9 клас урок №
узагальнюючий урок з теми «Біорізноманіття»
Мета:
-
освітня: узагальнити і систематизувати знання з теми;
-
розвивальна:розвивати пам'ять, увагу, вміння логічно мислити, порівнювати, узагальнювати, критично мислити, робити обґрунтовані висновки;
-
виховна: виховувати ціннісне ставлення до природи; формувати інтерес до предмета.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: тестові завдання, ментальні карти, хмаринка тегів «Систематика».
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках, екологічна грамотність і здорове життя, вміння вчитися.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
іі. Актуалізація опорних знань. Мотивація
Бесіда.
У зоопарку Бронкса у клітці за міцними ґратами висить дзеркало з багатозначним надписом: «Ви дивитеся на найбільш небезпечного звіра на Землі. З усіх звірів, що будь-коли жили на планеті, тільки цей здатний винищити (і вже винищив) цілі види…» Віддаючи належне дотепності авторів напису, необхідно відзначити, що роль людини в долі живої природи може бути іншою. Якщо вона по-іншому буде ставитись до навколишнього середовища. Розкрийте зміст останнього речення.
-
У яких умовах перебувають рослини і тварини у вашій місцевості?
-
Чи відомі вам види, які зникли? Яким видам загрожує небезпека?
-
Проведення яких заходів необхідне вашій області (району) для більш збалансованого ведення господарства та ефективного підтримання біологічного різноманіття?
Екозадача: У багатьох заповідниках і національних парках проводяться санітарні рубки й інші заходи, спрямовані проти короїдів. Чи може це вважатися з погляду екологічної етики правильним?
ІІІ. КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ З ТЕМИ
Тестування
Рівень А
-
Хто запропонував основні систематичні категорії: а) Арістотель; б) Лінней; в) Дарвін; г) Ламарк?
-
У яких систематичних групах види виявляють найбільшу спорідненість: а) типах; б) класах; в) родинах; г) родах?
-
Які компоненти відсутні в клітинах прокаріот: а) рибосоми; б) клітинна стінка; в) мітохондрії; г) мембрана?
-
Зазначте органели, спільні для клітин прокаріотів та еукаріотів: а) ядро; б) ендоплазматична сітка; в) мітохондрії; г) рибосоми.
-
Найменший таксон, що реально існує в природі: а) рід; б) вид; в) домен; г) клас?
-
Таксону тварин ряд відповідає таксон рослин: а) порядок; б) клас; в) відділ; г) родина?
-
Таксону тварин тип відповідає таксон рослин: а) порядок; б) клас; в) відділ; г) родина?
-
Першу спробу систематики, виділивши два царства живої природи, здійснив: а) Арістотель; б) Джон Рей; в) Карл Лінней; г) Жан Батист Ламарк?
-
Схема, що відображає еволюційні зв’язки між таксонами: а) генеалогічне дерево; б) схема схрещування; в) філогенетичне дерево; г) філогенія.
-
Систему трьох доменів запропонував: а) К. Воуз; б) К. Лінней; в) Ч. Дарвін; г) Г. Мендель.
-
До домену Еукаріоти належить збудник: а) грипу; б) холери; в) чуми; г) малярії.
-
До одноклітинних еукаріотів належить: а) вірус грипу; б) ціанобактерія; в) кишкова паличка; г) інфузорія-туфелька.
-
Укажіть рослинний організм: а) амеба звичайна; б) коник зелений; в) пеніциліум; г) ульва.
-
Організми, клітини яких містять плазміди: а) тільки бактерії; б) тільки бактерії та археї; в) тільки археї й еукаріоти; г) бактерії, археї й еукаріоти.
-
Організми, гени яких містять інтрони: а) тільки бактерії; б) тільки бактерії та архебактерії; в) тільки архебактерії й еукаріоти.
-
Організми, клітини яких містять ядра: а) тільки бактерії; б) тільки бактерії та архебактерії; в) тільки архебактерії й еукаріоти; г) бактерії, архебактерії й еукаріоти; д) тільки еукаріоти.
-
Організми, клітини яких містять два ядра та не мають клітинної стінки: а) інфузорії; б) гриби; в) рослини; г) тварини.
-
Клітинні стінку з целюлозою мають організми, що належать до: а) грибів; б) рослин; в) тварин; г) бактерій.
-
Організми, клітини яких позбавлені клітинної стінки: а) гриби; б) рослини; в) тварини; г) бактерії.
-
Назвіть біологічні системи, які перебувають на клітинному рівні організації: а) пріони; б) археї; в) віроїди; г) віруси.
-
Назвіть організми, під час здійснення фотосинтезу яких не відбувається виділення кисню: а) пурпурові бактерії; б) зелені водорості; в) червоні водорості; г) діатомові водорості.
-
Організми, яким властивий автотрофний спосіб живлення, належать до: а) рослин; б) тварин; в) грибів; д) вірусів.
-
Визначте, чим справжні багатоклітинні тварини відрізняються від первинних багатоклітинних: а) у них наявні диференційовані клітини; б) у них наявна нервова система; в) їхні клітини мають ядра; г) у них відсутні м′язові клітини?
-
Зазначте структури, з якими пов′язана здатність ціанобактерій до фіксації атмосферного азоту: а) товстостінні клітини – гетероцисти; б) газові вакуолі; в) вп′ячування плазматичної мембрани, що оточують хлорофіл; г) вакуолі з клітинним соком?
-
Філогенетичне дерево демонструє: а) те, на скільки види схожі ззовні; б) те, на скільки види подібні за хімічним складом; в) еволюційні взаємозв′язки між різними видами; г) штучні класифікацію живих організмів.
-
Правильна послідовність виникнення трьох доменів живих організмів така: а) бактерії – еукаріоти – археї; б) археї – бактерії – еукаріоти; в) бактерії – археї – еукаріоти; г) археї – еукаріоти – бактерії.
-
Предком хлоропластів був найближчий родич: а) евглени зеленої; б) кишкової палички; в) ціанобактерії; г) бактерії гниття; д) метанобактерії.
-
Рослини не виконують функцію: а) утворення кисню; б) синтезу органічних речовин із неорганічних; в) розкладання органічних речовин до неорганічних; г) ослаблення ерозії ґрунту.
-
Сапротрофно харчується такий організм, як: а) амеба; б) мох; в) стьожковий черв; г) кит; д) жук.
-
З-поміж перелічених одноклітинним організмом є: а) дріжджі; б) сфагнум; в) лишайник; г) жук-перокрилка.
-
Прочитайте опис: «Бактерії – організми, клітини яких не містять (1), а спадкова інформація зберігається в молекулі (2)». Замість цифр необхідно вписати слова. Виберіть правильний варіант: а) 1 – рибосоми, 2 – РНК; б) 1 – ядра, 2 – ДНК; в) 1 – мембранних органел, 2 – ДНК; г) 1 – клітинної стінки, 2 – ДНК.
-
Прочитайте опис: «Прості віруси складаються з молекули (1), яка оточена (2)». Замість цифр необхідно вписати слова. Виберіть правильний варіант: а) 1 – ліпіду, 2 – клітинною стінкою; б) 1 – білка, 2 – плазматичною мембраною; в) 1 – нуклеїнової кислоти, 2 – молекулами білка; г) 1 – нуклеїнової кислоти, 2 – клітинною стінкою.
-
На уроці біології для обговорення особливостей вірусів клас поділили на дві групи. Перша група висловила судження про те, що віруси є внутрішньоклітинними паразитами. Друга група зазначила, що клітини вірусів побудовані простіше за клітини бактерій. Яка група висловила правильне судження: а) лише перша; б) лише друга; в) обидві; г) жодна з груп?
-
Таксон, назва якого латиною складається з двох слів: а) вид; б) рід; в) родина; г) тип.
-
До нижчих рослин належить: а) спірогира; б) зозулин льон; в) плаун булаво видний; г) амеба.
-
Плазміда – це: а) хромосома бактерії; б) невеличкий фрагмент ДНК у цитоплазмі; в) спора бактерії; г) зовнішня мембрана бактеріальної клітини.
-
Природна система органічного світу – це: а) система, для складення якої використані потрібні людині ознаки; б) система, під час побудови якої використані морфологічні ознаки; в) система, яка відображає еволюцію; г) система, під час побудови якої не було враховано спорідненість організмів.
-
До яких методів систематики належать експериментальні штучні схрещування організмів: а) мікроскопічні; б) порівняльно-анатомічні; в) генетичні; г) інформаційні?
-
Які фактори найінтенсивніше впливають на біорізноманіття: а) кліматичні; б) біотичні; в) антропогенні; г) едафічні?
-
Укажіть метод вивчення біорізноманіття: а) аналізуюче схрещування; б) моніторинг рідкісних видів; в) електронна мікроскопія; г) культура тканин?
-
Укажіть твердження, що характеризують біологічне значення різноманітності: а) дає всім живим організмам середовище існування; б) дає продукти, ліки, лаки, барвники, будівельні матеріали; в) регулює колообіг речовин і енергії в екосистемах; зберігає ґрунти, відновлює їх; д) пом′якшує вплив забрудників атмосфери; е) здійснює запилення рослин.
-
У яку більш високу таксономічну категорію об’єднуються споріднені родини у систематиці тварин: а) рід; б) порядок; в) клас; г) ряд?
-
Наука, яка вивчає історичний процес розвитку органічного світу: а) палеонтологія; б) археологія; в) філогенія; д) систематика.
Рівень Б
-
До неклітинних форм життя відносяться: а) археї; б) віруси; в) бактерії; г) найпростіші; д) пріони.
-
Чим ціанобактерії відрізняються від інших бактерій: а) наявністю ядра; б) здатністю до фотосинтезу; в) наявністю хлорофілу; г) наявністю мітохондрій.
-
Представники яких доменів не мають чітко сформованого ядра: а) Еукаріоти; б) Археї; в) Бактерії?
-
Які таксони відрізняють класифікацію тварин від класифікації рослин: а) вид; б) рід; в) клас; г) тип; д) ряд?
-
Мітохондрії мають представники таких систематичних груп: а) археї; б) тварини; в) гриби; г) бактерії; д) рослини?
-
У Ліни Костенко є рядки: «Прощай, …, із Командорських островів! Чудовисько, релікт, створіння ластогруде». Назвіть цей вимерлий вид й укажіть, до якого типу тварин належав: а) безкрила гагарка; б) тарпан; в) морська корова; г) Членистоногі; д) Ссавці; е) Хордові.
-
Джеральд Даррелл писав про свою зустріч із цим представником родини Котячі: «На мене скажено блискав очима звір такої краси, що я зойкнув. Хутро в нього було коротким, шовковистим, соковитого золотаво-брунатного кольору, немов дикий мед. Очі зелені, точно листя під льодом, блищали як слюда в променях згасаючого сонця». До якого домену та класу належить ягуар, якого описав Д. Даррелл: а) Бактерії; б) Археї; в) Еукаріоти; г) Плазуни; д) Хордові; е) Ссавці?
-
Цей уривок з книжки А. Д. Фостера «Філогенез»: «Однак гігантські видри його не зрозуміли. Дві застрибнули в човен і почали шматувати черевики людини. Ікла у видр були довжиною з палець, а щелепи достатньо сильні, щоб роздробити кістку середньої товщини. Чорні очі загрозливо блищали…». Назвіть вид, з яким у видри гігантської є найближча еволюційна спорідненість, та ознаку, яка є спільною для них: а) ведмідь бурий; б) морський котик; в) куниця лісова; г) всеїдність; д) хижацтво; е) цівка.
-
Mecobacterium tuberculosis – вид, що спричиняє переважну більшість випадків туберкульозу. Ці організми були вперше описані Робертом Кохом, який згодом отримав за це відкриття Нобелівську премію з фізіології та медицини 1905 р. До якої групи організмів належить цей вид та яка форма клітин цих організмів: а) Віруси; б) Бактерії; в) Археї; г) кулясті, або коки; д) звивисті; е) паличкоподібні, або бацили?
-
Укажіть форми позитивної діяльності людини, що спрямовані на збільшення й збереження різноманітності: а) масове знищення лісів; б) нераціональне використання ґрунтів; в) насадження парків, садів; г) забруднення атмосфери аерозолями, які містять сполуки хлору та фтору; д) організація заповідних територій; е) природоохоронне виховання; ж) захист рослин і тварин.
-
Які ознаки притаманні представникам царства Гриби: а) гетеротрофи; б) у клітинах ядро зазвичай одне; в) клітинна стінка з хітином; г) лише багатоклітинні організми?
-
Які ознаки притаманні представникам царства Тварини: а) автотрофи; б) у клітинах ядро зазвичай одне; в) не мають клітинної стінки; г) запасний вуглевод – крохмаль?
Завдання на відповідність
-
Установіть відповідність між наведеними групами організмів і таксонами, до яких вони належать:
1 Хордові А Рід
2 Хребетні Б Підтип
3 Ссавці В Ряд
4 Хижі Г Клас
5 Котячі Д Вид
6 Кіт лісовий Е Родина
7 Кіт Ж Тип
-
Установіть відповідність між назвами груп тварин та систематичними категоріями (таксонами):
1 Ропуха звичайна А Ряд
2 Амфібії Б Рід
3 Безхвості В Клас
4 Ропуха Г Вид
-
Установіть відповідність між назвами груп рослин та систематичними категоріями (таксонами):
1 Дводольні А Відділ
2 Паслін чорний Б Відділ
3 Покритонасінні В Рід
4 Паслін Г Клас
-
Установіть відповідність між збудниками захворювань та групами, до яких вони належать:
Збудники Групи
1 туберкульозу А Бактерії
2 сказу Б Віруси
3 аскаридозу В Еукаріоти
4 ботулізму
5 віспи
6 сонної хвороби
-
Визначте науки, які вивчають ті чи інші групи організмів:
1 бактеріологія А віруси
2 ботаніка Б одноклітинні тварини
3 зоологія В водорості
4 мікологія Г ціанобактерії
Д дріжджі
-
Порівняйте ознаки, притаманні представникам різних царств організмів:
1 бактерії А мають глікокалікс
2 гриби Б клітинна оболонка містить хітин
3 рослини В клітинна оболонка містить мурен
4 тварини Г у цитоплазмі відкладається крохмаль
-
Увідповідніть групи організмів та особливості їх способу життя:
1 археї А фотосинтез
2 бактерії Б бродіння
3 рослини В здатність до життя в екстремальних умовах
4 тварини Г активне пересування
-
Укажіть правильну послідовність ієрархії таксонів у класифікації тварин:
А родина 1
Б рід 2
В вид 3
Г клас 4
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: повторити матеріал теми.