Тема :Пагін .Будова пагону
Мета :
Навчальна: сформувати у учнів уяву про пагін рослини ,вміти визначати основні складники будови пагона .Дати визначення основним термінам.
Пізнавальна : розвити пізнавальний інтерес до поданої теми ,розвити увагу, розвити логічне мислення
Завдання:Згадати та доповнити знання про будову рослини ; Визначити функції пагона .
Базові терміни і поняття: Пагін ,стебло ,брунька,листок, вузел ,міжвузля .
Структура уроку:
Етапи уроку |
Форми і методи |
Результат діяльності |
1. Організаційний етап (1хв) |
Привітання ,рефлексія. |
Учні налаштовуються на роботу . |
2.Актуалізація опорних знань і умінь учнів.(5 хв) |
Хмара слів або ментальна карта |
Учні активізують свої знання отриманні з минулого уроку |
3.Мотивація навчальної діяльності (5 хв) |
Проблемне питання ,цікавий факт ,ознайомлення з планом роботи |
Стимуляція пізнавальної діяльності, |
4.Вивчення нового матеріалу (15хв ) |
Пояснювально-ілюстрований метод ,робота з програмою Мозаїк ,робота в групі |
Отримання та систематизування теоретичного матеріалу |
5.Закріплення вивченого матеріалу (10 х) |
обговорення “Редактор”
|
Закріплюємо отримані знання,стимулюємо пошукову діяльність
|
6.Домашнє завдання (до 4 хв) |
робота з підручником |
Стимуляція пошукової діяльності,практичних застосувань . |
Хід уроку
1)Організаційний етап .Добрий день шановні учні .Дивлячись один на одного ми можимо визначити настрій ,так як ми вивчаємо будову рослин ,визначимо настрій нашої рослини(застосуйте роздруківку зображення квітки,серцевина це визначенний смайлик )
2)Актуалізація опорних знань (застосування ментальної карти створеної у програмі( https://www.mindmeister.com/map/2169726377 )Діти визначають частини рослини які вже вивчено ,їх функції .1)Тканини рослини?,2)Будову та функцію кореня,3)Видозміни кореня з прикладами .
3)Мотивація навчальної діяльності .”Пирій повзучий – багаторічний злак із довгим кореневищем та численними бруньками на ньому. Лише за одну вегетацію впродовж року утворюється до 25 тисяч таких бруньок. Кожна з них може дати новий надземний пагін, тобто нову рослину. За короткий час пирій заселяє значну площу угідь. Це злісний ворог полів, якого ще давні греки назвали „агропірон” – вогонь полів, що й стало науковою назвою цього роду рослин – „пирій”
4)Вивчення нового матеріалу . Пагін — вегетативний орган рослини, що являє собою систему, елементами якої є стебло, листок, брунька, квітка й плід. Основну функцію вегетативного пагона - фотосинтез - здійснюють листки; стебла виконують механічну, провідну іноді запасаючу функцію. Головна риса пагона, що відрізняє його від кореня - наявність листків, отже наявність вузлів.
Вузлом називають ділянку стебла, яка несе листок. У одних рослин (злакові) вузли різко позначені у вигляді потовщення на стеблі, у інших межа вузла - умовна. Ділянки стебла між вузлами називають міжвузлями. Звичайно на пагоні кілька, іноді багато вузлів і меживузлів, вони повторюються вздовж осі пагона.
Міжвузля можуть бути довгими і тоді пагін називається - видовженим (ростовим), вкорочений пагін має коротке міжвузля. Плодові дерева й кущі утворюють обидва типи пагонів: вкорочені, на яких формуються квітки й плоди, видовжені - безплідні.
Уявний кут між стеблом і листком називається листковою пазухою. На верхівці стебла і в листкових пазухах знаходяться бруньки. Бруньки бувають верхівковими і бічними (пазушними). За рахунок верхівкової бруньки пагін росте у висоту, а за рахунок бічних - галузиться. Таким чином брунька це зачаток пагона.
Розрізняють бруньки за функціональним призначенням:
Їх можна розрізнити за формою: ростові - видовжені з загостреною верхівкою, а квіткові округлі і більші.
Деякі пазушні бруньки можуть залишатись у стані спокою невизначено довго - це сплячі бруньки. Вони розвиваються і дають пагони при пошкоджені (обмерзанні) верхівкових бруньок, зламуванні стебла над ними.
Велике значення має формування додаткових бруньок, які закладаються на стеблах, листках, коренях і забезпечують активне вегетативне відновлення та вегетативне розмноження.
Розвиток пагона з бруньки
На повздовжньому розрізі бруньки можна побачити її внутрішню будову. Осьовою частиною бруньки слугує зачаткове стебло. У його нижній частині можна побачити зачаткові листки. Зачаткові стебло, листки і бруньки разом складають зачатковий пагін. Його верхівку називають конусом наростання.
Клітини конуса наростання (твірна тканина - меристема) поділяються, забезпечуючи ріст пагона у довжину, після поділу клітини ростуть, що веде до видовження міжвузлів і всього стебла. У міру віддалення від конуса наростання здатність клітин до поділу зменшується і починається диференціація їх з утворенням основних тканин.
Брунька на зиму завжди вкривається лусочками, які взимку оберігають її від пошкодження морозами. Захисну дію брунькових лусок збільшують волосистий покрив або смолисті клейкі виділення що щільно склеюють лусочки. При розпусканні бруньок зовнішні лусочки опадають, залишаючи невеликий рубчик.
Можливий і інший шлях росту стебла: вставний або інтеркалярний. У таких випадках твірна тканина розділена ділянками клітин, що не мають здатності до поділу. Розташовується, звичайно, ділянка поділу у основі міжвузля. Такий ріст характерний для злакових.
Потовщення стебла, утворення річних кілець
Потовщення стебла відбувається за рахунок періодичної діяльності камбію. Клітини камбію постійно діють у період вегетації рослини і можуть функціонувати на протязі декількох років. Камбій відкладає всередину клітини деревини, а назовні клітини кори. Як правило - клітин деревини утворюється значно більше ніж клітин кори. Тому деревина завжди займає значнішу частину на поперечному розрізі стебла.
На поперечному зрізі деревини видно, що вона складається з почергових світлих і темних кілець. Кожна пара (світле та темне кільце) утворюється впродовж року за рахунок діяльності камбію і має назву річне кільце.
Річне кільце - річний приріст деревини. Межа між річними кільцями добре помітна, оскільки весняна деревина, яка утворилася після пробудження діяльності камбію, складається з великих тонкостінних клітин (вона багатша на судини, тому здається пухкішою і забарвленою в ясніший колір); осіння - з більш товстостінних, але вужчих клітин і замість елементів, які проводять воду, містить більше механічної тканини, тому здається темнішою.
Перехід від весняної до осінньої деревини поступовий, а від осінньої до весняної - завжди різко позначений (межа між річними кільцями). За річними кільцями деревини можна визначити вік рослини. У тропічних рослин, які ростуть безперервно впродовж року, річні кільця непомітні.
Пересування по стеблу неорганічних та органічних (речовин) сполук.
Одна із важливіших функцій стебла - пересування речовин з одних органів до інших. В стеблі є дві протилежні течії рідин - висхідна і низхідна.
Вода і мінеральні солі, що всисаються коренями, пересуваються по стеблу до листків, квіток, плодів. Це - висхідний потік, він здійснюється по деревині, основними провідними елементами якої є судини. Органічні речовини, які утворилися в листках, відтікають у всі органи рослини. Це низхідний потік, він здійснюється по лубу, головними провідними елементами якого є ситоподібні трубки.
У деревних рослин пересування поживних речовин в радіальному напрямку відбувається за допомогою серцевинних променів.
5)Закріплення вивченого матеріалу Редактор
1.Міжвузля можуть бути короткими і тоді пагін називається - видовженим (ростовим)
2.Пагін - підземний, вегетативний орган, що виник як пристосоване до життя в повітряному середовищі суші, - у квіткових досягає високої досконалості.
3.Брунька на весну завжди вкривається лусочками, які взимку оберігають її від пошкодження морозами.
Застосування квітки Блума .Що таке пагін?Де застосовують пагін ,чи частини пагону у житті ? Яке значення для рослин несе пагін ?
6)Домашне завдання