Тема. Чим живляться тварини. Ланцюги живлення
Мета: формувати поняття рослиноїдна тварина, хижа тварина, всеїдна тварина; розвивати вміння розрізняти тварин за способом живлення; поглибити поняття ланцюгу живлення у природі; закріпити вміння складати найпростіші ланцюги живлення; формувати вміння аналізувати об'єкти природи, встановлювати взаємозв'язки між ними; виховувати бережливе ставлення до тварин на основі осмислення взаємозв'язків між ними.
Обладнання: малюнки із зображенням тварин, таблички із написами.
Хід УРОКУ
І Організаційна частина
ІІ Хвилинка спостережень. Гра «Мікрофон».
Який стан неба сьогодні?
Яка погода надворі?
Які зміни сталися у природі?
Перевірка домашнього завдання
1. Робота в парах.
Практична вправа «Зрозумійте співрозмовника».
Поверніться до свого сусіда і розкажіть про свою улюблену домашню тваринку.
Нехай ваш сусід упродовж хвилини перекаже почуте.
Обміняйтеся ролями.
Намалюйте тваринку вашого сусіда по парті.
Обговоріть, що для вас було легшим: розповідати, слухати, переказувати? А що важче?
Актуалізація опорних знань
На які дві групи поділяються тварини?
Гра «Продовжте ланцюжок».
а) Ведмідь, лисиця,... ;
б) зозуля, голуб,... ;
в) карась, щука,... ;
г) корова, кінь,...;
д) індик, качка,...
Відгадування загадок.
Тварина рогата, а рогів багато. (Олень)
В зеленім лісі проживає і довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться, а зовуть її... (лисиця).
Хоч у нього шуба є, та як холод настає,
Він не їсть тоді не п’є,
І не ходить, не гуляє,
І у лігво спать лягає.( Ведмідь)
Повідомлення теми і мети уроку
За рахунок чого тварини живуть?
Чим живляться ваші домашні тваринки?
Де вони беруть їжу?
Сьогодні ми дізнаємось з вами про те, на які групи можна поділити тварин за способом живлення.
До нас у гості завітали, як ви й здогадались із загадок, лисиця, олень, ведмідь, які допоможуть нам розібратись, на які групи за способом живлення діляться тварини.
Опрацювання нового матеріалу
1. Розповіді звірів.
Олень. Поживою для мене є трав'яниста і дерев'яниста рослинність — чагарники, гриби та лишайники. Взимку я поїдаю лише пагони дерев та сухі трави. Часом виходжу на поле поласувати зеленою озиминою або ж сіном, яке спеціально заготовляють для мене у мисливських господарствах. Так само живляться і косуля, лань, лось. Ми належимо до рослиноїдних тварин. (На дошці — табличка з написом «Рослиноїдні»).
Л и с и ц я. Живлюся я взимку найчастіше мишами, влітку — комахами, жуками , личинками хрущів, ягодами, можу вполювати молодого зайця. Я виходжу на полювання здебільшого вночі. Завдяки своєму тонкому нюху й слуху я визначаю, де є пожива. До жертви підкрадаюсь нечутно. До моєї групи належать вовк, орел, ящірка, гадюка. Ми — хижі тварини. (На дошці — табличка з написом «Хижі»).
Ведмідь. Я справжній хижак: великий, сильний. Та, як зустрінеться мені бджолине дупло чи кущ малини,— не омину, обов'язково поласую. Білка, дика свиня, їжак і я належимо до групи всеїдних (на дошці — табличка «Всеїдні»).
|
Тварини |
|
хижі |
рослиноїдні |
всеїдні |
Фізкультхвилинка
Вітер очерет гойдає
І додолу нагинає.
Вліво, вправо нахилив
Й знову, й знову закрутив.
Раптом тихо жук підліз,
Потягнувся на весь зріст,
Свій почистив язичок
Й закрутився у вальсок.
2. Бесіда. Постановка проблемного питання.
Я стверджую, що всі живі організми не взаємопов'язані між собою. Як ви думаєте, моє твердження хибне чи правильне?
Переконаємось у цьому на конкретних прикладах.
- Стрілочками покажемо, хто чим живиться.
Миша, гадюка, пшениця, орел. Пшениця – миша – гадюка – орел
Попільниця, калина, сонечко. Калина - попільниця - сонечко .
Вовк, гілки верби, косуля. Гілки верби - косуля - вовк.
Це ланцюжки живлення. Кожний ланцюг живлення складається із ланок. Які ланки у другому ланцюгу живлення? Розгляньте ще раз живлення і скажіть, що є першою ланкою живлення; другою; третьою.
Правильним чи хибним було моє твердження? Ланцюги живлення не повинні перериватись.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Відгадайте назви звірів за їх описом».
У нього невелике тіло, носик витягнутий, лапки маленькі та короткі, замість хутра у нього голки, всеїдний.
Він великий, бурий, тіло вкрите хутром, лапи великі, всеїдний.
Він великий, замість лап — копита, на голові у нього роги, рослиноїдний.
Вона невелика, хутро руде, на лапках хутряні подушечки, хижак.
Він великий, хутро сірого кольору, хижак, проживає в лісі.
Вона маленька, вертлява, хутро коричнево-рудого кольору.
Визнач, який ланцюг живлення складено вірно.
Робота над прислів’ями
До меду тягнути ведмедя, |
вовка зуби годують. |
Ревів ведмідь не того, що бджоли покусали, |
а від меду – за хвіст. |
Вовк лисиці не рідня, |
а того, що меду не дали. |
Зайця ноги носять, |
там він ведеться. |
Де звіру живеться, |
а повадка одна. |
Узагальнення та систематизація знань
Робота в зошитах .
Розподіліть тварин за способом живлення (завд. 1) .
Запишіть відповіді на запитання (завд. 2).
Творча робота. Запишіть за зразком (завд. 3).
Продовжте речення (завд. 4).
Встановіть ланцюги живлення (завд. 5).
VII . Підсумок уроку
Як поділяють тварин за способом живлення?
Що таке ланцюг живлення?
Які ланцюги живлення є в акваріумі?
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати статті з підручника . Переказувати матеріал, давати відповіді на запитання.