Клас. 11
Предмет. Хімія
Тема уроку. Бурштин як національне багатство України і
представник природних органічних сполук.
Мета уроку.
Навчальна:
-
продовжити знайомити учнів органічними речовинами;
-
уміти застосовувати сучасні ІКТ для оформлення результатів дослідження;
-
у комплексі застосовувати отримані знання;
-
продемонструвати результат роботи над проектом «Бурштин як національне багатство України і представник природних органічних речовин»;
-
формування критичного мислення та навичок роботи у групі.
Розвивальна:
-
розвивати пізнавальну активність учнів;
-
поглибити знання про бурштин як багатство України;
-
сприяти підвищенню знань про раціональне використання земельних ресурсів;
-
розвивати потребу у дослідженні і вивченні національних багатств.
Виховна:
-
формувати стійкий інтерес до вивчення предмета;
-
виховувати в учнів допитливість;
-
виховувати любов, почуття гордості за національне багатство;
-
виховувати патріотичні почуття.
Тип уроку. Набуття і застосування знань і практичних навичок.
Обладнання: ПК, мультимедійний проектор, учнівські проєкти, листи оцінювання, підручник, камінці справжнього бурштину і підробки, карта України, картки-пазли з ілюстрацією бурштину.
Хід уроку:
-
Емоційне налаштування.
Слово вчителя.
Бурштин – це «камінь сонця», а ще – «сльози сосни». Якщо ви згідні з цим твердженням, то посміхніться один одному і побажайте успіхів у здобутті хороших знань і навичок.
-
Постановка мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
-
Вступне слово вчителя
Учитель.
Як ви думаєте, чому саме про бурштин ми будемо сьогодні говорити?
Можливі відповіді учнів.
-
бо це національне багатство;
-
бо з нього виготовляють прикраси;
-
бо це дорогоцінне каміння;
-
бо це органічна речовина і т. д.
Учитель.
Якщо говорити про багатства свого народу, то одразу уявляється живе море золотої пшениці і неосяжні поля своєї Вітчизни, що розкинулися під блакитним небом. Наша рідна земля багата родючими землями і своїми надрами, які приховують в собі багато корисних копалин, зокрема вугілля і руду, газ і нафту, золото і бурштин.
Слово «бурштин» викликає різні асоціації: хтось пригадує легенди щодо його появи, хтось думає про ювелірні прикраси чи картини з бурштину, хтось – про його лікарські властивості.
Бурштин – чи не найболючіша екологічна проблема всієї України. Через нелегальний видобуток поліська земля втрачає свої сили, здатність до відновлення екосистем, перетворюється на випалену землю і все більше нагадує місячні ландшафти.
Саме тому ви мали випереджувальні завдання і створили проєкти.
Бурштин – це органічна речовина, тому ви, разом із захистом проєктів, повинні розвʼязати задачі і дати відповіді на питання.
-
Бліцопитування з елементами бесіди
-
Для чого ми вивчаємо органічні речовини ?
-
Де містяться органічні речовини?
-
Яке значення вони мають в природі, житті людини?
-
Чи потрібні нам ці знання в повсякденному житті ?
-
Чи хотіли б ви більше дізнатись про таку природну органічну речовину як бурштин і що саме?
Методична ремарка. Учитель заздалегідь розрізає ілюстрацію із зображенням бурштину на частини - пазли. Кількість цих пазлів повинна відповідати кількості завдань на уроці. Якщо групи будуть справлятися із завданнями, то вчитель додає частинки до ілюстрації, аж поки не зʼявиться повна ілюстрація бурштину.
-
Слово вчителя.
Саме тому сьогодні ми відправляємось у віртуальну подорож по нашій мальовничій, казковій і багатій країні. Під час зупинок, за правильно виконане завдання, я буду кріпити на дошці пазл і в результаті ви повинні сказати, яка речовина буде зображена на ілюстрації.
Перед вами – карта України. Бурштин видобувають у Рівненській, Волинській і Житомирській областях.
А як ви думаєте, чому саме на теренах Полісся такі поклади бурштину? (Відповіді учнів).
На цій території багато лісів, тому воно багате бурштином. Адже в народі кажуть, що бурштин – це «сльози сосни».
Отже, ви бачите, що на Поліссі найбільші поклади цього природного каменю і щоб дослідити це багатство ми будемо рухатися за наступним маршрутом:
-
історія виникнення бурштину;
-
проблеми, видобутку даного каменю в Україні;
-
як відрізнити природний камінь від штучного.
Даний маршрут вибраний не випадково, адже ви готували творчі роботи – учнівські проекти. Відповідно до обраного маршруту ви поділились на 3 групи: «Історики», «Екологи», «Ювеліри».
Зараз кожна група ознайомить усіх із результатом своєї роботи. Робота кожної групи оцінюється іншими групами, згідно критеріїв листів оцінювання.
-
Засвоєння навчального матеріалу. Захист творчих робіт учнів.
Доповідачі виступають зі своїми повідомленнями. У кінці кожного виступу учні можуть задавати доповідачу запитання.
-
Звіт групи «Істориків». (Додаток А)
(Учитель кріпить на дошку перший пазл).
-
Звіт групи «Екологів». (Додаток Б).
(Додається другий пазл).
-
Звіт групи « Ювеліри». (Додаток В)
(Третій пазл).
Вчитель. Таким чином ми побачили, що наша країна надзвичайно багата і ми з вами повинні примножувати це багатство, берегти його для прийдешніх поколінь. Незважаючи на проблеми, які сьогодні маємо, ми повинні бути патріотами і захисниками нашої Батьківщини.
У кожної групи є листок оцінювання. Прошу оцінити роботу кожної групи згідно критеріїв.
Оцінювання презентацій учнями.
-
Застосування узагальнених знань, навичок та умінь.
-
Розвʼязування задач.
Вчитель.
Але, все ж таки, у нас урок хімії, тому розвʼяжемо кілька задач.
Робота в групах.
-
Відомо, що натуральний бурштин тоне у звичайній воді і спливає у солоній. Обчисліть масу солі і обʼєм води які необхідні для приготування такого розчину з масовою часткою солі 25%. (m(солі)=25 г; V(H2O)=75 мл)
-
Масова частка елементів у невідомій речовині становить: С – 78,6%; Н – 10,5%; О – 10,5%. Визначте формулу невідомої речовини. (С10Н16О)
-
Янтарну кислоту (С4Н6О4), одержану з бурштину, використовують для прискорення росту рослин і для збільшення урожаю. Крім цього, з цієї кислоти виготовляють різні лікарські засоби. Визначте масу янтарної кислоти, яка необхідна для виготовлення однієї упаковки таблеток (10 шт), якщо кожна з таблеток містить 0,1 г цієї кислоти, а вихід продукту становить 75%.( m(С4Н6О4)=1,4 г)
-
Газ, отриманий при спалюванні камінчика бурштину, пропустили через вапняну воду. Отриманий розчин профільтрували. Маса сухого залишку становила 10 г. Визначте, яку масу камінця бурштину спалили, якщо він містив 4% домішок.( m(камінця)=1,58 г)
-
Взаємоперевірка.
Кожне правильно виконане завдання оцінюється трьома балами. Максимальна оцінка за роботу – 12 балів.
Методична ремарка.
Група, яка першою розвʼязала задачі – озвучує відповіді, а дві інші, обмінявшись, перевіряють правильність розвʼязання.
(Четвертий пазл за виконані задачі).
-
«Творча лабораторія».
Ми говорили про бурштин, розвʼязували задачі, бачили різні зображення цього каменю. А тепер пропоную вам таке завдання: із запропонованих камінців, знайдіть справжній камінчик бурштину і доведіть це. (Пʼятий пазл за виконане завдання).
V. Узагальнення вивченого. Підсумки уроку.
Вчитель
Отже, ознайомившись із вашими проєктами, розвʼязавши задачі, оцінивши, яким прекрасним є камінь, я можу зробити висновок, що ви справились зі своїми завданнями. Ви, напевно, переконались, що нас оточує неоціненне багатство, яке лежить у нас під ногами.
Україна є багатою. Бурштин – це багатство. Технічно оброблений він є коштовністю в оправі дорогоцінних металів.
Проте, останнім часом у ЗМІ звучать тривожні повідомлення, що цей камінь став криміналом і контрабандою. Україна – це правова держава і ми повинні додержуватись законів і берегти її надра.
VI. Рефлексія.
Вправа Так/ні.
-
Чи підтримуєте ви твердження, що з грецької «бурштин» - це «сонячний камінь»? (Ні)
-
Чи згідні ви з твердженням, що найбільші українські бурштинові родовища знаходяться на Закарпатті? (Ні)
-
Чи дійсно з бурштину виготовляють картини, прикраси, ювелірні вироби? (Так)
-
Як ви думаєте, чи використовують бурштин у лікувальних процедурах? (Так)
-
Чи відомі випадки знахідок бурштину з цілими жабами, ящірками, метеликами всередині? (Так)
-
Чи згідні ви з тим, що природні багатства земних надр є надбанням держави? (Ні)
-
Чи погоджуєтесь ви з тим, що на території України відомі випадки знахідок декоративних виробів з бурштину в історичних памʼятках скіфів – курганах? (Так)
-
Чи можна вважати, що бурштин сьогодні прославив Україну на весь світ? (Так)
-
Чи підтримуєте ви думку щодо нераціонального використання земельних надр країни? (Так)
-
Чи дійсно технічно оброблений бурштин є дуже дешевим? (Ні)
-
Ви згідні з тим, що бурштин – це синтетична органічна сполука? (Ні)
-
Як ви вважаєте, нелегальний видобуток бурштину несе екологічне лихо для нашої країни? (Так)
(Вчитель кріпить останній пазл за правильні відповіді).
Наша подорож завершується. Подивіться, яка чудова ілюстрація у нас вийшла. Я думаю, що кожен з вас може з впевненістю сказати що зображено на малюнку. Так, звичайно ж це бурштин. Ви сьогодні старанно працювали, тому зуміли виконати усі поставлені завдання. Але наше основне завдання – це любити свою неньку Батьківщину. Ми повинні пишатись нашими цінностями. На державному рівні ми не вмієм користуватись багатством, яке подарував нам Бог, але ми маєм пишатись і гордитись країною, де ми народились і живем.
VII. Завдання додому.
-
Творче завдання в групах - скласти кросворд, ребус або цікаву задачу про бурштин.
-
Знайти цікаві факти про бурштин, які не згадувались на уроці і підготувати доповідь.
Список використаних джерел
-
Вілкова Г. С. Проектна діяльність учнів у процесі вивчення хімії.- Х.:Вид. Група «Основа», 2009. –№ 7. – 40 с.
-
Єльнік Н. М. Методи та технології для сталого розвитку хімічної освіти в школі. - Х.:Вид. Група «Основа», 2016. –№ 17-18. – 80 с.
-
Каплан Л. Інтерактивне навчання на уроках хімії // Хімія. Шкільний світ, 2008. –№ 24. – 65 с.
-
Новченокова К. Навчальні проекти з хімії, 8–11-ті класи // Хімія. Біологія. Шкільний світ, 2004. – № 51. – 65 с.
-
Ткаченко Н. М. Використання методу проектів на уроках хімії. .- Х.:Вид. Група «Основа», 2017. –№ 19-20. – 80 с.
-
Хімія. Творча майстерня учителя / упор. Г. Мальченко. – К.: Редакції газет природничо-математичного циклу,2012. – 128 с.
-
Ярошенко О. Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. – К. : Партнер, 1997. – 193 с.
-
Валаев Р. Г. Новелы о драгоценных камнях. К.: Радянский письменник,1971. – 190 с.
-
Бурштин: дарунок природи чи кара?: бібліогр. Розвідка / уклад.: Н. Тивончук; Рівненська обласна бібліотека для молоді. – Рівне:2017. – 78 с.
-
Петрик М. П. Геофізична екологія: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – Луцьк: Вид. «Волинська обласна друкарня», 2005. – 408 с.
Web - ресурси
-
http://osvita.ua/school/method/technol/1415/
-
https://studopedia.su/13_30099_tipi-navchalnih-proektiv.html
-
http://ito.vspu.net/ENK/2013_2014/Osn_projekt_tehnologi_magistr/Lekcii/lek-2.htm
-
http://www.bookland.com/download/m/me/metod_proektiv_na_urokah_himii/sample.pdf
-
https://knowledge.allbest.ru/pedagogics/2c0a65635b2ad68a4c53a88521206d27_0.html
-
http://racurs.ua/ua/826-burshtyn-ukrayiny-skladnyy-shlyah
-
https://ukrburshtyn.com/ua/blog/ukrainskuy-yantar.html
-
http://www.nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=2065:problema-vidobutku-burshtinu&catid=8&Itemid=350
-
http://libr.rv.ua/ua/virt/14/
-
http://colady.in.ua/magichni-i-ciljushhi-vlastivosti-burshtin-burshtinu-istorija-viniknennja-kamenju-i-jogo-opis.html
-
http://yantarua.com/news/stat/n_item20.html
-
https://uk.wikipedia.org/wiki/
-
http://moyaosvita.com.ua/krasa-moda/yak-vidrizniti-spravzhnij-burshtin-vid-pidrobki/
-
http://www.art-hall.com.ua/uk/content/10-osnovni-vidminnosti-prirodnogo-burshtinu-vid-shtuchnogo
-
https://ukrburshtyn.com/ua/blog/kak-otlichit-naturalnyj-yantar-ot-poddelki.html
-
https://inconsulting.com.ua/uk/gemologchna-ekspertiza/diahnostyka-ta-ekspertyza-burshtynu.html
-
http://moyaosvita.com.ua/krasa-moda/yak-vidrizniti-spravzhnij-burshtin-vid-pidrobki/
Листок оцінювання
Оцінювання PowerPoint презентації
Учень______________________________________ Дата___________
Всього балів
|
Область
|
Опис
|
Бали
|
40
|
Зміст
|
-
Презентація включає питання:
- Історія виникнення бурштину; - Проблеми видобутку в Україні; - Способи перевірки бурштину на натуральність
- Підсумок створеного учнем.
-
Презентація відображає думку автора.
-
Чітко узагальнює історичні довідки та поточні події.
-
Демонструє навички мислення високого рівня (як і чому, порівняння певних ідей з індивідуальними та груповими думками та висновками).
|
10
10
10
10
|
15
|
Графіка і розбивка матеріалу
|
-
1.Відповідні малюнки та фото.
2. Відповідні звуки і анімаційні ефекти.
3. Легко читати і розуміти текст.
4. Слайди даються в логічній послідовності.
5. Сутність не губиться за стилем оформлення.
6. Фон підкреслює зміст.
|
5
5
5
5
5
5
|
15
|
Технічна частина
|
-
Мовний стиль.
-
Якісні переходи при зміні слайдів.
-
Відсутні граматичні та орфографічні помилки.
|
5
5
5
|
10
|
Вступ
Висновки
Бібліогра-фія
|
-
Вступний слайд.
-
Слайд з висновками.
-
Бібліографія з усіма ресурсами оформлені згідно вимог.
|
5
5
5
|
Всього балів 100
Шкала оцінювання: «1» - 0 - 4 бала;
«2» - 5 – 9 балів;
«3» - 10 – 19 балів;
«4» - 20 - 29 балів;
«5» - 30 – 39 балів;
«6» - 40 – 49 балів;
«7» - 50 – 59 балів;
«8» - 60 – 69 балів;
«9» - 70 – 79 балів;
«10» - 80 – 89 балів;
«11» - 90 – 95 балів;
«12» - 96 - 100 балів.