Урок "числа іменників" у 6 класі

Про матеріал
нестандартний урок з української мови у 6 класі "Числа іменників" з використанням інтерактивних прийомів та методів
Перегляд файлу

1

 

Урок №     Українська мова   6 клас    

Тема: Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини.

Мета: поглибити знання учнів про категорію числа іменників,

розглянути групи іменників, що мають форму тільки однини або тільки множини; розвивати логічне мислення, творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: підручники, таблиця “Число іменників”, дошка.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:
І. Організаційний момент.

  1. Привітання гостей.
  2. Слово вчителя

Посміхніться один одному, мені.

  1. Намалюйте на полях смайлик вашого настрою. Якщо у когось не дуже гарний настрій, сподіваюся, що в кінці уроку він значно покращиться. 
  2. Слово вчителя.

З хорошим настроєм, бажанням учитися і дізнатися щось нове розпочинаємо наш урок рідної мови. Сьогодні нам треба виконати багато цікавих завдань. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з натхненням, використовувати знання і навички з попередніх уроків. Мені б хотілося , щоб девізом нашого уроку було українське прислів’я:

Не намагайся бути першим,

А намагайся бути кращим.

Вірю в те, що з усіма завданнями ви успішно справитесь.

Уявімо собі, що ми знаходимося в студії одного з телеканалів. Вмикаємо телевізор і дивимося програму телепередач. 

Презентація створена у вигляді анонсу телепередач:

  • «Актуальне інтерв’ю»
  • «Календар знаменних дат»
  • «Тема дня»
  • У світі новин
  • «Слідство ведуть з…»
  • «Зворотній зв’язок» (прямий ефір)
  • «Коли ми вдома»
  • «Парні перегони»
  • Реклама. 
  • «Агенти справедливості»
  • «Корисні поради»
  • «Служба розшуку»
  •  «Правильний вибір»
  • «Свобода слова»

ІІ .  Актуалізація опорних знань (Актуальне інтерв’ю)

  1. Бесіда.
  • Яка частина мови називається іменником?
  • Як змінюються іменники?
  • Скільки родів мають іменники?
  • Які іменники є збірними?
  • Як розрізнити іменники – абстрактні та конкретні?
  • Яку синтаксичну роль може виконувати іменник?
  • Як розрізнити іменники - назви істот та неістот?
  • Які іменники є власними назвами?
  1. «Календар знаменних дат»
  • Нагадайте, яке сьогодні число.
  • Яке свято відзначають у цей день.

День Збройних Сил України — святковий день на честь ЗСУ. Встановлений постановою ВРУ 1993 року. Відзначається щорічно 6 грудня — в день ухвалення 1991 року закону України «Про Збройні Сили України». Загальне професійне свято всіх українських військовослужбовців давно заслужило всенародну повагу і шану. Український воїн - надійний захисник, відданий патріот і людина, для якої честь, свобода і незалежність далеко не порожній звук.

  • Скласти речення на дану тему

ІІІ Оголошення теми та мети уроку (Тема дня)

Запис числа й теми учнями

  1. Вивчення та засвоєння нового матеріалу (У світі новин)
  1.    Слово вчителя:

Коли одна – це однина:

Парта, дошка, бузина.

В множині – вони мої:

Книжки, парти й краї.

Для розрізнення кількісних ознак є дві числові форми — однина і множина (зошит — зошити, поле — поля). Є іменники, які мають лише одну форму числа. За наявністю форм числа іменники поділяються на три групи:

  •                        іменники, що мають форму однини і множини;
  •                        іменники, що вживаються тільки в однині;
  •                        іменники, що вживаються тільки в множині.
  1. Робота з таблицями.

Тільки однина

Тільки множина

  1. Збірні іменники : гілля, дітвора, дрібнота, коріння, студентство.
  2. Назви абстрактних понять: геройство, добро, мир, слава.
  3. Речовинні: бензин , молоко, цукор,чай
  4. Власні назви : Дніпро Україна, Чигирин.
  1. Назви сукупності людей, істот , предметів: гроші, діти, фінанси.
  2. Назви часових понять, ігор, звичаїв, обрядів: дебати, іменини, посиденьки, пустощі, шахи.
  3. Речовинні: вершки , висівки, дріжджі, макарони.
  4. Власні назви : Альпи, Карпати, Суми
  5. Назви предметів парної чи семитричної  будови: граблі, ковзани, куранти, окуляри, сіни
  6. Емоційні переживання : завидки, хитрощі, веселощі.
  1. Робота з підручником (Слідство ведуть з…).  §31, стор. 104 – 105
  2. «Зворотній зв’язок» (прямий ефір)

Учитель називає іменники в однині або множині  – учні ставлять його в множині або в однині, якщо можливо.

Країна, калина, небо, верби, вітер, мак, вишиванка, гість, сани, ріки, хмара, захисник, учень, пісня, штани, Харків, яр, канікули, родина, матуся.

V .  Закріплення вивченого  нового матеріалу.

1 «Коли ми вдома»

  •     Розподільний диктант

Розподілимо  іменники за рядами: 1 - іменники, що мають форми однини і множини; 2- іменники, що мають тільки форми однини; 3 - іменники, що мають тільки форму множини.

однини і множини

однини

множина

Долина, вітер, книга, банкомат.

Птаство, молоко,малювання., Полтава, совість

Спагеті, штани, ворота, Чернівці, канікули

Спагеті, птаство, долина, штани, молоко, вітер, ворота, Полтава, совість, книга, малювання, Чернівці, канікули, банкомат.

 (Кожного дня після уроків я заходжу в магазин і купую молоко , хліб і фрукти. Зимові канікули – найулюбленіша пора школярів, і батьків, і вчителів.)

- Робота біля дошки.

Зробити синтаксичний розбір речення. Визначити число іменників.

Українські солдати показують нам приклад героїзму,  відваги  та патріотизму.

2. Робота в парах. «Парні перегони»

Пари  отримують картки із   словами: їх потрібно погрупувати на дві частини:

- ті, що вживаються тільки у формі однини;

- ті, що вживаються тільки у формі множини.

Радощі                                         врода

Пестощі                                       Київ

Пахощі                                        Дніпро

Карпати                                      ворота

Ножиці                                        сміливість

Граблі                                          чорнило

Окуляри                                      білило

Коноплі                                       гіпс

Сходи                                          мед

Сани                                           малювання

Сіни

Ясла

 

Радощі ,врода, пестощі, Київ , пахощі,  Дніпро, Карпати,  ворота,  ножиці  сміливість , граблі,   чорнило, окуляри,  білило, коноплі ,  гіпс, сходи, мед, сани, малювання, сіни, ясла.

 

  1. Реклама.  Гра  «Розминка»

Якщо іменник вживається тільки в однині, підняти руки вгору, якщо тільки в множині – плеснути в долоні.

 Пшоно, сани, любов, Альпи,золото, молодь, гроші , смородина, хрестини , оглядини.

  1. «Агенти справедливості» (відгадати загадку)

 Зараз пропоную вам відгадати загадки і визначити число іменників

  • У зимову веселу пору ми кращі друзі дітвори.

Возять діти нас на гору, ми веземо їх з гори. (сани)

  • Хто входить і виходить, той перший нам руку подає.

Ми стоїмо завжди при вході, нас у хаті кілька є. (двері)

  • Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко).
  • .Гострі –гострі леза має.

І тканину і нитки……..

Ріже й ріже на шматки.

 (Ножиці)

Два кружечки, два гачечки
З'єднані до пари,
Осідлали ніс і вуха.
Що це?
(Окуляри)

(Учні записують слова-відгадки, визначають число іменників і роблять висновок, що в українській мов є іменники, які вживаються тільки в однині або тільки у множині.)

  1. Робота біля дошки. «Корисні поради»

Коментоване письмо (дібрати прикметник до іменників)

Собака, гаї, козак, рукопис, волошка, біль, щебетання, рушники, дитинство, тюль.

6. «Служба розшуку»

Визначити рядок , де всі слова вживаються тільки в однині

 А) сміливість, сходи, двері;

Б) козацтво, солома, борошно;

В) надра, гроші, Марс.

- впр. 248.

VІІ. Узагальнення та систематизація знань.

  1. «Правильний вибір» Вибірковий диктант

Записати іменники в дві колонки: 1) ті, що вживаються тільки у формі однини; 2) ті, що вживаються лише в множини.

 Молодь, лічба, ножиці, граблі, канікули, сміливість, ворота, дрова, ходьба, читання, макарони, гроші, канікули, жнива , харчі, доброта.

(В однині — молодь, лічба, читання, ходьба, доброта, сміливість, хоробрість, радість, любов; в множині — ножиці, граблі, ворота, дрова, макарони, гроші, канікули,, жнива, харчі).

  1. Свобода слова

Мікрофон/ Діалог за темою уроку/ Взаємоопитування.

  •       Що нового дізналися на уроці?
  •       Що для вас було найцікавішим?
  •       Що для вас виявилося найскладнішим?

  Підсумки уроку. Оцінювання.

  • Згадали смайлик, що на початку уроку малювали. Намалюйте тепер його  в кінці уроку. Чи такий самий, чи інший? Заповнити картку самооцнювання.
  • Картка самооцінювання

Прізвище, ім'я учня __________________________________  Дата _________

 

  Критерії

Оцінка 0-2б.

Я брав активну участь у роботі на уроці

 

Я вносив вдалі пропозиції, які врахував клас

 

Я надавав підтримку однокласникам або заохочував їх до роботи

 

Я запропонував ідею, яка сподобалась іншим

 

Я вдало узагальнював думки інших

 

Я давав повні відповіді на запитання

 

Загальна кількість балів

  •  

VІІ.  Домашнє завдання           §31, впр. 245, скласти лист українському солдату, використовуючи іменники однини та множини.

 

 

Завдання – кросворд «Сховане слово».

Заповніть клітинки іменниками, що відповідають поданим нижче визначенням. У виділеному рядку ви прочитаєте назву числа, у якому вони вживаються

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Кольорова рідина, що використовується для письма. (Чорнило)
  2. Один з видів пересування людини. (Ходьба)
  3. Рідина, що виготовляється з нафти та є життєво необхідною для машин.(Бензин)
  4. Хімічний елемент, що входить до складу води (Кисень)
  5. Назва спортивної гри з м’ячем.(Теніс)
  6. Назва однієї з планет Сонячної системи  (Сатурн)

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Програма телепередач

Номер слайду 2

Студія “Іменник” представляє програму телепередач для 6-В класу оловок слайда4 Вставьте Ваш текст1235 Вставьте Ваш текст. Вставьте Ваш текст. Вставьте Ваш текст. Вставьте Ваш текст

Номер слайду 3

Студія телеканалу “Іменник” представляє програму телепередач для 6-В класу{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}«Актуальне інтерв’ю»Календар знаменних дат Тема дня «У світі новин»«Слідство ведуть з …»«Зворотній зв'язок» (прямий ефір)«Коли ми вдома»«Парні перегони»Реклама «Агенти справедливості»«Корисні поради»«Служба розшуку»«Свобода слова»«Мій вибір»«Домашні клопоти»

Номер слайду 4

Всього найкращого!!!

zip
Додано
19 березня 2020
Переглядів
1922
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку