Урок "Чарльз Діккенс. "Різдвяна пісня у прозі" (інтегрований урок)

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку "Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»" входить до складу методичної збірки "Організація групової роботи на уроках зарубіжної літератури" (2019 рік). Автор - Савастеєнко В.В., вчитель Миргородської гімназії імені Т.Г.Шевченка.
Перегляд файлу

Урок 23

Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Інтегрований урок.

6 клас

 

Тема. Короткі відомості про Ч.Діккенса. Гуманістичний пафос повісті  «Різдвяна пісня в прозі». Фантастичні елементи у творі. Особливості композиції

Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю Ч. Діккенса; ознайомити з історією створення повісті, з особливостями «різдвяних» оповідань; вчити аналізувати прочитане; розвивати допитливість, уміння слухати й виступати з власним повідомленням; виховувати прагнення розуміти інших

людей.

Тип уроку:вивчення нового матеріалу.

Методи і прийоми:індивідуальні диференційовані випереджаючі завдання;

«Мікрофон»; інсценізація «Розповідь письменника про себе»; евристична бесіда; ігровий момент «Ланцюжок», робота в групах.

Обладнання:мультимедійна презентація, буктрейлер за твором, портрет письменника, ілюстрації до повісті; тексти «Різдвяної пісні в прозі».

Джерела:  Ключнікова А.О., Макаренко Н.О. Розробка уроку "Ч. Діккенс. "Різдвяна пісня в прозі" із зарубіжної літератури та української мови в 6-му класі. - [Електронний ресурс]. Режим доступу:  https://osvita.ua/school/lessons_summary/integr_urok/59511/

 

Різдво  це нагадування всім нам про необхідність народження в нашій душі великої любові й милосердя до інших.

Чарльз Діккенс

Зміст уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

1. Налаштування класу на робочу атмосферу.

2. Підготовка приладдя до уроку.

3. Пояснення завдань кожної групи..

 

ІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ

 

Метод «Мікрофон». Продовжити речення: «Під час уроку я прагну дізнатися…»

 

ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

 

Вступне слово вчителя.

У Лондоні,недалеко від ділового центра міста – Сіті,на Дауті-стріт,48 знаходиться музей відомого англійського письменника  Чарльза Діккенса. Усе тут нині так само,як і за часів митця. Увагу відвідувачів завжди привертає рама з маленьким віконцем,трохи завбільшки з кватирку. Дивний експонат…

Екскурсовод пояснить вам, що саме у це віконечко дивився маленький Чарльз на світ. Де і коли це було? Розповів письменник лише у спеціальному листі, нікуди не відісланому, - адресованому майбутньому біографові.

 

Слово культуролога

Він став письменником, коли Англія ввійшла в етап розбудови економіки й стрімкого розвитку науки та техніки. У той час швидко зростали міста, куди прагнули дістатися тисячі бідних трудівників у пошуках заробітку. Проте їхня праця оплачувалася недостатньо, і ті, хто важко працював, нерідко потерпали від злиднів. Вони не мали навіть вихідних, щоб відзначити належно свята. Тільки в 1840-х роках королева Вікторія та принц Альберт започаткували традицію всенародного святкування Різдва. Вони запозичили в Німеччини звичай прикрашати ялинку, співати на вулицях різдвяні пісні.  Чарльз Діккенс дуже співчував простим людям, тому боровся за їхнє право на вільне й щасливе життя, а також за їхнє право мати велике свято — Різдво. Він уважав, що це — визначний день для всіх християн, коли кожна людина має переосмислити своє минуле й сучасне, а також подумати про майбутнє. Багаті мають спокутувати свої гріхи й допомогти бідним, а бідні мусять великодушно їх вибачити. Разом вони повинні стати однією великою родиною, щоб славити Христа. 

1843 р. Ч.Діккенс написав перший твір із серії «Різдвяні книги». Англійці називають митця «батьком Різдва» через те, що він відкрив глибинну сутність цього свята.

 

Інсценізація «Розповідь письменника про себе».

(в класне приміщення заходять Ч.Діккенс)

Я народився 7 лютого 1812 р. на півдні Англії, у передмісті м. Портсмута — м. Лендпорті, у родині чиновника морського відомства. Мій батько не міг матеріально забезпечити багатодітну сім'ю. 1823 p., рятуючись від кредиторів, ми переїхали до Лондона. але й там нам жилося нелегко. Єдиною втіхою для  мене була знахідка на горищі будинку батькового клунка з книжками, серед яких були казки й пригодницькі романи. Мене постійно бачили з книжкою вдома, на шкільному подвір’ї, у церкві, на дитячому майданчику. Проте через батьків борг мені доводилося працювати на фабриці по 10 годин на добу. Ті скрутні часи так глибоко закарбувалися в моїй пам'яті, що майже в кожному творі можна відчути їх відлуння. Тема важкого дитинства стане однією з провідних у моїй творчості.

1832 р. я здобув місце репортера, а через рік побачило світ моє перше оповідання, підписане псевдонімом Боз. 1837 р. вийшла друком моя перша книжка «Нариси Боза».

У 1836-1837 pp. я працюю над романом «Посмертними записками Піквікського клубу». Сучасники оцінили цей твір дуже високо, а його публікація принесла  мені справжній успіх. З роками з'являються інші мої романи, присвячені темі злидарства та страждань простих людей («Пригоди Олівера Твіста» — 1838, «Життя і пригоди Ніколаса Нікклбі» — 1839,«Антикварна крамничка» — 1840 та ін.).

Викриваючи жорстокість і несправедливість, я словом намагався змінити ганебні закони суспільства.

 

Слово біографа.

9 червня 1870 р. Ч. Діккенс помер. Його поховано у Вестмінстерському абатстві — усипальниці прославлених людей Англії. Світло від його творів лине й сьогодні. Вони роблять нас чистішими та добрішими душею.

      Слава не змінила демократичних поглядів письменника. Він любив людей, був завжди самостійним у висловлюваннях. Митець,все життя вірив у те, що немає нічого сильнішого за людину, що будь-яке зло можна побороти зусиллями людської волі.

 

Слово літературознавця

В Англії існувала традиція:перед Різдвом у пресі публікували твори з різдвяною тематикою. Діккенс теж написав збірку «Різдвяні оповідання»,що побачила світ у 1843 р. У ній відбилися погляди автора на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір,як соціальну програму, як заклик єднання багатих і бідних. Однак його мрії були ілюзорними,надії – нездійсненними.

Одне з оповідань називається «Різдвяна пісня в прозі» і має підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами».

 

Перегляд буктрейлера «Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі».

(автор: Савастеєнко В.В. https://youtu.be/i-hwA2RS_rQ)

 

Евристична бесіда .  Куплет перший «Привид Марлі»

(знайти відповіді в тексті).  

1. Яким постає Скрудж на початку твору? (Скнара, старий грішник).

2. Яке порівняння використовує автор, оцінюючи Скруджа? (Кремень - холодний, твердий).

3. Чому автор порівнює  Скруджа з устрицею ? (Він завжди ховається в себе, мов слимак) .

4. Яка пора року найбільше відповідає Скруджу? (Зима:заморожені риси обличчя, посинілі губи, крижаний голос).

5. Яка риса характеру була невідома Скруджу? (щедрість).

6. Як вітали перехожі Скруджа на вулиці? (Ніхто і ніколи його не вітав). 

7. Як ставилися до Скруджа жебраки? (Не наважувалися просити милість).

8. Як ставилися до Скруджа діти? (Не питали у нього, котра година).

9. Про що ніколи не питали Скруджа перехожі? (вказати їм дорогу ).

10. Чому навіть собаки-поводирі для сліпих обходили Скруджа стороною? (Краще не мати очей, аніж бути лихим на око).

11. Чи переймався Скрудж такою неповагою? (аніскілечки)

12. Як йшов по житті Скрудж? (цураючись всіх).

 

Застосування знань з теорії літератури. Складання композиції твору.

ЕКСПОЗИЦІЯ – зображення життя Скруджа на початку твору.

ЗАВ'ЯЗКА – поява привида Марлі.

РОЗВИТОК ДІЇ – подорожі з духами.

КУЛЬМІНАЦІЯ – присутність Скруджа на власних похоронах.

РОЗВ'ЯЗКА – переродження Скруджа.

 

ІV.  ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. ГРУПОВА РОБОТА

 

1. Складання сенкану «Привид Марлі»

1. Марлі

2. Який? (два слова).

3. Що робив? (три слова).

4. Одне  речення про героя.

5. Слово-синонім.

Мій варіант:

1. Марлі.

2. Нещасний, страшний.

3. Страждає, лякає, попереджує.

4. Гріх—не горіх: зубами не розкусиш.

5. Привид.

 

2. Гра «Ланцюжок».

Групи  «ланцюжком» задають питання одна одній. Наступне запитання задає та група, яка дала правильну відповідь. Вчитель надає дітям орієнтований перелік запитань

1) Які труднощі довелося перебороти Ч.Діккенсу на шляху до слави?

2) Під яким псевдонімом він випустив свій перший твір?

3) З якою традицією пов’язане створення «Різдвяних оповідань»?

4) Який підзаголовок має твір «Різдвяна пісня в прозі»?

5) Який художній прийом використовує автор у цьому творі?

 

3. Творче завдання. Дати розгорнуту відповідь.

1. Як ви зрозуміли слова привида Марлі: «Турбота про ближнього — ось що мусило стати моєю справою... Чому, проходячи крізь натовп своїх ближніх, я опускав очі Й жодного разу не підняв їх до тієї благословенної Зорі, яка спрямувала стопи волхвів до убогого дому? Адже її сяйво могло б указати й мені шлях до хатини бідняка»?  Про яку Зорю йдеться в цьому уривку?

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Підготувати розповідь про подорожі Скруджа; дібрати цитати , які ілюструють ставлення героїв до Різдва.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тарабанова Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 червня 2019
Переглядів
4660
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку