ТКІ-б з історії України в 8 класі Дата
Тема. Церковні собори у Бересті 1596 року. Утворення греко-католицької церкви
Мета. визначити причини й наслідки Берестейської унії; пояснити засади, на яких виникла греко-католицька церква; розвивати: вміння визначати суть Берестейської церковної унії, пояснювати причини та наслідки утворення греко-католицької церкви; дати визначення поняття “полемічна література”, охарактеризувати її розвиток. виховувати толерантність й повагу до різних поглядів, релігій, звичаїв і культур, уміння знаходити порозуміння з іншими людьми задля досягнення суспільно значущих цілей.
Очікувані результати. Після цього уроку учні будуть: знати дату укладення Берестейської церковної унії; вміти визначати причини і наслідки укладення Берестейської унії; розуміти поняття «унійна (греко-католицька) церква».
Обладнання. підручник, комп’ютер, презентація, роздатковий матеріал
Етапи |
Зміст роботи |
Діяльність учнів |
Ключові та предметні компетенції, наскрізні змістові лінії |
І – виклад нового матеріалу |
І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь Бліц – опитування «Так чи ні»: 1. Реформація – це здійснення економічних реформ . 2. Перехід українців до протестантизму в ХVІ ст. набув масового характеру. 3. Контрреформація була пов’язана з діяльністю єзуїтів. 4. Релігійні громадські організації міського населення, які виcтупили на захист прав православних віруючих, називають братствами. 5. Викладання предметів у Львівській братській школі велося тільки латинською. 6. У 1586 патріарх Йоаким надав Львівському Братству право церковної автономії. ІІІ. Повідомлення теми та мети, мотивація навчальної діяльності. Визначення очікуваних результатів.
ІV. Вивчення нового матеріалу шляху. V. Підсумок етапу, вияснення незрозумілого. |
Учні відповідають на питання учителя
Учні записують тему і план уроку
|
спілкування державною мовою
Інформаційно-цифрова |
ІІ – само- заглиблення |
І. Постановка й вибір завдань. 1) За допомогою підручника за методом «Зернятко думок» запишіть причини Берестейської унії (Дод 2) 2) Дайте визначення наступним термінам: Берестейська унія, греко-католицька церква. собор, полемічна література. Запишіть їх у зошити.
ІІ. Обговорення напрацьованого матеріалу, вияснення незрозумілого. |
Робота в групах Учні самостійно опрацьовують матеріал і визначають причини унії
Учні дають визначення термінам і записують їх у словники |
Соціальна та громадянська компетентно-сті
Аксіологічна |
ІІІ – практичний
|
Закріплення вивченого матеріалу. 1.) Давайте визначимо,хто саме і чому підтримував ідею об’єднання церков (Дод.3) 2.)За допомогою методу «Зернятко думок» запишіть наслідки Берестейської унії (Дод.4) 3) Опрацюйте наступні джерела і дайте відповіді на питання до них (Дод.5) |
Робота в групах. Учні, працюючи в групах заповнюють табличку; визначають наслідки Берестейської унії; опрацьовують джерела в дають відповідь на питання до них. |
Уміння вчитися впродовж життя
Логічна, комунікатив-на |
ІV – контрольно- діагностичний |
І. Узагальнення вивченого на занятті. 1) За допомогою методу «Коло Венома» визначте зміст греко-католицької церкви 2. Як ви вважаєте, чи була церковна унія на той час необхідною? 3. Чи можливо було розв’язати суперечки тогочасного церковного життя іншим шляхом?
ІІ. Підсумок заняття. Оцінювання. Рефлексія.
|
Бесіда Учні відповідають на питання вчителя
|
Логічна, комунікатив-на |
Домашнє завдання:
Уривок із трактату
М. Смотрицького «Тренос»
«Горе мені, злиденній, ой леле, нещасній, звідусіль в добрах моїх обідраній, ой леле, на ганьбу тіла мого перед світом із шат роздягненій! Біда мені... Руки в оковах, ярмо на шиї, пута на ногах, ланцюг на стегнах, меч над головою двосічний, вода під ногами глибока, огонь з боків невгасимий, звідусіль волання, звідусіль страх, звідусіль переслідування. Біда в містах і селах, біда в полях і дібровах, біда в горах і в земних безоднях. День у болістях і ранах, ніч у стогнанні й зітханні. Колись гарна й багата, тепер споганіла й убога. Колись королева, всьому світові люба, тепер усіма зневажена і опечалена».
1). Як М. Смотрицький у своєму творі «Тренос» описує становище православної церкви та України?
Уривок з твору І. Вишенського «Вельможним їхнім милостям панам...»
«Чи не ваші милості голодних оголоднюєте і чините спраглими бідних підданих, котрі носять той самий образ Божий, що й ви; на сиріт церковних і їхнє прогодування подане від благочестивих християн грабуєте і з гумна стоги та обороги тягнете, самі з того зі своїми слугами годуєтесь, їхній труд та піт кривавий, лежачи та сидячи, сміючись та граючи, пожираєте... самі зі своїми гістьми пересичуєтесь, а сироти церковні голодні і спраглі, а бідні піддані у своїй неволі річної потреби не можуть задовольнити, з дітьми у скруті, їжу собі уймають, боячись, щоїм хліба до наступного врожаю не вистачить.
Чи було, що ви одягали голих? Чи не ваші милості самі оголюєте:з обори коні, воли, вівці у бідних підданих забираєте; податки грошові, податки поту й труду від них витягуєте; із них з живого лупите, оголюєте, мучите, морите, гоните...»
1).За що він докоряє духовним і світським панам у своєму творі?
«право патронажу» / «право подання» |
Проблема оновлення православної церкви |
Події Реформації та поширення протестантизму |
Діяльність єзуїтів на території України |
Полонізація і окатоличення населення |
Обкладання податком православного духовенства |
Вплив братств на внутрішнє життя церкви |
|
Боротьба за рівні права католицького і православного населення |
Недопускання православного духовенства до участі роботи в сеймі |
Релігійне протистояння між «Руссю» і «Руссю» в українському суспільстві |
Греко-католики не отримали обіцяних місць у сенаті |
Зрівняння у правах греко-католиків і католиків не відбулось |
Греко-католицька церква протистояла окатоличенню і полонізації населення |
Розвиток полемічної літератури |
Питання оновлення української церкви не було вирішене |
Продовжувало діяти «право патронажу» - від світської влади залежало, яка саме церква (греко-католицька чи православна) існуватиме на підвладній їй території . |