Урок з фізики 7 клас; Вчитель Бороздняк Олена Миколаївна
Тема. Будова речовини.
Мета: закріпити поняття: фізичне тіло, речовина, явище, молекула, дифузія;
систематизувати й узагальнити відомості про властивості речовини у різних
агрегатних станах; розвивати навички демонстраційного експерименту,
вміння аналізувати побачене, робити висновки і узагальнювати; розвивати
логічне мислення і зв’язне мовлення; виховувати любов до предмета та
потребу в самовдосконаленні й самовихованні.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Методичне забезпечення: комп’ютер, проектор, екран, таблиці, презентація, роздруковані завдання.
Обладнання: терези, склянка з холодною та гарячою водою, мензурка, лінійка, кулька з кільцем для демонстрації теплового розширення, брусок, колба з молоком, кришталики перманганату калію.
Епіграф: Якби я захотів читати, не знаючи літер, це було б безглуздям.
Так само, якби я хотів аналізувати явища природи, не маючи уяви
про будову речовини, це було б таким самим безглуздям.
Ломоносов
Перебіг уроку
І. Оголошення теми. Колективне визначення мети уроку. 1хв.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. 2хв.
Робота з епіграфом (На мультимедійній дошці – слайд 2 з епіграфом уроку).
– Прочитайте слова Ломоносова і висловіть свої міркування з приводу прочитаного.
ІІІ. Актуалізація теоретичних знань.
Вправа на розвиток логічного мислення «Вилучи зайве». 1хв.
Бліц-опитування «Ти мені, я – тобі». Учні ставлять одне одному запитання за темою уроку і відповідають на них. 3хв.
«Асоціативний кущ». Доберіть слова, які асоціюються зі словом речовина. 2хв.
«Упіймай помилку» (На екрані – слайд 6 із правилами та твердженнями з теми «Будова речовини», поміж яких є кілька неправильних). Знайдіть і виправте хибні твердження. 3хв.
IV. Практикум-узагальнення. 3хв.
«Естафета формул». Правила: кожний член групи вставляє у кружок пропущену букву, якою позначається фізична величина або одиниця вимірювання фізичної величини.
1. m = ρ ∙ Одиниця вимірювання
= ρ ∙ V m
m = ∙ V
m
2. ρ= ― Одиниця вимірювання густини
m
= ―
V
ρ = ―
V
m
3. V = ― Одиниця вимірювання V
V = ―
ρ
m
= ―
ρ
«Фізичні пазли». Завдання групам: за допомогою пазлів скласти прилад, визначити ціну поділки. 2хв.
Прилади: лінійка, терези, мензурка.
«Експериментальне завдання» для кожної групи: 10хв.
1. Визначити густину рідини.
Прилади і матеріали: мензурка, терези, посудина з молоком.
2. Визначити масу повітря в класній кімнаті, якщо густина повітря 1,29кг/м3.
Прилади: лінійка.
3. З якого матеріалу виготовлено брусок?
Прилади і матеріали: металевий паралелепіпед, лінійка, терези, таблиця густини.
Розв’язок експериментальних задач учні записують у зошит і на дошці.
«Проведення дослідів». Кожна група отримує завдання, учні вибирають на столі для досліду відповідне обладнання, проводять дослід та пояснюють. 5хв.
1. Дві посудини з теплою і холодною водою. У склянки покласти кілька крупинок марганцівки. Порівняйте побачене в обох склянках.
2. На шийку пляшки надягніть повітряну кульку. потримайте цю пляшку в посудині з гарячою водою. Поясніть результат проведеного досліду.
3. Мідна куля в не нагрітому стані легко проходить через кільце. Нагріти кулю в полум’ї спиртівки. Чи пройде куля через кільце? Поясніть результат проведеного досліду.
Рольова гра «Пантоміма». 2хв.
Завдання групам. Уявіть собі, що кожен учень групи – молекула, а усі ви разом – скупчення молекул.
Зобразити розташування молекул у :
а) твердому кристалічному тілі;
б) рідині;
в) газі.
Одна група показує, а інші учні вгадують.
(На екрані слайд № 10. Яким станам води відповідають такі схеми розташування молекул води?)
Робота в парах. Складіть із окремих частин прислів’я. 3хв.
Спробуйте відповісти на запитання:
1) Про яке фізичне явище каже прислів’я?
2) Який їхній фізичний зміст?
3) Чи правильні прислів’я з погляду фізики?
4) У чому їхній життєвий зміст?
– Влити в бочку меду ложку дьогтю.
– На торбі із сіллю і мотузка солона.
– Нарізана цибуля пахне і пече око сильніше
– Овочевій крамниці вивіска не потрібна
– Вовка нюх годує
– Тухле яйце псує всю кашу
Перегляд та аналіз відео «Броунівський рух» та «Взаємодія молекул». 1хв.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Учні заповнюють таблицю. (Додаток 1). 5хв.
VI. Рефлексія. 1хв.
VII. Виставлення й мотивація оцінок. 1хв.
VIII. Домашнє завдання.
Скласти кросворд. Експериментальне завдання «В якій воді, холодній чи гарячій, швидше завариться чай?»