Конспект уроку за твором Ч. Діккенса "Різдвяна пісня у прозі" з використанням інноваційних технологій. Мета уроку - розкрити причини деградації головного героя та його преродження, виховувати в учнів морально-етичні якості.
Що робить людину щасливою?
Переродження Скруджа як наслідок
осмислення свого життя у повісті
Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»
6 клас
Вч. Павлова А. В.
Мета: розкрити причини деградації Скруджа та мотиви його переродження; формувати навички аналізу тексту; розвивати образне та асоціативне мислення учнів, уміння робити висновки; виховувати морально-вольові якості учнів
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань
Обладнання: мультимедійна презентація, різдвяна музика, дидактичні матеріали, тексти твору.
Епіграф: Людина щаслива тоді, коли живе чужим щастям
Й. Гете
У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо душа її потребує цього,адже людина живе мрією, надією
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Наближаються світлі й радісні дні – Різдво, Новий рік. Різдво – особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. Цієї пори на вулиці горять святкові вогні, у крамницях продають блискучі іграшки, а в наших домівках готують святкову вечерю. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюють вогники, усім – і дорослим, і дітям – здається, що зараз станеться диво…У цей час відбуваються різні дива. Особливо сповнений див Святвечір. Звичайні в інший час предмети та речі набувають чарівних властивостей. Кажуть, старі люди бачать у Святвечір своїх померлих родичів, а дівчата можуть дізнатися ім’я майбутнього судженого.
Кожен із нас чекає в ці дні чогось радісного та надзвичайного .
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань
«Різдвяна пісня у прозі» переносить нас у чарівні святкові дні Різдва… З яким хвилюванням чекають цього свята люди всієї земної кулі! У чому ж секрет такої любові до цих надзвичайних днів? Зауважу, що у кожного народу є свої традиції святкування Різдва. Є вони і в українців, і у росіян, і у англійців, про яких розповідає твір.
- А що для вас означає Різдво? Для мене,наприклад, запах хвої і мандаринів викликають особливі асоціації. Вони пов’язані з Новим роком і Різдвом.
1.Асоціативний кущ.(Створіть асоціативний ряд зі словом Різдво.)
Чи любите ви це свято? Чому?
2. Слово вчителя
Напевне, для кожної людини настає час, коли вона змушена озирнутися на свій життєвий шляхі і замислитися над своєю долею. Здавалося, що в житті Скруджа такий момент не настане ніколи. Це був старий грішник – заздрісний, жадібний, твердий.
Щоб розбудити душу цієї людини, потрібне диво. І Діккенс творить його…У Різдвяну ніч Скрудж вирушає в подорож у часі і просторі, щоб віднайти своє людське серце, тому що Скрудж не завжди був жорстоким і бездушним, яким ми його бачимо на початку твору.
Та повернемося все ж таки до початку твору, пригадаємо, яким було життя Скруджа до цієї події. Якою людиною він був?
Відповіді учнів
Як ми бачимо, жодних позитивних емоцій ні в кого Скрудж не викликає. Як же таке могло статися? Чи завжди він був таким? (Ні, колись він був маленькою дитиною). А яким було його дитинство? Давайте послухаємо самого Скруджа, Скруджа-дитини.
3.Монолог «Скруджа-дитини»
Мене звати Ебенезер Скрудж. Я навчаюсь у школі, маю багато друзів. На Різдво часто залишаюся самотнім, бо батьки працюють й не можуть забрати мене зі школи на свята, у них немає грошей. А я так хочу додому у різдвяну ніч, так хочу одержати подарунок, про який мріяв весь рік. На різдвяні свята я страждаю, заздрю іншим дітям, яких забирають додому.
Батько мене не любить, завжди кричить, обзиває нездарою. Але минулого року все-таки у мене було веселе свято. Я сидів сам у школі , аж тут прибігає моя сестричка і каже , що тато подобрішав, змінився і дозволив мені приїхати додому. Яке то було щастя! Моя сестричка добра, і я її дуже люблю. Коли виросту,
стану багатим і куплю їй багато-багато подарунків.
4.Бесіда
- Які почуття викликала у вас сповідь малого Скруджа? Чи схожий він на того старого, якого бачимо тепер? (Ні, він змінився).
- Так, з ним відбулася страшна зміна під назвою «деградація». А що це слово означає?
Деградація (від лат. degradatio – зниження) – рух назад, поступове погіршення, занепад, втрата якихось властивостей.
5. Аналіз тексту
6. Інтерактивний прийом « Встанови відповідність»
За гроші можна купити книги, але не знання
За гроші можна купити ліжко, але не сон
За гроші можна купити ліки, але не здоров’я
За гроші можна купити солярій, але не сонце
За гроші можна купити годинник, але не час
Отже , ми побачили, що найдорожчого за гроші не купиш.
Можливо, гроші взагалі не потрібні людині? Навіщо людині гроші? (Відповіді) Безсумнівно, не можна в наш час обійтись без грошей, вони багато в чому полегшують наше життя, рятують життя, приносять чимало приємних моментів. Але чи потрібно їх ставити на перше місце у своєму житті?
Чи можемо ми сказати, що Скрудж помилявся, коли вважав, що тільки гроші принесуть йому щастя? (Так)
7. Прийом «Ланцюжок помилок»
Спробуємо скласти ланцюжок помилок Скруджа. Отже, ви сказали, що герой мав несамовиту любов до грошей.
Це була помилка? Продовжимо ланцюжок.
А як він ставився до оточуючих? (Байдуже) Чи можемо ми вважати це його наступною помилкою?
Отже, з ким він залишився жити на схилі літ? (самотній)
Отже, ми склали ланцюг помилок, яких допускався Скрудж. І ці помилки привели його до самотньої старості.
