Урок "Будова органів дихання"

Про матеріал
Конспект уроку біології у 8 класі з теми "Дихання – одна з умов життя людини. Верхні дихальні шляхи, їх будова і функції"
Перегляд файлу

Мій конструктор уроку

 

 

Етапи уроку

 

Педагогічні прийоми

 

Час

Організаційна частина

 

Створення позитивного настрою

2хв

Актуалізація опорних знань

Бесіда

2хв

Повідомлення теми і мети уроку

Постановка проблемного питання

2хв

Вивчення нового матеріалу:

1.Мотивація «Коло ідей»

 2.Прийом « звичайна незвичайність»

 

 

2хв

1хв

а) первинне засвоєння

нових знань

  1. Робота з підручником
  2. Робота із схемою «Процес дихання»
  3. Робота з малюнком « Органи дихання»
  4. Робота в групах. Дослідження будови і функцій верхніх дихальних шляхів.

 

1хв

2хв

 

3хв

 

7хв

б) вторинне засвоєння і осмислення нових знань

1.Презентація груп

2.Інформаційне повідомлення

7хв

3хв

Фізкультхвилинка

 

Виконання вправ

2хв

Узагальнення матеріалу

Виконання тестових завдань

3хв

Підсумок уроку

Рефлексія.

  • Я дізнався на уроці …
  • Я зрозумів, що ….

2хв

Оцінювання роботи учнів

Самооцінювання

4хв

Домашнє завдання

Повідомлення, інструктаж

1хв

 

 


 

Конспект уроку у 9 класі

Тема. Дихання – одна з умов життя людини. Верхні дихальні шляхи, їх                   будова і функції.

Мета : сформувати в учнів поняття про суть дихання , як процесу, властивого всій живій природі; показати особливості та взаємозв’язок будови та функцій органів дихання; розвивати пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності учнів, використовуючи завдання, що вимагають логічного мислення; виховувати працьовитість, допитливість, бажання глибше пізнати свій організм; здійснювати гігієнічні навички і естетичне виховання

Основні терміни і поняття: дихання, зовнішнє і внутрішнє дихання, носова порожнина, носоглотка, глотка.

Обладнання: таблиці « Органи дихання», схеми, тестові завдання, мультимедійна презентація уроку.

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

План уроку

І. Організаційна частина. Психологічне налаштування.                                                 ІІ. Актуалізація опорних знань.                                                                                         ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.                                                                        ІV. Вивчення нового матеріалу.

                1) Мотивація « Коло ідей»                                                                                                                                

2) Робота з підручником.

3) Складання схеми « Процес дихання».

               4) Робота з малюнком і схемою « Органи дихання».

5) Робота в групах.

6) Повідомлення груп.

7) Інформаційне повідомлення « Гігієна дихання».

V.  Фізкультхвилинка.

VI. Узагальнення матеріалу. Виконання тестових завдань.

VII. Рефлексія.

VIII. Підсумок уроку.

IX. Повідомлення домашнього завдання.

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина. Психологічне налаштування.

- Добрий день! Подивіться на мене, один на одного, посміхніться. Адже нічого так не привертає увагу один одного, як усмішка. А нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи – вивчити нову систему органів людини.

- Епіграфом до нашого уроку ми візьмемо слова відомого американського підприємця Генрі Форда.

-  Що відомо вам про цю людину? (  слайд)

Зібратися разом – це початок,

 триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх!

  • Як можна ці слова віднести до нашого уроку?
  • Отже, для того, щоб досягти успіху сьогодні на уроці ми з вами будемо працювати разом у групах
  • Згадаємо правила роботи в групі.
  • Пам’ятаємо, що кожного в групі  - своя роль. Оберіть ролі: посильного, командира, доповідача, секретаря, спостерігача.
  • Командири протягом уроку ведуть табель успішності, в якому за кожен вид роботи на уроці виставляють своїм товаришам бали. В кінці уроку підведемо підсумки.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Пригадайте, що називається системою органів?
  • Які системи органів людини вам уже відомі?
  • Чому це системи?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку (слайд)

  1. Проблемне питання:  Людина без їжі може прожити кілька тижнів, без води – кілька днів, без кисню – 5 -6 хвилин. Який же процес в житті людини є найголовнішим?
  • Це дихання. ( слайд)
  • Отже , ми починаємо сьогодні вивчати тему « Дихання», яка розрахована на 5 уроків. На них ви познайомитесь з процесом дихання детально, на останньому уроці ті, хто бажає отримати вищій бал може підготувати проект на вибрану тему ( на дошці пропоновані теми проектів)
  • Запишіть у зошит тему уроку: « Дихання – одна з умов життя людини. Верхні дихальні шляхи, їх будова і функції»
  • Зверніть увагу на тему і поставте завдання уроку ( слайд)

( на дошці завдання уроку)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Мотивація .

« Коло ідей» - коли ви чуєте слово « дихання», які асоціації у вас виникають?

  • У вас на партах лежать папірці, де записане слово « дихання», зараз, працюючи групою, поставте навколо слова промінці і запишіть свої асоціації .
  • Давайте озвучимо їх.

2.Розповідь вчителя (слайд)

  • Ще давньогрецькі філософи, спостерігаючи за диханням тварин і людини , вважали повітря умовою і першопричиною життя. Великий лікар Стародавньої Греції  Гіппократ називав повітря « пасовищем життя», так як його використовують всі живі організми.
  • Перший крик новонародженого сповіщає всім, що дитина жива – вона дихає (слайд)
  • А чи знаєте ви скільки потрібно одній людині повітря, яка знаходиться в герметично закритому приміщенні? (слайд)
  • Тим не менше люди довго не знали, що для дихання однієї людини в герметично закритих приміщеннях на годину потрібно не менше 2 кв. м повітря. Люди не раз гинули опинившись в наглухо закритих приміщеннях. Так, в 1845 році на судні « МЕРІ СОМС» загинув батальйон солдат, що сховався під час бурі у трюмі, хоча судно залишилось не ушкодженим.
  • Отже, дихання це дуже важливий процес. Ми дихаємо атмосферним повітрям. Його запаси мають постійно поповнюватись, тому, що в організмі людини вони обмежені об’ємом легень.

3.Робота з підручником.

  • Що ж таке дихання? Знайдіть у підручнику на с. 82 визначення , що називається диханням (слайд)
  •  Прочитайте. Запишіть у зошит визначення.

4.Робота над схемою « процес дихання» ( слайд)

  • Подивіться на схему. Яке буває дихання?
  • Що таке зовнішнє дихання?
  • Яке це внутрішнє дихання?
  • Саме вони утворюють один із найголовніших процесів – процес дихання.
  • Які ж органи забезпечують процес дихання?

5.Робота з малюнком і схемою « органи дихання» (слайд)

  • Розгляньте малюнок на дошці і в підручнику. Назовіть їх.
  • Подивіться на схему. На які групи поділяються органи дихання?
  • Знайдіть повітроносні шляхи ?
  • Чому їх так називають?
  • Які з них верхні? Чому?
  • Які нижні?
  • Що можна сказати про легені?
  • З якою фізіологічною системою пов’язана система дихання?

 

6.Робота в групах.

  • Атмосферне повітря містить багато домішок (пил, шкідливі речовини, мікроорганізми) , які можуть зашкодити людині. Тому перш ніж потрапити до легень, повітря долає один із неспецифічних бар’єрів – верхні дихальні шляхи.
  • Яку ж будову мають верхні дихальні шляхи і які вони виконують функції ви зараз будете досліджувати.

     Завдання групам ( слайд)  ( 7 хв )

І група –  дослідити будову і функції носової порожнини;

 

ІІ група дослідити будову і функції носоглотки і глотки;

 

  • Результати своїх досліджень запишіть у таблицю, яка є у вас на партах.

 

Назва органів дихання

Особливості будови

Функції

Носова порожнина

 

 

 

Носоглотка

 

 

 

Глотка

 

 

 

7.Звіти груп.

8. Інформаційне повідомлення « Гігієна дихання»

  • У нас є учениця, яка сьогодні підготувала інформаційне повідомлення про гігієну дихання. Давайте послухаємо її.
  • Чи є у вас запитання до Насті?

V.  Фізкультхвилинка.

 

Підведіться і відреагуйте:

  • Якщо ви згодні, що дихання – це одна з умов життя людини - сплесніть у долоні;
  • Якщо ви згодні, що після першого уроку у класі більше кисню, ніж після п’ятого – зробіть глибокий вдих і видих;
  • Якщо ви вважаєте, що чхання це швидкий і сильний видих через ніздрі – підстрибніть.

VI. Узагальнення матеріалу (слайд )

Виконання тестових завдань ( додаток  до уроку).

Взаємоперевірка.

 

VII. Рефлексія. (слайд)

  • Про що ви дізнались нового на уроці?
  • На уроці я дізнався…..
  • Я зрозумів…..

VIII. Підсумок уроку. Оцінювання.

  • А зараз командири підрахують бали у кожного в групі і виставлять оцінку за урок у табель успішності
  • Прошу командирів прокоментувати свої результати.
  • Поставте кожен свою оцінку у графік успішності.

ІХ. Інструктаж до виконання домашнього завдання ( слайд)

  1. Опрацювати  параграф 30.
  2. Виконати тестові завдання на с. 83.
  3. *Підготувати повідомлення « Як берегти голос»
  • На цьому наш урок закінчений. До побачення ( слайд)

 

 

 

Література

  1. Біологія: 9; підруч. для загальноосвіт. навч. закл./ Н. Ю. Матяш, М. Н. Шабатура. – К.: Генеза,2009
  2. Біологія : Тести. 6 – 11 класи. Посібник /Автори – укладачі: Омельковець Я. А.,Журавльов О.А. – К.: ВЦ «Академія», 2007
  3. http://www.biology.ru/
  4. http://bio.1september.ru
  5. http://tenfor.chat.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 1

 

Будова верхніх дихальних шляхів

 

Назва органів дихання

Особливості будови

Функції

 

Носова порожнина

 

 

 

 

 

 

 

Носоглотка

 

 

 

 

 

 

 

Глотка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 2

 

Тестові завдання

 Вибрати одну правильну відповідь. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

1. Функція верхніх дихальних шляхів:

А) зволоження, очищення, нагрівання повітря;

Б) підтримання постійного складу альвеолярного повітря;

В) регуляція співвідношення між глибиною і частотою дихання.

2. Що називають « внутрішнім диханням»

А) обмін газами між кров’ю і альвеолярним повітрям;

Б) обмін газами між кров’ю і тканинами;

В) обмін газами між кров’ю і атмосферним повітрям

3. Речовина, яка здатна знезаражувати хвороботворні речовини:

А) гірудин ;     Б) амілаза;   В) лізоцим

4. Орган, в якому перетинаються дихальні і травні шляхи:

А) легені;   Б) трахея; В) глотка;  Г) носоглотка

5. Сильний рефлекторний видих через ніздрі:

А) кашель;  Б) чхання

 

 

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 


Правила роботи в групі :

 

  • Поважати один одного;

 

  • Бути толерантним до інших думок;

 

  • Вміти слухати один одного

 


Додаток 3

Вправа « Коло ідей»

 

 

 

 

Дихання


 

 

 

 

Інформаційне повідомлення на тему:

«Дихальна гімнастика»

 

 

 

 

 

 

Підготувала: учениця 9 класу

Богданівського НВК

Захарченко Анастасія

Вчитель: Овсієнко О.М.

 

 

         

 

 

 

Богданівка - 2011

 

Дихання – основа нашого життя. Але ми не замислюємося над тим, чи правильно дихаємо? Але ж навіть в цьому нехитрому справі є свої тонкощі. Дихальна гімнастика допомагає поправити здоров’я і помітно поліпшити психологічний настрій. Як же дихати з користю для душі і тіла?

Часто можна почути думку, що єдино правильне і здорове дихання – це дихання через ніс. У спокої, в стані сну або мовчазної роботи людина дійсно дихає носом. Тут невелика частка вдихуваного повітря потрапляє на нюхові рецептори, що обумовлюють сприйняття запаху. Однак при розмові, співі, значних фізичних навантаженнях ми активно дихаємо ротом.

Для підтримки гарного самопочуття важливо, щоб інтенсивність та якість дихання відповідали поведінці організму, задовольняли його потреби не тільки в спокої, а й під час інтенсивних фізичних навантажень або стресу, коли потреба в надходженні кисню підвищена. З медичної точки зору здорове дихання через ніс – практично безшумне, з м’яким шепелявим звуком. При диханні через рот також не повинно бути чутно сторонніх шумів, тільки якусь подобу звуку «х». Якщо дихання носом не вистачає для відчуття насиченості киснем тіла, або якщо дихальні рухи супроводжуються сторонніми звуками (надто гучне шипіння, бурління і т.д.), то слід звернутися до лікаря для перевірки функцій дихальних органів. З фізіологічної і більше прикладної точки зору правильне дихання повинно бути, перш за все, сильним, з добре розвиненою ємністю легень і силою дихальних м’язів. З віком ці показники знижуються в силу зменшення тонусу м’язів і втратою легкими еластичності. Щоб перевірити ці показники, досить провести простий тест. Запаліть свічку і постарайтеся задути її спочатку з відстані 1,5 метрів, потім – з 1 метра, 80 см і, нарешті, 50 см. Якщо вам вдалося задути свічку з 1 метра, то ваш подих відповідає здоровому двадцятирічному людині. Якщо ж спроба увінчалася успіхом тільки з 50 см – то такий результат відповідає диханню на 60-му році життя, куріння або наявності захворювань.

Так чи важливо мати здорове, правильне дихання? Якщо без їжі людина може прожити 40 днів, без води – 5 днів, то без кисню рахунок йде лише на хвилини. Якісне дихання має критичне значення для функцій мозку, так як нервові клітини особливо чутливі до нестачі кисню. Інші органи нашого тіла теж негативно відгукуються на недостатню якість дихання, а його хронічне порушення призводить до безлічі захворювань: мозку, легенів, серця і судин. Але перш ніж ми почнемо відчувати фізичний дискомфорт, виявляються психологічні симптоми: дратівливість, безсоння, швидка стомлюваність. Що ж необхідно зробити, щоб дихати правильно?

Основи правильного дихання були закладені в далекій давнині. Дихальні вправи та гігієна дихального процесу оспівані ще в Давньому Римі, вони засновані на загальних уявленнях про подих і доступні у виконанні навіть на робочому місці. Для того щоб дихання принесло максимальну користь, необхідно помістити руки уздовж тіла, розслабити плечовий пояс, м’язи обличчя, трохи відкрити губи і випрямити спину. У такому положенні природно тихе дихання через ніс. Вдих слід робити як можна повільніше, потихеньку втягуючи повітря. Після видиху не варто робити довгої паузи, а відразу приступати до наступного вдих. Цікаво, що заклик «дихати глибше» зовсім не означає здорового дихання. Справа в тому, що при тривалому глибокому вдиху або надто частих вдиху настає гіпервентиляція легень, кров перенасичується киснем, що також недобре для клітин тіла, як і надлишок вуглекислого газу. Зауважте, що якщо глибоко інтенсивно зітхнути кілька разів поспіль, то наступить запаморочення, незручність.

Щоб тренувати дихання, можна використовувати спів, сміх, можна видавати різного роду звуки. Всі ці вправи зміцнюють дихальні м’язи і тренують легені. Однак не слід захоплюватися: виснаження в цьому випадку принесе шкоду.



 

 

 

Оціночний лист

Прізвище та ім’я

учня

Повторення

вивченого

Коло

ідей

Робота в групі

Презентація

Випереджальне завдання

Тести

Бал за урок

1.

Захарченко Анастасія

 

 

 

 

 

 

 

2.

Хрущенко

 Леонід

 

 

 

 

 

 

 

3.

Леоненко

Дарія

 

 

 

 

 

 

 

4.

Сало

Микита

 

 

 

 

 

 

 

5.

Лук’яненко

Сабіна

 

 

 

 

 

 

 

6.

Афонченко

Юлія

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
21 грудня 2021
Переглядів
418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку