Урок. "Будова слова. Узагальнення".

Про матеріал
Урок узагальнення з теми "Будова слова" подано у формі змагань між трьома командами. Завдання цікаві та різноманітні. Є додаток для зручності використання.
Перегляд файлу

1

 

ТЕМА: Будова слова. Узагальнення

МЕТА: Систематизувати знання учнів з теми «Будова слова» Перевірити рівень сформованості навичок розбору слова. Розвивати навички спостереження, аналізу зіставлення і на пій основі уміння робити висновки та узагальнення. Розвивати творче мислення, уяву учнів. Шляхом групової роботи виховувати взаємоповагу, почуття відповідальності за успіх спільної прані.

Обладнання: планшети для виконання групових завдань, перфокарти для індивідуального тестування.

I. Організація класу

II. Оголошення теми та мети уроку

Вчитель: Ми закінчили вивчати тему «Будова слова». Сьогодні, діти, ми всі теоретичні знання використаємо на практиці

III. Узагальнення знань з теми «Будова слова»

(Виконання вправ  щодо  морфологічного  конструювання за таблицею «Морфемні моделі»)

__________________ День, ніч, піч, сад, лід, сніг, кінь 

__________________ Зима, школа, море, поле, мама

__________________ Сніжок, дубок, молодець, дружок

__________________ Земляний, читання, суничка, книжка, лисичка

__________________ Посадка, написаний, заметений, перемітний

IV. Каліграфічна хвилинкаВчитель: Починаємо урок хвилинкою каліграфії. Подивіться, які гарні сніжинки залетіли до нашого класу. На них ви знайдете окремі склади, які спробуйте скласти у слова і каліграфічно прописати.(додаток внизу)

 

  • 1 група - складає звукову модель слова заметіль
  • заметіль -7 зв., 8 б.
  • 2 група - добирає споріднені слова до слова заметіль (замети, замести, мести, мело, метелиця)
  • 3 група - добирає синоніми до слова заметіль (віхола, хуга, хуртовина, метелиця)

 

V. Актуалізація опорних знань

Вчитель: Сьогодні у нас підсумковий урок за темою: «Будова слова»

Пригадати значення вивчених термінів допоможе «Мозкова атака»

  1. З яких частин (морфем) складається слово?
    (Учні: із основи і закінчення)
  2. Що таке закінчення і як його визначити?

(Учні: Закінчення - це змінна частина слова. Щоб визначити закінчення, треба змінити слово за питаннями)

3. Що таке основа слова?

(Учні: Частина слова без закінчення - основа)

4. Префікс - це?

(Учні: Префікс - частина основи, що стоїть перед коренем)

  1. Спільна частина споріднених слів?
    ( Учні: Це - корінь слова)
  2. Як визначити корінь слова?

(Учні: Треба дібрати до нього спільнокореневі слова)

7. Де в слові знайти суфікс?

(Учні: Суфікс стоїть після кореня перед закінченням)

8. Які частини основи утворюють нові слова?

(Учні: префікс і суфікс відповідають за утворення нових слів)

Під час «Мозкової атаки» вчитель відкриває лист паперу, на якому намальований круг

 

VI. Подорож країною Морфологією. Тренувальні вправи

1. «Робота з деформованим текстом»

Вчитель відкриває дошку, на якій написаний деформований текст. У дітей картки з таким самим текстом.

Випав перший сніг. Пухнастий килимом вкрилася поля. Занесло сніг траву. Дні і ночі співають свою сумна пісню холодний вітер

Вчитель: Подивіться уважно, що ви бачите на дошці? (Учні: набір слів) А що треба зробити, щоб відновити зв’язок слів? (Учні: Змінити закінчення у деяких словах)

По одному представнику від групи виходять і виправляють помилки

Вчитель: Що ж таке закінчення? Яку роль воно відіграє?

(Учні: Закінчення - це змінна частина слова, яка служить для зв’язку слів у реченні)

Фпкультхвилинка

(Під музику із мультфільму «Петрик Пяточкин» діти виконують синхронні рухи)

2. «Підбери слово до схем»

Вчитель: Під час фізкультхвилинки до нас із мультфільму прийшли листівки від із завданнями «Підбери слово до схем» Виконайте їх та отримайте промінчики за правильні відповіді.

(Кожен лист має завдання та світлину автора. )

1-а група                                   

 

 

 

 

2-а група

 

 

 

 

 

3-я група 

 

3. «Одягни корінь»

На переносній дошці прикріплені три сніговика, на звороті кожного завдання. (додаток №1).

Вчитель: - Перед виконанням завдання давайте повторимо правила:

Вчитель: Що таке корінь слова?

Діти:     Корінь слова - це спільна частина споріднених слів.

Вчитель: Щоб знайти коріть треба...

Діти:      Добрати до слова споріднені слова.

Діти: 1 група: сніговий, сніжок, Снігуронька, засніжений, снігур

  1.    група: зима зимовий, зимонька, перезимував, зимовка
  2.    група: лісок, лісовик, лісник, перелісок, пролісок, лісовий

Вчитель: Які частини основи допомогли вам утворити нові слова?

Діти:     Це префікси і суфікси

Вчитель: Що таке префікс?

Учень:   Префікс - це частина основи слова, яка стоїть перед коренем і

служить для утворення нових слів

Вчитель: Дайте визначення суфікса?

Учень:    Суфікс - це частина основи слова, яка стоїть після кореня перед

закінченням і утворює нові слова.

4. «Відгадай слово»

Кожна група отримує картки із мовними загадками. Треба знайти слово і розібрати його за будовою. Від кожної групи відповідає один учень. За правильну відповідь отримує промінчик.

Загадка № 1

Мій корінь у слові лісник.

У слові пролетів мій префікс.

Суфікс мій від слова голосок.

Слово кінь має моє закінчення.

1 група відповідає: Пролісок

Загадка № 2

Шукайте корінь у слові сніжок.

Слово заснув має мій префікс.

Суфікс заховався у слові смажений

Лагідний має моє закінчення.

2 група відповідає: Засніжений

Загадка № З

У слові трусити шукайте корінь.

Префікс візьміть від слова прихід.

Слово скошений має мій суфікс.

Слово зима підкаже закінчення.

3 група відповідає: Притрушений

У додатках завдання-загадки та розбір відповідей за графічними позначками різних частин слова

 

 

VП. Рефлексія

Вчитель: Ось і дійшла до кінця наша подорож країною Морфологія. Як ви

думаєте, що нам вдалося?

 Діти:

  1. Вдалося працювати дружно в групах
  2. Виконали майже всі завдання
  3. Підтримували один одного
  4. Було весело
  5. Я тепер знаю, що вмію розбирати слова за будовою.

Вчитель: А що не вдалося, над чим треба попрацювати?

Діти:

  1. Треба більше читати, щоб знати більше слів, тоді не буде складно
    добирати синоніми, спільнокореневі слова.
  2.   Мені треба швидше працювати на уроці, щоб встигати за класом.

VIII. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

36851056543e84caa0804a08a82b2740.jpg (1000×1374)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

36851056543e84caa0804a08a82b2740.jpg (1000×1374)

 

 

 

 

 

 

 

 

36851056543e84caa0804a08a82b2740.jpg (1000×1374)

 

 

 

 

 

 

 

sneg10.jpg (1188×1365)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sneg10.jpg (1188×1365)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sneg10.jpg (1188×1365)

 

 

 

doc
Додано
29 жовтня
Переглядів
144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку