Тема. Розвиток мовлення. Будова опису приміщення. Визначення ролі іменників в описі приміщення (1 год.)
Мета: повторити вивчене про типи мовлення, пояснити особливості будови речень з описом приміщення, пояснити відмінності між науковим та художнім описом приміщення; з’ясувати роль іменників в описі приміщення; розвивати зв’язне мовлення школярів, сприяти збагаченню їхнього словникового запасу.
Тип уроку: розвитку усного мовлення (розвитку комунікативних умінь і навичок).
Обладнання: 1. Підручник: Єрмоленко С. Я., Сичова В. Т., Жук М. Г. Українська мова. Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2014.
2. Комп’ютерна презентація.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Установчо – мотиваційний етап
Дім - це там, де твоє серце.
Пліній Старший
Пліній Старший (23 або 24 — 79) — римський
історик, письменник і державний діяч
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Фронтальне опитування про стилі й типи мовлення.
ІV. Вивчення нового матеріалу в процесі практичної роботи
1. Словникова робота: інтер’єр, екстер’єр.
Внутрішній вигляд приміщення називається інтер’єром.
Зовнішній вигляд – екстер’єром.
2. Бесіда.
3. Робота з теоретичним матеріалом.
Опис приміщення може бути складений у науковому чи художньому стилях.
У науковому описі приміщення інформація про його розмір, форму, освітлення, колір стін, про наявні в ньому предмети з вказівкою на місце їх розташування подається безсторонньо, ставлення автора до описаного не висловлюється. Мета такого опису – точність і конкретність. Слова вживаються тільки в прямому значенні.
У художньому описі передано ставлення автора до описаного приміщення. Нерідко автор описує приміщення через сприйняття котрогось із героїв твору. Мета художнього опису приміщення – викликати певне ставлення до нього та до людини, яка тут мешкає або працює. У такому описі всебічно використовуються художні засоби.
У художній описах приміщення нерідко використовується уособлення – меблі та речі „олюднюються”. Так вони докладніше й повніше можуть „розповісти” про життя своїх господарів.
4. Визначити, до якого стилю мовлення належать тексти. Довести свою думку.
***
Ця кімната площею 12 квадратних метрів. Висота стін 2 метри 60 сантиметрів.
Вікно кімнати виходить на південь. Тому приміщення достатньо світле в будь-яку пору року.
Підлога в кімнаті паркетна, стіни та стеля обклеєні шпалерами. На підлозі – килим синього кольору. На вікнах – голубі штори.
Ліворуч від входу, у кутку, стоїть диван-ліжко. Біля вікна письмовий стіл та стілець. На столі – настільна лампа. Справа (від вхідних дверей) стіна зайнята полицями-стелажами, заповненими книгами. У кутку між вікном та стелажами – тумбочка, на якій стоїть музичний центр.
***
Кімната була велика, аж у четверо вікон. Ліворуч, під глухою стіною, стояло ліжко, неначе виплутане з тонкого заліза. За межами проти вікна - стіл. На столі - усяких виробок з дерева, глини, каміння. По обидва боки стола на круглих підставках стояли дві темні чоловічі постаті. Одна з них була в шапці і кожусі, друга - без шапки з кучерями.
По стінах - картин, аж очі розбігаються. Між двома вікнами чорна блискуча шафа. На ній постать чоловіка, що обперлася на шаблю, за ним - крилатий орел... (За Панасом Мирним).
5. Вправа 563 (с. 245) – усно: лексика з теми.
6. Робота з підручником: вправа 547 (с. 238) – текст «Кімната для підлітка».
7. Відповідь на питання: яка роль іменників у даному тексті?
8. Вправа 548 (скласти план до прочитаного тексту «Кімната для підлітка»).
9. Рубрика «Це цікаво» - с. 239 (про давньогрецького філософа Діогена).
10. Пояснити значення фразеологізму «діжка (бочка) Діогена».
Вислів «діжка Діогена» означає – аскетичне, дуже невибагливе житло – добровільна ізоляція від навколишнього світу. Також вираз “бочка Діогена” – символ того, що людина може задовольнятися малим, що у неї є.
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати с. 238, с. 245.
2. Виконати вправу 549 (1-письмово, 2- усно).
3. *Написати есе за одним із висловів Діогена.