Тема. Чергування голосних о, е, і в коренях слів
Мета: - сприяти розвитку комунікативних навичок, аналітичного мислення;
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: схеми-опори, картки для роботи в парі, в рядах-групах; зображення складових частин будинку, ялинки, сніжинок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Психологічний настрой.
- Усі готові до уроку рідної мови? Посміхніться один одному. Гарний настрій буде вам помічником на уроці.
- Відкрийте зошит. Запишіть дату уроку. (На дошці перед уроком написана дата та «Класна робота»).
ІІ. Перевірка домашнього завдання (Впр. 115)
- Зверніться до домашньої вправи. Вам було завдання: відгадати загадки.
В якій загадці йшла мова про житло людей?( 2)
Який синонім було вжито в загадці до слова житло?( домівка)
Люди яких професій беруть участь у створенні домівок?(будівельники)
Підберіть синоніми до слова «будівельник».
«Зодчий — будівельник-художник; творець — той, хто створює що-небудь цінне, неповторне; будівничий — який щось будує; архітектор — фахівець з архітектури».
- Як ви розумієте вислів: «Народ — зодчий мови, мова — зодчий народу»? (Люди створюють нові слова, збагачують свою мову. І той, хто вчить і добре знає свою мову теж стає багатшим)
ІІІ. Мотивація до уроку. Каліграфічна хвилинка.
- Давайте повторимо цей вислів і напишемо його з пам’яті правильно та каліграфічно. (Написати на дошці перед уроком каліграфічно це речення. Діти повторюють з дошки і пишуть)
- Ці слова будуть епіграфом нашого уроку. Бо ми сьогодні будемо спостерігати за особливостями словотворення у нашій мові і зведемо будинок знань.
ІV. Проблемне питання.
- Підберіть спільнокореневі слово до слова «домівка?(дім)
Назвіть корінь в цих словах. Чим відрізняються корені цих слів? Голосними чи приголосними звуками? А чи може таке бути, щоб корені спільнокореневих слів відрізнялися?
V. Оголошення теми й мети уроку.
- От сьогодні на уроці ми і ознайомимось із ще однією особливістю української мови: будемо спостерігати за змінами голосних у корені, потренуємось у вмінні чергувати їх.
VІ. Усвідомлення нового матеріалу
- Перш ніж щось створити нове, творці вивчають, досліджують ті матеріали, з якими треба буде працювати. Станемо ж дослідниками.
а) Спостереження чергування голосних звуків у коренях слів «дім,домівка»
- Випишіть каліграфічно на наступному рядочку ці спільнокореневі слова. А біля дошки буде допомагати ____________.
- Спочатку виділимо корінь в цих словах. Тепер поділимо ці слова на склади. Користуючись схемою-опорою, назвіть відкриті склади.
Відкритий склад Закритий склад
- Який голосний у цих складах? Назвіть закриті склади. Який голосний у цих складах?
Дім(закр), до мів ка(відкр).
- Може хтось уже може зробити висновок, в яких складах пишеться буква о, а в яких – і ?
Фізкультхвилинка-добавлянка (Учитель промовляє рядок, а діти додають слова і виконують дії).
Хто старався — притомився.
Я прошу, щоб він …….підвівся.
З рук струсили слабкість й втому,
Побілили стіни ……дому,
Постругали ми ……..дошки,
Забивали в них цвяшки.
Фарбували ми …. підлогу,
Брудні руки в нас від того,
Їх ми добре вимиваєм
І за парти всі …..сідаєм.
б) - Подивіться на слова першого стовпчика (На дошці аркуш з надрукованими словами).. У якому складі (закритому чи відкритому) стоїть і ? А голосний о ?
кіт ко – ти
ніс но – си
сім се – ми
піч пе – чі
А яке ще чергування ви помітили в коренях слів? ( і-е). У я кому складі стоїть голосний е?
2. Висновки.
- Дослідники завжди роблять і записують висновки своєї роботи.
а) Робота в групах-рядах.
- Послухайте завдання.
1гр. Працює з І стовпчиком, робить висновок і заповнює пропуски в картці.
2гр. Працює із ІІ стовпчиком, робить висновок і заповнює пропуски в картці.
3гр. – ви «Інженери-конструктори»: повинні вставити пропущені букви в словах на картці і зробити висновок, заповнивши пропуски в правилі.
І ряд
Як..сть – як…сті, пов..нь – пов..ні, н..ч- н..чі, р..ч – р..чі.
Голосний ___ у ______________ складі чергується з __ у __________ складі.
2 ряд
Леб..дь – леб..дя, л..д – ль..ду, на н..сі – н..с, пл..д – пл…да.
Голосний ___ у ______________ складі чергується з __ у __________ складі.
ІІІ ряд..
ст..ли – ст..л, гр…ми – гр...м
Голосний ___ у ______________ складі чергується з __ у __________ складі.
п..чі – п..ч, ос..ні – ос..нь.
Голосний ___ у ______________ складі чергується з __ у __________ складі.
- Починайте працювати.
б) презентація висновків.
- Ми вивели правило – це фундамент нашого майбутнього будинку. (Вчитель вивішує «фундамент» з надрукованим правилом). Прочитаємо його ще раз.
3. Тренувальні вправи.
- Тепер треба звести стіни – це наші вміння користуватися правилом.
А щоб стіни були міцними, треба прикласти немало зусиль.Якими якостями повинні володіти люди, давайте дізнаємося із вправи 119.
а) впр.119.
- Знайдіть вправу 119на с.61. Прочитайте перше завдання. Виконаємо усно за допомогою вправи «Волейбол». (учень читає перше прислів*я з вправи, говорить ім’я будь-якого учня. Той читає друге прислів*я і називає ім’я іншого учня, І так до кінця вправи).
- Прочитайте завдання 2. Випишемо іменники у 2 стовпчики.. (З коментуванням біля дошки 2 учні.. Оцінити тих, хто працював.)
(Підійти до 2-3 учнів, які першими виконали завдання, перевірити і поставити оцінки)
б) «зорові горизонти» - вправа для очей
- Стіни побудували (вчитель вивішує «стіни» з прикладами чергувань) - зведемо дах будинку. На стінах нашого класу зразки «дахів». Оберіть тільки той, на якому написані слова, в яких відбувається чергування голосних. (Усно)
Сіно, вікно, дошка, кома сіль, шість .
- Назвіть слова, змініть їх, щоб відбулося чергування.
- Дах поставили. Будівництво закінчене.
VІІ. Узагальнення вивченого.
1. Робота з підручником.
а) впр.117.
- Можна заселяти родину. А якими повинні бути члени родини?
Знайдіть вправу 117.
Самостійно прочитайте її .
Гра «Відповідай швидко» (Вчитель швидко задає питання, називає ім’я будь-якого учня, той повинен відповісти одразу. Якщо не відповідає – вчитель одразу ж викликає іншого).
- Які якості прикрашають людину?
- Прочитайте завдання 2.У яких словах відбулося чергування голосних?
Змініть слова так, щоб відбулося чергування голосних в корені. (У вправі – усно).
б) впр.118.
- Біля будинку обов’язково треба посадити дерево. А давайте посадимо ялинку? Таку красиву, усипану сніжинками. (Вчитель вивішує зображення ялинки). Релаксаційна пауза. (слухання аудіозапису).
- А ви коли-небудь чули, як дзвенять сніжинки? Я буду читати вірш, а ви слухайте музику і слідкуйте за текстом. (Якщо дозволяє час, можна спочатку послухати невеличкий уривок з заплющеними очима, а потім просто попрацювати з вправою).
(Вчитель читає текст впр.118).
- Які слова зустрілися у тексті, в яких відбувається чергування?
Робота за варіантами.
1-в – першу строфу;
2-в – другу строфу.
Випишіть ці слова і підкресліть букви, які чергуються. ________________ буде писати на дошці.
2. Індивідуальні завдання.
- А ..._________________ та _____________________ виконають у зошитах завдання з карток.
1)Запиши словосполучення, розкриваючи дужки
Яскраві (колір), напувати (кінь), книжка на (стіл),
2)Запиши словосполучення, розкриваючи дужки
Нагодувати (кіт), розлігся на (піч), стоїть біля (ворота).
VІІІ. Домашнє завдання.
- Щоб будинок знань був міцним, його треба закріпити повторенням вивченого вдома. Подивіться на вправу 120. Прочитайте, що треба зробити. Прочитайте слова. Які з них ви не знаєте, як змінити? Хто хоче бути консультантом? (Буде пояснювати біля дошки тим, в кого виникли питання).
ІХ. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання та самооцінювання.
- Який красивий будинок знань у нас вийшов! Він допоможе вам правильно відповідати у грі «Так-ні» (Діти у відповідь кивають або хитають головою. Якщо відповідь «ні» - хтось пояснює):
- Ми вивчали чергування голосних. (Так)
- Говорили про чергування у суфіксі слова. (Ні. У корені).
- Голосні О та Е чергуються з голосним И. (Ні. З голосним І)
- Голосні О та Е пишуться у закритому складі. (Ні. У відкритому)
- Голосний І пишеться у відкритому складі. (Так).
- Оцінки деякі з вас отримали протягом уроку. Хочу відмітити активну роботу всіх учнів.
- Спробуйте тепер оцінити самі свою роботу на уроці. Оберіть подумки з нашої ялинки відповідну сніжинку: за старанну роботу – найкрасивішу, якщо працювали не в повну силу – простішу, а якщо були учні, які зовсім не працювали – нехай їм дістанеться зовсім непоказна сніжинка.
- Урок закінчено, дякую за роботу.