Тема. Звуки [н], [н’]. Буква Н, н .
Мета: ознайомити дітей зі звуками [н], [н’] і буквою Н («єн»), з артикуляцією цих звуків; вчити правильно артикулювати звук, виділяти його у словах; формувати навички читання складами; удосконалювати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння робити звуко-буквений та звуко-складовий аналіз слів; виховувати у дітей почуття дружби й товариськості, старанність, бажання активно працювати.
Обладнання: каса букв; картки з рукописними та друкованими літерами; картки з друкованими великою та малою буквами; предметні малюнки; пелюстки із завданнями; лист у конверті; малюнок квітки-семицвітки; маленькі різнокольорові квіточки; загадки; зашифровки; кросворд; чистомовка.
ХІД УРОКУ
( слайд1)І. Організаційний момент( слайд1)
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Щоб урок пройшов немарно,
Треба сісти рівно, гарно
І виконувати те,
Про що мова зараз йде.
II. Актуалізація опорних знань учнів
1-ша пелюстка (рожева)
Хоче перевірити які літери ви знаєте:
— з якою букваю ви знайомилися на попередньому уроці?
— Які звуки вона позначає на письмі?
( слайд 2) 2-га пелюстка (зелена)
1. Квіточка приготувала гру «Утвори склад»
Вам потрібно прочитати прямі й обернені склади .
— Завдання 1-ї пелюстки виконано! Рухаємося далі!!!
(слайд 3)III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми вивчатимемо нову літеру. Яку саме, ви дізнаєтесь, коли послухаєте віршик.
Дві палички-лічилочки
Гуляли у саду,
Аж тут зламалась гілочка;
— Рятуйте, бо впаду!
Летіла і кружляла,
Хапаючись за клен,
Між паличками впала —
І вийшла буква «єн». (слайд 4)
-молодці здогадалися яку букву ми будемо вчити.
Подивіться на букву «ен» вона буває великою і маленькою. Що спільного чим відрізняється? Для чого потрібна велика буква?
— Пофантазуйте, на що схожа буква («єн»).
- (слайд 5) Я вам покажу свої фантазії (мені схожа на людей які тримаються за руки, на паркан, гантелю та фортецю )
-Давайте ми зараз зробимо нашу букву із олівців.
Давайте проговоримо чистомовку я читаю ви повторюєте за мною.
Ну- ну –ну житечка нажну,
Ні-ні-ні сонце у вікні.
Не-не-не впіймай мене
Ан-ан-н смачненький бана
Он-он-он в зоопарку слон,
На-на-на накормили ми слона.
IV. Вивчення нового матеріалу
3-тя пелюстка (жовта)
— Квітка-семицвітка знає дуже багато, ось і вирішила з вами знаннями поділитися. (СЛАЙД 6)
— Подивіться уважно на малюнки. Що на них зображено? (Ножиці, ніж, кавун, диня)
— Поміркуйте, який спільний звук є у всіх цих словах?
Вимовте два слова ніж, кавун. Чи однаково вимовляємо звук «н»?
Спостереження за вимовою звуків (СЛАЙД 7)
— Вимовте звук [н]. Чи виникають перешкоди при вимові? Яким є звук при звучанні? Вимовте звук [н’]. Чи подібний він за вимовою до [н]? Чим відрізняється? При вимові м’якого звука середня частина спинки язика підноситься до піднебіння. Отже, можна зробити висновок, що [н] — приголосний твердий, а [н’] — м’який.(СЛАЙД 8)
А ми можемо разом з вами з’ясувати який це звук дзвінкий чи глухий?
Прошу одягнути ваші навушники і вимовити цей звук.
Гра «Найуважніший»(СЛАЙД 9)
Пропоную послухати вірш і запам’ятати слова зі звуками [н], [н’].
Фізкультхвилинка (відео)
-Розгляньте малюнки, що на них зображено. (небо, нота, нора) ваше завдання зробити звукову модель цього слова по рядам:перший ряд – нота, другий- небо, третій- нора. (Слайд 10, 11,12)
Перевірте самостійно у кого правильно підійміть –зелений олівчик, у кого ні – червоний. (Слайд 13, 14,15)
Робота за Букварем
— Наша гостя хоче перевірити, чи вмієте ви читати
А тепер ми розгорнемо книжку. СТР.63.(слайд 16)
— Назвіть букву, яку ми сьогодні вивчаємо. Які звуки вона позначає на письмі? Зараз я читаю склади а ви повторюєте за мною ( учні читають хором і по черзі зачитують їх.) (слайд 17, 18,19,20)
Слайд21 Дивитися на час !
— Подивіться на малюнок придумайте ім’я хлопчику і дівчинці щоб на початку був звук н .)(Слайд 22, 23)
Чому слова Ніна і Назар написані з великої літери?
Складіть будь ласка речення до схеми.
Фізкультхвилинка (вправи для збереження зору)
Що таке Скоромовка?
Конкурс на кращого скоромовця (робота в парах)
Ніна на ниві нарвала трави , маленького зайчика хоче знайти.
Загадки
1)Вона тоненька та міцна ,
Латає нам кожух і свитки.
І зветься штука чарівна ,
Ви здогадались, дітки? (нитка) Де ви чуєте звук н . скільки складів у цьому слові,на який склад падає наголос?
2) Як тільки під ковдру залізу,
Йому потрапляю в полон.
Дивлюся немов телевізор,
Цікавий з пригодами (сон).
3) Що намокає поки сушить? (рушник)
V. Узагальнення вивченого матеріалу)
Гра «Що зайве?» (Слайд 24,25)
— Які ви молодці! Швидко впоралися із завданнями і цієї пелюстки.
5-та пелюстка (синя) (пазли)
Зі мною ви пограйте,
Слова знаходьте,
Складайте і читайте.
Гра «Впіймай звук»
А носоріг уздовж доріг насіяв незабудок
І написав: «Не насмітіть, не наступіть, і не зірвіть- нехай на радість будуть
Носоріг по лісу йшов,Кошик ягідок знайшов. Нікого він не пригостив і тихенько сам їх з’їв. Посміхаються звірята –друзів треба поважати!
VI. Підсумок уроку
З якою буквою на уроці ви сьогодні познайомились , який звук вона позначає?
Підніміть ручки у кого очікування від уроку справдилися. Наша квіточка дуже задоволена і впевнена що ваше бажання обов’язково здійсниться ., а на згадку про наш урок вона дарує вам літеру яку ви можете зараз прикрасити та розмалювати. Поопладуйте собі ви молодці! Урок закінчено.
зараз я буду називати слова зі звуком «н» якщо вичуєте на початку цей звук, то плесніть у долоні. Якщо у кінці стрибніть, а у середені потупочіть ніжками.