Урок "Будова скелета людини"

Про матеріал

Ознайомити учнів з особливостями будови скелету людини; почати формувати знання про важливість прямоходіння у процесі життєдіяльності людини; розкрити значення скелету у забезпеченні опорної функції; особливу увагу звернути на будову суглобів та першу допомогу при травмах. Сформувати базові поняття: нерухомі, напіврухомі й рухомі сполучення кісток, шов, суглоб, суглобова сумка, суглобова рідина, зв'язки, одноосьові, двохосьові й трьохосьові суглоби, скелет голови, мозковий і лицьовий череп, скелет тулуба, хребет, грудна клітка, грудина, ребра, пояс верхніх кінцівок, лопатка, ключиця, скелет вільної верхньої кінцівки, плече, передпліччя, кисть, пояс нижніх кінцівок, тазові кістки, крижова кістка, скелет вільної нижньої кінцівки, стегно, гомілка, стопа, надколінок. Розкрити загально біологічні поняття: організм, тканина, система, клітина.

Перегляд файлу

Тема. Будова скелета людини

Мета:

Навчальна. Ознайомити учнів з особливостями будови скелету людини; почати формувати знання про важливість прямоходіння у процесі життєдіяльності людини; розкрити значення скелету у забезпеченні опорної функції; особливу увагу звернути на будову суглобів та першу допомогу при травмах. Сформувати базові поняття: нерухомі, напіврухомі й рухомі сполучення кісток, шов, суглоб, суглобова сумка, суглобова рідина, зв’язки, одноосьові, двохосьові й трьохосьові суглоби, скелет голови, мозковий і лицьовий череп, скелет тулуба, хребет, грудна клітка, грудина, ребра, пояс верхніх кінцівок, лопатка, ключиця, скелет вільної верхньої кінцівки, плече, передпліччя, кисть, пояс нижніх кінцівок, тазові кістки, крижова кістка, скелет вільної нижньої кінцівки, стегно, гомілка, стопа, надколінок. Розкрити загально біологічні поняття: організм, тканина,  система, клітина.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, уміння спостерігати; розвивати логічне та критичне мислення, уміння робити відповідні висновки та узагальнення.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та здоров’я.

Тип уроку:комбінований.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація;

2) Репродуктивний

Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

Міжпредметні зв’язки: медицина, фізкультура.

Обладнання й матеріали: таблиці «Скелет людини», «Мікроскопічна будова кісткової і хрящової тканини», різні кістки людини.

Література:

Для учнів:- Біологія людини : корот. виклад шк. курсу : 9 кл. / упоряд.: Н. П. Слабіцька, В. П. Стахурська. – Т. : Навчальна книга – Богдан, 2002. – 174 с. : ілюстр.

Для вчителів: -  [Творчі доробки вчителів біології] // Все для вчителя. – 2012. – № 7-8. – С. 7-93.

  • Біологія людини (Страшко, Горяна, Білик, Гнатенко) 9 клас
  • Тагліна, Ю.С. Предметний тиждень біології в школі// Бібліотека журналу "Біологія". - 2004. - Вип. 5. - С. 96.

 

                                                ХІД УРОКУ

Час

Структурні етапи уроку

Засоби навчання

1-2 хв.

 

 

4хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20-25 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5-7хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

1хв.

 

 

 

 

 

 

 

5-7хв.

 

 

 

 

 

 

 

І. Організаційний етап.

Вчитель проводить перевірку відсутніх, встановлює причини відсутності учнів, заповнює журнал по своєму предмету.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Питання для бесіди

1. Опишіть внутрішню будову кісток.

2. Які типи кісток ви знаєте?

3. Як відбувається ріст кісток?

Загадковий диктант».

Вибрати правильні твердження, які стосуються особливостей росту та сполучення кісток. У разі правильного виконання завдання ви зможете визначити основне поняття сьогоднішнього уроку.

Л Завдяки клітинам окістя кістка росте в довжину

С Кістки ростуть до 20—24 років

А Колінний суглоб належить до трьохосьового

Г  Хрящова тканина не входить до складу суглоба

К Кістки ростуть завдяки гормону росту, який виділяється гіпофізом

Е Кульшовий суглоб належить до трьохосьового

О Порожнина суглобової сумки заповнена кров’ю

Л Ззовні суглоби укріплені зв’язками

М   Кістки суглоба з’єднані нерухомо

Е Ліктьовий суглоб належить до одноосьового

А З’єднання між хребцями хребта рухоме

Т  Завдяки клітинам окістя кістка росте у товщину

Б  Стінки суглобової сумки утворені м’язовою тканиною

Відповідь:

СКЕЛЕТ

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Вивчення скелета людини має свою історію. Довгий час церква забороняла анатомічні дослідження. Незважаючи на це, вчені не припиняли роботи. Щоб вивчити будову людського організму, Демокріт, давньогрецький учений-філософ, творець учення про атоми, збирав кістки на цвинтарі. А відомий римський лікар Клавдій Гален примушував своїх учнів приносити кістки мерців. Він здійснив подорож до Александрії, щоб вивчити єдиний, який був на той час, скелет людини. На початку ХVІІІ століття Петро І закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії і помістив їх у музеї, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає «кабінет рідкісних речей».

