УКРАЇНСЬКА МОВА. НАВЧАННЯ ГРАМОТИ
Тема: Буквосполучення [йа], позначення його буквою «я». Мовно – логічні ігри.
Мета. Навчальна: ознайомити дітей з буквою «я», позначенням нею двох
звуків [йа] на початку слова та після голосного; вправляти у звуко-
буквеному аналізі слів з цією буквою; учити читати зв’язні тексти.
Розвивальна: розвивати мовлення, фонематичний слух.
Виховна: виховувати бажання вчитися.
Засоби навчання: LEGO- цеглинки, картки з буквами, ілюстрації.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
І.Вступна частина.
1.Організація класу. «Покажи свій настрій» (Lego)
- Уявіть, що на ваших долоньках гарний настрій. Щоб зробити день приємним, поділіться ним з усіма, хто перебуває зараз поряд з вами. Почнімо наш урок. Посміхайся, досліджуй, мрій, цінуй, твори, пізнавай нове, фантазію прояви.
2. Повторення вивчених букв
- Скільки букв українського алфавіту ми вже вивчили? (20). Давайте їх згадаємо.
Вправа «Вітер» (Діти , набравши більше повітря , роблять видих )
3.Пісня «У лісі народилася ялинка» (мінусівка). Діти проспівують букви.
ІІ. Основна частина.
1.Мотивація навчальної діяльності. Вправа «Передбачення»
-Букв вивчено вже багато, 20. Що буде далі? Можливо , досить?
2.Повідомлення теми та завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, але ця буква непроста. Вона ніби актриса, яка може грати різні ролі. І сьогодні ми дізнаємося, якими ж ці ролі можуть бути.
3.Підготовка до вивчення нової букви.
- Відгадування загадки
У святковому залі
Стоїть, як картинка,
Весела зелена
Красуня…. (ялинка).
Вправа «Якого кольору слова?»
- Друзі, покажіть, будь ласка, цеглинку, яка відповідає кольору дерева – ялинці.
-Звуко-складовий аналіз слова ялинка. – Поділіть слово на склади. Назвіть послідовно звуки в слові. Вимовте кожен склад. Який голосний чуєте у першому складі? А який приголосний чуєте перед звуком [а]? Позначимо звукову модель слова. Запам’ятайте: в українській мові звуки [йа] позначаються однією буквою «я». Якщо буква «я» стоїть на початку слова – вона позначає два звука. Аналогічно проводиться робота над словом красуня.
Висновок: якщо буква «я» стоїть після приголосного, вона пом’якшує попередній приголосний звук і позначає звук [а].
4.Гра «Відшукай слово». Lego
На дошці ілюстрації . Завдання: назвати слова з буквою «я», показати колір цеглинки.
( Червона – якір, зелена – ліхтарик, синя – яма, жовта – маяк, голуба – парта, оранжева – яструб)
5.Ознайомлення з буквою «я». Місце в алфавіті. Порівняння друкованих великої та малої. Хвилинка фантазії «На що схожа буква?»
6. Дидактичний матеріал . Гра «Створи букву» (Діти використовують додатковий матеріал – зубочистки та шматочки поролону, з якого складають об’ємну букву Я)
7.Робота з «Букварем». Читання складів і слів.
- Гра «Склади слова» ( Яблуко, Яна, олія)
- Розгадування ребуса (ялина)
- Сенкан 1. Ялина.
2. Зелена, колюча.
3. Росте, прикрашає, хилиться.
4. Ялина – вічно зелене дерево
5. Ура! Свято!
- Утворення слів за променеподібними записами. Пояснення значення слів: надія-сподівання на краще, ярина- озима пшениця, яку сіють влітку.
- Читання пар слів – імен жіночого та чоловічого роду
8.Розминка для очей. Фізична хвилинка
9.Робота над текстом «Друзі».
-- Словникова робота: туя – із роду вічнозелених хвойних дерев і кущів.
- Вправа «Крісло автора». Діти складають казку «Друзі».
- Читання тексту вчителем. Постановка запитань за змістом прочитаного
- Вправа «Читає той, у кого сніжинка». Читання тексту «ланцюжком».
- Гра «Так. Ні» . Робота з LEGO – цеглинками (червоного та зеленого кольорів)
У парку росте висока туя. (Ні)
У Ялинки – приятелька Туя. (Так)
Ялинка уявила: Туя у малиннику. (Ні)
Соловейко та Дрізд співатимуть пісні. (Так)
Як весело у ялиннику! (Так)
ІІІ. Заключна частина
1.Гра «Будь уважний»
- Встаньте, будь ласка , ті дітки, у кого в іменах та прізвищах є буква «я».
2.Рефлексія. Метод «Капелюшки де Боно»
Білий – що мені відомо про букву «я»? Які звуки вона позначає у різних позиціях?
Червоний – для чого потрібні знання про букви та звуки українського алфавіту?