Урок"Бурштин як національне багатство України і представник природних органічних сполук."

Про матеріал
Авторський урок з використанням учнівських проєктів. В теоретичній і практичній частинах учні дослідили та узагальнили особливості утворення і проблеми видобутку бурштину в Україні, зібрали способи перевірки бурштину на натуральність і застосували їх на практиці.
Перегляд файлу

Клас. 11

Предмет. Хімія

Тема уроку. Бурштин як національне багатство України і

представник природних органічних сполук.

Мета уроку.

Навчальна:

  •               продовжити знайомити учнів органічними речовинами;
  •               уміти застосовувати сучасні ІКТ для оформлення результатів дослідження;
  •               у комплексі застосовувати отримані знання;
  •               продемонструвати результат роботи над проектом «Бурштин як національне багатство України і представник природних органічних речовин»;
  •               формування критичного мислення та навичок роботи у групі.

Розвивальна:

  •               розвивати пізнавальну активність учнів;
  •               поглибити знання про бурштин як багатство України;
  •               сприяти підвищенню знань про раціональне використання земельних ресурсів;
  •               розвивати потребу у дослідженні і вивченні національних багатств.

Виховна:

  •               формувати стійкий інтерес до вивчення предмета;
  •               виховувати в учнів допитливість;
  •               виховувати любов, почуття гордості за національне багатство;
  •               виховувати патріотичні почуття.

Тип уроку. Набуття і застосування знань і практичних навичок.

Обладнання: ПК, мультимедійний проектор, учнівські проєкти, листи оцінювання, підручник, камінці справжнього бурштину і підробки, карта України, картки-пазли з ілюстрацією бурштину.

 

Хід уроку:

  1.                 Емоційне налаштування.

Слово вчителя.

Бурштин – це «камінь сонця», а ще ­– «сльози сосни». Якщо ви згідні з цим твердженням, то посміхніться один одному і побажайте успіхів у здобутті хороших знань і навичок.

  1.                 Постановка мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
  1.          Вступне слово вчителя

Учитель.

Як ви думаєте, чому саме про бурштин ми будемо сьогодні говорити?

Можливі відповіді учнів.

  •            бо це національне багатство;
  •            бо з нього виготовляють прикраси;
  •            бо це дорогоцінне каміння;
  •            бо це органічна речовина і т. д.

Учитель.

Якщо говорити про багатства свого народу, то одразу уявляється живе море золотої пшениці і неосяжні поля своєї Вітчизни, що розкинулися під блакитним небом. Наша рідна земля багата родючими землями і своїми надрами, які приховують в собі багато корисних копалин, зокрема вугілля і руду, газ і нафту, золото і бурштин.

Слово «бурштин» викликає різні асоціації: хтось пригадує легенди щодо його появи, хтось думає про ювелірні прикраси чи картини з бурштину, хтось – про його лікарські властивості.

Бурштин – чи не найболючіша екологічна проблема всієї України. Через нелегальний видобуток поліська земля втрачає свої сили, здатність до відновлення екосистем, перетворюється на випалену землю і все більше нагадує місячні ландшафти.

Саме тому ви мали випереджувальні завдання і створили проєкти.

Бурштин – це органічна речовина, тому ви, разом із захистом проєктів, повинні розвʼязати задачі і дати відповіді на питання.

  1.          Бліцопитування з елементами бесіди
  1.          Для чого ми вивчаємо органічні речовини ?
  2.          Де містяться органічні речовини?
  3.          Яке значення вони мають в природі, житті людини?
  4.          Чи потрібні нам ці знання в повсякденному житті ?
  5.          Чи хотіли б ви більше дізнатись про таку природну органічну речовину як бурштин і що саме?

Методична ремарка. Учитель заздалегідь розрізає ілюстрацію із зображенням бурштину на частини - пазли. Кількість цих пазлів повинна відповідати кількості завдань на уроці. Якщо групи будуть справлятися із завданнями, то вчитель додає частинки до ілюстрації, аж поки не зʼявиться повна ілюстрація бурштину.

  1.          Слово вчителя.

Саме тому сьогодні ми відправляємось у віртуальну подорож по нашій мальовничій, казковій і багатій країні. Під час зупинок, за правильно виконане завдання, я буду кріпити на дошці пазл і в результаті ви повинні  сказати, яка речовина буде зображена на ілюстрації.

 Перед вами – карта України. Бурштин видобувають у Рівненській, Волинській і Житомирській областях.

А як ви думаєте, чому саме на теренах Полісся такі поклади бурштину? (Відповіді учнів).

На цій території багато лісів, тому воно багате бурштином. Адже в народі кажуть, що бурштин – це «сльози сосни».

Отже, ви бачите, що на Поліссі  найбільші поклади цього природного каменю і щоб дослідити це багатство ми будемо рухатися за наступним маршрутом:

  •               історія виникнення бурштину;
  •               проблеми, видобутку даного каменю в Україні;
  •               як відрізнити природний камінь від штучного.

Даний маршрут вибраний не випадково, адже ви готували творчі роботи – учнівські проекти. Відповідно до обраного маршруту ви поділились на 3 групи: «Історики»,  «Екологи»,  «Ювеліри».

Зараз кожна група ознайомить усіх із результатом своєї роботи. Робота кожної групи оцінюється іншими групами, згідно критеріїв листів оцінювання.

  1.                 Засвоєння навчального матеріалу. Захист творчих робіт учнів.

  Доповідачі виступають зі своїми повідомленнями. У кінці кожного виступу учні можуть задавати доповідачу запитання.

  1.          Звіт групи «Істориків». (Додаток А)

(Учитель кріпить на дошку перший пазл).

  1.          Звіт групи «Екологів». (Додаток Б).

(Додається другий пазл).

  1.          Звіт групи « Ювеліри». (Додаток В)

(Третій пазл).

Вчитель. Таким чином ми побачили, що наша країна надзвичайно багата і ми з вами повинні примножувати це багатство, берегти його для прийдешніх поколінь. Незважаючи на проблеми, які сьогодні  маємо, ми повинні бути патріотами і захисниками нашої Батьківщини.

У кожної групи є листок оцінювання. Прошу оцінити роботу кожної групи згідно критеріїв.

Оцінювання презентацій учнями.

  1.                 Застосування узагальнених знань, навичок та умінь.
  1. Розвʼязування задач.

Вчитель.

Але, все ж таки, у нас урок хімії, тому розвʼяжемо кілька задач.

Робота в групах.

  1. Відомо, що натуральний бурштин тоне у звичайній воді і спливає у солоній. Обчисліть масу солі і обʼєм води які необхідні для приготування такого розчину з масовою часткою солі 25%. (m(солі)=25 г; V(H2O)=75 мл)
  2. Масова частка елементів у невідомій речовині становить: С – 78,6%; Н – 10,5%; О – 10,5%. Визначте формулу невідомої речовини. (С10Н16О)
  3. Янтарну кислоту (С4Н6О4), одержану з бурштину, використовують для прискорення росту рослин і для збільшення урожаю. Крім цього, з цієї кислоти виготовляють різні лікарські засоби. Визначте масу янтарної кислоти, яка необхідна для виготовлення однієї упаковки таблеток (10 шт), якщо кожна з таблеток містить 0,1 г цієї кислоти, а вихід   продукту становить 75%.( m(С4Н6О4)=1,4 г)
  4. Газ, отриманий при спалюванні камінчика бурштину, пропустили через вапняну воду. Отриманий розчин профільтрували. Маса сухого залишку становила 10 г. Визначте, яку масу камінця бурштину спалили, якщо він містив 4% домішок.( m(камінця)=1,58 г)
  1. Взаємоперевірка.

Кожне правильно виконане завдання оцінюється трьома балами. Максимальна оцінка за роботу – 12 балів.

Методична ремарка.

Група, яка першою розвʼязала задачі – озвучує відповіді, а дві інші, обмінявшись, перевіряють правильність розвʼязання.

(Четвертий пазл за виконані задачі).

  1. «Творча лабораторія».

Ми говорили про бурштин, розвʼязували задачі, бачили різні зображення цього каменю. А тепер пропоную вам таке завдання: із запропонованих камінців, знайдіть справжній камінчик бурштину і доведіть це. (Пʼятий пазл за виконане завдання).

V.  Узагальнення вивченого. Підсумки уроку.

Вчитель

 Отже, ознайомившись із вашими проєктами, розвʼязавши задачі, оцінивши, яким прекрасним є камінь, я можу зробити висновок, що ви справились зі своїми завданнями. Ви, напевно, переконались, що нас оточує неоціненне багатство, яке лежить у нас під ногами.

Україна є багатою. Бурштин – це багатство. Технічно оброблений він є коштовністю в оправі дорогоцінних металів.

Проте, останнім часом у ЗМІ звучать тривожні повідомлення, що цей камінь став криміналом і контрабандою. Україна – це правова держава і ми повинні додержуватись законів і берегти її надра. 

VI.  Рефлексія.

Вправа Так/ні.

  1. Чи підтримуєте ви твердження, що з грецької «бурштин» - це «сонячний камінь»? (Ні)
  2. Чи згідні ви з твердженням, що найбільші українські бурштинові родовища знаходяться на Закарпатті? (Ні)
  3. Чи дійсно з бурштину виготовляють картини, прикраси, ювелірні вироби? (Так)
  4. Як ви думаєте, чи використовують бурштин у лікувальних процедурах? (Так)
  5. Чи відомі випадки знахідок бурштину з цілими жабами, ящірками, метеликами всередині? (Так)
  6. Чи згідні ви з тим, що природні багатства земних надр є надбанням держави? (Ні)
  7. Чи погоджуєтесь ви з тим, що на території України відомі випадки знахідок декоративних виробів з бурштину в історичних памʼятках скіфів – курганах? (Так)
  8. Чи можна вважати, що бурштин сьогодні прославив Україну на весь світ? (Так)
  9. Чи підтримуєте ви думку щодо нераціонального використання земельних надр країни? (Так)
  10.  Чи дійсно технічно оброблений бурштин є дуже дешевим? (Ні)
  11.  Ви згідні з тим, що бурштин – це синтетична органічна сполука? (Ні)
  12.  Як ви вважаєте, нелегальний видобуток бурштину несе екологічне лихо для нашої країни? (Так)

(Вчитель кріпить останній пазл за правильні відповіді).

Наша подорож завершується. Подивіться,  яка чудова ілюстрація у нас вийшла. Я думаю, що кожен з вас може з впевненістю сказати що зображено на малюнку. Так, звичайно ж це бурштин. Ви сьогодні старанно працювали, тому зуміли виконати усі поставлені завдання. Але наше основне завдання – це любити свою неньку Батьківщину. Ми  повинні пишатись нашими цінностями. На державному рівні ми не вмієм користуватись багатством, яке подарував нам Бог, але ми маєм пишатись і гордитись країною, де ми народились і живем. 

VII. Завдання додому.

  1. Творче завдання в групах -  скласти кросворд, ребус або цікаву задачу про бурштин.
  2. Знайти цікаві факти про бурштин, які не згадувались на уроці і підготувати доповідь.

 

 

 

Список використаних джерел

 

  1. Вілкова Г. С. Проектна діяльність учнів у процесі вивчення хімії.- Х.:Вид. Група «Основа», 2009. –№ 7. – 40 с.
  2. Єльнік Н. М. Методи та технології для сталого розвитку хімічної освіти в школі. - Х.:Вид. Група «Основа», 2016. –№ 17-18. – 80 с.
  3. Каплан Л. Інтерактивне навчання на уроках хімії // Хімія. Шкільний світ, 2008. –№ 24. – 65 с.
  4. Новченокова К. Навчальні проекти з хімії, 8–11-ті класи // Хімія. Біологія. Шкільний світ, 2004. – № 51. – 65 с.
  5. Ткаченко Н. М. Використання методу проектів на уроках хімії. .- Х.:Вид. Група «Основа», 2017. –№ 19-20. – 80 с.
  6. Хімія. Творча майстерня учителя / упор. Г. Мальченко. – К.: Редакції газет природничо-математичного циклу,2012. – 128 с.
  7. Ярошенко О. Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. – К. : Партнер, 1997. – 193 с.
  8. Валаев Р. Г. Новелы о драгоценных камнях. К.: Радянский письменник,1971. – 190 с.
  9. Бурштин: дарунок природи чи кара?: бібліогр. Розвідка / уклад.: Н. Тивончук; Рівненська обласна бібліотека для молоді. – Рівне:2017. – 78 с.
  10.  Петрик М. П. Геофізична екологія: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – Луцьк: Вид. «Волинська обласна друкарня», 2005. – 408 с.

 

                                            Web - ресурси

  • http://osvita.ua/school/method/technol/1415/
  • https://studopedia.su/13_30099_tipi-navchalnih-proektiv.html
  • http://ito.vspu.net/ENK/2013_2014/Osn_projekt_tehnologi_magistr/Lekcii/lek-2.htm
  • http://www.bookland.com/download/m/me/metod_proektiv_na_urokah_himii/sample.pdf
  • https://knowledge.allbest.ru/pedagogics/2c0a65635b2ad68a4c53a88521206d27_0.html
  • http://racurs.ua/ua/826-burshtyn-ukrayiny-skladnyy-shlyah
  • https://ukrburshtyn.com/ua/blog/ukrainskuy-yantar.html
  • http://www.nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=2065:problema-vidobutku-burshtinu&catid=8&Itemid=350
  • http://libr.rv.ua/ua/virt/14/
  • http://colady.in.ua/magichni-i-ciljushhi-vlastivosti-burshtin-burshtinu-istorija-viniknennja-kamenju-i-jogo-opis.html
  • http://yantarua.com/news/stat/n_item20.html
  • https://uk.wikipedia.org/wiki/
  • http://moyaosvita.com.ua/krasa-moda/yak-vidrizniti-spravzhnij-burshtin-vid-pidrobki/
  • http://www.art-hall.com.ua/uk/content/10-osnovni-vidminnosti-prirodnogo-burshtinu-vid-shtuchnogo
  • https://ukrburshtyn.com/ua/blog/kak-otlichit-naturalnyj-yantar-ot-poddelki.html
  • https://inconsulting.com.ua/uk/gemologchna-ekspertiza/diahnostyka-ta-ekspertyza-burshtynu.html
  • http://moyaosvita.com.ua/krasa-moda/yak-vidrizniti-spravzhnij-burshtin-vid-pidrobki/

 

Листок оцінювання

 

 

 

 

 

Оцінювання PowerPoint презентації

Учень______________________________________ Дата___________

 

 

 

 

Всього балів

Область

 

Опис

Бали

40

Зміст

  1.  Презентація включає питання:

- Історія виникнення бурштину;
- Проблеми видобутку в Україні;
- Способи перевірки бурштину на натуральність

 -  Підсумок створеного учнем.

  1.  Презентація відображає думку автора.
  2.  Чітко  узагальнює історичні довідки та  поточні події.
  3.  Демонструє навички мислення високого рівня (як і чому, порівняння певних  ідей  з індивідуальними та груповими думками та висновками).

 

    10

10

10

10

15

Графіка і розбивка матеріалу

  1.        1.Відповідні малюнки та фото.

2. Відповідні звуки і анімаційні ефекти.

3. Легко читати і розуміти текст.

4. Слайди даються в логічній послідовності.

5. Сутність не губиться за стилем оформлення.

6. Фон підкреслює зміст.

 

         5

         5

         5

         5

         5

         5

 

15

Технічна частина

  1. Мовний стиль.
  2. Якісні переходи при зміні слайдів.
  3. Відсутні граматичні та орфографічні помилки.

 

         5

         5

         5

           

 

10

Вступ

Висновки

 Бібліогра-фія

  1. Вступний слайд.
  2. Слайд з висновками.
  3. Бібліографія з усіма ресурсами оформлені згідно вимог.

 

    5

    5

    5

 

                                        

 

Всього балів               100

 

Шкала оцінювання:          «1» -     0 - 4    бала;

                                                     «2» -     5 – 9   балів;

                                                     «3» -  10 – 19  балів;

                                                     «4» -  20 -  29  балів;

                                                     «5» -  30 – 39  балів;

                                                     «6» -  40 – 49  балів;

                                                     «7» -  50 – 59  балів;

                                                     «8» -  60 – 69  балів;

                                                     «9» -  70 – 79  балів;

                                                     «10» - 80 – 89 балів;

                                                     «11» - 90 – 95 балів;

                                                     «12» - 96 - 100 балів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
25 грудня 2019
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку