У цьому уроці подано матеріал про життя і творчість відомого італійського поета Данте Алі'гєрі. Час створення поеми "Божественна комедія", композиція поеми.
Тема. «Божественна комедія»: подорож до Пекла.
Мета: з’ясувати мету автора щодо створення I частини «Божественної комедії» — «Пекло»; відтворити розташування грішників у колах пекла; переказувати уривки з прочитаної частини поеми; розвивати уміння відстоювати власну думку; виховувати прагнення бути праведною людиною.
Обладнання: схема «Світовлаштування у “Божественній комедії”»; тексти поеми.
Предмет поеми — людина, що
силою своєї волі, через заслугу або
не заслугу, зазнає справедливої
відплати або кари.
Данте
ХІД УРОКУ
Оповідач — Беатріче Портінарі, оспівана поетом, та Джованні Боккачо, італійський письменник та перший біограф Данте.
Б е а т р і ч е. Данте — один із найталановитіших італійських поетів, життя якого припадає на перехідний період між Середньовіччям та добою Відродження. Цікаво, що в історію увійшло саме ім’я поета — Данте, а не прізвище — Аліґ’єрі (як, наприклад, Боккаччо , Рабле, Достоєвський, Толстой).
Б о к а ч ч о. Народився Данте Аліґ’єрі у травні 1265 року у Флоренції. Цьому місту судилося стати батьківщиною багатьох славетних італійців: Франческо Петрарки, Сандро Боттічелі, Донателло та інших. Тут була створена «Мона Ліза» Леонардо да Вінчі. Данте походив зі збіднілої дворянської сім’ї. Здобув прекрасну освіту, був добре ознайомлений із
античною літературою, особливо з творчістю Вергілія, який став його улюбленим письменником.
Б е а т р і ч е. У житті поета відбулася зустріч, що наклала відбиток на всю його творчість та долю. Коли Данте було 9 років, ми зустрілися уперше. Він одразу закохався у мене. Але друга зустріч — у церкві — відбулася лише через декілька років. Я зробила вигляд, що не помітила його захоплених поглядів...
Б о к а ч ч о. Саме ця історія юнацького кохання лягла в основу віршів поетичної збірки під назвою «Нове життя». У цих поезіях Данте описує свої відчуття від зустрічей з прекрасною Беатріче, оспівує своє кохання до неї подібно до того, як провансальський трубадур опоетизовував свої почуття до Прекрасної Дами.
Б е а т р і ч е. Невдовзі батьки видали мене заміж. Я не стала щасливою у цьому шлюбі, але я була слухняною дочкою. Доля булла жорстокою: мені судилося померти у віці 25 років. Але залишилася одна душа на світі, яка ніколи не забувала мене, присвячуючи мені все нові й нові поезії.
Б о к а ч ч о. Так, Данте ніколи не забував Беатріче. Але життя продовжувалося. Поет одружився з Джеммою Донатті (про яку жодного разу не згадав у своїх творах), у сім’ї народилося двоє синів.
Б е а т р і ч е. Доля готувала ще чимало випробувань для великого поета. Бо він був не лише митцем, а ще й політиком, громадянином, пристрасною та небайдужою людиною.
Б о к а ч ч о. У країні точилася запекла боротьба двох партій: гвельфів — прибічників об’єднання під владою римського папи та гібеллінів — прибічників німецького імператора. За традицією своєї сім’ї, Данте належав до партії гвельфів. Але у 1300 р. вона розкололася на
«чорних» та «білих» (назви за кольорами героїв двох сімейств). «Чорні» підтримували папу, «білі», у тому числі й Данте, виступали проти повного підкорення Флоренції папою. У цій боротьбі перемогли «чорні».
Б е а т р і ч е. У 1302 р. Данте був приговорений до вигнання і більше не повернувся до свого рідного міста. Останні роки свого життя поет провів у Вероні та Равенні. У 1315 р. уряд Флоренції оголосив амністію: ті, хто хотів отримати помилування, повинні були пройти через все місто в полотняних сорочках та паперових ковпаках. Так водили на вогнище єретиків. Але такий шлях був неможливим для Данте.
Б о к а ч ч о. «Ні,— писав своєму другові поет,— це не шлях повернення на Батьківщину. Якщо немає більш гідного шляху, то у Флоренцію я не увійду ніколи. Що робити? Хіба я не зможу в іншому місці насолоджуватися спогляданням сонця та зірок? Хіба я не зможу під іншим небом розмірковувати над вічними істинами, якщо не повернуся до Флоренції, принижений, більш того — збезчещений в очах моїх земляків?
Б е а т р і ч е. Так умовляв самого себе великий поет і страждалець. На свою батьківщину він так і не повернувся, і до останніх своїх днів вважав себе «безвинним вигнанцем». У вересні 1321 року, повертаючись із Венеції, Данте захворів болотяною лихоманкою та помер у ніч з 13 на 14 вересня. Правитель Равенни поклав на чоло поета лавровий вінок.
Б ок к а ч ч о. Цією почестю автор «Божественної комедії», поет і громадянин за життя вшанований не був. Похований Данте у Равенні, хоча влада Флоренції неодноразово прагнула перенести прах поета на його батьківщину, там навіть установили усипальницю для тіла митця, яка і досі залишається порожньою.
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Великий Данте так визначив головний предмет своєї поеми. (Читається епіграф, виділені слова закриті на дошці.)
- Як ви гадаєте, що повинна зазнавати людина, на думку Данте?
(Відгадайте слова:
ПІДВАЛТА (відплата)
АКАР (кара))
- Які гріхи може мати людина? Які з них, на вашу думку, є найлегшими та найтяжчими?
- Чому людина має бути покарана за свої гріхи?
III.Вивчення нового матеріалу
1. «Броунівський рух»
Особливості «Божественної комедії»
Картка № 1
Час створення поеми
«Божественну комедію» було написано в 1307–1321 рр. Це був час, який в історії культури отримав назву Передвідродження . Зростає інтерес до людської особистості, до її земних радощів і сподівань. Поступово починає формуватися новий гуманістичний тип мислення, остаточне становлення якого буде пов’язане з добою Відродження. Зростає інтерес до людської особистості, до її земних радощів і сподівань. Віра в необмежені можливості людської природи, в неповторність людської індивідуальності зароджується саме у цей час. Цей процес і відтворює поема Данте, що є одночасно синтезом середньовічної культури і прологом до культури Відродження.
Картка № 2
Жанр «Божественної комедії»
Данте назвав свою поему «комедією» за усталеними середньовічними канонами: так називали тоді твори, які починалися сумно (пекло), а закінчувалися щасливо (рай). Епітетом «божественна» поему наділив перший біограф Данте, автор знаменитого «Декамерона» Дж. Боккачо.
Картка № 3
Композиція поеми
Поема складається з 3-х частин: «Пекло», «Чистилище», «Рай». У кожній із частин — 33 пісні (у «Пеклі» ще одна пісня, що є вступною до всієї поеми). Усього — 100 пісень.
Картка № 4
Уявлення про світ у «Божественній комедії»
Дантівська земля має форму кулі і розташовується, згідно з середньовічними переконаннями, у центрі Всесвіту. Північна півкуля населена людьми, південна — безлюдна і вкрита океаном, лише посередині Всесвіту підноситься велика гора, де Данте розташовує чистилище — царство, у якому душі померлих, що грішили, але розкаялися за життя, отримують муки, щоб позбавитися своєї вини, вознестися у рай.
Картка № 5
Уявлення про світ у «Божественній комедії»
Прірва пекла, куди призводить смертельний гріх і звідки порятунок є неможливим, має вигляд воронки, яка утворилася внаслідок падіння Люцифера-ангела, що був вигнаний із раю. Земля оточена дев’ятьма небесними сферами: сімома сферами планет, зірковим та кристалічним небом. За ним, у просторі, де вже не діють фізичні закони, розташований Емпірей, царство ангелів та блаженних душ.
2. Робота з літературознавчими термінами
«Божественна комедія» Данте написана терцинами. Терцина (від terra rima — третя рима) — форма строфи з 3-х рядків п’ятистопного ямба, в якій середній рядок римується з крайніми — першим і третім — у наступній строфі, завершуючись окремим рядком, римованим з другим рядком попередньої строфи.
Наприклад:
Земную жизнь пройдя до половины,
Я очутился в сумрачном лесу,
Утратив правый путь во тьме долины.
Каков он был, о, как произнесу,
Тот дикий лес, дремучий и грозящий,
Чей давний ужас в памяти несу.
Терцина вперше була використана в поемі Данте і мала наслідувачів майже в усіх європейських літературах.
Слово вчителя
— Поема Данте задумана як розповідь про подорож потойбічним світом. Вона побудована на системі символів-образів, яким надається інший, особливий смисл.
Учень 1: «Символи у поемі Данте “Божественна комедія”»
Наприклад, у першій пісні йдеться про те, що Данте заблукав у темному лісі, що символізує помилки та пороки людські.
Учень 2: Три звірі — лев, пантера та вовчиця — заступають дорогу поетові. Це символічні образи трьох гріхів: властолюбства, честолюбства та жадібності. На допомогу йому приходить незнайомець, який є духом його улюбленого письменника Вергілія. У поемі він символізує світську (нецерковну) науку. Вергілій проводить Данте через Пекло і Чистилище, щоб показати йому шлях до спасіння душі. Далі — через Рай — Данте веде його кохана Беатріче . Її образ слугує символом богослов’я, релігійності.
Учитель :Хто призначає покарання грішникам?( Мінос)
Давайте уважно подивимось на Кола Пекла і :
Метод ПРЕС
Висловіть свою думку
«Я вважаю розташування грішників у дантівському пеклі... (правильним — неправильним) тому, що... . Отже... (висновок)».
«Кого я б визволив із Пекла?» (із аргументацією).
III. Узагальнення та систематизація знань
1. «Продовжте речення»
1. Найвідоміші твори Данте — ... .
2. Життя поета було нелегким, тому що... .
3. «Божественна комедія» має таку назву, тому що... .
4. Особливості композиції поеми Данте полягають у... .
2. Складання сенкану на тему «Данте»
Данте.
Пристрасний, геніальний.
Діє, хвилює, викриває.
Проводить із Пекла до Раю.
Сміливець.
IV. Підсумки уроку
Сьогодні на уроці:
- я навчився...
- я замислився...
- я зрозумів...
- я відчув...
V. Домашнє завдання
Прочитати пісню 33 частини «Рай».