Урок "Буквосполучення [йа], позначення його буквою «я». Мовно – логічні ігри"

Про матеріал
Продовжується робота над закріпленням артикуляції голосних звуків, приголосного [й’]; учнів знайомляться з буквою Я на початку складу та її звуковим значенням; наявні вправи для формування навички читання; вправляння учнів у звуко-буквеному аналізі; розвитку мислення та мовлення дітей. Використовуються ЛЕГО-цеглинки.
Перегляд файлу

                УКРАЇНСЬКА МОВА. НАВЧАННЯ ГРАМОТИ

Тема: Буквосполучення [йа], позначення його буквою «я». Мовно – логічні ігри.

Мета. Навчальна: ознайомити дітей з буквою «я», позначенням нею двох 

           звуків [йа] на початку слова та після голосного;  вправляти у звуко-

           буквеному аналізі слів з цією буквою; учити читати зв’язні тексти.

            Розвивальна: розвивати мовлення, фонематичний слух.

            Виховна: виховувати бажання вчитися.

Засоби навчання: LEGO- цеглинки, картки з буквами, ілюстрації.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

І.Вступна частина.

1.Організація класу. «Покажи свій настрій» (Lego)

- Уявіть, що на ваших долоньках гарний настрій. Щоб зробити день приємним, поділіться ним з усіма, хто перебуває зараз поряд з вами. Почнімо наш урок. Посміхайся, досліджуй, мрій, цінуй, твори, пізнавай нове, фантазію прояви.

2. Повторення вивчених букв

- Скільки букв українського алфавіту ми вже вивчили? (20). Давайте їх згадаємо.

Вправа «Вітер»  (Діти , набравши більше повітря , роблять видих )

3.Пісня «У лісі народилася ялинка» (мінусівка). Діти проспівують букви.

ІІ. Основна частина.

1.Мотивація навчальної діяльності. Вправа «Передбачення»

-Букв вивчено вже багато, 20. Що буде далі? Можливо , досить?

2.Повідомлення теми та завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, але ця буква непроста. Вона ніби актриса, яка може грати різні ролі. І сьогодні ми дізнаємося, якими ж ці ролі можуть бути.

3.Підготовка до вивчення нової букви.

- Відгадування загадки

У святковому залі

Стоїть, як картинка,

Весела зелена

Красуня…. (ялинка).

Вправа «Якого кольору слова?»

- Друзі, покажіть, будь ласка, цеглинку, яка відповідає кольору дерева – ялинці.

-Звуко-складовий аналіз слова  ялинка. – Поділіть слово на склади. Назвіть послідовно звуки в слові. Вимовте кожен склад. Який голосний чуєте у першому складі? А який приголосний чуєте перед звуком [а]?  Позначимо звукову модель слова. Запам’ятайте:  в українській мові звуки [йа] позначаються однією буквою «я». Якщо буква «я» стоїть на початку слова – вона позначає два звука. Аналогічно проводиться робота над словом красуня.

Висновок: якщо буква «я» стоїть після приголосного, вона пом’якшує попередній приголосний звук і позначає звук [а].

4.Гра «Відшукай слово». Lego

На дошці ілюстрації . Завдання: назвати слова з буквою «я», показати колір цеглинки.

( Червона – якір, зелена – ліхтарик, синя – яма, жовта – маяк, голуба – парта, оранжева – яструб)

 5.Ознайомлення з буквою «я». Місце в алфавіті. Порівняння друкованих великої та малої. Хвилинка фантазії «На що схожа буква?»

6. Дидактичний матеріал . Гра «Створи букву» (Діти використовують додатковий матеріал – зубочистки та шматочки поролону, з якого складають об’ємну букву Я)

7.Робота з «Букварем». Читання складів і слів.

- Гра «Склади слова»   ( Яблуко, Яна, олія)

- Розгадування ребуса (ялина)

- Сенкан  1. Ялина.

                2. Зелена, колюча.

                3. Росте, прикрашає, хилиться.

                 4. Ялина – вічно зелене дерево

                 5. Ура! Свято!

- Утворення слів за променеподібними записами. Пояснення значення слів: надія-сподівання на краще, ярина- озима пшениця, яку сіють влітку.

- Читання пар слів – імен жіночого та чоловічого роду

8.Розминка для очей. Фізична хвилинка

9.Робота над текстом «Друзі».

-- Словникова робота:  туя – із роду вічнозелених хвойних дерев і кущів.

- Вправа  «Крісло автора». Діти складають казку «Друзі».

- Читання тексту вчителем. Постановка запитань за змістом прочитаного

- Вправа «Читає той, у кого сніжинка». Читання тексту «ланцюжком».

- Гра «Так. Ні» . Робота з LEGOцеглинками (червоного та зеленого кольорів)

У парку росте висока туя. (Ні)

У Ялинки – приятелька Туя. (Так)

Ялинка уявила: Туя у малиннику. (Ні)

Соловейко та Дрізд співатимуть пісні. (Так)

Як весело у ялиннику!  (Так)

ІІІ. Заключна частина

1.Гра «Будь уважний»

- Встаньте, будь ласка , ті дітки, у кого  в іменах та прізвищах є буква «я».

2.Рефлексія. Метод «Капелюшки де Боно»

Білий – що мені відомо про букву «я»? Які звуки вона позначає у різних позиціях?

Червоний – для чого потрібні знання про букви та звуки українського алфавіту?

 

 

docx
Додано
17 березня 2020
Переглядів
1303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку