Тема: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»
Мета: Проаналізувати прочитаний твір, дати характеристику
героям, осмислити сутність Різдва.
Розвинути уяву, мислення, пам’ять.
Виховати кращі людські риси.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі», презентація
Хід уроку
1 Організаційний момент
2 Мотивація навчальної діяльності
3 Актуалізація опорних знань
4 Перевірка домашнього завдання
Зміст твору
5 Робота за темою
Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи
(Ч. Діккенс)
Вікторина «Впізнай героя»
«Він волочив за собою ланцюг, що замикався у нього на поясі. І який же довжелезний то був ланцюг: волочився по підлозі, наче хвіст, а складався він не з простих ланок, а зі скарбничок, ключів, висячих замків, документів і важких гаманців із залізними застібками»
Марлі
«Вбрана була ця істота в якусь білосніжну туніку, оперезану прегарним осяйним поясом, і тримала в руці зелену гілочку гостролисту, але поділ її вбрання прикрашали літні квіти, що дивно суперечило тому різдвяному символові»
Дух Колишнього Різдва
«Вбраний він був у простий зелений балахон чи то мантію, оторочену білим хутром»
Дух Нинішнього Різдва
«Він сидів у похмурій комірчині і переписував папери. Закутувався якнайщільніше своїм білим вовняним шарфом і відчайдушно силкувався зігрітися біля свічки»
Боб Крачит
«Хто – хто, а вже він умів давити, вичавлювати соки, витягувати жили, заганяти в могилу, загрібати, хапати, захоплювати, вимагати… Що вмів, то вмів, старий гріховодник! Бо то ж був не чоловік, а кремінь.»
Ебенезер Скрудж
«Їх я завжди сприймав як добру пору, як милий, любий момент всепрощення й милосердя. Різдво - то ж єдиний час, який я тільки знаю в довгому календарі року, коли всі люди, чоловіки й жінки, мовби за мовчазною згодою, вільно відкривають свої серця, що досі були немовби замкнені на замок, і переймаються співчуттям до знедолених. Ось чому, дядечку, я вірю, хоча Різдво ще жодного разу не підкинуло ані крихти золота чи срібла мені до кишені, - вірю, що воно мені й приносило, і приносить, і приноситиме добро, і ще скажу: хай буде воно благословенне у Бога!»
Фред
«Схоже на чорний саван, Привидове одіяння закривало йому голову, обличчя, стан, лишаючи видимою тільки одну простерту вперед руку. Коли б не рука, Привид злився б із ніччю, став би нерозрізнимий серед довколишньої темряви»
Дух Майбутнього Різдва
Бесіда
*Визначити антитези у творі
«Блакитне і червоне серце»
Учні на блакитному серці пишуть, яким був Скрудж до відвідин Духів, а на червоному, яким став після відвідин
Безсердечний
Скупий
Холодний
Твердий
Зачаєний
Затаєний
Егоїстичний
Добрий
Схвильований
Легкий, мов пір’їнка
Щасливий, мов янгол
Веселий, як школяр
Співчутливий
Жертовний
Милосердний
Культурний
Інформаційний проект «Що ви знаєте про Різдво»
Асоціативний ланцюжок
Різдво - Свят - вечір-родина - кутя – дідух – колядки – щедрівки – привітання – ялинка – сніг – різдвяні дзвіночки - вертеп
-Які кольорові гами Різдва?
Білий колір - сніг.
Зелений - ялинка.
Жовтий - дідух, калачі, зорі, місяць.
Чорний - різдвяна ніч.
Кутя, калачі, 12 пісних страв…
Різдвяні дзвоники, церковна відправа, колядки, щедрівки, засівання…
Людське щастя не залежить від багатства і кількості грошей на банківському рахунку. І лише добрій, щедрій, щирій людині відкриті істинні радості буття.
Фред і Боб Крачит раділи простому сімейному щастю, єдності родини, любові, взаємопідтримці, здоров’ю…
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
Щастя - це…
Гроші, золота середина, влада, здоров’я, друзі, рідні, любов, багатство, слава, можливість займатися улюбленою справою, кар’єра,
любов до ближнього, це добре тобі і всім, хто біля тебе, це єдність душі і тіла…
Ч. Діккенс у своїх різдвяних творах реалізує сюжети про духовне очищення, спасіння, переродження людини, що втратила подобу Божу. Це цілком відповідає святу Різдва, яке завжди пов’язувалося з чудом, спасінням, даром. Письменник щиро вірить у можливість перетворення мертвої душі на живу, вважає, що кожна християнська душа, роблячи добро навіть у найскромнішій царині, вважатиме своє земне життя занадто швидкоплинним для безмежних можливостей добра.
Проблемне запитання
Що в житті людини найцінніше?
Ланцюжок теплих порад
Давайте візьмемося за руки і побажаємо один одному чогось доброго
6 Підсумок уроку
«Іграшки – побажання»
І на завершення уроку давайте прикрасимо новорічну і різдвяну красуню ялинку своїми іграшками - побажаннями
Миру, добра, віри, надії, любові, щастя, радості, тепла…
7 Оцінювання учнів. Мотивація оцінок.
8 Домашнє завдання
Написати висловлювання на тему: «Диво різдвяної ночі»
Курилович Наталія Петрівна
Зарубіжна література
6 клас
Мушкатівська загальноосвітня школа
Тернопільська область
м. Боршів
вул. Шафранюка, 36
48701