеводи в харчовій промисловості»;
-«Вуглеводи в медицині»;
-«Правильне вживання вуглеводів – запорука міцного здоров’я».
Ми дякуємо експертам – учням за їхні повідомлення.
V. Закріплення знань учнів (6 хв)
Інтерактивна вправа «Діалог»
Давайте зробимо висновок та прийдемо до спільної думки про значення вуглеводів, їх роль та шкоду від надмірного вживання.
Пам’ятайте!
Без вуглеводів життя неможливе, адже вони відіграють безліч функцій в організмі. Але потрібно пам’ятати, що надмірне вживання вуглеводів призводить до порушення обміну речовин, тому ваше харчування повинно бути не тільки повноцінним, але й різноманітним.
Вчитель хімії:
А щоб ви правильно змогли визначити вміст вуглеводів у продуктах давайте з вами переглянемо відео фрагмент « Якісна реакція на вуглеводи»
Демонстрація досліду
Хто може сказати про що свідчить результати досліду?
VІ. Підсумки уроку (4 хв)
Вчитель біології: Знання, що ви отримали на інтерактивному уроці, допомогли нам засвоїти сьогоднішній урок. І тепер ми можемо сказати, що обмін речовин та вуглеводи – це баланс нашого життя.
Інтерактивна вправа «Гра»
1) Древні греки та римляни використовували його для консервування свіжого м’яса. Тіло О. Македонського, що загинув під час походу ,було занурено в нього , щоб зберегти під час подорожі. Не зважаючи на те, що до його складу входять мінеральні речовини, білки , вуглеводи, вітаміни , в ньому гинуть грибки та пліснява
Відповідь: Мед.
2) Цей казковий житель не визнавав традиційну медицину. Лікувався лише мах дозами глюкози та сахарози
Відповідь: це – Карлсон.
3) Він складається з 2х — амілази і амілопектину —і перетворюється в глюкозу під дією фермента амілази. Ще його в посміхаючись визначають як маленьку невдачу , якщо сказати російською
Відповідь: Крохмаль.
4) С6Н12О6 –це формула, а як би прозвучало ім’я співачки ?
Відповідь - Глюкоза
VІІ. Домашнє завдання (1 хв)
Опрацювати параграф підручника 4, вправа 13., стор. 24.
Творче завдання: підготувати сенкан «Вуглеводи»