Тема уроку: Болота, їх типи і поширення, причини заболочення.
Мета уроку: Ознайомити з основними гідрологічними особливостями боліт, підземних вод, штучних водойм, їх різноманітністю; з’ясувати їх роль у певних природних процесах та господарстві країни; поглибити знання про розміщення на території України поверхневих вод; продовжити формувати навички роботи з контурною картою; розвивати вміння аналізувати компоненти природного комплексу; виховувати відповідальність, дбайливе ставлення до водних ресурсів; коригувати вимову учнів.
Обладнання:
Фізична карта України, атласи, контурні карти, підручник, ілюстративний матеріал, мовні картки, ММ презентація.
Основні терміни та поняття:
Болото, ґрунтові води, артезіанські води, термальні води, канал, водосховище.
Тип уроку: Формування практичних умінь і навичок
Хід уроку:
І. Організаційний момент. Установка на позитивний настрій. Мовна зарядка.
Вправа «Подивимося в очі один одному»
Станьте рівно, руки внизу, долонями вгору. Уявіть над головою сонце, повільно підніміть руки до сонця, попросіть сили, енергії, тепла, здоров’я. Опустіть руки. Подякуйте. Поверніться один до одного, доторкніться долонями, подивіться в очі і подаруйте одне одному теплий і добрий погляд. Хай у ньому світиться щирість і людяність. Посміхніться.
Мовна зарядка.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Третій зайвий»
а) Молочний, Ялпуг, Дністровський;
б) Донузлав, Сасик-Сиваш, Світязьке;
в) Світязьке, Пулемецьке, Синевир.
Виконати вправу: https://learningapps.org/view4358256
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Із попередніх уроків ви вже знаєте, що до поверхневих вод України відносяться річки, озера, лимани. Але давайте ще раз розглянемо фізичну карту України. Які ще водні об’єкти позначені на ній? ( болота, водосховища, канали).
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Болота – ділянки суходолу з надмірним зволоженням та наявною вологолюбною рослинністю, з залишків якої утворюється торф товщиною не менше 30 см. За іншим визначенням, болото – унікальна екосистема перехідного стану між водою та сушею, що починається з озер, ставків або інших неглибоких водойм.
Типовими характеристиками болота є:
постійне надмірне зволоження;
підвищена кислотність та низька родючість ґрунту;
вихід на поверхню ґрунтових вод (проточних або стоячих);
наявність вологолюбної рослинності (переважно мохів).
Головна причина утворення боліт – заболочення ґрунту або заростання водойм. Вважається, що назва цього біотопу походить від литовського слова «балтас», що означає «білий». Можливо, це пов’язано з білим мохом сфагнум, який по мірі збільшення заболоченої території витісняє іншу рослинність.
За способом утворення та особливостями рослинності існує 3 типи болота: низинні, верхові та перехідні.
Низинні болота.
Цей тип боліт виникає в низинах, де накопичуються ґрунтові води. Вони мають дуже рясну рослинність, серед якої переважають мохи, осока та очерет, хвощ, зарості вільхи, верби та берези.
Верхові болота.
Цей тип боліт утворюється за рахунок опадів, тоді як ґрунтових вод в них дуже мало. Рослинність на них не дуже різноманітна, аде добре пристосована до бідного ґрунту.
Перехідні болота.
Перехідні болота мають ознаки обох вище зазначених типів. Здебільшого вони мають переважно ґрунтове живлення та сфагново-осокову флору. Серед рослинності зустрічається чимало сфагнуму, а також осока, журавлина, пухівка та росичка.
В Україні болота займають понад 1 200 000 га та мають запаси торфу більш ніж 3 млрд. тон. Найбільші за площею водно-болотні угіддя в країні знаходяться на Поліссі (приблизно 900 тис. га). Значно менші болота в Україні знаходяться в Лісостепу, Степу та гірських районах.
Найбільше болото України – болотний масив Кремінне знаходиться в Рівненській області. Його загальна площа становить 35 000 га.
Фізкультхвилинка. https://www.youtube.com/watch?v=BXUqlxhB1eU
Яку функцію виконують болота?
Болота нерідко порівнюють з нирками людини, адже вони є чудовою системою фільтрації для місцевого водопостачання. Хоча на перший погляд це так не здається, але водно-болотні угіддя фільтрують воду, видаляючи домішки та потенційно небезпечні речовини. Проте слід зазначити, що болота не опріснюють солону воду.
Болота унікальні тим, що їхній ґрунт настільки змочений водою весь час, що діє як губка. Він може поглинати багато води, що не властиво для звичайної землі.
V. Закріплення вивченого матеріалу:
Виконати вправу : https://learningapps.org/view2524900
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Доповніть речення
Це ледь не класичний прийом рефлексії, тож ми не могли «пройти повз нього». Наприкінці заняття педагог пропонує своїм вихованцям в усній чи письмовій формі доповнити наступні речення (викладач може вигадати свої варіанти речень):
На сьогоднішньому занятті я зрозумів(-ла)/дізнався(-лась)/розібрався(-лась)...
Я хочу похвалити себе за те, що на сьогоднішньому занятті ...
На занятті мені особливо сподобалося ...
Знання із сьогоднішнього заняття мені знадобляться ...
На сьогоднішньому уроці мене здивувало ...
VII. Домашнє завдання: Опрацювати відповідний параграф підручника.