Урок "Будова слова. Закінчення. Основа"

Про матеріал
- продовжити знайомити із закінченням як змінною частиною слова, з основою слова, розкривати роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова; - формувати вміння визначати закінчення у словах за допомогою зміни їх форми, формувати вміння знаходити й виділяти у словах основу; формувати уявлення про закінчення як засіб зв'язку слів у реченні; - розвивати критичне й логічне мислення; виховувати бажання пізнавати та вивчати українську мову; - розвивати пам'ять, увагу, уяву.
Перегляд файлу

 

 

 

Мета:

  • продовжити знайомити  із закінченням як змінною частиною слова, з основою слова, розкривати роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова;
  • формувати вміння визначати закінчення у словах за допомогою зміни їх форми, формувати вміння знаходити й виділяти у словах основу; формувати уявлення про закінчення як засіб зв'язку слів у реченні;
  • розвивати критичне й логічне мислення; виховувати бажання пізнавати та вивчати українську мову;
  • розвивати пам'ять, увагу, уяву.

Обладнання: презентація до уроку, пальчикова та рухлива хвилинка, індивідуальні картки каліграфічного написання літер, роздатковий та дидактичний матеріал.

 

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

Учитель. Перевірте свою готовність до уроку. Хто мені дасть відповідь, який зараз урок? (українська мова)

Молодці! Підійміть будь ласка смайлик, який відповідає вашому настрою на початку уроку.

Сподіваюсь, що всі ми будемо кмітливі, розумні, активні та уважні весь урок. І на кінець у (імена дітей, у яких смайлик настрою засмучений) настрій покращиться. 

 ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

  • Яка пора року настає після осені? (після осені настає зима)
  • Які дні стають взимку? (довші)
  • Які зимові місяці ви знаєте? (грудень, січень, лютий)
  • Чим вкриваються річки взимку? (вкриваються кригою)
  • Чим вкриті земля та дерева зимою? (снігом)
  • Чим подобається вам зима?
  • Як бавляться діти взимку? (кататися на ковзанках, ліпити снігову бабу, гратися сніжками)
  • Пригадайте яку тему ми вивчали на попередньому уроці. (Будова слова.)
  • Пригадайте, що таке будова слова? (це слово яке складається з частин)
  • Що відноситься до будови слова? (це префікс, корінь, суфікс, закінчення та основа);
  • Яка частина слова змінна? (закінчення)
  • Що таке закінчення? (це частина слова, яка змінюється)
  • Що таке основа слова? (частина слова без закінчення)
  • Які частини слова, відносяться до основи?

Молодці!

Пограймо?!

Але, як ви знаєте, перед початком гри необхідно повторити інструкцію. Як ми розбираємо слово за будовою? ()

  • Визначаємо закінчення;
  • Все інше – основа;
  • Визначаємо корінь;
  • Суфікс;
  • Префікс.

Молодці! Давайте з вами спробуємо розібрати за будовою слово «проліски».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель.  Відкриваємо робочі зошити.
Каліграфічна хвилинка

Правила сидіння за партою під час письма;
Учитель. Каліграфічно запишимо Зз  Сс сз Зс Сз за ос зі ус се ез, зима, сніг

Пригадайте, що таке слова антоніми? Доберіть антонім до слова початок. (Закінчення.)

Гра «Асоціативний кущ» (робота в зошиті)

Завдання 1.  Визначте закінчення та основу.

Зима (сніжинка, зайчик, сніговичок, бурулька, ялинка)

IV. Пальчикова гімнастика.

«Драбинка»

Я зробив собі драбинку

і поставив під хатинку.

Лізу, лізу на драбинку –

Лізу, лізу на хатинку.

V . Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитись із закінченням як змінною частиною слова, за допомогою якої змінюється форма слова, що служить засобом зв'язку слів у реченні, а також продовжимо знайомитись із основою слова- частиною слова (як правило незмінною, або змінною), яка вказує на його лексичне значення..

Завдання 2.(робота біля дошки)

 Із поданих слів складіть речення та розберіть виділені слова за будовою.

  1. На, зірка, ялинці, запалала, ясна;

( На ялинці запалала ясна зірка.)

  1. сніжинки, повітрі, летять, У, легкі;

(У повітрі летять легкі сніжинки.)

 Завдання 3. Знайдіть «зайве» слово, випишіть його, розберіть за будовою.

     Сніг, сніговик, снігур, сніп, сніжок.

    VI Фізкультхвилинка

    Завдання 4. Замість крапок  вставте потрібні закінчення.

(усна робота по цепочці)

                От і зим…(а) прийшла. Я люблю снігову зим….(у)  Є країни, в яких не буває зим…(и) .  Зим…(овим) пташкам нічого їсти. Ми раді зим…(і) .

Завдання 5. Доберіть слова з однаковим закінченням і запишіть за зразком. (усна робота по цепочці)

            Зразок:

                                                      

                                                                               

                  село                                      червоний                                          рука

                 пшоно

                 зерно

                 вікно 

 

VII. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
  • Яку тему ми розглядали?(Будову слова. Закінчення. Основа)

Дістаю мікрофон – продовжіть речення :

  1. Сьогодні я дізнався ….. (як визначати закінчення, основу)
  2. Мені було цікаво… (грати, танцювати, записувати назву)
  3. Тепер я можу…..
  4. Я зміг виконати … (всі завдання)
  5. Я запам’ятав…(я визначати закінчення, основу. Як робити розбір)

 

VIII. Самооцінка.

Підіймають свої смайлики, відповіно своєму настрою на кінець уроку.

IX. Домашнє завдання.

Спишіть речення, розкриваючи дужки та змінюючи закінчення у відповідних словах.

        Настала зима.  Міцно скували (земля) морози. Зелені сосни і

      ялини густо засипані (сніг). Кружляють у небі веселі (сніжинка) . Діти 

      дістають ковзани, (лижа). Цікаво послухати і бабусині (казка). Вона їх

      вміє гарно розповідати. А в вихідний день хороше проїхались (ліс).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Свобода Ольга Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, 2 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
11 січня 2022
Переглядів
5047
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку