Урок "Це наше і це твоє!"

Про матеріал
Мета:- вчити учнів пишатися здобутками і досягненнями нашої країни; - формувати цікавість до вивчення історії й культури свого народу; -формувати вміння працювати в команді, співпрацювати; -розвивати увагу, пам'ять, кмітливість, ерудованість; -виховувати любов і повагу до Батьківщини - України, її символів, обрядів, традицій,почуття патріотизму, свідомої громадянської зрілості, шанобливе ставлення до державних і народних символів України, почуття гордості за власну державу.
Перегляд файлу

I.Організаційний момент.
 

        Доброго ранку тобі ,Україно,              Доброго ранку, тобі, Батьківщино,      

        Сяє сонцем світанок ясний,                  Рідний краю ти мій дорогий.  

 

- Тема нашого уроку Це - наше і це -  твоє!”

- Отже, сьогодні ми будемо говорити про найдорожче серцю кожної людини – про свою Батьківщину. Про чарівну, багату і щедру, співучу і сповнену краси, землю, прекраснішої від якої немає у світі. Ми помандруємо просторами нашої неньки – України і відчуємо, що ми справжні українці.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань.

    1.”Асоціативний кущ”.

      - А яка наша Батьківщина?

      ( Рідна, багата, щедра прекрасна, співуча, люба, мила, чарівна, неповторна.)

 

1.Моя Батьківщина це хата й калина,            2.Моя Батьківщина – це вся Україна,

   Що виросла біля вікна.                                    Що в цілому світі одна!

 

3.Моя Батьківщина – це села й містечка,     4.Моя Батьківщина – це будні і свято,

   Й верба, що пустила гілля.                            І неба безмежного шир.  

   І річка красива від нас недалечко            Щасливе дитинство, мама і тато,

   Уся наша рідна земля!                                   Це радість, це ласка і мир!   

 

2. Розповідь про незалежність України.

 

   Україна – одна з найбільших європейських держав.

   Україна – країна, де найбільше люблять волю, країна довгої вікової боротьби за неї.

   24 серпня ми відзначаємо День Незалежності України.

 

   Сьогодні щасливий омріяний час –           Це батьки здобули незалежність для нас!

   Воля – є! Незалежна країна!                       Щоб цвіла дорога Україна!

 

Україна має свою Конституцію – Основний закон, правила, за якими живуть українці.

Виборовши свою волю, Україна має і свої державні символи.  

- Коли це було, хто мені нагадає?

 

Запамятайте, діти, дату – 24 серпня 1991 року.

 Цього дня Україну було проголошено незалежною самостійною державою.

 

3.Загадки.

- Що означає символ? Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття чи явища. Вистраждавши, виборовши волю, Україна також має свої державні символи. Назвемо їх.

1) Символічний знак, ключ до історії, роду, міста, держави? ( Герб ) 

                     Наш герб – тризуб.                             Та ми зросли, ми є,

                     Це воля, слава й сила.                         Ми завжди будемо,

                     Наш герб – тризуб.                              Добро і пісню

                     Недоля нас косила,                              Несемо ми людям.

2) Грецьке слово, що означає урочисту, похвальну пісню на честь богів і героїв? ( Гімн )

    Слова палкі, мелодія урочиста             Це наша клятва, заповідь священна,

    Державний гімн ми знаємо усі.                 Хай чують друзі й вороги,

    Для кожного села, містечка, міста –         Що Україна вічна, незнищенна,

    Це клич один з мільйонів голосів              Від неї ясне світло навкруги.                 

3) Наш стяг – пшениця у степах

     Під голубим склепінням неба.( Прапор )

     - 23 серпня ми відзначаємо день прапору.

 

23 серпня 2004 року Президент України Л. Кучма підписав Указ про встановлення Дня Державного прапора України (День Державного Прапора України), який офіційно святкується щорічно 23 серпня. До цього День державного прапора святкувався тільки в Києві. В останні роки до цього дня традиційно приурочено проведення комплексу урочистих і роз'яснювально-просвітницьких заходів, присвячених історії Державного прапора України та інших державних символів України.

 

III.Вивчення нового матеріалу .

 1.Складання вірша.

  - А сьогодні на честь свята нашої України – адже про неї сьогодні говорять всі учні в усіх містах і  

    селах – ми колективно складемо вірш. Я читатиму початок, а ви додавайте хором слова.

    На землі великій є одна країна:                     Землю засівають і пісні співають,

    Гарна, неповторна, мила…( Україна ).       На бандурі грають і вірші… ( складають )

    І живуть тут люди добрі, працьовиті,           Щоб жила і раділа кожна родина,

    І скажу, до речі, ще й ( талановиті ).           Щоб була щаслива наша(  Батьківщина )

 

2.Фізхвилина. ( Танцювальні вправи на мелодію пісні Н. Бучинської Моя Україна”)


3.Вікторина Моя Україна”.

    1.То як називається наша Батьківщина?

    2.Столиця України – місто…?

    3.Найбільша річка України …– ( Дніпро )

    4.Які моря омивають кордони нашої держави?

    5.Назвіть найвищу гору на території України.

    6.Хто президент України?

    7.Яка мова в Україні є державною?

    8.Область, в якій ми живемо, називається ?

    9.Дерево – народний символ? ( Верба)

    10.Брати боксери в Україні?  (Кличко)

    11.Грошова одиниця України? ( Гривня)

    12.Розписані великодні яйця? ( Писанки)

    13.Кущ – символ рідного краю ? ( Калина)

    14.Яка річка протікає у нас в селищі?
    15.Що символізують кольори українського прапору?

    16.Що символізує тризуб? (Волю, славу, силу)

    17. Коли звучить Гімн України? (Під час урочистих подій)

    18.Коли святкують День Конституції України? (28 червня)

    19 Скільки минуло років з дня народження нашої Батьківщини?

4.Розповідь про унікальність України.

 

                                               “Це – наше і це – твоє!”

  • Сьогодні ми будемо розмовляти про здобутки і досягнення, якими пишається вся  наша країна, і якими ми також пишаємося. Про це розповідає мультсеріал  "Це  наше і це  твоє",який не лише інформує, а й надихає.                                

1. Легендарні обереги - наші!

Вишита сорочка, віночок, неймовірна лялька-мотанка – унікальні обереги української родини із давніх-давен. Обереги завжди виготовляли власноруч, а кожна складова мала особливий символ і значення. Однією з найперших дитячих іграшок на нашій землі є лялька-мотанка. Ця лялька не шиється, не проколюється голками чи шпильками – виключно мотається. Звідси й назва – мотанка. На обличчі у ляльки-мотанки хрест – символ Сонця. Зав'язуючи вузлики, промовляють побажання: "на здоров'я!", "на щастя!", "на радість!". Наші легендарні обереги поєднують давнину із сучасністю та єднають українців у кожному куточку нашої планети.

 

2.Унікальній петриківський розпис – наш!

Малюнки усіх кольорів веселки здавна прикрашали стіни хатин Петриківки. Люди вірили, що цей красивий звичай несе в оселю тепло, радість й добробут. Малювали це диво пальцями, очеретяними паличками чи пензликами із вистриженої котячої шерсті. Фарби в давнину виготовляли із природніх матеріалів: до сажі, крейди, соку рослин додавали яєчний жовток, молоко, вишневий клей. Але природні фарби не довговічні, тому щороку у кожній домівці по-новому розквітали казкові птахи, розмаїття чарівних квітів, листя, полум'яні кетяги калини й винограду. Петриківський розпис занесено до списку культурної спадщини людства ЮНЕСКО. 


3.Іграшка  зозулиця – наша!

Наша зозулиця, на перший погляд, просто глиняна пташка-свищик. А насправді зозулиця – стародавній музичний інструмент, на якому можна заграти будь-яку мелодію.  Названо зозулицю так завдяки звучанню, що нагадує спів зозулі. Спершу зозулиця була тільки дитячою іграшкою, але завдяки своїй  багатогранності, перетворилась на сакральний оберіг, що віками оберігає родину. Сьогодні зозулиця – це улюблена  іграшка багатьох поколінь і чудовий сувенір для туристів. Наша зозулиця має дуже поважний вік, біля 7 тисяч років, її символіка зберегла пам'ять часів розквіту Трипільської культури! 

 

4.Трембіта – наша!

Найдовший у світі музичний інструмент – наш.Трембіту придумали для зв’язку у горах,  коли телефонів ще не було. А робили її зі смереки, в яку вдарила блискавка. Трембіта – рекордсменка, її внесено у книгу Гіннеса. Вона завдовжки – 8 метрів, а важить лише півтора кілограми, як кіт.

 

5.Чорнозем – наш!

Українська земля – найродючіша в світі, бо в нас знаходиться чверть всіх запасів чорнозему планети. Якщо правильно обробляти чорнозем, то на ньому виростає найбільша кількість врожаю. У давні часи, коли землі не обробляли, висота рослин була така висока, що не можна було побачити вершника на коні.

 

6. Одна з найбільших країн-виробників соняшникової олії у світі – наша!

Соняшникову олію, яку ми звикли бачити у магазинах, віджимають під пресом із насіння соняшника. Дуже давно соняшник був завезений до нас із Північної Америки. Наші соняшникові поля – рай для бджіл, де вони збирають багато пилку для меду! Ми любимо малювати соняшник  на полотнах та в орнаментах. Соняшник – це квітка, що дарує нам не тільки олію. Із соняхів виготовляють: ліки, халву, фарби, мило, корм для тварин та багато іншого. Наша країна є одним із світових лідерів із вирощування соняшника та виробництва соняшникової олії!

 

7.Вугілля – наше природне багатство!

Наша земля багата корисними копалинами. Однією із найцінніших порід є кам'яне вугілля. Вугілля – це залишки прадавніх рослин, що існували на Землі дуже давно. З плином часу, під тиском ґрунту і високих температур, рослини скам'яніли і утворилося кам'яне вугілля. Про цінні властивості надзвичайного камінчика дізналися випадково. За легендою, втомлений походом чоловік вирішив розвести багаття, іскра якого потрапила на камінь, що зненацька розгорівся і став випромінювати тепло. З допомогою вугілля працюють електростанції, виплавляється сталь, обігрівається житло. З вугілля роблять ліки, фарби, скло та багато іншого. 

 

8. Цілюща вода Нафтуся - наша!

Нафтуся – унікальна і оздоровлююча. Запаси Нафтусі невичерпні, бо утворюються вони, коли дощ, сніг та тала вода проходять крізь особливий ґрунт і збагачуються природними речовинами. Нафтусю п'ють біля джерела, у спеціальному будиночку – бюветі.  Це важливо, бо лікувальні властивості Нафтусі втрачаються від тривалого контакту з повітрям. Пити Нафтусю приїздять із усіх куточків землі, тому місце, де відкрили джерело Нафтусі, перетворилося на відомий курорт.

 

9.Сіль – наша!

Без солі не може прожити жодна людина. Її видобувають по всьому світу, і в Україні. Наші запаси солі найбільші в Європі. А утворена соляна печера стала настільки велика, що в ній навіть літали на повітряній кулі. Нашої солі дуже багато. Якщо посипати нею всю планету, то вона вкриється сіллю наче сніжною ковдрою.

 

10.Літак – “Мрія” - наш!

Наш літак “Мрія” найбільший у світі! Він довжиною, як потяг метрополітену, а шириною, як Олімпійський стадіон. Він може перевезти 50 слонів, або два кашалоти. Наша Мрія”- найбільший

рекордсмен з усіх літаків планети!

 

11.Рамковий вулик – наш!

Перший рамковий вулик – наш! Вулик – це житло для бджіл, виготовлене людиною. Зовсім давно бджіли жили у гніздах, а щоб поласувати медом, доводилося завдавати їм шкоди. Перший рамковий вулик дав бджолярам можливість піклуватися про бджолину сім’ю не заважаючи її важливим справам.Сьогодні Україна займає 1 – ше місце у Європі з виробництва меду.

 

12.Заповідник “Асканія – Нова” – наш!

В Україні існує дивний степ, жодного разу не ораний, дикий. Хазяйнують там не люди, а тварини. І називається він – заповідник “Асканія – Нова”. Там вільно живуть тварини з усього світу. Зебри з зубрами, дикі коні Пржевальского, рідкісні рослини, птахи та комахи. Асканія Нова – один з найстаріших та найвідоміших заповідників у світі з унікальним та чарівним світом.

 

13. Гіпсова печера – наша!

Найдовша в світі природна гіпсова печера – наша! Гіпс швидко застигає і приймає будь – яку форму. Його використовують,коли будують, лікують, майструють, створюють. Цю печеру створила природа. Спочатку було море. Минули роки, море висохло. Змінювався краєвид. Виросли гори Карпати. Дно моря опустилося під землю,з’явилися нові річки. І утворилася печера з гіпсовими бурульками. Щоб обійти її знадобиться не менше тижня. А висота печери – як чотири жирафа. Наша печера тричі рекордсменка у книзі Гіннеса.

 

14. Дивовижні підземні галереї-катакомбинаші!

Катакомби – це підземні ходи, з'єднані між собою у лабіринти. Ці лабіринти утворили люди, коли видобували каміння для будівництва. Наші катакомби великі та вирізняються дуже заплутаними ходами. Загальна довжина підземних лабіринтів складає дві з половиною тисячі кілометрів. Навіть якщо пройти Україну вдовж і впоперек, все одно катакомби виявляться довшими. Наші катакомби – це один з найбільших підземних лабіринтів на Земній кулі. 

 

15. Унікальний козацький човен “Чайка” - наш!

Наша гордість – Запорізька Січ! Жили там відважні козаки, які були дуже вправними воїнами не тільки на суші, а й на морі. Будівництво човнів на Запорізькій Січі розвивалося здавна та досягло високого рівня! Яскравим прикладом цього є легендарна козацька “Чайка”, що не боялася бурі та важких гармат ворожих кораблів. “Чайка” – бойовий човен, з вітрилами та веслами, видовбаний із стовбура липи чи верби, обшитий із боків дошками та осмолений. “Чайка” вміщала 10-15 веслярів і до 60-ти козаків, з усім спорядженням та кількома лег­кими гарматами. Борти “Чайки” обкладали в'язанками очерету, що допомагало утримувати судно на поверхні й захищатися від ворожих стріл і куль. “Чайки” були дуже маневреними, бо водночас приводились у рух веслами та вітрилами і могли причалити до будь-якого берега. До складу запорозької флотилії входили навіть підводні човни.

 

IV.Підсумок уроку.

1.Значення назви “Україна”.

Гарна назва “Україна” Сенс значний в собі таїть.

“У”  - то урожай в країні,

 “К” - то Київ, що стоїть,

“Р”   - рівнини під степами,

“А”  - то армія міцна,

 “Ї”   - сховалась за лісами,

 “Н” - то ненька дорога,

 “А - то аґрус, абрикоси, і  акація струнка,

            що розпустить свої коси, коли прийде вже весна.

 

2.Метод “Прес”.

- Підтвердіть, або спростуйте слова Василя Сухомлинського:”Той, хто по – справжньому любить свою Батьківщину, з усякого погляду справжня людина”.

 

 3.Висновки.

- Можна зробити певні висновки, підвести підсумки.

Більше двадцяти років. Це багато чи  мало? З погляду історії ­ це маленький проміжок часу в тисячолітньому розвитку людства. А з точки зору розвитку й утвердження нової незалежної держави ­ це не так вже й мало. Швидко промайнули роки, багато відбулося подій, виросло нове покоління молоді. Конец формы-

 --Яким є ваш внесок у розбудову нашої країни?

 - Які ваші першочергові завдання?

 

4.Практична робота.

- У кожного з вас на парті лежить  колосочок.

Подумайте і напишіть на його зернятках, що потрібно робити вам, маленьким школярикам, щоб наша Україна ставала ще кращою, багатшою, сильнішою.

 

Я - українка! Горджуся й радію,                   Ліси і садки,озера й річки,

Що рідною мовою я володію.                       І глибокі ставки,

Шевченковим словом умію писати,             Лани неосяжні, і гори, й долини,

Слова мелодійні І вірші складати.                Цвіт білосніжний у лузі калини.

Я - українка! Живу в Україні,                        В душі моїй солодко грає сопілка,

На вільній, єдиній моїй Батьківщині,            Бо я з України! Ліза Кліменко!   

Де все мені в радість:

 

1.З малої зернини зростає хлібина.          4.Що можу я зараз для тебе зробити?

З малої дитини – доросла людина.           Чим можу тобі я допомогти?    

Ми діти твої, дорога Україно!                   Мабуть, головніше тепер – це учитись,

Зернятка малі колосистої ниви.                 Щоб у майбутньому не підвести.

 

 2.Земля моя мила – моя Україна.            5.Хтось стане учителем, хтось космонавтом…

Я тут народився і тут я живу.                   Усі ми колись оберемо свій шлях.

Для тебе я вчуся, знання здобуваю,        Та все починається з цієї ось парти, 

Бо я тебе дуже люблю.                              У школі для злету беремо ми старт.     

 

3.Ти рідна мені, ніби матінка мила,         6.Колосок до колоска – вийшла нива чимала.

Моя незалежна земля – Україна.              Та пшениця в нас незвична – повна ваших знань вона.

Усі свої вміння, усі свої сили                    Про країну – Україну, нашу рідну Батьківщину,

Тобі я віддам моя рідна, Вкраїно.            Яку треба нам любити, шанувати та цінити!

 

                                           7 .Любити Батьківщину ми повинні,

                                            І бути справжніми для неї патріотами.

                                            Батькам допомагати, рости сильними,

                                            І все робити це тільки з охотою.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
18 березня 2019
Переглядів
2006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку