Урок "Будова опису приміщення. Визначення ролі іменників в описі приміщення"

Про матеріал
Конспект уроку "Будова опису приміщення. Визначення ролі іменників в описі приміщення" (6 клас).
Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення. Будова опису приміщення. Визначення ролі іменників в описі приміщення (1 год.)

Мета: повторити вивчене про типи мовлення, пояснити особливості будови речень з описом приміщення, пояснити відмінності між науковим та художнім описом приміщення; з’ясувати роль іменників в описі приміщення; розвивати зв’язне мовлення школярів, сприяти збагаченню їхнього словникового запасу.

Тип уроку: розвитку усного мовлення (розвитку комунікативних умінь і навичок).

Обладнання: 1. Підручник: Єрмоленко С. Я., Сичова В. Т., Жук М. Г. Українська мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2014.

2. Комп’ютерна презентація.

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Установчо – мотиваційний етап

  • Пояснити вислів.

Дім - це там, де твоє серце.

Пліній Старший

Пліній Старший (23 або 24 — 79) — римський

історик, письменник і державний діяч

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Фронтальне опитування  про стилі й типи мовлення.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу в процесі практичної роботи

1. Словникова робота: інтер’єр, екстер’єр.

Внутрішній вигляд приміщення називається інтер’єром.

Зовнішній вигляд – екстер’єром.

 

2. Бесіда.

  •      Як ви гадаєте, для чого використовуються описи приміщення?
  •      Навіщо письменники їх складають?
  •      Яким чином інтер'єри розповідають про життя й працю людей, допомагають зрозуміти внутрішній світ персонажів художніх творів?
  •      Подумайте й назвіть твори, у яких є описи приміщень. Назвіть їх авторів.
  •      Чи можливо без іменників описати приміщення? Чому?

 

3. Робота з теоретичним матеріалом.

Опис приміщення може бути складений у науковому чи художньому стилях.

У науковому описі приміщення інформація про його розмір, форму, освітлення, колір стін, про наявні в ньому предмети з вказівкою на місце їх розташування подається безсторонньо, ставлення автора до описаного не висловлюється. Мета такого опису – точність і конкретність. Слова вживаються тільки в прямому значенні.

У художньому описі передано ставлення автора до описаного приміщення. Нерідко автор описує приміщення через сприйняття котрогось із героїв твору. Мета художнього опису приміщення – викликати певне ставлення до нього та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі всебічно використовуються художні засоби.

У художній описах приміщення нерідко використовується уособлення – меблі та речі „олюднюються”. Так вони докладніше й повніше можуть „розповісти” про життя своїх господарів.

 

4. Визначити, до якого стилю мовлення належать тексти. Довести свою думку.

***

Ця кімната площею 12 квадратних метрів. Висота стін 2 метри 60 сантиметрів.

Вікно кімнати виходить на південь. Тому приміщення достатньо світле в будь-яку пору року.

Підлога в кімнаті паркетна, стіни та стеля обклеєні шпалерами. На підлозі – килим синього кольору. На вікнах – голубі штори.

Ліворуч від входу, у кутку, стоїть диван-ліжко. Біля вікна письмовий стіл та стілець. На столі – настільна лампа. Справа (від вхідних дверей) стіна зайнята полицями-стелажами, заповненими книгами. У кутку між вікном та стелажами – тумбочка, на якій стоїть музичний центр.

***

Кімната була велика, аж у четверо вікон. Ліворуч, під глухою стіною, стояло ліжко, неначе виплутане з тонкого заліза. За межами проти вікна - стіл. На столі - усяких виробок з дерева, глини, каміння. По обидва боки стола на круглих підставках стояли дві темні чоловічі постаті. Одна з них була в шапці і кожусі, друга - без шапки з кучерями.

По стінах - картин, аж очі розбігаються. Між двома вікнами чорна блискуча шафа. На ній постать чоловіка, що обперлася на шаблю, за ним - крилатий орел... (За Панасом Мирним).

 

5. Вправа 563  (с. 245) – усно: лексика з теми.

 

6. Робота з підручником: вправа 547 (с. 238) – текст «Кімната для підлітка».

 

7. Відповідь на питання: яка роль іменників у даному тексті?

 

8. Вправа 548 (скласти план до прочитаного тексту «Кімната для підлітка»).

 

9. Рубрика «Це цікаво» - с. 239 (про давньогрецького філософа Діогена).

 

10. Пояснити значення фразеологізму «діжка (бочка) Діогена».

Вислів «діжка Діогена» означає – аскетичне, дуже невибагливе житло – добровільна ізоляція від навколишнього світу. Також вираз “бочка Діогена” – символ того, що людина може задовольнятися малим, що у неї є.

 

V. Підсумок уроку

  • Погоджуюся – не погоджуюся з Діогеном.
  • Перемога над собою є вінець філософії.
  • З правдою треба жити, як біля вогню: ні сильно не наближатися, щоб не обпектися, ні далеко не відходити, щоб не було холодно.
  • Для того, щоб жити як слід, потрібно мати або розум, або зашморг.
  • Народу багато, а людей мало.
  • Підлесник — найнебезпечніший з усіх тварин.
  • Спричиняти муки своїм заздрісникам — це бути в гарному настрої.
  • Якщо ти подаєш іншим, то подай і мені; якщо ні, то почни з мене.
  • Рефлексія.
  •   Що нового ви дізналися на цьому уроці?
  •   Якими думками про цей урок ви б хотіли поділитися з товаришами, батьками…

 

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати с. 238, с. 245.

2. Виконати вправу 549 (1-письмово, 2- усно).

3. *Написати есе за одним із висловів Діогена.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Настін Юлія Михайлівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
14181
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку