Урок. Ернест Сетон-Томпсон. «Лобо». Авторські спостереження за світом природи.

Про матеріал

Даний урок розроблено для учнів 5 класу. Мета уроку:

познайомити учнів із життям та творчістю письменника, художника, натураліста Сетона-Томпсона; дати розуміння поняття «оповідання»; розвивати мислення, вміння уважно сприймати інформацію, відпрацьовувати уміння й навички аналізу художнього твору; формувати вміння висловлювати свої думки, підтверджуючи їх цитатами з тексту; розвивати зв'язне мовлення школярів; виховувати любов до природи, гуманне ставлення до тварин.

Перегляд файлу

Тема: Ернест Сетон-Томпсон. «Лобо». Авторські спостереження за світом природи.

Мета: познайомити учнів із життям та творчістю письменника, художника, натураліста Сетона-Томпсона; дати розуміння поняття «оповідання»; розвивати мислення, вміння уважно сприймати інформацію, відпрацьовувати уміння й навички аналізу художнього твору; формувати вміння висловлювати свої думки, підтверджуючи їх цитатами з тексту; розвивати зв’язне мовлення школярів; виховувати любов до природи, гуманне ставлення до тварин.

Обладнання: портрет Е.Сетона-Томпсона, презентація, ілюстрації до оповідання "Лобо", аудіо запис.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Епіграф: Потрібно прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Отже стали всі рівненько,

Привіталися гарненько                                                                                                          Один одному так щиро посміхнулись!                                                                                 На урок старанність не забули взяти?                                                                                                                                           Отже, починаймо працювати.                                                                                       Бажаю усім, щоб до кожного з вас                                                                        Завітало натхнення сьогодні у клас                                                                                      І збудило бажання здобути знання                                                                               Щоб потім життям ви не йшли навмання,                                                                Щоб вам захотілось новеньке пізнати,                                                                         Самим научитись та інших навчати.

             ( Лунає фонозапис «Голоси птахів»)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Слово вчителя

           - Сьогодні на уроці ми з'ясуємо, як розкривається в оповіданні "Лобо" любов автора до світу природи; будемо висловлювати свої власні думки з приводу прочитаного, будемо вчитися у Сетона-Томпсона спостережливості, цікавості, дбайливого ставлення до оточуючого світу. Це оповідання - яскраве свідчення того, що природа багата й щедра на витвори, вони можуть бути досконалими й незвичайними.

            Придивіться  до природи, прислухайтеся до її звуків, вдихніть аромат її пахощів, і вона вам відкриє чарівний і дивовижний казковий світ, подарує надзвичайну красу.

      Людина — це невіддільна частина природи,  без неї їй не прожити.

Тварини у творах Ернеста Сетона-Томпсона - це істоти, близькі і рідні людині. Його герої думають, розмірковують, приймають рішення. Життєвий шлях тварин зображений так, що підкреслює їхнє благородство, мужність та властиве їм почуття гідності. Все це започатковує у нас повагу до тварин, відкриває нам такі сторони життя природи, про які ми навіть не підозрюємо.

2. Перегляд відео «Життя дикої природи».

3. Слово вчителя:

      Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з творчістю канадського письменника, про якого можна сказати: «Потрібно прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу» - Сетон-Томпсон.

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

1. Перегляд презентації життя та творчості письменника Ернеста Сетона-Томпсона.

      Ернест Сетон-Томпсон народився (1860-1946) в Англії, в невеликому містечку Саус-Шільдсе. Але він не був англійцем за походженням. Його предки були вихідцями із Шотландії. Перекази про славне минуле любовно зберігалися в сім'ї, як і про мисливські успіхи багатьох їх членів, які належали до старовинного роду, особливо про лорда Сетона, пристрасного мисливця, який убив у тому ж XVIII столітті останнього вовка на Британських островах. Багато років по тому, ставши відомим письменником, Сетон-Томпсон відновив старовинне прізвище роду, зберігши на якийсь час подвійне прізвище, під яким він і утвердився як письменник у світовій літературі. 
      Як людина різнобічно обдарована, він розповів про своє життя в написаній ним на схилі років книжці "Стежка художника-натураліста" (1941), в російському перекладі "Моє життя". 
      Батько майбутнього письменника був людиною заможною, власником близько десяти суден, які перевозили товар в усі кінці світу. Численна родина - в ній було чотирнадцять дітей (четверо з них померло в ранньому віці) - жила в достатку. Сетон-Томпсон був наймолодшим, десятою дитиною. Уже в ранньому віці він пройнявся любов'ю до тварин. Хоч би як гірко він плакав, варто було лише йому сказати: "Дивись, пташка!" або показати якусь комашку, щоб він замовк. Взимку, як він згадував, мати, бувало, закутуючи його в ковдру, говорила, щоб він уявив себе деревцем. Увійшовши в цей образ, хлопчик, не ворухнувшись, годинами просиджував десь коло стіни. Також любив слухати казки, такі, як "Червона Шапочка" і "Вовк та семеро козенят", але його симпатії були завжди на боці вовка. 
      У перші роки дитинства Сетона-Томпсона справи батька погіршилися, і, коли хлопчику виповнилося шість років, уся родина переїхала в пошуках щастя до Канади. Спочатку вони улаштувалися в місті Ліндсей, у провінції Онтаріо, а чотири роки по тому переїхали до Торонто, тоді невеличке містечко, оточене лісами. 

      Весь свій вільний час хлопець завжди проводив у полях, лісах, спостерігаючи за життям тварин та пташок. Уже до закінчення школи він знав, що стане натуралістом. Але батько був проти, бо ця професія не давала змоги заробити багато грошей. Він вважав, що краще вчитися на художника, малюючи своїх улюблених тварин. Тому він почав малювати. Навчав його місцевий майстер. Юнак вступає до місцевої художньої школи, де отримує золоту медаль. 
      У 1879 році Ернест їде до Лондона вступати в Королівську Академію Мистецтв. Але тільки наступного року він був зарахований і дістав можливість пройти семирічний курс навчання. Найбільшою втіхою для нього тоді було відвідування зоопарку, де він просиджував цілими днями, роблячи ескізи тварин. Але провчився він в академії недовго. Постійна потреба в грошах, голодування надірвали його сили, і він змушений був повернутися додому в 1882 році. 
      Сетон-Томпсон оселився в Манітобі й повернувся до своєї улюбленої справи - спостереження за тваринами. У цей час він пише й публікує багато статей про тварин, а в 1886 році виходить його перша книга "Ссавці Манітоби", після якої невдовзі й з'явилася низка видань наукового характеру. 
      У 1898 році Сетон-Томпсон видав книжку "Тварини, яких я знав" (у російському перекладі "Мої дикі друзі"), яка змусила заговорити про нього як про письменника, котрий знову відкрив для людини світ тварин. Услід за нею з'явилися такі книжки, як: "Доля гнаних" (1901), "Тварини-герої" (1905), "Дикі тварини у себе вдома", що лише зміцнили про нього це враження. 

        
2. Бесіда:

- Що вам найбільше запам’яталося із життя Ернеста Сетона-Томпсона?

- Чим він захоплювався з дитинства?

- Назвіть твори, які вам найбільше запам’яталися.

 

3.Прослуховування аудіо запису «Вовк».

4. Повідомлення учня

 Вовк – хижий ссавець сімейства псових. Довжина тіла до 160 сантиметрів, маса до 50 кілограмів. Окремі тварини досягають 60-70 кілограмів, але це буває дуже рідко. Самки набагато менші за самців.  Мешкає вовк у Європі, Азії та Північній Америці. Кажуть, “вовка ноги годують ”. І це близько до істини: на одному місці хижаки не більше 2-3 днів. Вовк може розвивати швидкість до 85 кілометрів на годину.

Самець і самка створюють сімю раз і назавжди, тільки загибель одного з них примушує іншого шукати собі пару. Разом вони виховують вовченят, разом навчають їх полювати, оберігають від небезпеки. Зоологи вважають їх розумними хижаками. Вони приносять тваринництву і мисливському господарству велику шкоду. Люди змушені регулювати чисельність вовків, але при цьому не повинні забувати, що в природі має бути суворо визначена кількість хижаків. Бездумне винищення тварин може призвести до їх цілковитого зникнення.

1) Де і коли відбуваються події оповідання?

2) Хто є оповідачем?

3) Чи можна вважати цей твір автобіографічним?

4)Які почуття викликала у вас розповідь про Лобо?

5)Що захоплює, а що викликає осуд у поведінці, діях вовків?

Які, на ваш погляд, якості характеру вовків схожі на людські?(жадібність, жорстокість, обережність, пихатість, кмітливість)

  • Це Лобо! Головний герой  оповідання ,з яким ми будемо знайомитися. Це величезний вожак зграї сірих вовків, які спустошували долину Куррумпо протягом багатьох років. Його гучне ревіння жахало весь населений край північної частини Нової Мексики.

 

5.Робота над теорією літератури.

Оповідання – прозовий художній твір невеликого обсягу, в якому зображено одну або кілька подій із життя персонажа (або кількох персонажів).

 

V. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежності у вивченому матеріалі.

1. Завдання:

Доведіть, що «Лобо» - оповідання.

Метод «Прес»

- Я вважаю, що…

- Тому, що…

- Наприклад…

- Отже,…таким чином…

2. Фізкультхвилинка.

Раз! Два! Всі присіли,

Потім вгору підлетіли.

Три! Чотири! Нахилились,

Із струмочка гарно вмились.

П’ять! Шість! Усі веселі.

Летимо на каруселі.

Сім! Вісім! В поїзд сіли,

Ніжками затупотіли.

Дев’ять! Десять! Відпочили,

До уроку приступили.

 

3. Бесіда за змістом твору «Лобо» (з опорою на цитати).
- Щови можете розповісти про головного героя оповідання «Лобо»?

 (Лобо – вожак стаї, великий вовк)
- Чому всі вважали Лобо наймудрішим вовком у зграї?

(Він був досить розумним, легко розпізнавав, де на нього поставлені пастки та обминав ті місця)
- Хто така Бланка? (Біла красива вовчиця, сильна, горда)
- Як Лобо відносився до неї? (Кохав)
- Згадайте, що сталося з Лобо, таким мудрим і хитрим, чому він схибив? (Коли Бланка потрапила у капкан, Лобо хотів її врятувати. Про себе він не думав, тому і прорахувався)

 

4. Розв’язання кросворда.

А зараз, розв’язавши кросворд, ви дізнаєтеся, як називають художнє зображення тварин,птахів,комах,рослин, надання їм властивостей людського характеру.

 1.Країна,в якій жив і творив Е.Сетон-Томпсон.(Канада)

2.Імя подруги Лобо.(Бланка) 

3.У якій країні народився Е.Сетон-Томпсон?(Англія)

4.Дикий кінь.(Мустанг)

5.Те,що цінують звірі найбільше.(Воля)

6.За численні наукові праці Е.Сетон-Томпсон отримав найвищу нагороду США-золоту медаль « …».(«Еліот»)

7.Група вовків.(Зграя)

8.Назва місцевості,де Лобо був володарем.(Курумпо)

(Відповідь-анімалізм)

 

5. Знайомство із загадками, приказками та прислівями про вовка.

- Які прислів’я, приказки та загадки про вовків ви знаєте?

• Дружній череді вовк не страшний. 

• Вовка не треба кликати з лісу, він сам прийде. 

• Вовка ноги годують. 

• Вовк в овечій шкурі. 

• Вовка боятися - в ліс не йти. 

• Скільки вовка не годуй, а він у ліс дивиться. 

• Вовка в плуг, а він глядить у луг. 

• Вовк змінює шкуру, але ніколи свою натуру. 

• Вовк линяє, а вдачі не міняє. 

• Вовк вовчу думку має. 

• Вовк старіє, але не добріє. 

• З вовками жити - по-вовчому вити. 

Про вовка промовка

• Не за те вовка б'ють, що сірий, а за те, що овечку з'їв. 

• Не такий вовк страшний, як його малюють. 

• Пішов вовчими стежками. 

 

Загадки:

Невсипущий, хитрий, сірий,

Голоднющий, ікла шкірить.

Між кущами припадає,

Пасовисько оглядає,

Чи не ходить там телятко,

Не телятко, так ягнятко,

Не ягнятко, хоч би гуска —

Хоч би що, аби закуска. (Вовк)

 

Гострі зуби, сильні лапи
Дуже схожий на собаку,
І полює дуже ловко,
Що, впізнали, друзі, ... ?(Вовка)

 

VI. Узагальнення і систематизація знань.

1. Робота над характеристикою Лобо.

Гронування:    старий сірий вовк, могутній володар, ватажок зграї сірих вовків, був надзвичайно дужим і хитрим звіром; могутній клич, гострий нюх;

     перевертень; деспотично панував у краї; пройдисвіт; старий вовкулака…

Висновок: Автор знайомить нас зі своїм героєм, дає описову характеристику, показує хитрість і кмітливість Лобо, оцінює вчинки героя, висловлює своє ставлення до нього.

2. Евристична бесіда.

- Який з епізодів оповідання справив на вас найбільше враження і чому?

 (Зачитуються уривки, учні висловлюють свої думки)

VII. Підсумки уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

VIII. Повідомлення домашнього завдання.

Підготуватися до переказу оповідання «Лобо», підготувати рекламу для читачів  «Цей твір варто прочитати!»

 

docx
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
3687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку