БІОЛОГІЯ ЛЮДИНИ 8 клас
Тема уроку: Будова і функції органів дихання
Мета: Ознайомити учнів із особливостями будови дихальної системи людини; розкрити основні функції повітроносних шляхів та легень.
Розвивати уміння виділяти головне у вивченні будови та функцій органів дихання; розвивати увагу, пам’ять, уяву, логічне мислення.
Виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Міжпредметні зв ́язки: історія, медицина.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка, диски з презентацією.
Основні поняття та терміни: носова порожнина, носоглотка, гортань, голосові зв’язки, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, альвеоли, сурфактант.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Релаксація: - Добрий день! Перед тим, як розпочати урок, я хотіла, щоб ви посміхнулися мені, а тепер один одному; були уважними і доброзичливими; щоб ваш гарний настрій та володіння собою допомогли вам бути активними на уроці; щоб ви аналізували нове; не боялися помилятися, продемонстрували пам’ять, увагу, досвід; робили самостійно висновки – тобто я зичу вам успіхів!
А зараз пропоную сісти зручніше.
Діалог
Методом групової та індивідуальної бесід - повторення знань про дихання різноманітних тварин та людини.
1.Подивіться, будь ласка, на вулицю, що ви бачите?Нічого?
2.А, що знаходиться навколо нас?(повітря)
3.Воно має колір , запах?Ні.
4.А,що входить до складу повітря?(кисень,СО2,Н2О пара,нітроген).
5.За допомогою яких органів здатні дихати тварини?
6.Завдяки, яким органам дихають тварини у воді?
7.Чим відрізняються органи дихання наземних і водних організмів?
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Проблемне питання:
Давньогрецький філософ Анаксимен , спостерігаючи за диханням тварин і людей, вважав повітря умовою і першопричиною життя.Ви згодні з ним? Поясніть чому?
1. Без їжі людина може прожити кілька тижнів, без води – кілька днів, але без повітря вона може витримати лише кілька хвилин. Чому?
2.З допомогою якої системи органів розноситься кисень по організму?
3.Які саме клітини крові беруть участь у перенесенні кисню до всіх органів, тканин і клітин організму людини?
Ось ми і підійшли до вивчення нової теми
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Слайд 1
Тема уроку: Будова і функції органів дихання.
Слайд 2
Мета:- ознайомити учнів із особливостями будови дихальної системи людини;
- розкрити основні функції повітроносних шляхів та легень;
- розвивати уміння виділяти головне у вивченні будови та функцій органів дихання; розвивати увагу, пам’ять, уяву, логічне мислення;
- виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих.
Слайд 3
Дихання – сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню і виділення з нього вуглекислого газу.
Слайд 4
Процес дихання складається із:
- зовнішнього дихання - Надходження кисню від легень до тканин і винесення вуглекислого газу від тканин до легень;
- внутрішнього дихання - окислювальні процеси в клітинах, внаслідок
яких виділяється енергія для життєдіяльності
- перенесення газів кров’ю.
Проблемне питання:
Яке значення органів дихання ?(учні дають відповіді)
Cлайд 5
* Забезпечення організму киснем;
* Виділення вуглекислого газу;
* Окислення органічних сполук з виділенням енергії, необхідної для життєдіяльності;
* Виділення кінцевих продуктів обміну: водяної пари, аміаку сірководню…
Слайд 6
Будова органів дихання
І.ПОВІТРОНОСНІ ШЛЯХИ
1. Носова порожнина.
2. Носоглотка.
3. Гортань.
4. Трахея.
5. Бронхи.
ІІ.ОРГАНИ ПОВІТРЯНОГО ДИХАННЯ
Легені
Слайд 7
В свою чергу органи дихання людини поділяють:
-верхні :носова порожнина; -носоглотка; -глотка.
-нижні :гортань; -трахея; -бронхи.
Функції органів дихання
Слайд 8
Повітроносні шляхи:
Всі повітроносні шляхи вистелені війчастим епітелієм. Це має захисне значення для затримання дрібних частинок, які потрапляють із повітря: пилу, бруду, бактерій, вірусів, …
Слайд 9
1.Носова порожнина:
– початковий етап дихальної системи. Поділяється кістково-хрящовою перегородкою на дві половини – ліву та праву. У кожній з них є три звивисті носові ходи: верхній(нюхові рецептори),середній та нижній(носослізний канал. У носову порожнину відкривається носослізний канал.(шморгання носом).У носовій порожнині розміщені нюхові рецептори. Якщо до неї потрапляють мікроорганізми або речовини з різким запахом, рецептори подразнюються і виникає захисний рефлекс – чхання.
Слайд 10
Функції носової порожнини
Очищення;
Зігрівання;
Охолодження;
Зволоження;
Знищення бактерій.
Слайд 11
2.Носоглотка: Пройшовши через носову порожнину, повітря потрапляє до носоглотки, де є скупчення лімфатичних вузлів – мигдалики, які слугують захисним бар’єром дихальних шляхів.
Слайд 12
3.Гортань: Через носоглотку повітря поступає в гортань, що утворена з 9 хрящів і має лійкоподібну форму. Найбільші хрящі – це щитоподібний, перснеподібний та надгортанний.Між собою вони з’єднані суглобами, зв’язками та м’язами. Хрящові пластинки перснеподібного хряща сполучаються майже під прямим кутом, утворюючи кадик.
Хрящі гортані між собою з’єднані суглобами, зв’язками та м’язами. Хрящові пластинки перснеподібного хряща сполучаються майже під прямим кутом і утворюють кадик.
Слайд 13
Вправа Загніть голову назад і знайдіть кадик.
Надгортанний хрящ - надгортанник, функція якого полягає у тому, щоб закривати вхід у трахею під час ковтання їжі.
Слайд 14
Довести,що надгортанний хрящ піднімається вгору(акт ковтання).
Слайд 15
Вгортані розташовується голосовий апарат, який складається з двох голосових зв’язок та голосової щілини. Коли людина мовчить – голосова щілина трикутної форми.
Слайд 16
Утворення звуків:Голосова щілина може звужуватися або розширятися завдяки прикріплених до неї м’язів. Голос утворюється тоді, коли видихуване повітря проходить через голосову щілину, яка при цьому звужується. Висота голосу залежить від довжини голосових зв’язок.
Запитання:Подумайте і скажіть, чому у жінок голос високий(короткі голосові зв’язки),у чоловіків – низький(довгі голосові зв’язки).
Висота звуку залежить від довжини голосових зв’язок
Утворення звуків
Повітря-- Голосова щілина-- Коливання голосових зв’язок –Звук
Вправа:
Звук на видиху(попробуйте сказати ім’я на вдихові)
Робота з підручником.
Які органи приймають участь в утворенні звуків мови?(губи, зуби, піднебіння,язик)
4.Трахея: Слайд 17
Має форму трубки довжиною 10-14 см. Складається вона з хрящових півкілець, які не дозволяють затримуватись повітрю при різноманітних рухах шиї. Позаду від трахеї розміщений стравохід.Слизова оболонка трахеї вистелена епітелієм: залозистим та війчастим, що виконують захисну функцію. На рівні 5 грудного хребця нижній кінець трахеї поділяється на два бронхи.
Слайд 18
Бронхи входять у ліву і праву легені. Правий бронх поділяється на три гілки, а лівий на дві. Тому правий бронх товщий за лівий. У кожній легені бронхи галузяться на бронхіоли, утворюючи бронхіальне дерево. Бронхіоли закінчуються легеневими пухирцями – альвеолами. Їх нараховують близько 300 млн.
Слайд 19
ІІ.Органи повітряного дихання
Легені
Парні органи дихання, що займають майже всю
площу грудної порожнини;
Слайд 20 Права легеня складається з трьох часток,
а ліва з двох часток.Чому?
Слайд 21
Легені вкриті сполучнотканинною оболонкою - плеврою, яка має два листки:
Пристінкова і легенева. Легенева вкриває легені, а пристінкова щільно прилягає до ребер. Між ними існує плевральна порожнина заповнена плевральною рідиною, яка зменшує тертя під час дихальних рухів.
Слайд 22
Легеневі пухирці всередині вислані спеціальною оболонкою, яка дозволяє їм залишатися круглими. Оболонка – сурфактант.
Фізкультхвилинка
Більшість людей, самі того не підозрюючи, не вміють правильно дихати, використовувати резерви дихальної системи. Звідси виникають багато хвороб.
-Як же потрібно правильно дихати? (Учні висловлюють думки).
Вправа
Діти зігніть плечі, як знак питання. Спробуємо вдихнути через ніс, вийшло? А тепер розправте плечі, випрямите спину й зробимо вдих через ніс.
-Коли зручно дихати?
Правильне дихання у людини буде тоді, коли в людини правильна постава. Тому перевірте поставу, випрямите спину, втягніть живіт. Коли спина пряма, легені розправлені й у них надходить достатню кількість кисню, що дає можливість правильно використовувати резерви нашої дихальної системи
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Слайд 23
1.Чому правий бронх поділяється на три гілки, а
лівий на дві?У який бронх може потрапити
чужорідне тіло?Чому?
Слайд 24
2.Поясніть.Що це?(альвеоли, гортань)Слайд 25
3.Перевірте себе.Вкажіть органи
дихальної системи.
Слайд 26
4.Встановіть відповідність:
1. Носова порожнина а) має рідину для
зменшення тертя;
2. Гортань б) зволоження повітря,
затримання бруду;
3. Трахея в) вільне проходження
і бронхи повітря;
4. Легені г) утворення звуків,
рефлекторний кашель;
5. Плевра д) газообмін через
альвеоли та капіляри
малого кола кровообігу
Поставити проблемні запитання:
Слайд 27
1.Чому чхання і кашель є захисними функціями дихальної системи?
Слайд 28
2. Куріння порушує фізіологічні властивості сурфактанта. Чому при тривалому курінні виникає кашель?
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Рубрика: Це цікаво!!! Слайд 29 – 31.