Продовжити знайомити учнів із будовою та функціями опорно-рухової системи людини на прикладі будови, з'єднаннями кісток та їхнім розвитком. Сформувати базові поняття та терміни: ріст кістки, розвиток кісток, нерухоме з'єднання, напіврухоме з'єднання, рухоме з'єднання, суглоб, види суглобів, червоний кістковий мозок, жовтий кістковий мозок, епіфіз, діафіз. Розкрити загально біологічні поняття: організм, тканина, система, клітина.
Тема: Будова кісток. Розвиток кісток. З’єднання кісток.
Мета уроку:
Навчальна: Продовжити знайомити учнів із будовою та функціями опорно-рухової системи людини на прикладі будови, з’єднаннями кісток та їхнім розвитком. Сформувати базові поняття та терміни: ріст кістки, розвиток кісток, нерухоме з’єднання, напіврухоме з’єднання, рухоме з’єднання, суглоб, види суглобів, червоний кістковий мозок, жовтий кістковий мозок, епіфіз, діафіз. Розкрити загально біологічні поняття: організм, тканина, система, клітина.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову всіх кісток організму, їхні типи з’єднання та значення для виконуваних функцій; уміння спостерігати, уявляти та робити відповідні висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до кісток свого організму та оточуючих людей. Формувати повагу до життя як найвищої цінності.
Тип уроку. комбінований
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація;
2) Репродуктивний
Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
Міжпредметні зв ́язки: історія, зоологія, медицина, фізкультура.
Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, слайди. схеми, малюнки, комп’ютерна презентація «Будова кісток. Будова суглобів»
Література:
Для учнів:- Біологія людини : корот. виклад шк. курсу : 9 кл. / упоряд.: Н. П. Слабіцька, В. П. Стахурська. – Т. : Навчальна книга – Богдан, 2002. – 174 с. : ілюстр.
Для вчителів: - [Творчі доробки вчителів біології] // Все для вчителя. – 2012. – № 7-8. – С. 7-93.
Час |
Структурні етапи уроку |
Засоби навчання |
||||||||||||||||||
1-2 хв.
4хв.
3хв.
20-25 хв.
5-7хв.
1хв.
5-7хв.
|
І. Організаційний етап. Вчитель проводить перевірку відсутніх, встановлює причини відсутності учнів, заповнює журнал по своєму предмету.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. 1.Створення та обговорення проблем в загальному колі
2.Робота з термінами (робота в парах-перевірка правильності термінів) (остеоцити, хондроцити, гіаліновий хрящ, колаген (осеїн), волокнистий хрящ, охрястя)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. За середньої маси дорослої людини 70 кг,маса скелету складає всього 8-9 кг,тобто скелет легкий. Ми вже знаємо,що він відрізняється високою міцністю. Чи тільки від хімічного складу й будови кісткової тканини залежить міцність кісток?І як досягається легкість кісток поряд з їхньою міцністю? Як з’єднується велика кількість кісток між собою?На ці питання ми сьогодні дамо відповідь, опрацювавши тему. Формулювання теми ,мети та завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу. Давайте дамо відповідь на на запитання. Як досягається легкість кісток? Прийом «Дерево рішень» ( Учні висловлюють свої думки з цього питання) Чи тільки від хімічного складу кісток залежить їх міцність? 1. Будова та властивості кісток. (Самостійна робота учнів з розпилами кісток та підручником). Познайомившись з текстом та наочним матеріалом ,учні доповнюють потрібну інформацію,відповівши на запитання:
б) Яка будова основної маси кістки? д) Які особливості будови надають кісткам легкості, міцності та пружності? 2. Ріст кісток, зміна їх будови. (Розповідь учителя з елементами бесіди, складання схеми)
3.Різноманітність кісток, їх види. (Розповідь учителя з демонстрацією таблиці та скелета людини, записи в учнівських зошитах)
Робота в малих групах Знайдіть в скелеті людини трубчасті,короткі,плескаті кістки та покажіть їх. З’ясуйте особливості росту цих кісток. 1 група- про трубчасті кістки 2 група-про короткі З група- про плескаті.
Користуючись текстом підручника, малюнками і схемами, заповніть таблицю
Суглоб = кістка, яка зчленована із суглобовою западиною + зчленована кістка з головкою + міцні зв’язки + суглобова сумка + суглобова рідина.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів 1.Робота в малих групах «Мозковий штурм» Завдання для трьох груп
2.Заповнення таблиці Вкажіть типи з’єднання зазначених кісток, заповнивши таблицю (правильні відповіді позначте знаком «+»).
VІ. Домашнє завдання. Повідомлення домашнього завдання з коментуванням Вивчити пропоновану тему із підручника. Повторити будову скелета ссавців. Підібрати питання з теми.
VІ.Підведення підсумків уроку. Скелет новонародженого містить близько 270 кісток; у дорослої людини кількість кісток зменшується приблизно до 206 — за рахунок зрощення ряду дрібних кісток. Щоб скелет людини працював злагоджено, кістки мають надійно з’єднуватись між собою. Одне з питань, яке ми розглянули сьогодні на уроці, — це типи з’єднання кісток. Суглоб утворений: суглобовою порожниною; суглобовими поверхнями двох кісток (суглобові голівка та западина); хрящами, що вкривають суглобові поверхні; суглобовою сумкою, що складається із щільної сполучної тканини й є продовженням окістя. Суглобова порожнина виділяється умовно, оскільки вона заповнена рідиною.
|
Журнал
Листки
схеми
Картки
Дошка
Журнал |