Урок "Трагічна доля «маленької людини» в повісті «Шинель». "

Про матеріал

допомогти учням зрозуміти зміст повісті, її проблематику; поглиблювати уміння аналізувати прозовий твір та його образну систему; розвивати навички переказу, виразного читання, психологічного спостереження за поведінкою героя, логічного мислення; формувати співчуття й милосердя до людини

Перегляд файлу

 

 Тема: Трагічна доля «маленької людини» в повісті «Шинель».

Мета: допомогти учням зрозуміти зміст повісті, її проблематику; поглиблювати уміння аналізувати прозовий твір та його образну систему; розвивати навички переказу, виразного читання, психологічного спостереження за поведінкою героя, логічного мислення; формувати співчуття й милосердя до людини.

Обладнання: тексти повісті М. Гоголя «Шинель» (мовою оригіналу),ылюстрацыъ до до твору.

ХІД УРОКІВ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда на повторення.

— У кого з письменників вперше з’явилася тема «маленької людини»? (В Олександра Пушкіна.)

— Назвіть цей твір, героя. (Повість «Станційний наглядач», образ Самсона Вирі­на.)

— У кого ще з вивчених письменників був такий образ? (М. Лермонтов, роман «Герой нашого часу», образ Максима Максимовича.)

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЕПІГРАФА УРОКІВ

III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Головним героєм повісті М. Гоголя «Шинель» є чиновник Акакій Акакійович Башмачкін. Цей образ поповнив галерею чиновників, яка є досить великою у росій­ській літературі. Подібні образи неодноразово зустрічалися у творчості М. Гоголя, зокрема у таких творах, як «Ніс», «Невський проспект», «Записки божевільного». Але у повісті «Шинель» образ Акакія Акакійовича змальовано глибше й ретельні­ше. Це ми і розглянемо на наших уроках.

2. Бесіда з учнями.

— Яка авторська характеристика героя з перших сторінок повісті впадає в око? (Це був найзвичайнісінький чиновник, «чиновник нельзя сказать чтобы очень за­мечательный, низенького роста, несколько рябоват, несколько рыжеват, несколько даже на вид подслеповат, с небольшой лысиной на лбу, с морщинами по обеим сто­ронам щек и цветом лица что называется геморроидальным…».)

— Подумайте, чому автор пише, що «он был вечным титулярным чиновником»? (Так Гоголь ще раз підкреслює пересічність особистості свого героя, який нічим не виділяється серед інших.)

— Від чийого імені ведеться оповідь повісті? (Від імені оповідача.)

3. Проблемне запитання.

— Ім’я головного героя «Акакій» перекладається як «незлобливий». Окрім того, був святий Акакій Синайський, житіє якого знали читачі того часу. Як ви думає­те, чому автор дав своєму герою таке ім’я? А прізвище? (Іменем підкреслюється без­захисність героя у цьому світі. А прізвище вказує на його звичайне походження.)

4. Переказ тексту.

— Розкажіть історію вибору імені героя.

— Який момент підкреслює автор? (У цьому епізоді лунає мотив фатуму, при­реченості героя жити тим життям, яким він живе.)

5. Творчий переказ тексту.

— Розкажіть від імені Башмачкіна про його спосіб життя.

6. Робота з текстом.

— Знайдіть у тексті приклади, які вказують на замкнутість життя Башмачкі­на. («Ни один раз в жизни не обратил он внимания на то, что делается и происходит всякий раз на улице»; «даже в те часы, когда совершенно потухает петербургское се­рое небо… даже в то время, когда все чиновники рассеиваються по маленьким квар­тиркам своих приятелей поиграть в штурмовой вист… словом даже тогда, когда все стремится развлечься,— Акакий Акакиевич не предавался никакому развлечению»; «Никто не мог сказать, чтобы когда-нибудь видел его на каком-нибудь вечере. На­писавшись всласть, он ложился спать, улыбаясь заранее при мысли о завтрашнем дне: что-то бог пошлет переписывать завтра?»)

7. Бесіда з учнями.

— Подумайте, з якою метою Гоголь так детально описує спосіб життя головного героя? (З розповіді випливає, що герой дуже самотній.)

— Як ви думаете, чи розумів Башмачкін своє становище? (Ні. Він був задово­лений своєю долею.)

— Яким було ставлення до Башмачкіна на службі? («В департаменте не оказы­вали ему никакого уважения. Сторожа не только не вставали с мест, когда он прохо­дил, но даже не глядели на него, как будто через приемную пролетала простая муха. Начальники поступали с ним как-то холодно-деспотически». Чиновники весь час на­сміхалися над Башмачкіним, і їхні насмішки бували іноді дуже злими.)

— Чи обурювало це героя? (Ні. Він завжди залишався спокійним, навіть не ро­бив жодної помилки у тому, що переписував.)

— На що Башмачкін ображався? (Коли штовхали його під руку і він не міг красиво написати. Он произносил: «Оставьте меня, зачем вы меня обижаете?».)

8. Виразне читання тексту.

— Прочитайте епізод, де йдеться про молодого чиновника, який став свідком знущань над Башмачкіним.

9. Проблемне запитання.

— Подумайте, з якою метою цей епізод було введено до твору.

10. Коментар учителя.

У словах Башмачкіна, що пролунали у відповідь на насмішки чиновників, було щось схоже на жалість і беззахисність. Це вразило молодого чиновника, душа якого була ще не спотворена дійсністю. Автор пише: «…И в этих проника­ющих словах звенели другие слова “Я брат твой”». Дійсно, у словах Башмачкі­на відчувається якесь християнське смиріння, і це викликає співчуття до ньо­го. І разом із тим цей епізод надає авторові можливості показати «как много в человеке бесчеловечья, как много скрыто свирепой грубости и утонченной, образованной светскости, и, Боже! даже в том человеке, которого свет признает бла­городным и честным…»

11. Проблемні запитання.

— Чи хто-небудь співчуває Башмачкіну? (Лише кравець Петрович, який брав активну участь у ситуації з пошиттям шинелі.)

— Як ви думаєте, чим це можна пояснити? (Петрович теж «маленька людина», адже спочатку він був кріпаком. Йому довелося пройти теж тяжкий шлях бороть­би за життя, але герой зміг зберегти найголовніше: людяність. Він щиро радіє об­новці Башмачкіна.)

12. Бесіда з учнями.

— Як Акакій Акакійович ставився до служби? («Мало сказать: он служил рев­ностно,— нет, он служил с любовью». Хоча й відчувалася певна обмеженість: Баш­мачкін міг лише переписувати готове. Щось створити нове він не умів.)

— Як ви розумієте фразу: «Вне этого переписывания, казалось, для него ниче­го не существовало»? (Автор підкреслює духовну обмеженість героя.)

— Якою була мова героя? Про що це свідчить? («…Акакий Акакиевич изъяс­нялся большею частью предлогами, наречиями и, наконец, такими частицами, ко­торые решительно не имеют никакого значения». Це є ще одним свідченням духов­ної обмеженості героя.)

— Яка історія перевернула життя бідного чиновника? (У нього виникла потреба шити нову шинель, оскільки стара вже порвалася.)

— Як вплинула на героя ця звістка? («…Он, вместо того, чтобы идти домой, пошел совершеннно в противоположную сторону, сам того не подозревая. Доро­гою задел его всем нечистым своим боком трубочист…; целая шапка извести вы­сыпалась с верхушки строившегося дома». Але потім думка про нову шинель на­повнила його життя якимось сенсом. «С этих пор как будто самое существование его сделалось как-то полнее, как будто бы он женился, как будто какой-то другой человек присутствовал с ним, как будто он был не один, а какая-то приятная под­руга жизни согласилась с ним проходить вместе жизненную дорогу…»)

— Як він вирішив віднайти кошти на пошиття шинелі? (Не пити чаю вечо­рами, не запалювати увечері свічки, а працювати у кімнаті хазяйки, обережно ступати, щоб берегти підметки, рідше віддавати прати білизну, а вдома скидати його і залишатися лише у халаті. Так він мав протриматися рік і зібрати гроші. Але підвищення платні, два-три місяці голодування прискорили справу.)

13. Психологічне спостереження за поведінкою героя.

— Поспостерігайте, чи відбилися життєві зміни на зовнішності героя? (Так, ге­рой дуже змінився. У лиці та вчинках зникли вираз сумніву та нерішучість, в очах з’явився якийсь вогонь, у голові навіть «мелькали самые дерзкие и отважные мыс­ли: не положить ли, точно, куницу на воротник».)

14. Бесіда з учнями.

— Яка трагедія трапилася у житті Башмачкіна? (Його пограбували того ж ве­чора, коли він повертався з вечірки, яку дав інший чиновник з приводу обновки Акакія і своїх іменин. Грабіжники забрали нову шинель.)

— Як чиновники зреагували на горе Башмачкіна? (Як не дивно, співчували, зібрали невелику суму грошей і порадили звернутися до «значительного лица».)

— Розкажіть, як герой звертався до владних структур.

— Що викриває автор цією розповіддю? (Бюрократизм влади.)

15. Виразне читання тексту.

— Прочитайте виразно сцену у генерала.

16. Психологічне спостереження за поведінкою героя.

— Якою була поведінка Акакія Акакійовича під час розмови з високим чинов­ником та після неї? («Акакию Акакиевичу стало страшно. Он так и обмер, пошат­нулся, затрясся всем телом и никак не мог стоять: если бы не подбежали тут же сто ­рожа поддержать его, он бы шлепнулся на пол; его вынесли почти без движения…» Від слів: «Он не слышал ни рук, ни ног…» до слів: «…обнаружилась у него сильная горячка».)

17. Бесіда з учнями.

— Яким було марення Башмачкіна? (Видіння були різними: він то кликав го­сподиню квартири, то бачив старий капот, то нову шинель, то генерала.)

— Чим відзначилося марення героя? (Башмачкін починає промовляти найстрашніші слова після слова «ваше превосходительство». Але сталося це лише у ма­ренні героя.)

— Який фінал повісті? (Башмачкін помирає.)

— Як його смерть сприйняли у департаменті? (Спокійно. «…И на другой день уже на его месте сидел новый чиновник, гораздо выше ростом и выставлявший буквы уже не таким прямым почерком, а гораздо наклоннее и косее». «И Петербург остал­ся без Акакия Акакиевича, как будто бы в нем его никогда и не было».)

18. Проблемне запитання.

— У чому полягає трагедія героя?

19. Коментар учителя.

Акакія Акакійовича змальовано людиною, що покірно несе тяжкий хрест свого життя, не бачачи нічого аморального ні у своєму становищі, ні у ставленні до ньо­го чиновників. Він також покірно зносить своє постійне приниження, насмішки й глум чиновників не викликають у нього ніякого протесту. Башмачкін — жертва, яка не усвідомлює трагічності свого становища, навіть не задумується над можливі­стю жити іншим життям. Зображуючи «маленьку людину», яка є покірною жерт­вою суспільства, письменник так висловив свій протест проти соціального поряд­ку, що вбиває людське «я».

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Поетична хвилина

Сенкан

Башмачкін

Дальний, самотній

Переписує, виконує, страждає

Є покірнаю жертвою суспільства

«Маленька людина»

2. Коло думок.

— Російський письменник XIX ст. Ф. Достоєвський писав: «Ми усі вийшли із гоголівської “Шинелі”». Як ви можете пояснити вислів письменника? (Гоголь про­довжив тему «маленької людини», розпочату О. Пушкіним. Але вперше в російсь­кій літературі XIX ст. поставив проблему соціальних протиріч з такою силою тра­гізму та викриття. М. Гоголь показав, що умови соціальної несправедливості не просто прирікають людину на страждання, а безжально нівечать її, знищуючи живу людську індивідуальність. Тема «маленької людини» має місце і в творчості Ф. До­стоєвського.)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторіть теоретичний матеріал про поняття «повість», «романтизм», «реалізм» (та їхні ознаки), «комедія», «фантастика». Знайдіть елементи фантастики у повісті М. Гоголя «Шинель».

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
4750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку