Урок "Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я."

Про матеріал

Ознайомити учнів із різноманітністю біологічних наук, що вивчають організм людини. Проаналізувати можливості використання отриманих знань для збереження здоров'я людини. Сформувати інтерес до біологічних наук.

Перегляд файлу

1

Тема 1.ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА. Вступ.

Уроки 1-2

Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я.

Мета.

Освітня. Ознайомити учнів із різноманітністю біологічних наук, що вивчають організм людини. Проаналізувати можливості використання отриманих знань для збереження здоров’я людини. Сформувати інтерес до біологічних наук.

Розвиваюча. Розвивати уміння логічно мислити, робити певні висновки та узагальнення. Розвивати інтерес до науки біології.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму.

Структура уроку.

I міні-модуль

  1. Організаційний етап……………………………………………....2хв

2. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів………..7хв

3. Мотивація навчальної діяльності учнів…..........………………....6хв

4. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв

II міні-модуль

5. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв

6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і

вмінь учнів ……………………………………………………….....15 хв

III міні-модуль

7.Самостійна робота учнів……………………………………..…..20хв

8.Підсумки уроку……………………..…………………….………..5хв

9.Домашнє завдання………………………………..……………..….5хв

Хід уроку.

I міні-модуль

1. Організаційний етап.

Привітання. Перевірка відсутніх.

  1. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

Повторити науки, які вивчили в попередніх класах.

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Проблемне запитання: чи можуть учені вивчати організм людини за допомогою тих самих методів, що використовуються для вивчення інших живих організмів?

  1. Вивчення нового матеріалу

Наука – це система знань про закономірності розвитку природи, суспільства й мислення, що передбачає збір фактів, їхню систематизацію, критичний аналіз та синтез нових знань.

Науки про людину:

1. Природничі – розглядають людину як організм.

2. Суспільні – розглядають людину як об’єкт соціальної взаємодії.

3. Гуманітарні – вивчають духовний світ людини.

Природничі науки: анатомія, фізіологія, гігієна, генетика, ембріологія, антропологія, цитологія, гістологія, екологія, біохімія, біофізика, психологія, медицина, валеологія, санітарія…

Суспільні науки: історія, економіка, правознавство, етнографія, соціологія, політологія…Розробки уроків до теми “Вступ” для 9 кл.

Гуманітарні науки: філологічні науки, педагогіка, мистецтвознавство, культурологія…

II міні-модуль

  1. Вивчення нового матеріалу

Біологічна система (від грец. [біос] — життя, [сістєма] — утворення, з’єднання) — структурне й функціональне об’єднання усіх компонентів об’єктів живої природи, між якими існують взаємозв’язки та взаємодія.

Кожна з біологічних систем складається з відособлених або обмежених у просторі складників. Наприклад, біосфера — з екосистем, популяція — з видів, організм — з органів, клітина — з органел.

Людина — біологічна система, з якою пов’язане існування соціальних систем, зокрема, суспільство, клас, соціальна група тощо.

Усі складники біологічних систем взаємодіють між собою структурно і функціонально, утворюючи цілісну систему. Біологічні системи перебувають у зв’язку з навколишнім середовищем, що зумовлює необхідність систем пристосовуватись до різноманітних впливів зовні.

Усі біологічні системи проходять певні часові етапи: утворення, розвиток, стабілізацію, руйнування (старіння) та припинення існування або перетворення. Ці етапи відображають закономірності перебігу кількісних і якісних змін усіх компонентів системи залежно від чинників середовища.

Організм людини як біологічна система. Організм людини є складною біологічною системою, в якій розрізняють системи різних рівнів структурної організації: від атомів і молекул — аж до систем органів.

Кожен рівень організації організму людини має свою структуру і виконує певну функцію. Усі компоненти взаємопов’язані та взаємодіють між собою, утворюючи структурно-функціональну єдність — цілісний організм.

Організм людини, як і будь-яка біологічна система, є відкритою системою, оскільки відбувається неперервна взаємодія з довкіллям, під час якої здійснюється обмін із середовищем речовиною, енергією та інформацією.

Людині притаманні загальні властивості біологічних систем:

• самоорганізація — внутрішня впорядкованість, яка виявляється через взаємодію її складових, що забезпечує цілісність організму, надає йому якісно нових властивостей;

• обмін речовин та енергії, що проявляється в процесах живлення, дихання, виділення;

• ріст (збільшення маси і розмірів організму або його органів) і розвиток (якісні перетворення організму);

• подразливість — відповідь організму на вплив умов зовнішнього середовища та зміни внутрішнього середовища;

• самовідтворення — відтворення собі подібних у процесі розмноження;

• спадковість (властивість організму передавати характерні йому особливості будови і розвитку потомству) і мінливість (здатність набувати нових ознак);

• саморегуляція — здатність організму підтримувати сталість хімічного складу, фізичних властивостей, перебігу фізіологічних процесів;

• адаптація — здатність організму пристосовуватися до змінних умов навколишнього середовища.

У наступних параграфах ви детально ознайомитеся з особливостями будови та функцій, а також механізмами прояву загальних властивостей біологічних систем, починаючи з клітини організму людини.

Значення знань про людину для збереження її здоров’я. Сучасна людина спромоглася проникнути в глибини атома, вийти у відкритий космос й побувати на Місяці, дослідити процеси, що відбуваються за межами Сонячної системи. Проте сьогодні, як і тисячі років тому, и переслідують хвороби. Очевидно, однією з причин є те, що часто ми забуваємо: людина є частиною Природи і має всі свої дії узгоджувати з її законами. То, можливо, людству достатньо, досліджуючи довкілля, жити за його законами? Можливо, й так! Але дослідження, пізнання нового — це найголовніші функції науки; саме на основі наукових знань виробляють рекомендації щодо збереження здоров’я.

Цього року ви вперше систематично вивчатимете людський організм, тобто себе. І робитимете це насамперед для того, щоб зуміти розв’язати дилему, яка рано чи пізно постає перед кожним — бути здоровим або хворіти.

Відомо, що здоров’я на 50 % залежить від способу життя, на 20 % — від довкілля, ще на 20 % — від спадковості й лише на 10 % — від рівня розвитку медицини. Прикметно, що близько 75 % хвороб дорослих «зароблені» ними в дитинстві та підлітковому віці.              

На екрані з'являється малюнок.

IMG_256

Як же зберегти здоров’я? Як втримати молодість, силу, відчуття радості життя? І чи можливо це взагалі? Авжеж. Тільки потрібно досконало оволодіти знаннями про себе й повною мірою уявляти наслідки дії негативних чинників. Нормальний стан здоров’я — це не лише його стан сьогодні, а й ті його приховані резерви, які можуть стати в пригоді завтра. Де ж ці резерви взяти? Вони закладені в організмі людини природою і потребують постійного вдосконалення. Як же використати щонайповніше той запас сил, який подарувала нам природа? Відповідь проста: потрібно вести здоровий спосіб життя.

Застосування знань, здобутих науковцями, допомагає людині пізнати себе, запобігти хворобам. Про сучасні методи й технології діагностики стану організму (рентгенівські дослідження, ультразвукові методи,

комп’ютерна томографія тощо) ви дізнаєтесь під час вивчення різних систем органів людини.

  1. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів.

1. Що таке біологічна система? Наведіть приклади.

2. Назвіть етапи розвитку біологічних систем.

3. Які властивості притаманні людині як біологічній системі?

4. Яка із систем структурної організації організму людини, зображених на іл. З, є найскладнішою? Чому?

5. Чи може організм людини існувати ізольовано від інших біосис-тем? Чому?

6. Сліпці досліджували слона. Перший, схопившись за хвіст, сказав, що слон схожий на мотузку, другий, обмацавши слонячу ногу, — що на стовп, третій, вимірюючи тулуб, констатував: «Йому немає кінця». Чому в сліпців склалося хибне уявлення про слона як цілісну систему?

7. Доведіть, що організм людини є біологічною системою.

8. Яке значення мають знання про людину для збереження її здоров'я?

III міні-модуль

  1. Самостійна робота учнів

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ. Виписати у зошит:

  1.  Методи дослідження організму людини (скласти таблицю).
  2. Робота зі словником (дати визначенн поняттям: здоров'я, хвороба).

Здоров’я людини - це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, який обумовлює високу працездатність та соціальну активність людини.

Хвороба - це порушення нормальної життєдіяльності організму, у результаті чого знижуються його пристосувальні можливості.

 

Завдання на співвідношення між нукою та що вона вивчає.

1 Цитологія

В Наука про зародковий розвиток людини

2 Гістологія

Е Наука про процеси життєдіяльності організму людини

3 Анатомія

И, Наука про будову та функції тканин

4 Фізіологія

И2 Наука про взаємозв'язки організмів між собою та з довкіллям

5 Ембріологія

Й Наука, що вивчає людський мозок

6 Генетика

Ж Наука про будову організму, його органів та систем

7 Антропологія

К Наука про здоров'я людини

8 Валеологія

С Наука про закономірності спадковості й мінливості

9 Екологія

Ч Наука про будову та функції клітин

10 Нейробіологія

Ь Наука про походження людини

  1. Підсумки уроку

Основні рекомендації для збереження здоров'я людини

Пізнайте свій організм

Живіть у злагоді з природою

Будьте добрими і милосердними

Зміцнюйте впевненість, що ви здорові

Бажайте здоров'я всім, хто вас оточує

Загартовуйтесь

Правильно харчуйтесь

Давайте організму навантаження

Обмежте вживання «штучних» ліків

Найдіть у собі віру

 

Відповісти на питання.

На уроці я:

I. Дізнався:.......

II. Зрозумів:.......

III. Навчився:.......

  1. Домашнє завдання

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Яцук Наталія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мушій Валентина Миколаївна
    Дякую за цікаву та детальну розробку уроку.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
13867
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку