Тема: Будова тварин: органи та системи органів
Мета:
освітня: ознайомитись з будовою та функціями основних органів і систем органів тварин;
розвивальна: розвивати вміння працювати в групах та з підручником, висловлювати власну думку щодо теми уроку; розвивати послідовність мислення.
виховна: виховувати дбайливе ставлення до живих істот.
Тип уроку: комбінований
Методи навчання: бесіда, робота з підручником, робота в парах, інтерактивні вправи.
Основні поняття і терміни: орган, системи органів, обмін речовин
Внутрішньо- і міжпредметні зв’язки: анатомія, фізіологія
Обладнання: вологі препарати органів тварин, макет внутрішніх органів кішки.
Структура уроку
Привітання вчителя та учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
2.1 Фронтальне опитування
1)Які органели є у тваринних та рослинних клітинах? Які органели є спільні? Які відмінні?
2)Які типи тканин розрізняють у тварин?
3) Які основні особливості будови м`язової тканини?
4)Чим різняться між собою сполучна та епітеліальна тканини?
5)Яка особливість будови нервової тканини? Чи у всіх представників тваринного світу є нервова тканина?
2.2 Розгадайте кросворд
1) Енергетична станція клітини
2)Органела, яка регулює процеси життєдіяльності клітини та виконує функцію передачі спадкової інформації.
3) Органела, може бути 1 або кілька, яка виконує функцію пересування та рух клітини.
4)Тканина, з якою побудовані покриви тіла
5)Відтворення собі подібних
|
|
|
|
М |
І |
Т |
О |
Х |
О |
Н |
Д |
Р |
І |
Я |
|
|
|
|
|
Я |
Д |
Р |
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Д |
Ж |
Г |
У |
Т |
И |
К |
|
|
|
Е |
П |
І |
Т |
Е |
Л |
І |
А |
Л |
Ь |
Н |
А |
|
|
|
|
|
|
Р |
О |
З |
М |
Н |
О |
Ж |
Е |
Н |
Н |
Я |
|
Сподіваюсь, що сьогодні на нашому уроці буде порядок, який допоможе засвоїти нам багато нової інформації. Якщо ви працюватимете активно та плідно, то вам буде нескладно опановувати наступні теми, адже ви володітимете основою! Тож бажаю вам успіхів у засвоєнні нових знань. Але до того, як ми дізнаємось щось нове, маємо повторити вже вивчене раніше.
Сьогодні на уроці працюємо за таким планом:
5.1 ОРГАНИ ТВАРИН
Орган — це частина організму, що розташована в певному місці й характеризується притаманними лише їй особливостями будови та виконуваними функціями. Органи, які спільно виконують в організмі певні функції, утворюють систему органів. У тварин виділяють такі основні системи органів: опорно-рухову, травну, кровоносну, дихальну, видільну, нервову, органів чуття, статеву, ендокринну та імунну. Злагоджена робота органів різних систем забезпечує обмін речовин в організмі тварин, рухи та взаємодію з навколишнім середовищем.
Будова систем органів може значно відрізнятися залежно від виду тварини та способу її життя, але виконувані ними функції загалом однакові.
5.2 СИСТЕМИ ОРГАНІВ ТВАРИН
• Опорно-рухову систему складають скелет і мускулатура. Скелет виконує захисну функцію, підтримує в певному положенні внутрішні органи. До скелета приєднуються м’язи, які забезпечують різноманітні рухи тварин
Мал. Опорно-рухова система ссавця (коня): 1 - скелет; 2 - м’язи
• Травна система складається з органів, що забезпечують надходження, оброблення, перетравлювання їжі та всмоктування поживних речовин. Травної системи не мають деякі паразитичні тварини. Поживні речовини з організму хазяїна вони отримують через покриви.
• Видільна система призначена для виведення з організму кінцевих продуктів обміну речовин, надлишків води, солей та отруйних сполук.
Мал. Травна система ссавця (коня): 1 - ротова порожнина; 2 - стравохід; 3 - шлунок; 4 - кишечник
Мал. Видільна система ссавця: 1 - нирки; 2 - сечовий міхур
• Дихальну систему утворюють органи, які забезпечують газообмін. Будова органів дихання залежить від середовища життя тварини. Багато мешканців водойм дихають киснем, розчиненим у воді. Для цього вони мають зябра (багато видів молюсків, ракоподібні, риби). Деякі дрібні водні тварини здатні здійснювати газообмін через тонкі покриви тіла (дощовий черв’як, кліщі тощо). У мешканців суходолу органи дихання - легені (у хребетних тварин) і трахеї (у комах) - дають змогу ефективно використовувати кисень атмосферного повітря .
• Кровоносна система призначена для транспорту різних речовин, зокрема газів і поживних речовин, а також захисту організму від хвороботворних організмів і шкідливих речовин. У більшості тварин є спеціальний м’язовий пульсуючий орган - серце, що забезпечує рух крові по судинах - кровообіг (мал. 19).
Мал. Органи дихання: 1 - риби (зябра); 2 - ссавця (легені); 3 - комахи (трахеї)
• У тварин є системи для регуляції злагодженого функціонування всіх частин організму і для реагування на зовнішні подразники. Так, нервова система забезпечує швидкі реакції у відповідь на дію подразників, аналізує інформацію, що надходить від органів чуття. Вона також зберігає отриману інформацію, що дає можливість тварині використовувати накопичений досвід. У багатьох тварин нервова система має складну будову й поділена на центральну й периферичну. До складу центральної частини нервової системи часто входить головний і спинний мозок. Головний мозок координує діяльність усіх органів та забезпечує складні форми поведінки.
• Органи чуття тварин здатні сприймати певні подразники. Ступінь освітлення, а часто - кольори й форму предметів, сприймають органи зору, звуки — органи слуху, хімічні речовини - органи хімічного чуття тощо.
• З нервовою системою тісно взаємопов’язана ендокринна система, що виділяє гормони та інші спеціальні речовини. Ці речовини разом з нервовою системою координують процеси, що перебігають в організмі.
Мал. Нервова система ссавця: 1 - головний мозок; 2 - спинний мозок; 3 - нерви
• Імунна система слугує для захисту організму від чужорідних впливів, зокрема від збудників інфекційних захворювань.
• Статева система призначена для розмноження. Вона включає статеві залози, які утворюють статеві клітини.
6.1. Фронтальне опитування
1) Які органи входять до складу травної системи?
2) Які органи чуття є у тварин?
3) Які функції дихальної системи?
4) Які функції статевої системи?
5)Які функції виконує кровоносна система?
6) Чим представлена опорно-рухова система у ссавців?
6.2. Знайдіть відповідність
Орган |
Система органів |
|
а. Кровоносна |
|
б. Травна |
|
в. Дихальна |
|
г. Нервова |
|
д. Видільна |
|
е. Статева |
|
є. Опорно-рухова |
|
|
|
|
7. Домашнє завдання
- опрацювати § 4. Дати відповідь на запитання.