Давайте з вами підслухаємо розмову двох героїв нашої повісті.
8. Інсценізація уривка твору
Племінник Скруджа: З наступаючим святом, дядечку! Бажаю вам гарненько порозважатися на свята.
Скурдж: Дурниця! (буркнув) Нісенітниця!
Племінник: Це свята – нісенітниця, дядечку? Мабуть, я вас не зрозумів!
Скрудж: Ви чули! Порозважатися на святці! А ти сам за яким правом хочеш розважатися? Які в тебе підстави для веселощів? Чи тобі видається, що ти недостатньо бідний?
Племінник: В такому разі, за яким це ви правом так похмуро налаштовані, дядечку. Які у вас підстави бути похмурим? Чи вам видається, що ви ще недостатньо заможні?
Скрудж: Дурниця! Нісенітниця!
Племінник: Не бурчіть, дядечку.
Скрудж: А що накажеш мені робити, коли я живу серед таких телепнів, як ось ти? Веселі свята! Та згинь ти зі своїми святами! Коли б моя воля, б такого бевзя, котрий бігає та галасує “Веселі святаі! Веселі свята!”- зварив би живцем, вкупі з начинкою, для святкового пудингу, а в могилу застромив кілок з дуба.
Племінник: Дядечку! (став благати)
Скрудж: Племіннику! Святкуй свої свята, як сам знаєш, а мені дозволь святкувати їх по-своєму.
Племінник: Годі вам гніватися, дядечку! Завітайте завтра до нас та пообідайте з нами.
Скрудж: Відчепися!
Запитання до учнів:
9. Перегляд уривка з мультфільму «Різдвяна історія»
- Через що страждає Марлей?
- Скрудж отримав шанс за життя змінитись і скористався таким шансом. А чи був такий шанс у Марлея? (Ні)
10. Робота в групах.
Кожній групі дослідити:
1.Навіщо і з якою метою приходять духи до Ебенезера?
2. Який вигляд мають Духи?
3. Що показали Скруджеві кожен із Духів?
4.Які почуття виникають у нього від побаченого?
1 група - Дух Минулого Різдва
2 група - Дух Нинішнього Різдва
3 група - Дух Майбутнього Різдва
11. Бесіда з учнями
Повернемося до нашого питання. Так що ж робить людину щасливою?
Дійсно,хоч він і небагатий, але мабуть щасливий. Він добрий і йому шкода свого дядька.
Ми підійшли до найважливішого запитання:
Що ж в житті людини цінується понад усе? Що може зробити людину щасливою?
(Відповіді дітей)
12.Робота з цитатами
Я приготувала вам карточки з цитатами, але їх усі сплутала, мені потрібна ваша допомога, щоб їх привести до порядку. Погляньте, на дошці два малюнки: Скрудж на початку твору і Скрудж в кінці твору. Ви повинні кожну цитату розташувати під відповідним малюнком.
Скрудж на початку твору
|
Скрудж в кінці твору
|
1-й малюнок 2-й малюнок
1. Не було вітру жорстокішого за Скруджа 1. Скрудж став таким добрим другом, добрим
2. Темрява річ дешева і Скрудж тому її господарем і доброю людиною, що навряд чи
любив. Був другий такий у доброму старому Лондоні.
3. Це був старий грішник – заздрий, жадний, 2.Та запалить насамперед більший вогонь у себе
твердий, як кремінь. В каміні.
4.Старці ніколи не сподівались від нього 3.І про нього казали, що вже хто- хто, а Скрудж
милостині. Уміє шанувати Різдво.
5. Через холод у душі й постать його немов 4. Скрудж привітно озивався до дітей, до старців
заморозилась. …і відчував, що це все сповнює його серце
радістю.
13.Прийом «Щасливе серце»
Ось яким було нещасливе серце героя, коли в ньому панували жорстокість, жадібність, злість, байдужість.
Скам’яніле від душевного холоду, воно було здатне лише на вияв негативних рис.
Під впливом різдвяної подорожі серце змінилося. Давайте оновимо скам’яніле, черстве серце Скруджа . Для цього у вас є маленькі сердечка. Кожен з вас напише на ньому те слово, яке робить людину й інших біля нас щасливими ( Учні наклеюють червоні сердечка на чорне серце Скруджа).
Ось так чорне серце Скруджа переродилося і стало добрим та гарячим, сповнене любові та милосердя. Ось які дива відбулися різдвяної ночі.
14. Слово вчителя.
Отож, діти. Людське щастя не залежить від багатства. Не гроші роблять людину щасливою. Яким треба бути, щоб відчувати щастя?
Розшифруйте надпис і ви дізнаєтеся, як сказав про це автор твору : «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність». (Щасливою , людяність, Не, гроші, а, роблять, людину)
ІІ/.Підсумок уроку
Слово вчителя
Ось і добігла до кінця наша Різдвяна історія. Дійсно, казковий у неї кінець. Усі щасливі, і Скрудж теж. Хоча в житті таких казкових історій, на жаль, не буває, але письменнику так хотілося, щоб усі мертві серця відродилися й перетворилися на добрі й чуйні. Він вірив у любов і милосердя, що людське щастя залежить не від багатства. Скрудж зумів стати щасливою людиною, бо зумів змінитися. Пам’ятайте, людина завжди може змінитися. Тож поспішайте самі творити добро і вірте в те, що все зміниться на краще . Подаруйте людям усмішку, погляд, добре слово і вже цим ви зробите її щасливою. Тож будьте в ці святкові дні особливо уважними до всіх, хто нас оточує, і вірте у любов і добро, що може змінити цілий світ.
Оцінювання
Домашнє завдання : підготуватися до написання твору за повістю Ч. Діккенса