Образотворче мистецтво
2 клас
Чарівна квітка Петриківки
Тема. В гостях у народних майстрів. Декоративно-прикладне мистецтво.
Чарівна квітка Петриківки. Петриківський розпис. Початкове
освоєння прийомів розпису. Виконання вправ (гуаш, акварельні
фарби).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Мета: ознайомити учнів з декоративним народним розписом;
вчити учнів володіти такими мазками, як «зернятко», «кривеньке зернятко»
та їх об’єднанням;
розвивати уміння створювати візерунки з елементів петриківського
розпису;
виховувати інтерес до народного мистецтва, прищеплювати любов до
прекрасного.
Обладнання: зразки та вироби майстрів петриківського розпису, мультимедійний
проектор, телевізор, мапа Дніпропетровської області.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
- Добрий день, діти! Перш, ніж розпочати урок, давайте привітаємо наших гостей.
Усміхнімось всім довкола:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов'язково
День для нас привітним буде.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
Вступна бесіда
Рідна Дніпропетровщина – «степова перлина» України, куточок планети, де все надзвичайно знайоме, рідне і близьке кожному з нас. Ми оглянемося довкола і ще раз переконаємося, що рідна домівка, вулиця, місто – це те, без чого не існує Батьківщина. Наша область багата корисними копалинами, талановитими людьми та народними традиціями.
Перед нами мапа Дніпропетровської області. Між містами Кривий Ріг та Дніпропетровськ знаходиться село Петриківка. Мальовниче село Петриківка прокидається. Як гарно навколо! Навесні зеленіє трава на березі річки Чаплинки, білосніжною піною цвіту вкриваються вишневі садочки. Улітку золотоголовий соняшник, мов зачарований, повертає свою голівку за сонцем. Восени синіють грона винограду та червоніє калина сере; пожовклого листя. І ніби сама природа, щедра на кольори, водить рукою художників Петриківки. І постають на білому папері чарівні квіти, яскраві ягоди поблискують серед зеленого листя, і павичі походжають, розпустивши віяла хвостів.
Народні майстри Петриківки запрошують нас до себе в гості.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
І.Розповідь вчителя.
Петриківський розпис далеко відомий за межі нашої країни. Чарівна петриківська квітка розцвіла на чудовій фарфоровій вазі, прегарним візерунком лягла на шовкову тканину, коштовним самоцвітом загорілася на лаковій поверхні сувенірної шкатулки.
Історія розпису сягає далеко до нашого народження, ще за часів Запорізької Січі. Петриківський орнамент виник та дістав свою назву в селищі Петриківка. Петриківка була заснована в 1772 році останнім кошовим отаманом Петром Калнишевським, та названа на його честь.
Петриківський розпис зачаровує світ своїми мальвами і жоржинами, соняхами і рясною червоною калиною. Не тими , що на городі чи в саду, а мальованими - на стінах , воротах, дерев'яних тарелях, скриньках, вазах, колисках, столах, просто на папері.
Петриківський розпис належить до декоративно-прикладного мистецтва. Що таке декоративно-прикладне мистецтво дослідив учень нашого класу.
2. Розповідь учня
Слово декоративний походить від французького «декор», що означає прикраса. Отже, декоративними виробами називають тоді, коли вони красиві, а прикладними — якщо ними можна користуватися у побуті.
3. Вчитель
Сьогодні на уроці ви повинні навчитися виконувати елементи петриківського розпису і, поринувши в казку, створити красу своїми руками за допомогою фарб і пензлика на папері.
Краса родом з Петриківки
Краса родом з Петриківки
Тут і радість моя, і домівка,
І робота, де жито шумить.
В цих вишневих степах Петриківка,
Мов коштовна перлина, лежить.
В. Міщенко
4. Виставка малюнків майстрів Петриківського розпису.
Петриківські майстри в орнаменти розписів вплітають садові й польові квіти, колосся різних злаків, грона винограду, важкі кетяги калини. Їхня мета - втілити в одному образі красу усіх рослин.
Квітка в уявленні петриківців - це символ пишності природи, її розкішного цвітіння, щедрості плодів.
Земля петриківська зростила не одне покоління майстрів народної творчості таких як: Тетяна Пата, Надія Білокінь, Федір Панко, Віра та Галина Павленко, Марфа Тимченко, Поліна Глущенко, Іван Завгородній, Василь Соколенко.
IV. Формування нових знань, умінь, навичок.
Робота з мультимедійним проектором з одночасною практичною діяльністю учнів.
«Зернятко» - це простий мазок, форма якого залежить від форми пензлика. Він має одним з основних елементів петриківського розпису.
Проводимо на папері вертикальну та горизонтальну лінії. Уздовж вертикальної лінії наносимо «зернятка» круглим пензлем, що при намочуванні збирається на кінчику в голочку. Для цього можна використати фарбу будь-якого кольору. Корпусом пензлика натискаємо так, щоб мазок мав форму краплі води. Повторюючи мазок багато разів, намагаємося наносити «зернятко» однакового розміру і на однаковій відстані. Ми не тільки навчимося правильно наносити такий мазок, а й потренуємо окомір і вправність своєї руки.
Так само наносимо «зернятка» уздовж горизонтальної прямої. Якщо наносити «зернятка» похило до проведеної кінчиком пензля прямої лінії, то можна отримати або колосок, або листок акації. Це залежатиме від напряму «зернятка». Спробуємо і переконаємося.
«Кривеньке зернятко»
Наступний елемент петриківського розпису «кривеньке зернятко». Набираємо фарбу на круглий пензлик і починаємо наносити мазок, як і звичайне «зерня», але при натискуванні трохи повертаємо руку вправо чи вліво. Маємо викривлену півколом краплину. Пишемо «криві зернятка» попарно, назустріч одне — одному
- отримаємо пуп'янок.
Якщо об'єднати чотири чи п'ять «кривих зернят», можна отримати пелюстку
великої квітки. Спробуймо себе і в цьому.Малюють петриківці фарбами. Ці фарби розведені на яєчному жовтку, молоці, вишневому клеї. Фарби використовують для малювання на дереві. Це надає їм легкості, прозорості, підсилює кольори. Майстри малюють саморобними пензликами з котячої шерсті. Малювали ягоди калини за допомогою очеретин вмочували її у фарбу, а потім на папір. Виходили однакові ягоди. А ягоди суниць малювали просто пальцем.
Фізкультхвилинка
Практична робота.
- Ми потренувалися наносити основні елементи розпису, а тепер спробуймо
придумати і написати композицію «Чарівна квітка Петриківки».
- Зобразіть стебло, квітку, листя, пуп'янки, маленькі квіточки, травинки та
вусики. Зверніть увагу: майстри працюють узагалі без простого олівця. Це ще один секрет. Наносячи мазки майстер обертає аркуш навколо своєї руки, а не навпаки! Так зручніше писати, а робота виходить охайнішою.
V. Підсумок уроку.
Лише добре потренувавшись можна досягнути успіху у створенні декоративних композицій. Це заняття настільки цікаве і захоплююче, що в усій Україні та за її межами створено гуртки та студії по вивченню особливостей петриківського розпису. Проявляючи любов до рідного краю, працьовитість і наполегливість, додаючи фантазію, майстри створюють неповторні композиції.
Незабаром мамине свято. Подумайте, як уміючи створювати декоративні композиції, можна привітати бабусю, маму чи сестру.
3. Віршована композиція «Казкова квітка Петриківки»
Мій рідний знаменитий край —
Для серця й для душі в нас розмаїття.
Усе, що розквітає й любо нам,
Наші майстри враз втілюють у квітах.
Наш петриківський розпис славний в світі,
Про нього знають і дорослі й діти
Все у ньому є: і цвіт калини, й маки
Українська хатина і козаки,
Чудовії жар-птиці і лелеки,
Що відлітають в край далекий.
Півні пихаті, лебеді величні —
Усе для нас знайоме й звичне.
Червоні мальви у вишневому саду
Жоржини славні, грона винограду.
Суниця запашна, білі ромашки,
В степах просторих синії волошки.
В руках майстрів умілих наших
Квіти малюються на виробах прекрасних.
У фарбах різних все горить палає
Та мерехтить... неначе оживає.
Пасхальні писанки, розписані тарілки
Свистульки, келихи, бутилки,
Булави, собори і матрьошки,
Кухонні дощечки та ложки.
Шкатулки, вазочки, горщечки,
Заколки різні, дзиги та сердечки
Всього й не перелічити, бо майстри
На вигадку й натхнення мастаки.
Хай славиться наш край в вінках
Для нас він наша рідная домівка,
Хай береже Господь людей в трудах
Майстрів величних й Петриківську квітку!
(Автор Людмила Наумова.)