Урок-гра «Весна іде». Урок української мови у 4 класі «Узагальнення знань і вмінь з теми «Дієслово»
Тема: Узагальнення знань і вмінь з теми «Дієслово».
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про граматичні ознаки дієслова;
удосконалювати вміння розпізнавати часові форми дієслів;
розвивати вміння розрізняти дієслова серед інших частин мови;
розвивати фонематичний слух, мовлення, пізнавальний інтерес;
збагачувати словниковий запас;
виховувати почуття любові до рідної мови, природи.
Обладнання: зображення весни, дидактичні картки, «сліди», мікрофон, м’яч, «квіткова галявина».
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
1. Створення емоційного фону уроку.
- Послухайте уважно вірш. Про яку пору року говориться в ньому?
Все прокидається поволі,
Зі сну зимового встає.
Радіє гай, радіє поле,
Земля поталу воду п’є.
Скресає і щезає крига,
Бурульки падають з дахів,
І вітерець прозорокрилий
Додому підганя птахів.
А в лісі на галяві теплій
Поміж ялинок запашних
Уперше спалахнув метелик –
Тендітний вогничок її.
2. Вправа «Крісло автора»
- Я вважаю, що ….. , тому що …..
3. Слово вчителя.
- Так, у вірші говориться про весну. З настанням весни в усіх людей з’являється чудовий настрій, гарні мрії на майбутнє. Весна з’являється в душах людей, проростаючи весняними квітами милосердя, чуйності і любові.
- Подивіться один на одного і скажіть всі в один голос:
«Я – найкращий, ТИ – найкращий, МИ – найкращі» та потисніть один одному руки.
І пробудимо від сну!
Десь заблукала ця весна.
То підморозить, то розтане.
То є вона, а то нема.
Знайдемо – і вона настане.
Весна дарунок нам прислала,
Свої сліди позалишала.
Вчитель показує «сліди».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Діти відкривають зошити, записують число, класна робота.
Пишуть слово дієслово.
ви повинні узагальнити вивчене про дієслово;
довести, що вмієте розпізнавати часові форми дієслів та правильно вимовляти і записувати їх;
точно і красиво висловлювати свої думки;
злагоджено працювати в парах та групах;
зумієте переконати всіх, що любите і знаєте рідну мову.
ІІІ. Основна частина.
(дія предмета, часи дієслів (минулий, теперішній, майбутній), змінюється за часами і числами, питання – Що робить? Що зробив? Що зробить?; дієслова минулого часу змінюються за родами; неозначена форма дієслова; в реченні – присудок, завершеної та незавершеної дії, найчастіше зв’язаний з іменником).
Ще зима приморожує ранки
І страхує весну молоду.
Ще не встигли прозорим серпанком
Одягнутись дерева в саду.
Ще розхристаним снігом покритий
Наш садок додивляється сни,
Але скоро шпачок серед віття
Просвистить уже пісню весни.
Повторити, весна, радіти, квіти, гарний, одягати, Карпати, любити, праця, ясний, існувати, діти, спати, оглядати, вперше, казати.
- Підкреслити першу букву у кожному записаному слові. Прочитати утворене з перших букв слово. (Пролісок)
Учні поділяються на три групи: теперішній, минулий, майбутній час. Учитель проказує речення чи читає. Коли у реченні, наприклад, є дієслова минулого часу, то учні з групи минулого часу піднімають руки і говорять: «Наш час». За кожну правильну відповідь група отримує фішку. Виграє та група, учні якої матимуть більше фішок.
Зацвіла в долині червона калина.
(Не) хитруй, (не) мудруй, а чесно працюй. (на дошці).
ІV. Підсумок уроку.
-Дієслово відповідає на питання …
Щиро посміхнулось.
Пташка заспівала,
І весна вернулась. (Малюнок весни)
(Перегортають сліди – на звороті букви: КАНІКУЛИ)