Урок "Будова та біологічна роль білків"

Про матеріал

Сучасна школа все більше схиляється до модульно-розвивальної системи навчання, яка надає можливості учневі вірити у свої сили, формулювати припущення і вести пошуки способів їхнього розв'язання, активізації ролі самостійного навчання.

Пропоную план-конспект теоретико-пошукового та адаптивно-перетворювального етапів модульного заняття на тему «Будова та біологічна роль білків» 9 клас.

На такому занятті розвиваються інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитись впродовж життя, спілкування державною мовою, соціальна і громадянська компетентності.

Перегляд файлу

Освітній  сценарій з біології

9- клас

 

Тема:                „Будова та біологічна роль білків”

  

КАТЕГОРІЇ:  білки  – організм - життя    

 

 МЕТА ЗАНЯТТЯ:

 

Знати: 

-   поняття «Білки» ;

 будову білків у відповідності до функцій, які вони виконують;;

  • білки як органічні речовини, що є основою життя

Уміти:

  • аналізувати та порівнювати структуру білків;
  • обгрунтовувати взаємозв”язок будови і функцій білків на різних рівнях організації живої природи;
  • застосовувати знання про будову та функції білків при розв’язуванні задач та  вправ з молекулярної біології.
  • пояснювати роль білків у життєдіяльності організмів.

 

Нормувати:

 

  • систему знань про білки у вигляді схем-таблиць, карт-схем;
  • причинно-наслідкову залежність структури білка від будови нуклеїнових кислот, для забезпечення спадковості організмів.
  • науковий світогляд про будову та структуру білків та їх роль для організмів;
  •  

Цінувати:

 

  • значення наукових знань про білки для розуміння природи та процесів що відбуваються в живих системах;
  • набуті знання для розвитку компетентності учня як особистості.
  • уміння учнів розв’язувати  поставлені проблеми,  узагальнювати, робити висновки,

Освітній  реквізит:

 міні- підручник, ЕОР, навчальні підручники, карт-схеми, таблиці,

Дійові особи: учні, вчитель,

Основні поняття та  ключові терміни: біополімери, амінокислоти, ензими, коферменти, апоферменти

 

Тип міні модуля:  ТП-2*30; АП-1*30.

 

Міжпредметні зв’язки: хімія, історія, географія 

 

 

 

 

 

 

І.    ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.

Реалізація психолого-педагогічного змісту

Веб - сервіс

Хід заняття

Емоційно-

психологічні

реакції учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хмара тегів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Learning apps

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Jambord

Теоретико-пошуковий

I.Організаційний момент

Отримуємо картки індивідуального конролю

 

«Ми навчаємось не для школи, а для життя»

Сенека

II.Актуалізація опорних знань (усний тест – контроль)

 

Класичне визначення, яке відтворює рівень біологічних знань другої половини XIX ст., дав Фрідріх Енгельс: «Життя є спосіб  існування білкових тіл»

Без названия          Завдання 1.Створення хмари тегів, візуалізація до терміну «життя»  за допомогою програми https://wordart.com

 

 

 

Пригадайте рівні організації живої матерії. Найнижчим рівнем живої матерії є молекули, що являють собою живі системи.

? Які речовини входять до складу живої природи.

Завдання 2. (заповніть схему)

 Органічні речовини — це  речовини, що виникли з живої  речовини або продуктів їх життєдіяльності. Серед біополімерів органічних сполук важливе місце займають білки.

Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Будова та біологічна роль білків»

               (Початкова рефлексія знань про білки з курсу 9     класу)

 

 

 

«Наші знання - це сума того, чого ми навчились, й того, що забули»

М.Ебнер-Ешенбах

 

Пояснення вчителя: (Презентація)значок

 

   Білки́ — великі  біомолекули, макромолекули, біополімери,  які містять один або кілька довгих ланцюгів  амінокислотних  залишків, сполучених пептидними зв'язками.  Білки були вперше  описані  шведським хіміком Я. Берцеліусом в 1838 р. і отримали назву  протеїни, «першорядної важливості».  На початку 20-го століття німецький хімік Е. Фішер експериментально довів, що білки побудовані із залишків амінокислот, сполучених пептидними зв'язками. Першу амінокислоту в 1806 р. виділено із соку рослини спаржі французьким хіміком Л.Волкленом і  названо аспарагіном.

Так як амінокислоти містять аміногрупу (-NH2) а карбоксильну групу (-СООН), які властивості матимуть дані сполуки? (амфотерні) (відтворення структурної формули амінокислоти) На даний час вдалося виділити 170 амінокислот, з них 20 є обов’язковими складовими клітин.                                          

Завдання 3. Пригадаємо класифікацію амінокислот(замінні і незамінні) через виконанням інтерактивної вправи  за покликанням «Learning apps». 

Амінокислоти, які синтезуються в організмі називаються замінними (аспарагін, аланін, глутамін, глутамінова кислота, аспарагінова кислота, пролін, тирозин, цистеїн, серин, гліцин). Незамінні амінокислоти в організмі не синтезуються (метіонін, лізин, треонін, гістидин, аргінін, лейцин, ізолейцин, валін, фенілаланін, триптофан).                     

Білки, які містять усі незамінні амінокислоти, називають повноцінними, неповноцінні - не містять окремих незамінних амінокислот. Нестача або відсутність навіть однієї незамінної амінокислоти призводить до порушення біосинтезу білків, гальмування росту й розвитку організму.

