Клас. 11
Предмет. Хімія
Тема уроку. Бурштин як національне багатство України і
представник природних органічних сполук.
Мета уроку.
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Тип уроку. Набуття і застосування знань і практичних навичок.
Обладнання: ПК, мультимедійний проектор, учнівські проєкти, листи оцінювання, підручник, камінці справжнього бурштину і підробки, карта України, картки-пазли з ілюстрацією бурштину.
Хід уроку:
Слово вчителя.
Бурштин – це «камінь сонця», а ще – «сльози сосни». Якщо ви згідні з цим твердженням, то посміхніться один одному і побажайте успіхів у здобутті хороших знань і навичок.
Учитель.
Як ви думаєте, чому саме про бурштин ми будемо сьогодні говорити?
Можливі відповіді учнів.
Учитель.
Якщо говорити про багатства свого народу, то одразу уявляється живе море золотої пшениці і неосяжні поля своєї Вітчизни, що розкинулися під блакитним небом. Наша рідна земля багата родючими землями і своїми надрами, які приховують в собі багато корисних копалин, зокрема вугілля і руду, газ і нафту, золото і бурштин.
Слово «бурштин» викликає різні асоціації: хтось пригадує легенди щодо його появи, хтось думає про ювелірні прикраси чи картини з бурштину, хтось – про його лікарські властивості.
Бурштин – чи не найболючіша екологічна проблема всієї України. Через нелегальний видобуток поліська земля втрачає свої сили, здатність до відновлення екосистем, перетворюється на випалену землю і все більше нагадує місячні ландшафти.
Саме тому ви мали випереджувальні завдання і створили проєкти.
Бурштин – це органічна речовина, тому ви, разом із захистом проєктів, повинні розвʼязати задачі і дати відповіді на питання.
Методична ремарка. Учитель заздалегідь розрізає ілюстрацію із зображенням бурштину на частини - пазли. Кількість цих пазлів повинна відповідати кількості завдань на уроці. Якщо групи будуть справлятися із завданнями, то вчитель додає частинки до ілюстрації, аж поки не зʼявиться повна ілюстрація бурштину.
Саме тому сьогодні ми відправляємось у віртуальну подорож по нашій мальовничій, казковій і багатій країні. Під час зупинок, за правильно виконане завдання, я буду кріпити на дошці пазл і в результаті ви повинні сказати, яка речовина буде зображена на ілюстрації.
Перед вами – карта України. Бурштин видобувають у Рівненській, Волинській і Житомирській областях.
А як ви думаєте, чому саме на теренах Полісся такі поклади бурштину? (Відповіді учнів).
На цій території багато лісів, тому воно багате бурштином. Адже в народі кажуть, що бурштин – це «сльози сосни».
Отже, ви бачите, що на Поліссі найбільші поклади цього природного каменю і щоб дослідити це багатство ми будемо рухатися за наступним маршрутом:
Даний маршрут вибраний не випадково, адже ви готували творчі роботи – учнівські проекти. Відповідно до обраного маршруту ви поділились на 3 групи: «Історики», «Екологи», «Ювеліри».
Зараз кожна група ознайомить усіх із результатом своєї роботи. Робота кожної групи оцінюється іншими групами, згідно критеріїв листів оцінювання.
Доповідачі виступають зі своїми повідомленнями. У кінці кожного виступу учні можуть задавати доповідачу запитання.
(Учитель кріпить на дошку перший пазл).
(Додається другий пазл).
(Третій пазл).
Вчитель. Таким чином ми побачили, що наша країна надзвичайно багата і ми з вами повинні примножувати це багатство, берегти його для прийдешніх поколінь. Незважаючи на проблеми, які сьогодні маємо, ми повинні бути патріотами і захисниками нашої Батьківщини.
У кожної групи є листок оцінювання. Прошу оцінити роботу кожної групи згідно критеріїв.
Оцінювання презентацій учнями.
Вчитель.
Але, все ж таки, у нас урок хімії, тому розвʼяжемо кілька задач.
Робота в групах.
Кожне правильно виконане завдання оцінюється трьома балами. Максимальна оцінка за роботу – 12 балів.
Методична ремарка.
Група, яка першою розвʼязала задачі – озвучує відповіді, а дві інші, обмінявшись, перевіряють правильність розвʼязання.
(Четвертий пазл за виконані задачі).
Ми говорили про бурштин, розвʼязували задачі, бачили різні зображення цього каменю. А тепер пропоную вам таке завдання: із запропонованих камінців, знайдіть справжній камінчик бурштину і доведіть це. (Пʼятий пазл за виконане завдання).
V. Узагальнення вивченого. Підсумки уроку.
Вчитель
Отже, ознайомившись із вашими проєктами, розвʼязавши задачі, оцінивши, яким прекрасним є камінь, я можу зробити висновок, що ви справились зі своїми завданнями. Ви, напевно, переконались, що нас оточує неоціненне багатство, яке лежить у нас під ногами.
Україна є багатою. Бурштин – це багатство. Технічно оброблений він є коштовністю в оправі дорогоцінних металів.
Проте, останнім часом у ЗМІ звучать тривожні повідомлення, що цей камінь став криміналом і контрабандою. Україна – це правова держава і ми повинні додержуватись законів і берегти її надра.
VI. Рефлексія.
Вправа Так/ні.
(Вчитель кріпить останній пазл за правильні відповіді).
Наша подорож завершується. Подивіться, яка чудова ілюстрація у нас вийшла. Я думаю, що кожен з вас може з впевненістю сказати що зображено на малюнку. Так, звичайно ж це бурштин. Ви сьогодні старанно працювали, тому зуміли виконати усі поставлені завдання. Але наше основне завдання – це любити свою неньку Батьківщину. Ми повинні пишатись нашими цінностями. На державному рівні ми не вмієм користуватись багатством, яке подарував нам Бог, але ми маєм пишатись і гордитись країною, де ми народились і живем.
VII. Завдання додому.
Список використаних джерел
Web - ресурси
Листок оцінювання
Оцінювання PowerPoint презентації
Учень______________________________________ Дата___________
Всього балів |
Область
|
Опис |
Бали |
40 |
Зміст |
- Історія виникнення бурштину; - Підсумок створеного учнем.
|
10 10 10 10 |
15 |
Графіка і розбивка матеріалу |
2. Відповідні звуки і анімаційні ефекти. 3. Легко читати і розуміти текст. 4. Слайди даються в логічній послідовності. 5. Сутність не губиться за стилем оформлення. 6. Фон підкреслює зміст.
|
5 5 5 5 5 5
|
15 |
Технічна частина |
|
5 5 5
|
10 |
Вступ Висновки Бібліогра-фія |
|
5 5 5 |
Всього балів 100
Шкала оцінювання: «1» - 0 - 4 бала;
«2» - 5 – 9 балів;
«3» - 10 – 19 балів;
«4» - 20 - 29 балів;
«5» - 30 – 39 балів;
«6» - 40 – 49 балів;
«7» - 50 – 59 балів;
«8» - 60 – 69 балів;
«9» - 70 – 79 балів;
«10» - 80 – 89 балів;
«11» - 90 – 95 балів;
«12» - 96 - 100 балів.