Урок "Чим живляться тварини?"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку з природознавства по темі "Чим живляться тварини" для учнів початкової школи.
Перегляд файлу

Тема. Чим живляться тварини. Ланцюги живлення

Мета: формувати  поняття рослиноїдна тварина, хижа тварина, всеїдна тварина; розвивати вміння розрізняти тварин за способом живлення; поглибити поняття ланцюгу живлення у природі; закріпити вміння складати найпростіші ланцюги живлення; формувати вміння аналізувати об'єкти природи, встановлювати взаємозв'язки між ними; виховува­ти бережливе ставлення до тварин на основі осмислення взаємозв'язків між ними.

Обладнання: малюнки із зображенням тварин, таблички із написами.

Хід УРОКУ

І Організаційна частина

ІІ Хвилинка спостережень. Гра «Мікрофон».

Який стан неба сьогодні?
Яка погода надворі?
Які зміни сталися у природі?

Перевірка домашнього завдання
1. Робота в парах.

Практична вправа «Зрозумійте співрозмовника».

Поверніться до свого сусіда і розкажіть про свою улюблену домашню тваринку.
Нехай ваш сусід упродовж хвилини перекаже почуте.
Обміняйтеся ролями.
Намалюйте тваринку вашого сусіда по парті.
Обговоріть, що для вас було легшим: розповідати, слухати, переказувати? А що важче?
Актуалізація опорних знань

На які дві групи поділяються тварини?

Гра «Продовжте ланцюжок».

а) Ведмідь, лисиця,... ;

б) зозуля, голуб,... ;

в) карась, щука,... ;

г) корова, кінь,...;

д) індик, качка,...

Відгадування загадок.

Тварина рогата, а рогів багато. (Олень)

В зеленім лісі проживає і довгий хвіст пухнастий має,

Їй на місці не сидиться, а зовуть її... (лисиця).

 

Хоч у нього шуба є, та як холод настає,

Він не їсть тоді не п’є,

І не ходить,  не гуляє,

І у лігво спать лягає.( Ведмідь)


Повідомлення теми і мети уроку

За рахунок чого тварини живуть?

Чим живляться ваші домашні тваринки?

Де вони беруть їжу?

Сьогодні ми дізнаємось з вами про те, на які групи можна поділити тварин за способом живлення.

До нас у гості завітали, як ви й здогадались із загадок, ли­сиця, олень, ведмідь, які допоможуть нам розібратись, на які групи за способом живлення діляться тварини.

Опрацювання нового матеріалу

 1. Розповіді звірів.

Олень. Поживою для мене є трав'яниста і дерев'яниста рослинність — чагарники, гриби та лишайники. Взимку я поїдаю лише пагони дерев та сухі трави. Часом виходжу на поле поласувати зеленою озиминою або ж сіном, яке спеціально заготовляють для мене у мисливських господарствах. Так само живляться і косуля, лань, лось. Ми належимо до рослиноїдних тварин. (На дошці — табличка з написом «Рослиноїдні»).

Л и с и ц я. Живлюся я взимку найчастіше мишами, влітку — комахами, жуками , личинками хрущів, ягодами, можу вполювати молодого зайця. Я виходжу на полювання здебільшого вночі. Завдяки своєму тонкому нюху й слуху я визначаю, де є пожива. До жертви підкрадаюсь нечутно. До моєї групи належать вовк, орел, ящірка, гадюка. Ми — хижі тварини. (На дошці — табличка з написом «Хижі»).

Ведмідь. Я справжній хижак: великий, сильний. Та, як зустрінеться мені бджолине дупло чи кущ малини,— не омину, обов'язково поласую. Білка, дика свиня, їжак і я належимо до групи всеїдних (на дошці — табличка «Всеїдні»).


 

 

Тварини

 

хижі

рослиноїдні

всеїдні


Фізкультхвилинка
Вітер очерет гойдає

 І додолу нагинає.

 Вліво, вправо нахилив

Й знову, й знову закрутив.

 Раптом тихо жук підліз,

 Потягнувся на весь зріст,

Свій почистив язичок

 Й закрутився у вальсок.
 

2. Бесіда. Постановка проблемного питання.

Я стверджую, що всі живі організми не взаємопов'язані між собою. Як ви думаєте, моє твердження хибне чи правильне?

Переконаємось у цьому на конкретних прикладах.

-  Стрілочками покажемо, хто чим живиться.

Миша, гадюка, пшениця, орел.     Пшениця – миша – гадюка – орел

Попільниця, калина, сонечко.             Калина  -  попільниця   - сонечко .

Вовк, гілки верби, косуля.                 Гілки верби -  косуля  -  вовк.

Це ланцюжки живлення. Кожний ланцюг живлення складається із ланок. Які ланки у другому ланцюгу живлення? Розгляньте ще раз жив­лення і скажіть, що є першою ланкою живлення; другою; третьою.

Правильним чи хибним було моє твердження? Ланцюги живлення не повинні перериватись.

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Відгадайте назви звірів за їх описом».

У нього невелике тіло, носик витягнутий, лапки маленькі та короткі, замість хутра у нього голки, всеїдний.

Він великий, бурий, тіло вкрите хутром, лапи великі, всеїдний.

Він великий, замість лап — копита, на голові у нього роги, рослиноїдний.

Вона невелика, хутро руде, на лапках хутряні подушечки, хижак.

Він великий, хутро сірого кольору, хижак, проживає в лісі.

Вона маленька, вертлява, хутро коричнево-рудого кольору.

Визнач, який ланцюг живлення складено вірно.

  1. Шишка – білка – куниця лісова.
  2. Куниця лісова  - білка – шишка.
  3. Білка – шишка – куниця лісова.

    Рубрика «Цікаво знати».

    Найхвостатішою твариною на земній кулі є... курка. Її можна побачити лише в японському селі Кате, що розташоване на острові Сікоку.

    Їжак у стані сплячки може обходитись без їжі 236 днів. Ведмідь під час сплячки нічого не їсть протягом 6 місяців.

    Змії не мають вух. Вони сприймають звукові коливання язиком.

    Рубрика «Жива природа у задачах».

    Задача 1. Доросла зозуля за 1 годину може з'їсти 100 гусениць. Скіль­ки вона може з'їсти за 2, 3, 4 години?

    Задача 2. Протягом дня шпак з'їдає 140 г їжі. Скільки кілограмів їжі йому потрібно на тиждень?

    Задача 3. Верблюд може випити відразу 10 відер води. В одному відрі 10 л. Скільки літрів випиває верблюд відразу?

    Задача 4. Щоб поїсти досхочу, леву потрібно 20 кг м'яса, причому він їсть 1 раз у 2 дні. Скільки кілограмів м'яса йому потрібно на 10 днів?

Робота над прислів’ями

До меду тягнути ведмедя,

вовка зуби годують.

Ревів ведмідь не того, що бджоли покусали,

а від меду – за хвіст.

Вовк лисиці не рідня,

а того, що меду не дали.

Зайця ноги носять,

там він ведеться.

Де звіру живеться,

а повадка одна.


Узагальнення та систематизація знань
Робота в зошитах .

Розподіліть тварин за способом  живлення (завд. 1) .

Запишіть відповіді на запитання (завд. 2).

Творча робота. Запишіть за зразком (завд. 3).

Продовжте речення (завд. 4).

Встановіть ланцюги живлення (завд. 5).

 VII . Підсумок уроку

Як поділяють тварин за способом живлення?
Що таке ланцюг живлення?
Які ланцюги живлення є в акваріумі?

 VIII. Домашнє завдання

Опрацювати статті з підручника . Переказувати матеріал, давати відповіді на запитання.
 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
8676
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку