Урок "Будова речовини"

Про матеріал
закріпити поняття: фізичне тіло, речовина, явище, молекула, дифузія; систематизувати й узагальнити відомості про властивості речовини у різних агрегатних станах; розвивати навички демонстраційного експерименту, вміння аналізувати побачене, робити висновки і узагальнювати; розвивати логічне мислення і зв’язне мовлення; виховувати любов до предмета та потребу в самовдосконаленні й самовихованні
Перегляд файлу

Урок з фізики 7 клас; Вчитель Бороздняк Олена Миколаївна

 

Тема. Будова речовини.

Мета: закріпити поняття: фізичне тіло, речовина, явище, молекула, дифузія; 

           систематизувати й узагальнити відомості про властивості речовини у різних 

           агрегатних станах; розвивати навички демонстраційного експерименту, 

           вміння аналізувати побачене, робити висновки і узагальнювати; розвивати          

           логічне мислення і зв’язне мовлення; виховувати любов до предмета та

           потребу в самовдосконаленні й самовихованні.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Методичне забезпечення: комп’ютер, проектор, екран, таблиці, презентація, роздруковані завдання.

Обладнання: терези, склянка з холодною та гарячою водою, мензурка, лінійка, кулька з кільцем для демонстрації теплового розширення, брусок, колба з молоком, кришталики перманганату калію.

Епіграф:  Якби я захотів читати, не знаючи літер, це було б безглуздям.

                       Так само, якби я хотів аналізувати явища природи, не маючи уяви 

                       про будову речовини, це було б таким самим безглуздям.

                                                                                                                    Ломоносов

 

Перебіг уроку

І. Оголошення теми. Колективне визначення мети уроку. 1хв.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. 2хв.

Робота з епіграфом (На мультимедійній дошці – слайд 2 з епіграфом уроку).

– Прочитайте слова Ломоносова і висловіть свої міркування з приводу прочитаного.

ІІІ. Актуалізація теоретичних знань.

Вправа на розвиток логічного мислення «Вилучи зайве». 1хв.

  1. Книга – папір
  2. Горщик – глина
  3. Трактор – колесо
  4. Шафа – дерево
  5. Ложка – срібло

Бліц-опитування «Ти  мені, я – тобі». Учні ставлять одне одному запитання за темою уроку і відповідають на них. 3хв.

 

 

«Асоціативний кущ». Доберіть слова, які асоціюються зі словом речовина. 2хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Упіймай помилку» (На екрані ­­– слайд 6 із правилами та твердженнями з теми «Будова речовини», поміж яких є кілька неправильних). Знайдіть і виправте хибні твердження. 3хв.

  • Молекула – це найменша частинка речовини, що має її основні хімічні властивості та складається з атомів. (Так)
  • Швидкість молекул із збільшенням температури зменшується (Ні).
  • Тверде тіло зберігає форму і об’єм (Так).
  • Рідини зберігають форму і об’єм (Ні).
  • Одиниця вимірювання густини –  кг/м3  (Так).
  • Газ заповнює посудину наполовину (Ні).
  • У рідинах молекули розташовані в певному порядку (Ні).
  • Тверді тіла бувають кристалічні і аморфні (Так).
  • Теплове розширення тіла не залежить від речовини, з якої воно виготовлене (Ні).
  • Одним із доказів руху  молекул є фізичні явища – дифузія та броунівський рух (Так).

 

 

 

 

 

 

 

IV. Практикум-узагальнення. 3хв.

«Естафета формул». Правила: кожний член групи вставляє у кружок пропущену букву, якою позначається фізична величина або одиниця вимірювання фізичної величини.

1. m = ρ                                          Одиниця вимірювання

        = ρV                                                          m

    m  =        V                                                   

 

           m

2. ρ=                                      Одиниця вимірювання густини

 

           m                  

       =      

            V                                                    

                                                   

    ρ =     

              V

             m

3. V =                                       Одиниця вимірювання V

           

  

 V =     

              ρ

               m

           =

                ρ

 

«Фізичні пазли». Завдання групам: за допомогою пазлів скласти прилад, визначити ціну поділки. 2хв.

Прилади: лінійка, терези, мензурка.

 

«Експериментальне завдання»   для кожної групи: 10хв. 

1. Визначити густину рідини.

    Прилади і матеріали: мензурка, терези, посудина з молоком.

2. Визначити масу повітря в класній кімнаті, якщо густина повітря 1,29кг/м3.

     Прилади: лінійка.

3. З якого матеріалу виготовлено брусок?

   Прилади і матеріали: металевий паралелепіпед, лінійка, терези, таблиця густини.

Розв’язок експериментальних задач учні записують у зошит і на дошці.

 

«Проведення дослідів». Кожна група отримує завдання, учні вибирають на столі для досліду відповідне обладнання, проводять дослід та пояснюють. 5хв.

1. Дві посудини з теплою і холодною водою. У склянки покласти кілька крупинок марганцівки. Порівняйте побачене в обох склянках.

2. На шийку пляшки надягніть повітряну кульку. потримайте цю пляшку в посудині з гарячою водою. Поясніть результат проведеного досліду.

3. Мідна куля в не нагрітому стані легко проходить через кільце. Нагріти кулю в полум’ї спиртівки. Чи пройде куля через кільце? Поясніть результат проведеного досліду.

 

Рольова гра «Пантоміма».  2хв.

Завдання групам. Уявіть собі, що кожен учень групи – молекула, а усі ви разом – скупчення молекул.

Зобразити розташування молекул у :

а) твердому кристалічному тілі;

б) рідині;

в) газі.

Одна група показує, а інші  учні вгадують.

(На екрані слайд № 10. Яким станам води відповідають такі схеми розташування молекул води?)

 

Робота в парах. Складіть із окремих частин прислів’я.  3хв.

Спробуйте відповісти на запитання:

1) Про яке фізичне явище каже прислів’я?

2) Який їхній фізичний зміст?

3) Чи правильні прислів’я з погляду фізики?

4) У чому їхній життєвий зміст?

 

– Влити в бочку меду ложку дьогтю.

– На торбі із сіллю і мотузка солона.

– Нарізана цибуля пахне і пече око сильніше

– Овочевій крамниці вивіска не потрібна

– Вовка нюх годує

– Тухле яйце псує всю кашу

 

Перегляд та аналіз відео «Броунівський рух» та «Взаємодія молекул».   1хв.

V. Узагальнення і систематизація знань.

Учні заповнюють таблицю. (Додаток 1). 5хв.

 

VI. Рефлексія. 1хв.

  • Що на сьогоднішньому уроці вам сподобалося найбільше?
  • Чи досягли ми поставленої мети?
  • Оцініть свій емоційний стан

 

VII. Виставлення й мотивація оцінок. 1хв.

 

VIII. Домашнє завдання.

Скласти кросворд. Експериментальне завдання «В якій воді, холодній чи гарячій, швидше завариться чай?»

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 2. Початкові відомості про будові речовин. Молекули. Атоми
Додано
27 березня 2019
Переглядів
736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку