Урок "Будова та функції еритроцитів. Групи крові та переливання крові."

Про матеріал
Розробка уроку біології у 8 класі містить ключові компетентності та наскрізні змістові лінії.
Перегляд файлу

Компетентнісно-зорієнтований урок з біології у 8 класі

Тема: Будова та функції еритроцитів. Групи крові та переливання крові.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, таблиці з теми, картки з завданнями, Wikipedia, загальнодоступна вільна багатомовна онлайн-енциклопедія.

БЛОК « ВХІД»

1. Навчальний елемент  «Створення сприятливої атмосфери».                        Прийом: привітання вчителя.

Учитель. Прочитайте притчу на екрані (Слайд 2).  Про що ж ідеться у даній притчі? Чому я зачитала її для вас?                                                                              Отже, успіх чекає в житті лише тих, хто бачить кінцеві цілі.

2. Навчальний елемент  « Мотивація».

 Учитель. (Вправа « Сторітеллінг»)  Слайд 3                                                      Давайте перенесемося разом з вами в американську наукову лабораторію і дізнаємось про їх відкриття. Американські вчені в лабораторних умовах виростили з кількох ліній стовбурових клітин еритроцити, які постачають кисень не менш ефективно, ніж їхні природні аналоги. Найбільша заслуга науковців в тому, що вони « змусили» еритроцит втратити ядро. Нове досягнення підвищує шанси згодом одержати універсальну кров, яку можна буде переливати будь – яким пацієнтам….                                                                           Як ви думаєте, про що піде мова на уроці сьогодні?

Оголошення теми уроку.

3. Навчальний елемент  « Цілепокладання». Слайд 4                                                    

3.1. Формулювання мети і проміжних цілей уроку:

Визначення складової предметної компетентності відповідно до навчальної програми.

 Учень називає:

- формені  елементи крові;

- будову та функції еритроцитів;

- групи крові

Діяльнісний компонент

 Учень пояснює:

- взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів.

Характеризує:
- групи крові системи АВ0;

- резус- фактор
Ціннісний компонент

- усвідомлює важливість дотримання правил переливання крові;

- щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я.

Визначення ключових компетентностей:

  • вміння вчитися:
  • навчально-організаційні вміння та навички:
  • включається в роботу відразу після вказівки вчителя
  • співпрацює в групі;
  • загально мовленнєві вміння та навички:
  • відповідає чітко, виразно;
  • з повагою звертається до вчителя, учнів;
  • контрольно-оцінні вміння
  • тримає в порядку своє навчальне місце та навчальне приладдя;
  • інформаційно-комунікативна:
  • знаходить у завданні конкретні відомості;
  • коротко формулює свою думку.
  • загальнокультурна:
  • дотримується правил поведінки на уроці.
  • громадянська:
  • прагне бути культурним у спілкуванні, поводженні з однокласниками.
  • здоров´язбережувальна:
  • розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
  • опановує способи фізичного самовдосконалення.
  • соціальна:
  • підтримує чистоту робочого місця.
  • визначає власне місце в суспільстві, групі, колективі;
  • ІКТ компетентність
  • отримує навички використання джерел інформації.

3.2.Прогнозування змісту та результатів роботи

Емоційно-ціннісна складова компетентності ( очікувані результати).

Після цього уроку ви:

  • навчитеся визначати будову та функції еритроцитів;
  • зможете розпізнавати клітини крові ( за малюнками та фото);
  • застосовуватимете знання у повсякденному житті про групи крові, резус- фактор, резус- конфлікт.

ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ

БЛОК « ТЕОРІЯ»

Мета: формувати вміння виділяти головне, порівнювати, встановлювати зв´язки між засвоєними та новими знаннями, формувати групу компетентностей: у природничих дисциплінах, інформаційно-цифрову, соціальну і громадянську.

Евристична бесіда

1. Доповніть схему Слайд 5

    2. Пригадайте склад крові і функції формених елементів Слайд 6,7.                                                  Групова робота учнів по пошуку та аналізу інформації в підручнику та в мережі Internet

Розподіл  учнів на чотири групи: «Еритроцити», «Функції еритроцитів», «Групи крові», «Резус- фактор».

Підготовка доповідей за планом на картках.

Картка № 1 «Еритроцити» Слайд 8

  1. Характеристика еритроцитів ( форма, будова, наявність ядра, тривалість життя, місце утворення та руйнування).
  2. За яких умов може зростати кількість еритроцитів у крові людини?
  3. Що забезпечує колір еритроцитів?

Картка № 2 «Функції еритроцитів» Слайд 9

  1. Який взаємозв´язок між будовою та функціями еритроцитів .
  2. Чому виникає анемія?
  3. Як впливає залізо на фізичний і психічний розвиток людини?

Картка № 3  « Групи крові» Слайд 10

  1. Поняття «групи крові», донор, реципієнт.
  2. Характеристика груп крові системи АВ0.
  3. Який зв’язок існує між антигенами і антитілами крові людини?

Картка № 4  « Резус- фактор» Слайд 11

  1. Як білок поверхні еритроцитів пов’язаний з макаками?
  2. Чому помилки з резус-фактором в минулому коштували життя не одному десятку пацієнтів ?
  3. Вплив резус-конфлікту на вагітність: коли виникає і що відбувається?

Представлення результатів групової роботи учнів Слайд 12

БЛОК «ПРАКТИКА»

Завдання 1 . Біологічний диктант  «Назви термін» Слайд 13

  • Червоні кров´яні тільця ( еритроцити)
  • Хімічний елемент, який забезпечує червоний колір крові  ( Ферум)
  • Клітини, які транспортують гази в організмі  ( Еритроцити)
  • Групи крові системи АВ0 були відкриті австрійським науковцем (К. Ландштейнером)
  • Комплекси білків та вуглеводів, які містяться у складі клітинної мембрани еритроцитів (аглютиногени)
  • Під час переливання крові не сумісної за резус – фактором, або під час вагітності, коли мати – резус-негативна, а дитина резус – позитивна, виникає (резус- конфлікт)
  • Людина  яка віддає кров (донор)
  • Людина, якій вливають донорську кров (реципієнт)
  • Стан, при якому знижується кількість еритроцитів та гемоглобіну (анемія)
  • Кількість еритроцитів у 1мм3 крові сягає. (5 млн.)

БЛОК «РЕФЛЕКСІЯ»

Прийом « Зацікав»

  1. Географія груп крові Слайд 14
  2. Характер по групі крові Слайд 15
  3. Групи крові і харчування Слайд 16
  4. Перші спроби переливання крові Слайд 17

2. Власне рефлексія: Слайд 18

  • На скільки корисним є для вас вивчений матеріал?
  • Де ви можете застосувати ці знання?
  • Яка інформація вразила вас найбільше?
  • Зрозумів сам і зможу пояснити другу таке поняття….

3.Домашнє завдання. Слайд 19, 20

Опрацювати параграф 18 (Біологія 8 клас Матяш 2016), підготувати цікаві факти про кров.

Творче завдання. За допомогою дорослих, а також використовуючи різні джерела інформації, дізнайтеся, навіщо лікарям потрібен загальний аналіз крові хворого.

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку