ТЕМА. Виготовлення українського віночка. Закріплення знань про вивчені звуки та букви.
МЕТА. Закріпити знання про вивчені звуки та букви, розвивати уміння учнів читати, робити звуковий аналіз слів, розвивати мовлення учнів, вчити складати речення і записувати схематично, ділити слова на склади, ставити наголос. Познайомити з поняттями « Україна», « українці», « символи», ознайомити учнів з рослинами, що входять до складу віночка, з походженням їх назв, зі значенням кожної квітки, що вплітають у віночок. Виготовити український віночок з кольорового паперу. Закріпити навички поетапного виконання роботи, познайомити з технікою виготовлення квітів в аплікації, учити творчому підходу до виконання завдання. Розвивати самостійність, уважність, охайність, старанність. Прищеплювати любов до українських символів, України, до навчання.
ТИП УРОКУ. Інтегрований.
ОБЛАДНАННЯ. Ілюстрації квітів, українського одягу, хати, кольоровий папір, ножиці, клей, магнітофон з записами дитячих та українських народних пісень, звукові картки, аркуші паперу з завданнями для самостійної роботи.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми, мети і задач уроку.
-
Сьогодні на уроці ми повторимо вивчене, перевіримо ваші знання, вміння, навички і дізнаємося багато цікавого.
Будем добре працювати,
Щоб знання міцніші мати.
ІІІ. Закріплення знань про вивчені звуки та букви.
-
Фронтальне опитування. ( Технологія « Мікрофон»)
-
Скільки голосних в українській мові?
-
Назвіть голосні звуки.
-
Що цікавого можете розповісти про і?
-
Назвіть вивчені приголосні звуки.
-
На які групи поділяються усі приголосні звуки? ( Дзвінкі – глухі, тверді – м’які)
-
Згадаємо вірші про вивчені букви ( діти розповідають вірші).
-
Складіть слово з букв І. Н, О, К, В. ( вінок)
-
Зробіть звуковий аналіз цього слова та охарактеризуйте кожен звук
-
Складіть речення та запишіть схематично.
-
Штрихування, розминка для пальців.
Сніжинки кружляють, кружляють, кружляють,
Тихенько на землю лягають, лягають.
Біленькі, прозорі сніжинки,
Неначе легенькі пушинки.
( Штрихування квітки. Кожен учень отримує малюнок сніжинок .)
ІV. Робота над новою темою.
-
Відгадування загадок і знайомство з історією квітів.
-
Хоч на вулиці зима, але приємно ще раз поглянути на квіти, дізнатися звідки з’явилися їх назви. ( Повторення про пори року, місяці, дні тижня).
Хто з вас, діти, нас не знає?
Ми у лісі проживаєм, дзвоном сонце зустрічаєм,
Маєм гарні сині очка,
Називаємось … ( дзвіночки)
-
Ділимо слово на склади, визначаємо наголошений склад, робимо звуковий аналіз слова, складаємо речення, записуємо схему)
Я гордо голову тримаю
І перед вітром не схиляю.
Я жовтий, білий, полум’яний
І, наче, яблуко, рум’яний
В саду я квітну навесні
Скажи, яке ім’я мені? ( Тюльпан)
-
Ця квітка походить від персидського слова « тюрба» - чалма, яку пов’язують на голову .
-
А які квіти дарує нам осінь? ( Жовті, червоні, сині, різнокольорові. Це айстри)
-
Від грецького слова « астер» - зірка. Існує легенда, що перша айстра виросла з горошини, що впала з неба на землю. І тому в тиху ясну ніч у квітках чути ледве вловимий шепіт – то айстри розмовляють з зірками. І тому айстри називають зірочками.
-
А про яку квітку ця загадка?
На стрункій високій ніжці
Біля річки на лужку,
У хустинці – Білосніжці
Стрів я квіточку таку.
Ясним оком жовтуватим
Усміхнулася мені
Я хотів її зірвати,
А бджола сказала: « Ні». ( Ромашка)
-
Походження цієї назви люди точно не знають, але пов’язують з ім’ям Роман.
-
Є назви квітів, що стали іменами людей. Назвіть квіти, в назвах яких зустрічаються імена людей. ( Лілії, Грицики, Васильок, Миколайчики, Іван – чай, Маргаритки). Колись сільський хлопчик – пастушок Грицько пошкодив ногу. Що робити? Кров струмком біжить, не зупинити. Тоді зірвав він жмут невідомої трави, приклав до рани, і кровотеча вщухла. Відтоді ці непоказні квіти – грицики.
-
Лілії – за надзвичайну витонченість та небачену красу цвітіння вважаються символом чистоти. Вінок з лісових лілій носили дівчата на виданні. Білосніжна лілія нагадує казкових русалок, які водять хороводи на березі річки або озера. Русалки бояться сонця, з’являються тільки вночі. Удень вони перетворюються на красиву квітку.
-
Робота за « Супутником…».
-
Діти, зараз зима, але на вікнах талановитий художник малює дивовижні квіти. Що це за художник? ( Мороз. )
-
Поділимо це слово на склади, зробимо звуковий аналіз та складемо речення. ( Діти відповідають)
-
А зараз робота за « Супутником букваря». ( Читання тексту « Морозові візерунки», робота за змістом)
-
Каліграфічна хвилинка.
-
Хто носить віночок? ( Це національний одяг українок).
-
А кого називають українцями?
-
Столиця України? ( Київ).
-
Найбільша річка України? ( Дніпро)
-
Це і є наша каліграфічна хвилинка.
ДДДДДД ККККК
Знайомство з віршем А. Малишко « Україна моя!»
Мені в світі нічого не треба,
Тільки б голос твій чути
І ніжність твою берегти!
-
Фізхвилинка.
-
А зараз ми всі разом заспіваємо пісню « Морозець».
-
Виготовлення віночка з кольорового паперу ( Кожна дитина отримує заготовки).
-
Український віночок дівчатка носили з трьох років. Перший віночок плела мама. Вона замочувала квіти у росах, поки сонце не зійде. Купала його у росах сім днів. У чотири роки мама плела інший віночок і вплітала більше квіточок. З кожним роком у віночок впліталося більше квіточок, поки їх не набиралося 12. кожна квітка лікувала дитину, оберігала.
-
Деревій вплітали посередині – це символ нескореності, потім чорнобривці, які допомагали позбутися головного болю. Далі йшли незабудки або барвінок. Вони розвивали зір дитині. Ромашка заспокоювала серце. Символ здоров”я – безсмертник, був обов’язковим у вінку. Квітки яблуні, вишні – символ материнства, а калина – символ краси.
-
А що вплітали ще до віночка? ( Стрічки).Який сором був тій дівчині, у якої стрічки пов’язані недбало або не по порядку. В'язати стрічки теж треба уміти і знати символи кожної стрічки.
-
Найперша – посередині світло – брунатна – це символ землі – годувальниці. По обидві сторони від коричневої – жовті – символ сонця. Світло – зелені – символ молодості і краси, блакитні, сині – символ неба і води, що дають силу і здоров’я, жовто – гаряча – символ хліба, фіолетова – символ душевності, щирості, рожева – символ достатку. В’язали і білу стрічку, якщо вона розшита сріблом і золотом, на лівому кінці – сонце, на правому – місяць. Якщо біла стрічка не вишита, то її не пов’язують, бо це символ пам’яті.
-
Плетіння віночків супроводжувалося піснями. Ось ми сьогодні сплетемо віночок. Щоб приклеїти першу квіточку, пригадайте, яка квітка допомагала позбутися головного болю. Так – це чорнобривці. ( Учні приклеюють першу квіточку на основу для віночка)
-
Щоб приклеїти другу квіточку, пригадайте, у скільки років дівчинка починала носити віночок. Так – у три роки. ( Учні приклеюють другу квіточку).
-
Скільки усього повинно бути квіточок у вінку? (12)
-
Що позначає слово тюльпан і з якої мови прийшло до нас це слово?
-
Яку квітку називають « зірочками» у народі?
-
Про яку квітку загадка?
Стебельце – шорстка драбинка,
У середині чорна вуглинка,
Пелюстки блискучі, як лак,
Це квітує червоний … ( мак).
-
Скільки букв, складів, звуків у цьому слові? Зробимо звуковий аналіз слова, складемо речення.
На просторах слова золотого
Сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого,
Виграють, виблискують, горять. ( Волошки).
-
Ось ми і сплели віночок. Наш урок підійшов до кінця.
V. Підсумок уроку.
- Так яке ж значення мали квіти у віночку? ( Кожна квітка лікувала дитину, оберігала)
- Як треба в'язати стрічки? ( Треба знати символи)
- А зараз розглянемо, які віночки сплели учні. ( Виставка робіт учнів).