 

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя

Типи сполучення кісток

Тип

сполучення

Характеристика суглоба

Приклади

Нерухоме (шов)

Утворений тонким шаром сполучної тканини між кістками. Забезпечує міцне сполучення кісток і захист органів

Між кістками черепа

Напіврухомі сполучення

Кістки в суглобі відокремлені одна

від одної хрящовими прокладками.

Забезпечує обмежену рухливість

Суглоби між хребцями, суглоб між атлантом та епістрофеєм

Рухомі сполучення

Поверхні кісток у суглобі вкриті

хрящем і розділені порожниною із

суглобовою рідиною

Ліктьовий і колінний

суглоби, плечовий і тазостегновий суглоби

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основні частини суглоба:

-  суглобова сумка;

- порожнина суглоба;

-суглобова рідина;

- зв’язки. 

Типи суглобів:

- одноосьові (здійснюють рухи в одному напрямі);

-двохосьові (здійснюють рухи у двох напрямах);

http://pti.kiev.ua/uploads/posts/2010-02/1265918185_plech-sugl.jpg- трьохосьові (здійснюють рухи в трьох напрямах).

Повідомлення учнів

1. Зовнішній скелет членистоногих.

2. Гідростатичний скелет круглих червів.

3. Скелет хребетних.

Обговорення повідомлень з одночасним заповненням таблиці

Відділ скелета

Особливості будови

Функції

Скелет голови

(череп)

Складається з мозкового (потилична, лобова, тім’яні та скроневі кістки) і лицьового (виличні, носова, щелепні кістки) черепа. Єдина рухома

кістка — нижня щелепа

Захист головного мозку, опора для жувальних м’язів

Скелет тулуба

Складається з грудної клітки (ребра, грудина і грудні хребці) і хребта (має шийний, грудний, поперековий і крижовий відділи, а також куприк)

Захист серця, легень і спинного мозку, забезпечення дихальних рухів, участь у забезпеченні роботи кінцівок

Скелет верх-

ніх кінцівок

Складається з плечового пояса

(лопатки і ключиці) і вільної верхньої кінцівки (плече, передпліччя, кисть)

Забезпечують рухливість верхньої кінцівки

Скелет ниж-

ніх кінцівок

Складається з тазового пояса

(тазові кістки) і вільної нижньої

кінцівки (стегно, гомілка, стопа)

Забезпечують рухливість нижньої кінцівки

 

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Дати відповіді на питання:

1. Які відділи входять до складу скелета людини?

2. Які кістки входять до складу скелета тулуба?

3. Які кістки входять до складу скелета верхніх кінцівок?

4. Які кістки входять до складу скелета нижніх кінцівок?

 Самостійна робота учнів

1. Порівняйте різні типи сполучення кісток.

2. Чому більшість сполучень кісток у черепі — нерухомі шви? (Для підвищення міцності черепа й більш надійного захисту головного мозку)

3. Порівняйте різні типи хребців у людини.

4. Порівняйте скелети людини і кролика.

 

VІ. Домашнє завдання.

Повідомлення домашнього завдання з коментуванням

VІ.Підведення підсумків уроку.

Скелет новонародженого містить близько 270 кісток; у дорослої людини кількість кісток зменшується приблизно до 206 — за рахунок зрощення ряду дрібних кісток. Щоб скелет людини працював злагоджено, кістки мають надійно з’єднуватись між собою. Одне з питань, яке ми розглянули сьогодні на уроці, — це типи з’єднання кісток. Суглоб утворений: суглобовою порожниною; суглобовими поверхнями двох кісток (суглобові голівка та западина); хрящами, що вкривають суглобові поверхні; суглобовою сумкою, що складається із щільної сполучної тканини й є продовженням окістя. Суглобова порожнина виділяється умовно, оскільки вона заповнена рідиною.

  •  

Журнал

 

 

 

 

 

 

 

листки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картки

 

 

 

 

 

 

 

Дошка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Журнал

 

docx
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
1443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку