Урок "Будова кісток. Розвиток кісток. З’єднання кісток"

Про матеріал

Продовжити знайомити учнів із будовою та функціями опорно-рухової системи людини на прикладі будови, з'єднаннями кісток та їхнім розвитком. Сформувати базові поняття та терміни: ріст кістки, розвиток кісток, нерухоме з'єднання, напіврухоме з'єднання, рухоме з'єднання, суглоб, види суглобів, червоний кістковий мозок, жовтий кістковий мозок, епіфіз, діафіз. Розкрити загально біологічні поняття: організм, тканина, система, клітина.

Перегляд файлу

Тема: Будова кісток. Розвиток кісток. З’єднання кісток.

 

Мета уроку:

Навчальна: Продовжити знайомити учнів із будовою та функціями опорно-рухової системи людини на прикладі будови, з’єднаннями кісток та їхнім розвитком. Сформувати базові поняття та терміни: ріст кістки, розвиток кісток, нерухоме з’єднання, напіврухоме з’єднання, рухоме з’єднання, суглоб, види суглобів, червоний кістковий мозок, жовтий кістковий мозок, епіфіз, діафіз. Розкрити загально біологічні поняття: організм, тканина,  система, клітина.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову всіх кісток організму, їхні типи з’єднання та значення для виконуваних функцій; уміння спостерігати, уявляти та робити відповідні висновки.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до кісток свого організму та оточуючих людей. Формувати повагу до життя як найвищої цінності.

Тип уроку. комбінований

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація;

2) Репродуктивний

Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

Міжпредметні зв ́язки: історія, зоологія, медицина, фізкультура.

Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, слайди. схеми, малюнки, комп’ютерна презентація «Будова кісток. Будова суглобів»

Література:

Для учнів:- Біологія людини : корот. виклад шк. курсу : 9 кл. / упоряд.: Н. П. Слабіцька, В. П. Стахурська. – Т. : Навчальна книга – Богдан, 2002. – 174 с. : ілюстр.

Для вчителів: -  [Творчі доробки вчителів біології] // Все для вчителя. – 2012. – № 7-8. – С. 7-93.

  • Біологія людини (Страшко, Горяна, Білик, Гнатенко) 9 клас
  • Тагліна, Ю.С. Предметний тиждень біології в школі// Бібліотека журналу "Біологія". - 2004. - Вип. 5. - С. 96.
  •  [Цікаве для вчителя-предметника] : [добірка матеріалів] // Шкільна бібліотека. – 2012. – № 19-20. –С. 98-102.

 

 

Час

Структурні етапи уроку

Засоби навчання

1-2 хв.

 

 

4хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

20-25 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-7хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1хв.

 

 

 

 

 

 

 

5-7хв.

 

 

 

 

 

 

 

І. Організаційний етап.

Вчитель проводить перевірку відсутніх, встановлює причини відсутності учнів, заповнює журнал по своєму предмету.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

1.Створення та обговорення проблем в загальному колі

  1. Відомо ,що людина у своєму житті виконує безліч різноманітних рухів і рідко коли скелет людини ушкоджується. Факт: стегнова кістка людини витримує під час  стискання 1,5 тонни. Чим можна пояснити міцність і пружність кісток?( Будовою кісткової тканини та її хімічним складом)
  2. Чому в малих дітей рідко ,а в людей похилого віку частіше зустрічаються переломи кісток?( У кістковій тканині дітей переважають органічні речовини)
  3. Яка ще тканина утворює кістки? Порівняємо її з кістковою.(Порівняння хрящової та кісткової тканин)

 2.Робота з термінами  (робота в парах-перевірка правильності термінів)

 (остеоцити, хондроцити, гіаліновий хрящ,   колаген (осеїн), волокнистий хрящ, охрястя)

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

За середньої маси дорослої людини  70 кг,маса скелету складає всього 8-9 кг,тобто скелет легкий. Ми вже знаємо,що він відрізняється високою міцністю. Чи тільки від хімічного складу й будови кісткової тканини залежить міцність кісток?І як досягається легкість кісток поряд з їхньою міцністю? Як з’єднується велика кількість кісток між собою?На ці питання ми сьогодні дамо відповідь, опрацювавши тему.

Формулювання теми ,мети та завдань уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Давайте дамо відповідь на  на запитання. Як досягається легкість кісток? Прийом «Дерево рішень» ( Учні висловлюють свої думки з цього питання)

Чи тільки від хімічного складу кісток залежить їх міцність?

1. Будова та властивості кісток. (Самостійна робота учнів з розпилами кісток та підручником). Познайомившись з текстом та наочним матеріалом ,учні доповнюють потрібну  інформацію,відповівши на запитання:

б) Яка будова основної маси кістки?
в) Яке значення має губчаста будова кісток? 
г) Чим заповнені порожнини трубчастих кісток?

д) Які особливості будови надають кісткам легкості, міцності та пружності?

2. Ріст кісток, зміна їх будови. (Розповідь учителя з елементами бесіди, складання схеми)

Ріст кісток

3.Різноманітність кісток, їх види. (Розповідь учителя з демонстрацією таблиці та скелета людини, записи в учнівських зошитах)

 

 

Кістки за формою

Робота в малих групах

Знайдіть в скелеті людини трубчасті,короткі,плескаті кістки та покажіть їх. З’ясуйте  особливості росту цих кісток.

1 група- про трубчасті кістки

2 група-про короткі

З група-  про плескаті.

  1. Зміна будови кістки при різному навантаженні. Вплив м’язової ді­яльності на будову кістки. (Бесіда з демонстрацією різноманітних кісток людини та таблиці)
  2. З’єднання кісток, їх типи. (Самостійна робота учнів із підручни­ком).

 

Користуючись текстом підручника, малюнками і схемами, заповніть таблицю

 

Приклади

Нерухоме з’єднання

Напіврухоме з’єднання

Рухоме з’єднання

 

 

 

  1. Будова суглоба. Типи суглобів. Рухи у суглобах: (Розповідь учителя з демонстрацією таблиць, записи в учнівських зошитах).( Слай

Суглоб = кістка, яка зчленована із суглобовою западиною + зчлено­вана кістка з головкою + міцні зв’язки + суглобова сумка + суглобова рідина. 

 

Суглоб

 

 

Рух у суглобах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробки уроків до теми “Опора та рух” для 9 класуV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

1.Робота в малих групах «Мозковий штурм»

Завдання для трьох груп

  1. У молодого півня видалили всю стегнову кістку, але зберегли окіс­тя. Які наслідки такої операції ?
  2. Деякі батьки вчать дитину ходити у віці семи-восьми місяців. До яких наслідків можуть привести такі ранні вправи?
  3. Ейфелева вежа була створена за аналогією будови стегнової кістки.Що взяв архітектор до уваги?

2.Заповнення таблиці

Вкажіть типи з’єднання зазначених кісток, заповнивши таблицю (правильні відповіді позначте знаком «+»).

 

Кістки

Типи з’єднання кісток

Нерухоме

Напіврухоме

Рухоме

Крижові хребці

Передпліччя і плече

Грудні хребці

Стегнова кістка з тазом

Кістки мозкової частини черепа

Кисть і передпліччя

Гомілка і стопа

 

 

 

 

 

VІ. Домашнє завдання.

Повідомлення домашнього завдання з коментуванням Вивчити пропоновану тему із підручника. Повторити будову скелета ссавців.

Підібрати питання з теми.

 

VІ.Підведення підсумків уроку.

Скелет новонародженого містить близько 270 кісток; у дорослої людини кількість кісток зменшується приблизно до 206 — за рахунок зрощення ряду дрібних кісток. Щоб скелет людини працював злагоджено, кістки мають надійно з’єднуватись між собою. Одне з питань, яке ми розглянули сьогодні на уроці, — це типи з’єднання кісток. Суглоб утворений: суглобовою порожниною; суглобовими поверхнями двох кісток (суглобові голівка та западина); хрящами, що вкривають суглобові поверхні; суглобовою сумкою, що складається із щільної сполучної тканини й є продовженням окістя. Суглобова порожнина виділяється умовно, оскільки вона заповнена рідиною.

 

  •  

Журнал

 

 

Листки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дошка

 

 

 

 

Журнал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
1275
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку