Конспект уроку "Іменник як самостійна частина мови" дає можливість учителю узагальнити і систематизувати вивчене по темі у ігровій формі. Діти дуже люблять рольові ігри, які виконують із задоволенням. У них виявляється більший інтерес до вивчених тем, а це вже дає позитивний результат роботи вчителя.
Тема. Іменник як самостійна частина мови. Урок-благодійність
Мета: узагальнити і систематизувати вивчене по темі «Іменник як
частина мови; розвивати в учнів уміння, знання та навички
правильно використовувати іменники у мовленні, визначати
морфологічні ознаки та синтаксичну роль іменників.
Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого, урок-благодійність.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Добрий день! Сьогодні по дорозі до школи я заглянула до поштової скриньки і знайшла листа, який адресований шестикласникам і мені. То ж давайте разом довідаємось, що там написано?
Учитель відкриває конверт і читає лист.
Дорогі шестикласники!
До вас звертаються герої літературних творів, які за різних обставин потрапили до країни Обізнаних Учнів, яка знаходиться на території Грушківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів в кабінеті української мови та літератури. Нам тут дуже добре, але все ж таки хочеться повернутись додому. Щоб повернутись до рідного дому, зустрітися з рідними і близькими людьми, ми повинні виконати завдання, які нам не під силу. Дуже просимо, допоможіть!
Ваші улюблені літературні герої.
Допоможемо нашим героям?
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні, як ви помітили, у нас буде незвичайний урок – урок-благодійність. Отже, записуємо тему уроку «Узагальнення і систематизація вивченого по темі «Іменник». Учитель оголошує мету.
ІІІ. Основний зміст роботи.
Мушкетер. Всім відомо, що родом я із Гасконії. Мій батько все життя мріяв, щоб я служив у короля Людовика ХІІІ. По дорозі до короля я зустрів леді Вінтер, яка підсипала мені снодійного. Через певний час я зрозумів, що потрапив до невідомої країни. Тут мені добре, але я повинен поспішати додому, поки не загинула Констанція, адже лише від мене залежить її доля. До неї я можу потрапити лише за умови, коли визначу у іменниках тверду, м’яку і мішану групи. Дуже прошу допоможіть мені виконати словниковий диктант.
Словниковий диктант
Земля, ноша, дуб, край, сирота, вікно, кущ, плече, колесо, рілля, знання, мистецтво, ягнятко, пуща.
Учні визначають, коментують за допомогою правил.
Мушкетер. Дуже дякую, що завдання виконали правильно. Констанція буде рада зустрічі зі мною.
З’являється Попелюшка у бідному вбранні.
Попелюшка. У суботу 1 березня у палаці короля відбудеться бал, на якому будуть мої сестри і мачуха. А мене, за наказом мачухи, батько завів до лісу і залишив. Раптом піднялася велика буря і закинула мене сюди. Щоб потрапити на бал, я повинна розподілити іменники за відмінами. Із одягом мені допоможе добра Фея – моя хрещена. Я сподіваюсь на вашу допомогу.
Появляється фея.
Фея. Попелюшко, не переживай за бал. Сукню я тобі підберу найкращу, а шестикласники, я впевнена, допоможуть розподілити іменники за відмінами, адже вони добре вивчили матеріал.
Фея махає чарівною паличкою. Попелюшка виходить.
Фея. Я дуже добре знаю Попелюшку. Це добра, працьовита, лагідна дівчинка. Я думаю, ви теж будете згідні зі мною, щоб моя хрещениця змогла потрапити на бал короля, адже вона це заслужила. Давайте допоможемо їй розподілити іменники за відмінами.
Розподільний диктант
(Розподілити іменники у колонки)
Україна, море, мати, кошеня, лист, суддя, радість, ім’я, теля, честь, тато, хата, мова, річ, дуб, лоша, дорога, пальто, щирість, гусеня.
Фея. Які ж ви молодці, що так вправно справились з цим завданням.
Махає чарівною паличкою – заходить переодягнена Попелюшка.
Попелюшка. Дуже дякую вам за допомогу і Вам, моя хрещено. Тепер я зможу вперше побувати на балу і побачити принца.
Червона Шапочка. Вам всім відомо, як склалася в мене доля. Недавно я вирішила провідати бабусю. По дорозі я зустріла Вовка, який хотів у мене відібрати пиріжки. Проте вчасно появилися мисливці і врятували мене. Я пішла не тією стежкою, заблукала і потрапила сюди. Щоб застати бабусю живою і донести їй свіжі пиріжки, я повинна поставити іменники у кличному відмінку. Сподіваюсь на ваш благородний вчинок, що ви допоможете і мені впоратись із завданням, виконавши його без помилок.
Творчий диктант
(записати іменники у кличному відмінку)
Олена, друг, мама, Олег, пан, вовк, цвіт, лебідь, добродій, господиня, капітан, товариш.
Червона Шапочка. Дуже вдячна вам, що сьогодні моя бабуся зможе поласувати свіжими пиріжками.
Баба Яга. Я, як ви вже помітили, Баба Яга. Кощій Безсмертний відправив мене до цієї країни по смерть Змія Горинича, який кожного дня вимагає від жителів нашого міста на сніданок юнака чи дівчину. Кощій Безсмертний, як і я, став добрим і дуже переживає за долю всіх молодих людей в нашому казковому царстві. Саме в кабінеті української мови я зможу отримати розгадку смерті Змія Горинича, але за це я повинна правильно записати не з іменниками. Ось завдання на дошці.
Баба Яга показує завдання на дошці.
Розгадка на звороті другої дошки.
(Не) труба і (не) димар, а дим пускає. Високий батько, широка мати, сліпа (не) вістка. (Не) кінь і (не) віл, а на поле побіг. Жорна і (не) жорна, а муку меле чорну.
Баба Яга. Я була впевнена, що знайду розгадку. Дякую вам.
Кіт Базиліо. Ви добре помітили, що я нічого не бачу. Мене залишила лисиця Аліса і сказала, що неподалік знаходиться країна Розумників. Я думаю, що потрапив саме сюди. Допоможіть мені знайти гроші, щоб зробити операцію і бачити, як ви. На партах у вас лежать тести. Знайдіть правильні відповіді і запишіть.
Тести
а) частина мови;
б) член речення;
в) підмет.
2. Іменник відповідає на питання:
а) що робить? що зробить?
б) де? куди? звідки?
в) хто? що?
3. У словосполученні прикметники найчастіше буває:
а) основним словом;
б) залежним словом;
б) головним словом.
4. У реченні іменник найчастіше буває:
а) додатком;
б) означенням;
в) присудком.
5. Іменники мають:
а) тверду, м’яку, мішану групи;
б) тверду, м’яку групи;
в) не мають жодної.
6. За лексичним значенням іменники поділяються на:
а) істоти, неістоти;
б) рід, число, відмінок;
в) групи, відміни.
Базиліо. Молодці, що допомагаєте всім у біді. Я думаю, що сьогодні за ваші благородні вчинки отримаєте на уроці високі бали.
Пірат. Допоможіть і мені потрапити на корабель, що знаходився в Карибському морі після катастрофи. Щоб потрапити до своїх товаришів, які вже не грабують, а просто мандрують морями, тепер знаходяться в небезпеці. Я повинен виправити помилки при написанні складних іменників, які подані на картках. Я дуже хочу, щоб мої товариші вижили.
Завдання на картках
Водолаз, життє-пис, радіо-передача, пів Києва, фабрика кухня, кіно-зал, крає вид, зорепад, хмаро-чос, пів-дороги, п’ятирічка.
Пірат. Дуже вдячний за ваш безкорисливий вчинок, адже я тепер буду спокійний, що мої товариші не загинуть.
ІV. Підсумок уроку.
Попелюшка. Я щойно повернулась із балу. У мене скільки вражень після побаченого. Але все ж таки давайте проведемо невеличку бліц-хвилинку.
Учитель. Ось і настав кінець уроку. Ви зробили багато благородних вчинків, за які отримаєте високі бали.
V. Домашнє завдання: підготуватись до контрольної роботи.