Використання інтегрованих уроків при викладанні біології.
Інтегровані уроки – є досить актуальними у процесі вивчення природничих наук, такі заняття об’єднують зміст двох предметів. Інтеграційний процес навчання біології й основ здоров’я, передбачає урахування обсягу знань, умінь і навичок з обох предметів. Основними компетентностями у природничих науках і технологіях є формування в учнів уміння застосовувати знання в реальних життєвих умовах для розв’язку практичних завдань та здатності визначати й обґрунтовувати власну життєву позицію, відповідального ставлення до свого здоров’я й інших людей.
Такі уроки дають можливість встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між станом природничого довкілля і здоров’ям, добробутом і безпекою. Без уміння поєднувати знання різних наук, інтегрувати їх - не можна розв’язати багатьох проблем.
Інтегровані уроки дають цілісні уявлення про природні явища, розвивають потенціал учня, спонукають до активного пізнання навколишньої дійсності, до розвитку логіки, мислення, комунікативних здібностей, що особливо необхідно в наш час.
Інтегровані уроки створюють умови вмотивованого практичного застосування знань, умінь та дають можливість учням побачити результати власної навчальної діяльності з двох різних навчальних дисциплін і отримати позитив.
Біологія й основи здоров’я
Тема: Профілактика серцево-судинних хвороб – як складова здорового способу життя.
Мета:
Освітня:
Розвивальна:
Виховна:
Методи, застосовані на уроці:
Форми роботи:
Тип уроку:
- Комбінований (використання міжпредметних зв’язків)
Обладнання: секундомір, таблиці, малюнки.
Базові поняття і терміни: хвороби, тромбофлебіт, варикозне розширення вен.
Ключові компетентності:
Структура уроку.
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання І: Ви в лабіринті, щоб з нього вибратися необхідно правильно відповісти на всі запитання.
Завдання ІІ: Інтерактивні вправи:
а) Серце -…(порожнинний) конусоподібний…(м’язовий)орган, розміщений у …(грудній) порожнині.
б) Розширена його основа обернена…(вгору), а вузька верхівка - …(донизу).
в) Отже, серце зміщено…(ліворуч) від...(середньої) лінії тіла.
г) Стінка серця складається з …(трьох) шарів: внутрішнього …(ендокарда), середнього…(м’язового) міокарда і зовнішнього - … (сполучнотканинного) епікарда.
д) Міокард утворений…(особливою)…(посмугованою) м’язовою тканиною. Їх клітини, на відміну від…(скелетних) з’єднані між собою. Коли збуджується і скорочується одна клітина, то це збудження передається до…(всіх) м’язових клітин передсердя чи шлуночка.
е) Наслідком цього є їхнє…(одночасне) скорочення.
Висновок.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, стимулювання пізнавального інтересу до вивчення біології та основ здоров’я.
а) повідомлення теми, мети, завдань уроку.
б) створення проблемних ситуацій біологічного напрямку так і здоров’язбережувальної компетентності - шлях до здорового способу життя.
Учитель біології: Бурхливий розвиток науково-технічного прогресу, зменшення фізичного навантаження і збільшення нервово-емоційного напруження, погіршення екологічних умов призводить до складних захворювань. Назвіть найбільш поширені хвороби? Чому? Які? Причини?
Висновок.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Завдання для груп:
1 група - Хвороби серця (інфаркт-міокарда, аритмії, вада серця, міокардит).
2 група - Хвороби артерій (дистонія, атеросклероз, інсульт, гіпертонічна хвороба - гіпертензія).
3 група - Хвороби вен (варікозне розширення вен, тромбофлебіт).
Виступи учнів, представників груп за опрацьованим матеріалом.
2. Історія кардіохірургії та її сучасні досягнення.
а) повідомлення учня;
б) презентація учня.
Висновок:
Учитель основ здоров’я: Уявіть, що здоров’я – це квітка, яка може змінювати своє забарвлення, форму, розміри, залежно від впливу на неї різних чинників (модель «Квітка здоров’я»), учні розповідають про свою пелюстку, що вона означає, роблять висновок (Так і здоров’я людини залежить від багатьох чинників.) Які ви знаєте чинники ризику, що пов’язані зі способом життя?
Учні:
Учитель основ здоров’я: Отже, шкідливий вплив на серцево-судинну систему справляє: паління, алкоголь, ожиріння, гіподинамія. Що таке емоційний стрес? Що таке здоровий спосіб життя?
Тютюнопаління: - гіпертонія; Алкоголь: -розширення капілярів;
- стенокардія; - втрата еластичності судин;
- інфаркт; - інфаркт;
- інсульт. – інсульт.
Нікотин: Забрудення довкілля:
- брадикардія; - важкі метали (на стінках судин);
- артеріальний тиск; - радіонукліди (рак крові, зміна судин);
- звуження судин; - SO2, NO2, впливають на міокард.
- гангрена ніг;
- коронарна недостатність.
Переїдання: Стрес:
- холестерин(атеросклероз); - брадикардія;
- відклання жиру в перикарді; - гіпертонія.
- велика вага - надмірне навантаження на серце.
Здоровий спосіб життя є одним з головних шляхів здоров’язбережувальних компетентностей.
Висновок: Людина, яка дотримується здорового способу життя, спроможна реалізувати свої задатки і здібності, досягти поставленої мети. Тому серед багатьох цінностей завжди пріоритетом було і є здоров’я.
Учитель біології:
ІV. Висновок
VI. Домашнє завдання: пар. 23, творче завдання: Скласти пам’ятку “Як уникнути розвитку серцево-судинних захворювань.”
VII. Узагальнення, закріплення.
Заповнити схему «Основні чинники ризику для здоров’я людини».