Карбоксильна група однієї амінокислоти та аміногрупа іншої взаємодіють між собою, унаслідок якої виділяється молекула води та формується ковалентний – полярний (пептидний) зв’язок, та при цьому утворюється первинна структура білка.

Завдання 4. «Керована практика»  ( із запропонованого переліку амінокислот утворіть  ди -, три -…пептиди, а результати спільної діяльності представте скориставшись покликанням) поклик в кюаркодах

Структурні рівні організації білкових молекул.    (пояснення з використанням презентації )

-Первинна, вторинна, третинна, четвертинна структури організації білків.

За хімічним складом білки поділяють: на протеїни (складаються лише з амінокислотних залишків), та  протеїди (що містять простетичні групи).

Влативості білків:

денатурація –  порушення природної структури білка, що супроводжується розгортанням поліпептидного ланцюга без зміни первинної структури. Порушується четвертинна, третинна, вторинна структура;

ренатурація – повернення структури в попередній стан або відновлення, коли припиняється дія руйнівного фактора;

деструкція – руйнування первинної структури білка, відновленню не підлягає.

 

 

Психорегуляційне налаштування 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Активізація емоцій

 

 

 

 

 

 

Мобілізація розумових здібностей

 

 

 

 

 

Очікування невідомого

 

 

 

 

 

 

 

Уважність та зацікавленість

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бажання добитися успіху в роботі передчуття новизни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цікавість

Мобілізація розумових здібностей.

 

 

 

 

Переконструювання власного знання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 googl –презентація

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Адаптивно-перетворювальний

 

                                           Проміжна рефлексія

 

 

«Коли людина мислить, вона має сумнів, але вона впевнена, коли діє»

А.Франц

Надзвичайне різноманіття будови молекул  дає можливість білкам мати унікальні властивості, а відповідно виконувати в живих системах різноманітні функції.

 

 

 

 

Для опрацювання функцій білків, об’єднуємось у групи і працюємо з гаджетами за посиланням і створюємо експрес–міні-презентацію або буклети використовуючи вказані веб-сервіси, презентуючи результат спільної діяльності.

Функції:

  • каталітична: білки – каталізатори у живих організмах – ферменти (ензими). Модель Е.Фішера «ключ – замок»,»рука – рукавичка», поняття – кофактори;
  • будівельна або структурна: компоненти клітинних мембран, хрящів (колаген, еластин, кератин, фіброїн).
  • енергетична: при розщепленні 1г білків вивільняється 17,2 кДж енергії.
  • захисна: антитіла захищають від антигенів; інтерферон – пригнічує розмноження вірусів;  білки протромбін, тромбін, фібриноген - зсідання крові; лізоцим –  має бактерицидні властивості.
  • сигнальна: забезпечують подразливість клітини, вбудовані в клітинну мембрану здатні змінювати конформацію і передавати сигнали.
  • рухова або скорочувальна: до складу м’язів входить актин і міозин; тубулін – до складу мікротрубочок, з яких побудовані війки і джгутики.
  • резервна: білки – запасні речовини: ендосперм рослин; зародок, яйцеклітина тварин.
  • транспортна: гемоглобін транспортує кисень і вуглекислий газ в крові, а міоглобін у м’язах.
  • протистояння несприятливим температурам: білки плазми крові запобігають замерзанню.
  • регуляторна: гормони і нейрогормони регулюють обмін речовин.

Здобуті знання використаємо на практиці.

 

 

 

 

Завдання 5.. «Бумеранг» (кожна група готує та задає питання для інших груп  про функції білків)

Запитання та відповіді оцінюються та бали виставляються в картку індивідуального контролю знань.

 

 

 

Завдання 6. «Кінозал»

Переглядаємо відео  і запам’ятовуємо або виписуємо ключові слова стосовно білків за посиланням (https://www.youtube.com/watch?v=sKz7XTap_9w)

«Розум являє собою суму найкращих почуттів» П.Шеллі

Логічне мислення – це кермо для розвитку компетентної особистості. І наступна вправа сприяє цьому.

Завдання 7. Створення власних тестів з елементами

гри використовуючи «веб-сервісkahoot або   triventi»

Для створення цілісної понятійно термінологічної картини знань з теми пропоную використати «Кубик Блума»

    

                                           Кінцева рефлексія

 

 

Користуючись карткою індивідуального контролю підрахуйте загальну  суму набраних балів та за шкалою оцінювання переведіть  у підсумковий бал.

Д.З. Опрацювати 4,5 переглянути презентацію

      -створити О.К.

      - дати письмово відповіді на запитання с.22,24

      -створити комікси за посиланням

Тож залишилось лише висловити власну думку проте, чого ви очікували від сьогоднішнього уроку та оцінити вашу роботу на сьогоднішньому занятті.

Хочеться завершити  заняття про клітину словами Мартіна Лютера Кінга «Всередині нас криються потенційні творчі можливості, й ми повинні працювати щосили, щоб розкрити цей потенціал».

Тож учіться, пізнавайте, розвивайтесь і творіть.

 

 

Активізація емоційного потенціалу особистості

 

 

 

 

 

Радість групового творення

Товариська  взаємодопомога

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бажання колективних перемог

 

 

 

 

Впевненість у власних силах

 

 

 

 

 

 

 

Мобілізація розумових здібностей.

 

Об’єктивність

Адекватність

 

 

 

 

 

 

 

 

Почуття задоволення результатами сумісної праці

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
9 листопада 2022
Переглядів
737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку