Урок "Будова опису приміщення. Визначення ролі іменників в описі приміщення"

Про матеріал
Конспект уроку "Будова опису приміщення. Визначення ролі іменників в описі приміщення" (6 клас).
Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення. Будова опису приміщення. Визначення ролі іменників в описі приміщення (1 год.)

Мета: повторити вивчене про типи мовлення, пояснити особливості будови речень з описом приміщення, пояснити відмінності між науковим та художнім описом приміщення; з’ясувати роль іменників в описі приміщення; розвивати зв’язне мовлення школярів, сприяти збагаченню їхнього словникового запасу.

Тип уроку: розвитку усного мовлення (розвитку комунікативних умінь і навичок).

Обладнання: 1. Підручник: Єрмоленко С. Я., Сичова В. Т., Жук М. Г. Українська мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2014.

2. Комп’ютерна презентація.

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Установчо – мотиваційний етап

  • Пояснити вислів.

Дім - це там, де твоє серце.

Пліній Старший

Пліній Старший (23 або 24 — 79) — римський

історик, письменник і державний діяч

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Фронтальне опитування  про стилі й типи мовлення.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу в процесі практичної роботи

1. Словникова робота: інтер’єр, екстер’єр.

Внутрішній вигляд приміщення називається інтер’єром.

Зовнішній вигляд – екстер’єром.

 

2. Бесіда.

  •      Як ви гадаєте, для чого використовуються описи приміщення?
  •      Навіщо письменники їх складають?
  •      Яким чином інтер'єри розповідають про життя й працю людей, допомагають зрозуміти внутрішній світ персонажів художніх творів?
  •      Подумайте й назвіть твори, у яких є описи приміщень. Назвіть їх авторів.
  •      Чи можливо без іменників описати приміщення? Чому?

 

3. Робота з теоретичним матеріалом.

Опис приміщення може бути складений у науковому чи художньому стилях.

У науковому описі приміщення інформація про його розмір, форму, освітлення, колір стін, про наявні в ньому предмети з вказівкою на місце їх розташування подається безсторонньо, ставлення автора до описаного не висловлюється. Мета такого опису – точність і конкретність. Слова вживаються тільки в прямому значенні.

У художньому описі передано ставлення автора до описаного приміщення. Нерідко автор описує приміщення через сприйняття котрогось із героїв твору. Мета художнього опису приміщення – викликати певне ставлення до нього та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі всебічно використовуються художні засоби.

У художній описах приміщення нерідко використовується уособлення – меблі та речі „олюднюються”. Так вони докладніше й повніше можуть „розповісти” про життя своїх господарів.

 

4. Визначити, до якого стилю мовлення належать тексти. Довести свою думку.

***

Ця кімната площею 12 квадратних метрів. Висота стін 2 метри 60 сантиметрів.

Вікно кімнати виходить на південь. Тому приміщення достатньо світле в будь-яку пору року.

Підлога в кімнаті паркетна, стіни та стеля обклеєні шпалерами. На підлозі – килим синього кольору. На вікнах – голубі штори.

Ліворуч від входу, у кутку, стоїть диван-ліжко. Біля вікна письмовий стіл та стілець. На столі – настільна лампа. Справа (від вхідних дверей) стіна зайнята полицями-стелажами, заповненими книгами. У кутку між вікном та стелажами – тумбочка, на якій стоїть музичний центр.

***

Кімната була велика, аж у четверо вікон. Ліворуч, під глухою стіною, стояло ліжко, неначе виплутане з тонкого заліза. За межами проти вікна - стіл. На столі - усяких виробок з дерева, глини, каміння. По обидва боки стола на круглих підставках стояли дві темні чоловічі постаті. Одна з них була в шапці і кожусі, друга - без шапки з кучерями.

По стінах - картин, аж очі розбігаються. Між двома вікнами чорна блискуча шафа. На ній постать чоловіка, що обперлася на шаблю, за ним - крилатий орел... (За Панасом Мирним).

 

5. Вправа 563  (с. 245) – усно: лексика з теми.

 

6. Робота з підручником: вправа 547 (с. 238) – текст «Кімната для підлітка».

 

7. Відповідь на питання: яка роль іменників у даному тексті?

 

8. Вправа 548 (скласти план до прочитаного тексту «Кімната для підлітка»).

 

9. Рубрика «Це цікаво» - с. 239 (про давньогрецького філософа Діогена).

 

10. Пояснити значення фразеологізму «діжка (бочка) Діогена».

Вислів «діжка Діогена» означає – аскетичне, дуже невибагливе житло – добровільна ізоляція від навколишнього світу. Також вираз “бочка Діогена” – символ того, що людина може задовольнятися малим, що у неї є.

 

V. Підсумок уроку

  • Погоджуюся – не погоджуюся з Діогеном.
  • Перемога над собою є вінець філософії.
  • З правдою треба жити, як біля вогню: ні сильно не наближатися, щоб не обпектися, ні далеко не відходити, щоб не було холодно.
  • Для того, щоб жити як слід, потрібно мати або розум, або зашморг.
  • Народу багато, а людей мало.
  • Підлесник — найнебезпечніший з усіх тварин.
  • Спричиняти муки своїм заздрісникам — це бути в гарному настрої.
  • Якщо ти подаєш іншим, то подай і мені; якщо ні, то почни з мене.
  • Рефлексія.
  •   Що нового ви дізналися на цьому уроці?
  •   Якими думками про цей урок ви б хотіли поділитися з товаришами, батьками…

 

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати с. 238, с. 245.

2. Виконати вправу 549 (1-письмово, 2- усно).

3. *Написати есе за одним із висловів Діогена.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Настін Юлія Михайлівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
13086
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку