1
Урок № Українська мова 6 клас
Тема: Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини.
Мета: поглибити знання учнів про категорію числа іменників,
розглянути групи іменників, що мають форму тільки однини або тільки множини; розвивати логічне мислення, творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: підручники, таблиця “Число іменників”, дошка.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Посміхніться один одному, мені.
З хорошим настроєм, бажанням учитися і дізнатися щось нове розпочинаємо наш урок рідної мови. Сьогодні нам треба виконати багато цікавих завдань. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з натхненням, використовувати знання і навички з попередніх уроків. Мені б хотілося , щоб девізом нашого уроку було українське прислів’я:
Не намагайся бути першим,
А намагайся бути кращим.
Вірю в те, що з усіма завданнями ви успішно справитесь.
Уявімо собі, що ми знаходимося в студії одного з телеканалів. Вмикаємо телевізор і дивимося програму телепередач.
Презентація створена у вигляді анонсу телепередач:
ІІ . Актуалізація опорних знань (Актуальне інтерв’ю)
День Збройних Сил України — святковий день на честь ЗСУ. Встановлений постановою ВРУ 1993 року. Відзначається щорічно 6 грудня — в день ухвалення 1991 року закону України «Про Збройні Сили України». Загальне професійне свято всіх українських військовослужбовців давно заслужило всенародну повагу і шану. Український воїн - надійний захисник, відданий патріот і людина, для якої честь, свобода і незалежність далеко не порожній звук.
ІІІ Оголошення теми та мети уроку (Тема дня)
Запис числа й теми учнями
Коли одна – це однина:
Парта, дошка, бузина.
В множині – вони мої:
Книжки, парти й краї.
Для розрізнення кількісних ознак є дві числові форми — однина і множина (зошит — зошити, поле — поля). Є іменники, які мають лише одну форму числа. За наявністю форм числа іменники поділяються на три групи:
Тільки однина |
Тільки множина |
|
|
Учитель називає іменники в однині або множині – учні ставлять його в множині або в однині, якщо можливо.
Країна, калина, небо, верби, вітер, мак, вишиванка, гість, сани, ріки, хмара, захисник, учень, пісня, штани, Харків, яр, канікули, родина, матуся.
V . Закріплення вивченого нового матеріалу.
1 «Коли ми вдома»
Розподілимо іменники за рядами: 1 - іменники, що мають форми однини і множини; 2- іменники, що мають тільки форми однини; 3 - іменники, що мають тільки форму множини.
однини і множини |
однини |
множина |
Долина, вітер, книга, банкомат. |
Птаство, молоко,малювання., Полтава, совість |
Спагеті, штани, ворота, Чернівці, канікули |
Спагеті, птаство, долина, штани, молоко, вітер, ворота, Полтава, совість, книга, малювання, Чернівці, канікули, банкомат.
(Кожного дня після уроків я заходжу в магазин і купую молоко , хліб і фрукти. Зимові канікули – найулюбленіша пора школярів, і батьків, і вчителів.)
- Робота біля дошки.
Зробити синтаксичний розбір речення. Визначити число іменників.
Українські солдати показують нам приклад героїзму, відваги та патріотизму.
2. Робота в парах. «Парні перегони»
Пари отримують картки із словами: їх потрібно погрупувати на дві частини:
- ті, що вживаються тільки у формі однини;
- ті, що вживаються тільки у формі множини.
Радощі врода
Пестощі Київ
Пахощі Дніпро
Карпати ворота
Ножиці сміливість
Граблі чорнило
Окуляри білило
Коноплі гіпс
Сходи мед
Сани малювання
Сіни
Ясла
Радощі ,врода, пестощі, Київ , пахощі, Дніпро, Карпати, ворота, ножиці сміливість , граблі, чорнило, окуляри, білило, коноплі , гіпс, сходи, мед, сани, малювання, сіни, ясла.
Якщо іменник вживається тільки в однині, підняти руки вгору, якщо тільки в множині – плеснути в долоні.
Пшоно, сани, любов, Альпи,золото, молодь, гроші , смородина, хрестини , оглядини.
Зараз пропоную вам відгадати загадки і визначити число іменників
Возять діти нас на гору, ми веземо їх з гори. (сани)
Ми стоїмо завжди при вході, нас у хаті кілька є. (двері)
І тканину і нитки……..
Ріже й ріже на шматки.
(Ножиці)
Два кружечки, два гачечки
З'єднані до пари,
Осідлали ніс і вуха.
Що це?
(Окуляри)
(Учні записують слова-відгадки, визначають число іменників і роблять висновок, що в українській мов є іменники, які вживаються тільки в однині або тільки у множині.)
Коментоване письмо (дібрати прикметник до іменників)
Собака, гаї, козак, рукопис, волошка, біль, щебетання, рушники, дитинство, тюль.
6. «Служба розшуку»
Визначити рядок , де всі слова вживаються тільки в однині
А) сміливість, сходи, двері;
Б) козацтво, солома, борошно;
В) надра, гроші, Марс.
- впр. 248.
VІІ. Узагальнення та систематизація знань.
Молодь, лічба, ножиці, граблі, канікули, сміливість, ворота, дрова, ходьба, читання, макарони, гроші, канікули, жнива , харчі, доброта.
(В однині — молодь, лічба, читання, ходьба, доброта, сміливість, хоробрість, радість, любов; в множині — ножиці, граблі, ворота, дрова, макарони, гроші, канікули,, жнива, харчі).
Мікрофон/ Діалог за темою уроку/ Взаємоопитування.
VІ Підсумки уроку. Оцінювання.
Прізвище, ім'я учня __________________________________ Дата _________
Критерії |
Оцінка 0-2б. |
Я брав активну участь у роботі на уроці |
|
Я вносив вдалі пропозиції, які врахував клас |
|
Я надавав підтримку однокласникам або заохочував їх до роботи |
|
Я запропонував ідею, яка сподобалась іншим |
|
Я вдало узагальнював думки інших |
|
Я давав повні відповіді на запитання |
|
Загальна кількість балів |
|
VІІ. Домашнє завдання §31, впр. 245, скласти лист українському солдату, використовуючи іменники однини та множини.
Завдання – кросворд «Сховане слово».
Заповніть клітинки іменниками, що відповідають поданим нижче визначенням. У виділеному рядку ви прочитаєте назву числа, у якому вони вживаються