Урок: "Букви е,о,и,і в прикметникових суфіксах –ов, -ев, -єв, -ичн,-ічн"

Про матеріал
Урок з мови допоможе повторити й поглибити знання учнів про прикметник,навчить правильно писати прикметники з суфіксами –ов, -ев, -єв, -ичн,-ічн.
Перегляд файлу

Тема:           Букви е,о,и,і в прикметникових суфіксах –ов, -ев, -єв,

-ичн,-ічн

Мета:          повторити й поглибити знання учнів про прикметник,

вчити правильно писати суфікси прикметників–ов, -ев,

-єв, -ичн,-ічн, знаходити вивчені орфограми і

пояснювати їх за допомогою правил; розвивати мовну,

мовленнєву,комунікативну, діяльність, увагу, пам’ять;

виховувати культуру мовлення школярів, повагу до

рідної мови.

Тип уроку:         вивчення нового матеріалу

Обладнання:      таблиця, картки.

Хід уроку:

І. Перевірка домашнього завдання

Учні зачитують речення  з художньої літератури з прикметниками, які позначають неповноту дії і зменшувально пестливі слова.

Бесіда з учнями

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

  • Творче спостереження над мовним матеріалом у висловлюванні

Прочитати текст. Визначити стиль і тип мовлення. Виписати виділені прикметники. Визначити в них суфікси.

Проти мене сидить у клітці і дивиться спокійним поглядом своїх карих покірних очей омелюх. Тепер підняв коричневий з рожевим відблиском чубчик. Повів малесеньким дзьобом по пір’ї в крилах. А там у нього такий чудовий збіг кольорів. Спочатку червона смужка горить, далі чорні пір’їнки обведені яскраво-жовтою смужкою, ще й біленькі плями на жовтувато-оранжевому тлі (За Ю. Старостенком).

  • Словникова робота

Пояснити лексичне значення слова омелюх (невеликий лісовий птах ряду горобцеподібних з яскравим оперенням).

 

 

Пояснення нового матеріалу с. 115

                 Суфікси -ев (-єв) та -ов утворюють відносні прикметники

 Суфікс  -ев

 Суфікс -єв

 Суфікс-ов

Уживаєтьсяпісля: а) твердихприголосних (сливовий, казковий) б) шиплячих, якщонаголосприпадає на закінчення (дощовий) в)

Уживаєтьсяпісля: а) мёякогоприголосного (квітневий, яблуневий) б) шиплячих, якщонаголоспадає на суфікс (грушевий, овочевий)

Уживаєтьсяпісля н і т, якіпозначаютьсям'які і приголосні звуки (життєвий, насіннєвий)

  • Робота з підручником

Вправа 252

На основі цієї вправи учні виконують розподільний диктант.

ІV. Закріплення нового матеріалу

  • Робота з підручником

Вправа 253 (робота в парах)

  • Ігрове завдання «Третє зайве»

Проаналізувати написання прикметникових суфіксів у поданих рядах словосполучень. Виділити зайве. Свій вибір обґрунтувати.

1. Дуб..вий гай, коричн..ве пальто, лісник..ва хата.
2. Малин..ве варення, сталев..й трос, емал..вий казан.
3. Брат..ва ідея, франк..ві твори, стал..вий кран.
4. Крем..ве плаття, вишн..вий джем, метал..вий стіл.
5. Ондатр..ва шапка, батьк..ва порада, марганц..вий розчин.

Пояснення написання суфіксів -ичн-(-ічн-, -їчн-) с. 116

  • Робота в парах

Записати словосполучення. Виділити орфограму – букви И, І у суфіксах–ичн- , -ічн- прикметників. Пояснити правопис .

 Істор…чні свята, економ…чна політика, техн…чний прилад, фіз…чне гартування, мед…чна сестра, клас…чні визначення, каліграф…чне письмо, фабр…чне подвір’я.

  • Завдання – змагання
  • Хто швидше одним словом і визначить у відповідях суфікси, стане переможцем.
  • Флот, що займається ловом риби.
  • Корабель, призначений для польотів за межі атмосфери Землі.
  • Розмова, що ведеться по телефону.
  • Пора, яка припадає на вересень – листопад.
  • Почуття любові до своєї Батьківщини.
  • Почуття поваги до інших народів.
  • Людина, яка має освіту.
  • Людина, яка завжди чинить справедливо.
  • Людина, що завжди поводиться культурно.
  • Козаки, що в давнину жили на острові Хортиця на Дніпрі.
  • Ліс, в якому ростуть лише сосни і ялини.
  • Фігурка, виготовлена з глини.
  • Рослина, яка використовується під час виготовлення ліків.
  • Дитина, яка ще не вміє ходити.
  • Стіл, виготовлений з дуба.
  • Колір, який слід трохи затемнити.
  • Кодовий диктант

Код 1 – прикметники із суфіксом –ичн, код 2 – прикметники із суфіксом – ічн, -їчн.

Граматичний розбір, фантастична повість, міфічний герой, іронічний співрозмовник, скептичний сучасник, туристичний круїз, титанічна боротьба, циклічна будова, оптимістична трагедія, педагогічна поема, алгебраїчна формула, готичний собор.

Пояснення написання суфіксів – ин, - ін., -їн с. 117

  • Робота в парах

Утворити присвійні прикметники за допомогою суфіксів–ин-, -їн-. Параска, Софія, Марія, Одарка, ненька, мураха, Наталка, Тетянка, Микола, сваха, Ольга.

  • Пояснювальний диктант

Записати речення, пояснити написання прикметникових суфіксів.

Шовкова хустка, шовкова… Бувай, дівчино, здорова! (Б.Лепкий.)  І день встає у палевій хустинці… (Л.Забашта.) Над нами хмари стали пурпурові, а сонце червоніло, наче мідь. (Д.Павличко.) В золотій смушевій шапці циган-вечір сходив з гір. (Олександр Олесь.) Напружилась і вирвалась до сонця троянда небувалої краси, троянда оксамитова, вишнева… (С.Литвин.) Після дощів смарагдова діброва. (Л.Костенко.) І краєвид околишній нехитрий п’є сонний плач дощової струни. (Г.Кочур.) На деревах білі перуки, і метуть сніговії лютневі… (В.Качуровський.) Від морозу лопнув лід, і свіжа тріщина заграла про ти місяця павичевим пір’ям. (Григорій Тютюнник.)

  • Гра для кмітливих

Хто більше пригадає і запише присвійних прикметників із суфіксами ин, їн, ів, їв, утворених від іменників власних і загальних назв.

V. Підсумок

Отже, яку тему ми сьогодні опрацьовували.

Що нового ви дізналися?

VІ. Оцінювання

VI. Домашнє завдання

§28, учні середнього рівня виконують вправу 258, учні достатнього і високого рівня виконують вправу 259, вивчити правила

 

 

docx
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
1417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку